Waar kan ik Processor laten vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-03 10:30
Hey,

Ik zou graag mijn AMD Ryzen laten vervangen door een nieuwe maar ik weet niet waar ik terecht kan. Ik heb gezien bij Alternate dat ze 39,99 euro bij rekenen voor installatie. Deze winkel is ook de enige die ik ken in Belgie.

Kennen jullie nog andere plekken die dit doen? Processor kopen en installeren?

Liefst regio Antwerpen maar mag buiten regio.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 09:29
Is niet zo ingewikkeld, dat kan je prima zelf doen.
Genoeg instructie video's te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 16:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

welke heb je nu en welke moet erin?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:49
Als je kan melden welk moederbord en welke processor je nu hebt, kunnen we je vraag ook nog wat gerichter beantwoorden. Evt kan het benoemen van de overige componenten en dan vooral de voeding ook helpen. Dit is uiteraard niet een direct antwoord op je vraag maar we kunnen er wellicht wat mee qua advies.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
D-dark schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:09:
Is niet zo ingewikkeld, dat kan je prima zelf doen.
Genoeg instructie video's te vinden.
Spijtig genoeg durf ik het toch niet te proberen. De reden dat ik een nieuwe cpu wil is omdat ik mijn PC aan het schoonmaken was en dacht even de cpu proper te maken en nu zijn de tandjes van de cpu scheef. Dus liefst laten installeren door een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
Alfa Novanta schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:11:
welke heb je nu en welke moet erin?
Er zit Ryzen 3 3200g in en ik ga het upgrade naar Ryzen 5 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:25
teamkhaleesi schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:51:
en nu zijn de tandjes van de cpu scheef.
Je hebt de cpu al uit het socket gehad, of bedoel je de vinnen van het koelblok?

[ Voor 3% gewijzigd door hcQd op 05-06-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
Therazor schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:28:
Als je kan melden welk moederbord en welke processor je nu hebt, kunnen we je vraag ook nog wat gerichter beantwoorden. Evt kan het benoemen van de overige componenten en dan vooral de voeding ook helpen. Dit is uiteraard niet een direct antwoord op je vraag maar we kunnen er wellicht wat mee qua advies.
Dit is mijn huidige setup :)
AMD Ryzen 3 Picasso 12nm Technology

RAM 16,0GB Single-Channel DDR4 @ 1330MHz ()

Motherboard Gigabyte Technology Co. Ltd. A320M-H-CF (AM4) REV 1.1

Graphics HP 24y (1920x1080@60Hz) 2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (MSI)

Storage 465GB KINGSTON SA2000M8500G (SATA-2 (SSD))

VOEDING/PSU EVGA BR 600W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
hcQd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Je hebt de cpu al uit het socket gehad, of bedoel je de vinnen van het koelblok?
Ik wou de koelblok er uit halen en mijn CPU kleef daar aan dus hierdoor kwam die los uit de socket. En nu zijn de vinnen wat gebogen/scheef. Hierdoor denk ik om toch gewoon te upgraden naar Ryzen 5 ipv gewoon mij processor te vervangen met hetzelfde modeltje. (Ry 3)

Dus ja de cpu is uit de socket en los van de cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een paar scheve pinnen kunnen geen kwaad als je die weer netjes terugbuigt en de CPU terugplaatst. Dus grote kans dat alles nog gewoon werkt.

En anders zitten er toch genoeg computerwinkels in Antwerpen lijkt me. Zolang je niet naar een gemiddelde dozenschuiver gaat, maar een winkel met z'n eigen technische dienst, dan zullen die vast wel een CPU voor je kunnen installeren als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je kan ook eens kijken naar een Repair Café (of hoe ze het in België noemen) is heel laag drempelig en zitten vast wel ervaren computer kenners.
overigens zijn die pinnen op die AMD CPU's wel recht te krijgen hoor, heel voorzichtig met een plastic kaartje.

die Gigabyte moederbord kan ook de 5000 serie CPU's aan, wel heb je daarvoor mogelijk eerst een bios update nodig...
https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-cpu

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scheve pinnen kun je redelijk makkelijk voorzichtig terugbuigen met een vulpotlood. Steek je simpelweg over het pinnetje en dan voorzichtig recht buigen.

Als er pinnen helemaal krom of zelfs afgebroken zijn wordt het helaas een andere verhaal, dan moet je eigenlijk wel aan een nieuwe cpu.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Geen computerwinkel zet op hun site "wij kunnen processors vervangen". Dat is wel zo'n niche ;)

Ik zou inderdaad "gewoon" een klassieke computerwinkel zoeken. Zolang ze losse hardware verkopen (en daar ook verstand van hebben), zullen ze dit ook wel voor je willen doen. Gewoon even langslopen of rondbellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

marcop23 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Geen computerwinkel zet op hun site "wij kunnen processors vervangen". Dat is wel zo'n niche ;)

Ik zou inderdaad "gewoon" een klassieke computerwinkel zoeken. Zolang ze losse hardware verkopen (en daar ook verstand van hebben), zullen ze dit ook wel voor je willen doen. Gewoon even langslopen of rondbellen :)
Die “klassieke” komen terug in de resultaten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
Voor een bios update heb je eerst een werkende cpu nodig. Als de oude niet meer werkt zal je inderdaad de lokale hobby winkel nodig hebben. Die bestaan nog wel maar je moet ze maar net weten. Bij mij op de hoek weet ik er 1 maar ja…. Dat is in Amersfoort, beetje ver van Belgie vandaan. Bios update heb je gewoon wat assistentie bij nodig. Als je de oude cpu nog werkend krijgt, dan is het waarschijnlijk wat eenvoudiger. Wellicht wordt een 3000 serie ryzen 5 wel native ondersteund? Dat is ook al een prima upgrade lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
Therazor schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:25:
Voor een bios update heb je eerst een werkende cpu nodig. Als de oude niet meer werkt zal je inderdaad de lokale hobby winkel nodig hebben. Die bestaan nog wel maar je moet ze maar net weten. Bij mij op de hoek weet ik er 1 maar ja…. Dat is in Amersfoort, beetje ver van Belgie vandaan. Bios update heb je gewoon wat assistentie bij nodig. Als je de oude cpu nog werkend krijgt, dan is het waarschijnlijk wat eenvoudiger. Wellicht wordt een 3000 serie ryzen 5 wel native ondersteund? Dat is ook al een prima upgrade lijkt mij zo.
Ik ga van een r3 3200g naar r5 3600. Ik vermoed dat er geen bios update voor nodig is? Of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
De kans dat dat 1 op 1 goed gaat is inderdaad heel groot. Uitsluitsel zou te vinden moeten zijn in de bios upgrade details. Maar die moet je dan nog wel kunnen vinden.... Als je hem zou kunnen oprekken naar een R5 5600 heb je toch nog een serieuze upgrade te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

Je... Hebt wel een GPU right? De 3600 heeft geen igpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
Thomg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:35:
Je... Hebt wel een GPU right? De 3600 heeft geen igpu.
Ja, ik heb inderdaad een GPU (GTX 1060) die heb ik ook altijd gebruikt. Die is geconnecteerd met DVI naar mijn monitor: zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0bSRuYRCTutXOrjh2WpJaV4G0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDexaHfJ1NGEXpZIcZnC5yDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat is DisplayPort, DVI is die grotere rechts ervan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 06-06-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
spone schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:43:
Dat is DisplayPort, DVI is die grotere rechts ervan ;)
Wat is dan de reden dat ik geen display heb? Moet ik een ander kabel kopen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
heb je NU geen beeld of straks niet?
straks niet zeggen mensen omdat je nu een iGPU hebt, gekke keuze om deze CPU met te kopen als je een videokaart hebt.

ps - waar woon je in belgie, desnoods doe ik het even voor je :) (ik woon in Bocholt. limburg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
99ruud99 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:59:
heb je NU geen beeld of straks niet?
straks niet zeggen mensen omdat je nu een iGPU hebt, gekke keuze om deze CPU met te kopen als je een videokaart hebt.

ps - waar woon je in belgie, desnoods doe ik het even voor je :) (ik woon in Bocholt. limburg).
Als ik de computer opstart dan geeft de monitor geen reactie maar de rest werkt wel allemaal.

Ik heb zelfs mijn wachtwoord ingetypt en ik geloof dat ik werd ingelogd ook al had ik geen display want nadien had ik de shift key meermaals ingedrukt en ik hoorde een biep geluid. Die geluid heb ik eerder al is gehoord toen ik games aan het spelen en de shift key te vaak had ingedrukt.

Dus het is echt wel een display issue denk ik dan. Ik zal morgen eens een HDMI kabel proberen om te zien of dat lukt. Limburg is wel super ver voor mij maar toch bedankt. Ben zelf van Stad Antwerpen :)
Pagina: 1