Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KewWw
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21-02 10:24
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:53
Maar dan zit je bij een credit card weer met een extra lening die invloed heeft op jouw te lenen bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:28
Jarno schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:21:
Maar dan zit je bij een credit card weer met een extra lening die invloed heeft op jouw te lenen bedrag?
Niet als de kaart aan het eind van de maand automatisch aangevuld wordt vanuit je bankrekening. Echter geen idee of er dan zo'n check bij zit waar de TS over spreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Een conflict hoeft nog geen EVR of IVR op te leveren. Pas bij (poging tot) fraude kan je een IVR of EVR registratie hebben. Als het goed is, heb je een brief over een registratie gekregen. Heb je geen brief gehad? Dan is de kans aanwezig dat je niet stat geregistreerd. Een registratie is max 8 jaar geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:38
Die kun je voor die tijd weer opzeggen. Ik vraag me vooral af of de check die ze daar doen niet veel minder uitgebreid is. Het gaat om duizenden vs. honder-duizenden euro's en ik kan me voorstellen dat de laatste dus veel strengere controles heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KewWw
Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door KewWw op 05-06-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

KewWw schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:18:
Stel de hypotheek wordt afgewezen vanwege een EVR registratie, is dat dan een geaccepteerde reden om gebruik te maken van de ontbindende voorwaarde (financiering)? Uiteraard wil ik niet tegen een 10% boete aanlopen indien de financiering niet rond komt.
Lijkt me (ook) afhankelijk van de precieze tekst in je overeenkomst.

In het algemeen: EVR is voor ernstige fraude, dat klinkt als opzet of grove schuld en geen reden. (En als geen opzet of schuld, is het reden om bezwaar te maken tegen registratie - wat ook lang kan duren)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KewWw
redwing schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:24:
[...]

Die kun je voor die tijd weer opzeggen. Ik vraag me vooral af of de check die ze daar doen niet veel minder uitgebreid is. Het gaat om duizenden vs. honder-duizenden euro's en ik kan me voorstellen dat de laatste dus veel strengere controles heeft.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

F_J_K schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:26:
[...]

In het algemeen: EVR is voor ernstige fraude, dat klinkt als opzet of grove schuld en geen reden. (En als geen opzet of schuld, is het reden om bezwaar te maken tegen registratie - wat ook lang kan duren)
Aanvulling: vraag is echter wat de tekst van de eventuele weigering is. Geen idee, "u krijgt geen hypotheek", of "u krijgt geen hypotheek wegens signalen van ernstige fraude".

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:32

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

De instantie waarmee je het conflict hebt gehad weet of jij in het ivr of evr staat. Als je niet bij diezelfde bank de hypotheek aanvraagt zal het in ieder geval geen ivr opleveren.

Als je dus meer wilt weten, contacteer die bank. Maar je zou daar ook over geïnformeerde moeten worden als je in het evr bent geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 21:00
EVR regelement betreft het Pifi protocol, hier te vinden: https://www.nvb.nl/public...nciele-instellingen-pifi/
Opname is zwaarwegend, dat doen financiële instellingen niet zomaar. Vaak is er ook aangifte van een strafbaar feit overwogen of van toepassing, als er over wordt gegaan tot opname in EVR.

Yes, English can be weird. It can be understood through tough thorough thought, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Klopt, wil je details weten moet je contact opnemen met de betreffende partij.

Wel lijkt het me sterk dat je in het EVR staat zonder dat je dat zelf weet, want normaal gesproken ben je dan ook je bankrekeningen kwijt. Maar wil je het zeker weten moet je contact opnemen met de betreffende partij of een aanvraag doen via het CIS.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KewWw
redwing schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Klopt, wil je details weten moet je contact opnemen met de betreffende partij.

Wel lijkt het me sterk dat je in het EVR staat zonder dat je dat zelf weet, want normaal gesproken ben je dan ook je bankrekeningen kwijt. Maar wil je het zeker weten moet je contact opnemen met de betreffende partij of een aanvraag doen via het CIS.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KewWw
F_J_K schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Aha, ik dacht dat die beide gekoppeld waren, maar dat is dus niet. Ik weet nl. dat het opvragen bij CIS beter geregeld is dan via de NVB.... Maar daar heb je dan pech mee.'

En voor het tweede stuk, als het iets is wat je van te voren had kunnen weten en de tegenpartij dat hard kan maken is het geen geldige reden voor ontbinding. Ik zou er dus erg mee opletten, zeker omdat je je vragen hier al stelt en dus op de hoogte bent van mogelijke problemen. Je kunt dus lastig ontkennen dat je niet vooraf al je twijfels had. Goed letten hoe de voorwaarden beschreven zijn in de overeenkomst dus.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:22

Don Quijote

El Magnifico

Je weer echt wel of je EVR staat geregistreerd of niet. Je wordt er over geïnformeerd en zal in principe ge-exit worden als klant, waarna je een basis bank/convenant rekening kunt openen bij de bank die je ge-exit heeft.

Of nog makkelijker; dat akkefietje met de bank. Was dat omdat je aantoonbaar gefraudeerd hebt of als geldezel opereerde? Zo niet, sta je niet evr geregistreerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-08 23:16

igmar

ISO20022

Je staat niet in het EVR omdat je een 'conflict met een bank' hebt. Je staat in het EVR omdat je een financieel delict hebt gepleegd.
Van een opname in het EVR krijg je altijd bericht.

Mocht je daar inderdaad instaan, dan kun je de hypotheek wel vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-08 12:07
TS zal moeten uitwijden of hij een strafbaar financieel delict heeft gepleegd als hij een zinnig antwoord wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Je krijgt toch eerst een rente-aanbod en ergens achterin staat iets in de trant van dat je met het tekenen akkoord gaat dat de bank gegevens gaat opvragen en controleren in systemen. Als daaruit iets komt, krijg je simpelweg geen bindende offerte en dus geen hypotheek/financiering. Om dit aan te tonen aan de verkoper, moet je een (of twee, afhankelijk van wat in je koopcontract staat) afwijzingsbrief van de bank overhandigen. Dan is het aan hem of hij jouw beroep op de ontbinding aanvaardt of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Wispe op 07-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KewWw
Members only:

[ Voor 45% gewijzigd door KewWw op 24-06-2024 10:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HenkEisDS