Hoog energievebruik 3 persoons huishouden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavelden
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 10:22
Goedemorgen Tweakers,

Voor mijn gevoel vebruiken wij zeer veel energie en ik probeer er achter te komen waar het hoge verbruik precies vandaan komt.

Situatie:
Twee-onder-een-kap woning 140m2 (bouwjaar 1999).
Isolatie is redelijk i.v.m. bouwjaar.
3 persoons huishouden (2 volwassenen en 3-jarig kind).
Wij wonen er sinds oktober 2023 nadat we redelijk wat zaken verbouwd/vernieuwd hebben.
Beide werken we gemiddeld 3 dagen thuis.
De vaatwasser draaien we ongeveer om de dag.
De wasmachine en droger worden meerdere keren per week gebruikt.
Op donkere dagen staat de verlichting beneden vaak aan i.v.m. weinig licht van buiten.

Verwacht verbruik van 04 nov 2023 t/m 04 nov 2024 (volgens energieleverancier):
6.906 kWh stroom
1.011 m3 gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qufRgIh7h7RA_ICIBEkq7X0p0yo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bx0acUYLQdWwEECDeyJdeIBR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j3qRhnw9iC2KaVaGj5v3aL_MZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ibHDLoYfIAYYb4B2CFnvAmDl.png?f=user_large

In mei zijn we 3 weken op vakantie geweest. Vandaar dat het verbruik toen aanzienlijk lager was. Ondanks de vakantie is er nog steeds 300 kWh stroom verbruikt in mei. Is dat normaal of moet ik hier verder op onderzoek?

Verwarming:
Vloerverwaring (2023 + pomp) begane grond aangestuurd via CV-ketel CW5 Remeha (2023) - 19,5 graden
Eerste verdieping slaapkamers (geen verwarming) alleen bijverwarming via Mill 1000W elektrische kachel (5-10x gebruikt in het afgelopen jaar)
Badkamer vloerverwarming Magnum 3m2 450w + Instamat handdoekradiator elektrisch (18,5 graden)
Zolder verwarming via airco Qventi Matador 3,5 KW (2023) (5-10x gebruikt in het afgelopen jaar bij thuiswerken)
Mechanische ventilatie Itho Daalderop (2023)

Apparaten:
Samsung Amerikaanse koelkast RS68A8821S9 (2021)
Whirlpool kleine koelkast (2023)
ATAG combi-oven (2023)
Bora Pure kookplaat (2023)
ATAG vaatwasser (2023)
Quooker met grote boiler (2023)
Bosch wijnklimaatkast tafelmodel (2023)
Samsung Wasmachine (2016)
Samsung Droger (2020)
LG Oled G-serie 65 inch (2021)
Philips TV slaapkamer 43 inch (2023)
Sonos Sub + Arc
Monitor Dell 27 inch (2018)
Monitor Gigabyte Oled 32 inch (2023)
Jura E8 koffiemachine (2021)
TP-Link Deco X60 3-pack (2020)
PS5 (minimaal gebruik - 6 uur per maand)
Dyson V12 stofzuiger (2023)

Gekeken naar de bovenstaande informatie ben ik benieuwd of het verwachtte verbruik van bijna 7.000 kWh normaal is of dat dit uitzonderlijk hoog is. In ons vorige appartement (105 m2) zaten we op 3.500 kWh. Zoals eerder aangeven hebben we de airco nog maar minimaal gebruikt. Ongeveer 5-10x overdag om de zolder te verwarmen tijdens het thuiswerken op zeer koude dagen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten en sta open voor tips om meer inzicht te krijgen in mijn energieverbruik. Zelf dacht ik aan een oplossing als de HomeWizard i.c.m. enkele energy sockets.

Alvast bedankt en alle inzichten en adviezen zijn welkom. Ook hoor ik het graag als er nog vragen zijn. Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:12
Electrisch verwarmen is kostbaar. Staat die vloerverwarming in de badkamer altijd aan? Anders per dag in de gaten houden en die electrische verwarming eens uitzetten.

Is die droger een WP droger? Dat scheelt ook veel.

900kWh in jan is echt enorm. Dat heb ik ook maar daar zit dan 500kWh van de auto in.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Koop even een P1 meter die je aansluit op je meterkast.

Paar dagen laten zitten en dan aflezen of er bepaalde trends in je verbruik zitten.

Je kan vervolgens groepen uitschakelen (of apparaten) en kijken wat de impact is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja dat is echt een absurd hoog verbruik. Ik januari zat ik op 630kWh met een slecht afgestelde L/W warmtepomp die elke dag vol aan het stampen was incl 2 mensen die thuiswerken.

Je zal wel een pittig rust verbruikt hebben met 2 koelkasten, Quooker en wijnkast. Daarnaast wat COP=1 verwarming.. vooral die badkamer vloerverwarming.

Zou een P1 meter halen en wellicht een stopcontact verbruikmeter. Je zal echt moeten meten. Ben vooral ook benieuwd naar je verbruik snachts. De maand mei waarbij je 3 week weg bent doet vermoeden dat het rust verbruik sky-high is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 09:50
Bolletje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:59:

Paar dagen laten zitten en dan aflezen of er bepaalde trends in je verbruik zitten.

Je kan vervolgens groepen uitschakelen (of apparaten) en kijken wat de impact is.
Bestel dan ook de energy socket dan kun je per apparaat meten. Heb zelf ook de P1 meter en een energy socket om de grootverbruikers op te sporen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:11
Je zult ongetwijfeld standaard een vrij hoog (sluip)verbruik hebben met al die apparaten, maar bijna 900kwh is gigantisch. De meeste gezinnen draaien hun vaatwasser dagelijks en meerdere keren per week een was. Dat soort dingen zijn vrij normaal en leveren niet zo'n hoog verbruik op. Ik kom aan max 150kwh per week en de vaatwasser staat hier dagelijks aan en we draaien 4 wassen per week (en 1 of 2 keer de droger). Ook hier heb ik bij thuiswerken de zolder verwarmt met een elektrische kachel van 1000 watt. Dat kostte welllicht 20kwh extra in een maand, maar zeker niet meer.

Kortom, ik verwacht dat het gigantische verbruik ergens anders vandaan komt. Het feit dat het stroomverbruik daalt terwijl de temperatuur stijgt doet mij vermoeden dat het om verbruik gaat dat te maken heeft met verwarmen.

Onze vorige bewoners verbruikten ongeveer 5500kwh per jaar (los van gas). Ook zij hadden elektrische vloerverwarming. Toen we die uitgezet hadden ging het verbruik gigantisch naar beneden. Hier verbruikte dat ding rustig 12kwh per dag om de badkamer warm te houden. We waren vooral het beton aan het verwarmen in plaats van de ruimte. Als je dan ook nog eens een handdoekradiator hebt van laten we zeggen 500 watt, dan kom je in de koude maanden al snel aan 600kwh extra verbruik.

Ik werd er in elk geval niet vrolijk van toen de vorige bewoner vol trots vertelde dat de badkamer altijd zo lekker warm was met hun elektrische vloerverwarming. Hij keek heel raar toen ik zei 'dan is dat het eerste wat we uit zetten'. Ze waren absoluut niet bezig met hun verbruik, dat bleek wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Meten = weten. Koop een P1 meter (even checken of je slimme meter daarvoor geschikt is) en een energie socket om achter het verbruik van je apparaten te komen.

Verdachten apparaten voor sluipverbruik zijn:
- Mechanische ventilatie Itho
- Badkamer vloerverwarming Magnum
- Instamat handdoekradiator elektrisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 08:53
Wij hebben met een 3 persoons huishouden over afgelopen afrekenjaar 4300kWh verbruikt. Dit is inclusief in de wintermaanden dagelijks bijverwarmen met de airco en in de zomermaanden koelen. Ruim 6000 is dan wel een fors groter verbruik. Ik zou een energiemetertje halen en dan eens wat apparaten checken. Of wat zaken uitzetten en kijken of het verbruik lager wordt (bijv. de elektrische verwarmingen).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eerste wat ik dacht toen ik je stroomverbruik zag: verwarm je met een warmtepomp?
Maar toen bleek er nog 1000 kuub gas bij te komen...

Je koelkasten en klimaatkast gebruikt het nodige aan stroom (continu), je vloerverwarming in de badkamer en elektrische kachels doen de rest. Verder weet ik niet wat voor pompverdeler je nu hebt, maar als dat nog een oude pomp is zonder pompschakelaar gaat daar ook zo 24/7 80W (of meer) naartoe. (80W continu is 700KWh per jaar).

Ik verwarm mijn '78 huis van 104m2 met een CV ketel, 900 kuub per jaar. Stroomverbruik was 2200KWh per jaar. Toen ik de badkamer nog met elektrische vloerverwarming verwarmde was dat 3400KWh per jaar. Ik zit nu in januari op 220KWh, dat was ruim 400KWh. Zomermaanden zit (zat) ik op 180KWh/maand.

Heb inmiddels zonnepanelen en een warmtepompdroger die met 2 droogbeurten de berging naar 25 graden verwarmt, dus dit jaar minder gasverbruik (deur naar de berging open, kom maar met die warmte) en geen stroomverbruik meer :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:32
Ik hoef denk ik niet te herhalen dat het veel is :P
Ik verbruik zelf 5000 per jaar, maar dat is full electric inclusief warmtepomp alles.

Als ik naar je grafiek kijk dan zie ik dat het stroomverbruik afneemt richting de zomer. In de winter is je stroomverbruik altijd wel wat hoger, vaker lampen aan, meer thuis etc, maar zo significant hoger doet mij vermoeden dat het echt je elektrsiche verwarming is.

300kwh in mei vind voor een gas verwarmde verwoning nog steeds wel aan de hoge kant dus ik denk dat het een combinatie is van veel "sluipverbruik" icm elektrische verwarming in de zomer

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 14:47
Het is die verwarming in de badkamer inderdaad. Ik heb hetzelfde merk en de maand na installatie uitgezet en nooit meer aangeraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

OmeJoyo

This is me

Jullie verbruik is inderdaad erg hoog. Het is hoger als hier met zijn 4-en met een warmtepomp er nog bij in een grotere woning. En dan staat er ook nog een 350 liter tropisch aqaurium, 77 inch oled met een volwaardige 5.1.2 Atmos, 4 game pc's enz. en alles staat behoorlijk aan. Ook draaien er nog twee luchtreinigers en gaat het beddengoed allemaal op 60 ivm. meerdere allergieën in huis, met dus ook dagelijks stofzuigen, ik kan nog wel even doorgaan. 8) Heb ik de infra voor LAN en WIFI al genoemd die 44 Watt trekt de hele dag :P Wel is vrijwel al onze apparatuur recent en voorzien van A label of beter.

Als ik naar de lijst kijk zie ik meerdere malen elektrisch verwarmen, dat zuipt stroom. Maar ik vind je restverbruik continue ook wel heel erg hoog als ik naar de maand mei kijkt.

Ik zou een Homewizard set bestellen, met 3 stekkers en een P1 meter, dan kun je daar mee beginnen om uit te zoeken welk apparaat, of welke apparaten nu zoveel stroom verbruiken. UIteraard zijn er ook andere manieren die minder kosten om dit uit te zoeken, maar persoonlijk ben ik erg blij met de Homewizard omdat het ook goed koppelbaar en uitbreidbaar is binnen hun eigen systeem maar ook via HomeAssistant bijvoorbeeld.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:16
Gezien de vloerverwarming beneden, heb je misschien een variant met een continu draaiende vloerverwarmingpomp? Zo ja, kijk eens of je een pompschakelaar kunt plaatsen.

Ter referentie, mijn vloer verwarmingspomp verbruikt 60 of 80w continu, dus 500-700kWh op jaarbasis. Met pompschakelaar gaat hier 90% vanaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-07 12:33

Barrycade

Through the...

Ik zet al mijn kaarten in op de badkamer verwarming.

Maar je hebt redelijk veel koelkast spullen die kosten toch ook al bij elkaar snel 600-1000kWh op jaarbasis. Beetje afhankelijk van je Amerikaanse koelkast.

Maar even meten met de Home wizard P1 en 1 of 2 van hun stekkers.

Maar ik zet in op je koelkasten en badkamer vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hier was het jaarverbruik 6310kwh waarvan 2423kwh voor rekening van de warmtepomp kwam.
Het huis is vrijstaand uit 1930.
Gezin van 4
2 koelvries combinaties
Nog een wpb welke goed was voor 500kwh
Een inductie fornuis
Aquarium met pompjes en verwarming niet een enorm ding maar toch.
Wassen en drogen omtrend elke dag met die kleine smeerkezen.
Gas hebben we niet meer...

Dus je verbruik is inderdaad vrij ruim denk ik.

En idd zoals voorgaande al opperen elektrische vloerverwarming is killing voor je verbruik.
Mijn zus en zwager hebben toendertijd de kabels voor de badkamers afgeknipt na de eerste energie rekening van die comfortabel warme badkamers..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kavelden
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 10:22
Ten eerste iedereen ontzettend bedankt voor alle uitgebreide reacties. Deze bevestigen min vermoeden dat wij een zeer hoog verbruik hebben. Daarnaast bevestigen ze ook mijn vermoedens over waar ik moet gaan zoeken.

Ik heb vorige week direct jullie adviezen gevolgd en een HomeWizard P1 meter incl. stekker aangeschaft. De P1 meter heb ik zaterdagmiddag aangesloten en sindsdien is hij data aan het verzamelen.

Tot nu toe ligt het stroomverbruik per dag tussen de 10 en 15 kWh. Hiermee gaan we in juni rond de 375 kWh uitkomen.

In de nacht en op de middagen dat er niemand thuis is zitten we rond de 225w. Op die momenten staan er dus geen lampen aan en de elektrische verwarmingen staan allemaal uit. Dit komt neer op 5,4kWh per dag en 1.971kWh per jaar continu rustvebruik.

In de reacties zie ik enkele keren de pomp van de vloerverwarming op de begane grond terugkomen. Deze vloerverwarming incl. pomp is geinstalleerd in 2023. Ik verwacht dan ook dat het hoge verbruik hier niet vandaan zal komen, maar ik zal dit zeker meenemen.

Ik ga nu eerst het volgende doen om meer inzicht te verkrijgen:
1. Vloerverwarming badkamer uitzetten
1. Verbruik mechanische ventilatie meten via de HomeWizard stekker
2. Handdoekradiator uitzetten
2. Vebruik Amerikaanse koelkast meten via de HomeWizard stekker

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen. Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:50
Bolletje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:59:

Je kan ook aanmelden op "slimmemeterportal" of "energiemanageronline", dat geeft ook best al wat inzicht

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:50
kavelden schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:31:
Ik heb vorige week direct jullie adviezen gevolgd en een HomeWizard P1 meter incl. stekken aangeschaft. De P1 meter heb ik zaterdagmiddag aangesloten en sindsdien is hij data aan het verzamelen.
Ah, nog beter :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:18
Ik zie het ook al een paar keer langskomen maar het is raar dat er zo'n verschil zit tussen december en mei. Bij ons wordt niks elektrisch verwarmd en heb een vrij stabiel verbruik van 250-300kWh per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31
Malt007 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:08:
Het is die verwarming in de badkamer inderdaad. Ik heb hetzelfde merk en de maand na installatie uitgezet en nooit meer aangeraakt.
Die verwacht ik ook de grootste boosdoener te zijn. Elektra verbruik is heel hoog in de koude maanden, dus het moet wel iets van verwarming zijn. Buiten verwarming om is normaal gesproken het elektra verbruik nl, redelijk stabiel door het jaar heen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:31
kavelden schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:31:

Tot nu toe ligt het stroomverbruik per dag tussen de 10 en 15 kWh. Hiermee gaan we in juni rond de 375 kWh uitkomen.

In de nacht en op de middagen dat er niemand thuis is zitten we rond de 225w. Op die momenten staan er dus geen lampen aan en de elektrische verwarmingen staan allemaal uit. Dit komt neer op 5,4kWh per dag en 1.971kWh per jaar continu rustvebruik.
Dit zijn redelijk normale getallen, ik zou het dus zeker zoeken in de verwarming-kant, al zul je daar de komende tijd niet zoveel verbruik in hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-07 16:10
Een Quooker doet bij normaal gebruik al zo 500kWh per jaar en wijnkoelkasten zijn met zo'n 150-200kWh per jaar ook niet de zuinigste apparaten. Dan heb je al 10% van je verbruik.

Verder zou ik de badkamer onder de loep nemen en eventueel de pomp van je vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:26
Twee koelkasten, een wijnkast en mechanische ventilatie zijn al een slok op een borrel. Daarnaast hebben we ook nog de olifant in de kamer, beter bekend als de elektrische vloerverwarming in de badkamer. Als die niet bewust geschakeld is maar vol automagisch zijn ding doet op basis van een thermostaat dan zie ik daar ook nog wel 10kWh per dag in verdwijnen. Zeker als je ook nog een handdoekrekje er bij hebt.

Wat voor verlichting heb je? Als dat 30 kleine halogeen spotjes zijn van 5W per stuk dan verstook je op een donkere dag ook nog eens 2.5kWh, 70 in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:58
Dit is een absurd hoog verbruik. Kijk vooral naar je sluipverbruik, gezien het hoge verbruik tijdens je vakantie. Bij afwezigheid ligt mijn verbruik op minder dan 1/3de van dat van jou. Ik heb ook een Quooker (Combi) trouwens, mechanische ventilatie, koelkast, (geen amerikaanse), vriezer, smarthome, NAS, modem/router/wifi enz

[ Voor 18% gewijzigd door Blackouts op 14-06-2024 12:02 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt je ook afvragen of alle apparatuur wel goed werkt (of is aangesloten). Ter illustratie: als de pomp van je CV kapot is, blijft de ketel stoken omdat de retourtemperatuur laag blijft. I know, gas != elektriciteit, maar ik zei ook "ter illustratie" :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:36
Ik gok op de electrische verwarming.

Wij gebruiken met een 4 persoons huishouden gemiddeld 11KWh/dag.
Pagina: 1