Gezocht: Ervaringen online opleiding tot rij-instructeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Hoi 8).

Al heul veul jaar begeef ik me, net zoals vele anderen, in het verkeer. En vaak denk ik, dat kan beter. Maar je doet er zo weinig aan, en 99% van de mensen denken het ook beter te weten. Daarnaast heb ik als hobby motorrijden, iets wat ik al vele jaren doe en waar ik ook wel veel diepgang in vind (veel meer 'engaging' dan autorijden, zeker nu ik een EV heb). Na een recente cursus waarbij naar voren kwam dat ik e.e.a. ook gewoon goed beheers speel ik met het idee om wellicht zelf rij-instructeur te willen worden. Daarvoor zijn legio opleidingen te vinden maar grofweg bieden die allemaal de keuze tussen klassikaal, blended of volledig online. Ik zou dan waarschijnlijk voor volledig online gaan omdat ik het er bij moet doen naast mijn baan. Omdat ik uiteindelijk richting motorrijles wil doorstromen is dit dus ook een 'tussenstation'.

Via diverse stukken, video's en sites denk ik te hebben mogen begrijpen dat je bij online les eenmaal per week in de klas zit doch met een zwaardere huiswerklast dan bij klassikaal leren. Ik probeer een inschatting te maken of ik beter voor klassikaal zou kunnen kiezen, of volledig online. Klassikaal heeft als nadeel een fysieke dag kwijt (van 9 tot 4 in de schoolbanken plus reistijd) maar komt met (zo geven diverse scholen aan) een huiswerklast van ongeveer 8 uur per week bij een duur van 6 maanden. Bij online lessen zou de 'les' korter duren (zo'n 4 uur per week) en die duurt maar 4 maanden, maar is de huiswerklast bijna het dubbele: 15 uur per week.

Nu wil ik mezelf niet tekort doen, ik ben geen domme kerel en lesgeven/coaching is niet nieuw voor me, ik doe het al vele jaren, zowel groepen als individuele mentorschappen. Ik ben ook redelijk op de hoogte van de verkeersregels en heb al mijn verkeersexamens, praktijk en theorie, in 1x gehaald. Hoe realistisch is die huiswerklast? Gaat het vooral om blokken of ook veel schrijfwerk?

Ik ben dus erg dankbaar voor enige praktijkinzichten van mensen hier op Tweakers, ook als die niet direct over deze specifieke vragen maar het algemene onderwerp gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:31
Volgens mij is dat heel persoonlijk. Ik zou altijd kiezen voor klassikaal, omdat ik van mijzelf weet dat ik dan veel meer mee ga krijgen. Online zit ik de les op dezelfde computer te volgen als waar World of Warships en League of Legends op staat, waar YouTube 1 klik weg is of nu.nl en Autoweek, waar ik de beurs bij kan houden om te kijken of ik die Lambo al kan bestellen of nog moet wachten...

Klassikaal let ik beter op, minder afleiding, maak ik aantekening die ik teruglees. Werkt voor mij persoonlijk veel beter.

Je zou kunnen overwegen om een rijschool in de buurt te bellen, aangeven dat je wil gaan om/bijscholen en of dat hun nog advies/tips hebben.

Inhoudelijk heb ik er geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TheBrut3 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:57:
Volgens mij is dat heel persoonlijk. Ik zou altijd kiezen voor klassikaal, omdat ik van mijzelf weet dat ik dan veel meer mee ga krijgen. Online zit ik de les op dezelfde computer te volgen als waar World of Warships en League of Legends op staat, waar YouTube 1 klik weg is of nu.nl en Autoweek, waar ik de beurs bij kan houden om te kijken of ik die Lambo al kan bestellen of nog moet wachten...

Klassikaal let ik beter op, minder afleiding, maak ik aantekening die ik teruglees. Werkt voor mij persoonlijk veel beter.

Je zou kunnen overwegen om een rijschool in de buurt te bellen, aangeven dat je wil gaan om/bijscholen en of dat hun nog advies/tips hebben.

Inhoudelijk heb ik er geen verstand van.
Thanks :). Ik denk dat je gelijk hebt over die klassikale les, maar ik weet niet of dat voor mij een optie gaat zijn met mijn werk. Ik heb ook nog geen zicht op waar ik die les dan zou moeten gaan volgen, of dat een uur enkele reis naar Zwolle zou zijn (dichtstbijzijnde examenlocatie voor mij) of dichterbij. Het zou, als ik eerlijk ben naar mezelf, ook voor mij de betere optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wil je zelf een rijschool beginnen dan zou ik eerst vragen: "Heb je al een bedrijfsplan gemaakt?"
Verder komt er nogal wat bij kijken alvorens je daadwerkelijk les gaat geven; o.a. een lesvoertuig kopen/huren/leasen, verzekeringen afsluiten, pensioenopbouw, VOG verklaring, minimale diploma VMBO-TL.
Ben je geslaagd dan dien je ook eerst nog stage te lopen (en beoordeeld worden) o.a. bij een rijschool (40 uur).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Yaksa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
Wil je zelf een rijschool beginnen dan zou ik eerst vragen: "Heb je al een bedrijfsplan gemaakt?"
Verder komt er nogal wat bij kijken alvorens je daadwerkelijk les gaat geven; o.a. een lesvoertuig kopen/huren/leasen, verzekeringen afsluiten, pensioenopbouw, VOG verklaring, minimale diploma VMBO-TL.
Ben je geslaagd dan dien je ook eerst nog stage te lopen (en beoordeeld worden) o.a. bij een rijschool (40 uur).
De vereisten voor de opleiding om instructeursbevoegdheid te verkrijgen zijn me duidelijk. Een lesvoertuig zou niet van toepassing zijn, aangezien ik al 1 of 2 addressen heb waar ik als onafhankelijk instructeur zou kunnen bijspringen (niet in loondienst, maar als onafhankelijk ingehuurde leraar) voor enkele dagen per maand. VOG heb ik momenteel al voor mijn huidige baan nodig, ik zal deze ook zonder problemen voor deze bezigheid kunnen krijgen aangezien ik nog nooit wat uitgevreten heb :P. Een motor en auto om zelf de praktijkritten te rijden voor de opleiding (voorzover ik begrijp hoeft dat geen instructeursvoertuig te zijn) heb ik ook.