Twee fysieke disks met één volume splitten naar org.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:28

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Mijn vraag:
Ik heb twee fysieke disks die samen één volume/drive vormen en deze wil ik weer opsplitsen naar de twee originele groottes zoals ze fysiek zelf ook zijn en niet mee gekoppeld zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse wipes en cleans in Disk Management en via CMD. De Disk toont in het schijfbeheer nog steeds als 1 schijf van 32TB.

Hoe kan ik deze splitsen naar hun originele groottes van ieder 16TB zonder er alleen partities van te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKERzXR68x2F75jutmETdBI1AdA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F2veLcpocB4mMJMQZDBSRYk9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVBZuHnLWiAL8ftkOhVWXeplfmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o7xqJcgeai6Tlv4zQkSrhvfw.png?f=fotoalbum_large

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Beste antwoord (via jdh009 op 07-06-2024 19:09)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je misschien een software RAID0 (stripe) aangemaakt via je BIOS/UEFI? Dan zou je de array daar moeten verwijderen.

Er zijn ook Windows tools om arrays te beheren, bijvoorbeeld Raidxpert van AMD.

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 05-06-2024 10:58 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Helaas kan ik in de bios niets vinden om dit te doen.

Helemaal vergeten te melden dat het gaat om twee disks in een Icy Box die via USB zijn aangesloten als externe schijven. De samenvoeging van de schijven heb ik gedaan toen ik ze in het systeem zetten met het standaard dialoogscherm wat je te zien krijgt bij het herkennen van nieuwe schijven.

Helaas kan ik de schijven ook niet resetten als ik er eentje uit haal, restart en probeer te resetten (fysieke schijf niet aanwezig is dan de fout). Hij blijft ze zien als één 32TB schijf en kan er dan niets mee.

In Device manager staan ze wel los van elkaar lijkt het (niet 100% zeker dat dit ze zijn maar volgens mij wel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bobJZ8e4MvkO4GZHAm2eewp46ks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fISfDsF4h9Ygu553anz5rmAs.png?f=user_large

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

jdh009 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:47:
... De samenvoeging van de schijven heb ik gedaan toen ik ze in het systeem zetten met het standaard dialoogscherm wat je te zien krijgt bij het herkennen van nieuwe schijven...
Ik zou ze dan eens terugzetten in de PC en dan kijken of je ze los kunt koppelen. Wellicht dat ze nu gedetecteerd worden als removable device en dat je daarom niet de optie krijgt om ze los te koppelen..

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Welk type Icy box heb je?
Veel van die dingen hebben een dipswitch waarmee je instelt of ze als losse disken, raid of jbod geconfigureerd staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
ElCondor schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:06:
[...]

Ik zou ze dan eens terugzetten in de PC en dan kijken of je ze los kunt koppelen. Wellicht dat ze nu gedetecteerd worden als removable device en dat je daarom niet de optie krijgt om ze los te koppelen..
Ik heb helaas geen PC waar ik de disks in kan zetten, wel van plan om rond de release van de nieuwe videokaarten te kijken voor een nieuw systeem maar dat is net te ver weg in de toekomst om daar op te wachten.
Ben(V) schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:06:
Welk type Icy box heb je?
Veel van die dingen hebben een dipswitch waarmee je instelt of ze als losse disken, raid of jbod geconfigureerd staan.
Het is een ib-3740-c31. Heb ondertussen een manual gevonden en hoop dat ik daar iets uit kan halen.

Edit: Staat helaas niets in over het resetten van hardisks.
https://gzhls.at/blob/ldb...c7b59e41160a44db2e48c.pdf

via https://icybox.de/product...cherloesungen/IB-3740-C31

Mochten andere nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Ik heb AMD RAIDXpert2 geprobeerd maar die vind niets. Bij het opstarten van het programma blijft het scherm leeg en kan niets uitvoeren (error: unable to find rccfg raid driver)

[ Voor 18% gewijzigd door jdh009 op 07-06-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Met ChatGPT heb ik dit nu ontdekt:
De informatie die je hebt verstrekt toont aan dat Disk 13 wordt weergegeven als een "Storage Space". Dit impliceert dat de schijf deel uitmaakt van een Windows Storage Space, wat een softwaregebaseerde oplossing is voor het combineren van meerdere fysieke schijven in een enkele logische schijf. Dit verklaart waarom de schijven niet afzonderlijk zichtbaar zijn in Disk Management.

Wat zijn Storage Spaces?

Windows Storage Spaces stelt je in staat om meerdere fysieke schijven te combineren in een enkele virtuele schijf, die je kunt configureren als een eenvoudige pool (zoals JBOD), een gespiegeld volume (RAID 1), of een gestriped volume (RAID 0).
Hoe kan je de schijven afzonderlijk maken?

Als je de Storage Space wilt opsplitsen zodat de schijven afzonderlijk zichtbaar zijn, moet je de Storage Space verwijderen. Dit proces zal alle gegevens op de Storage Space wissen, dus zorg ervoor dat je een back-up maakt van alle belangrijke gegevens voordat je doorgaat.
code:
1
2
3
4
5
FriendlyName OperationalStatus HealthStatus IsPrimordial IsReadOnly     Size AllocatedSize
------------ ----------------- ------------ ------------ ----------     ---- -------------
Primordial   OK                Healthy      True         False      
Storage pool OK                Healthy      False        False      32.74 TB          2 GB
Opslaggroep  OK                Healthy      False        False

Puur gebaseerd op de grootte (size) van de schijven lijkt het te gaan om de groep met de FriendlyName Storage Pool. Die andere (Opslaggroep) kan ik zo 123 niet plaatsen.

[ Voor 63% gewijzigd door jdh009 op 07-06-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Iemand met verstand van zaken die kan bevestigen of Chatty geen onzin uitkraamt?
Stap 1: Verwijder de Virtual Disks in elke Storage Pool:
  • Voor de "Storage pool":
PowerShell:
1
Get-VirtualDisk -StoragePoolFriendlyName "Storage pool" | Remove-VirtualDisk

Stap 2: Verwijder de Storage Pools:
  • Voor de "Storage pool":
PowerShell:
1
Remove-StoragePool -FriendlyName "Storage pool"

Stap 3: Initialiseer de schijven afzonderlijk
  • Open Disk Management:
Klik met de rechtermuisknop op het Startmenu en selecteer "Schijfbeheer".
  • Initialiseer de schijven:
De schijven zouden nu afzonderlijk moeten verschijnen als "Niet toegewezen".
Klik met de rechtermuisknop op elke schijf en selecteer "Schijf initialiseren". Kies het gewenste partitieschema (MBR of GPT).

Maak nieuwe volumes:
Klik met de rechtermuisknop op de niet-toegewezen ruimte op elke schijf en selecteer "Nieuw eenvoudig volume". Volg de wizard om een nieuw volume te maken en een stationsletter toe te wijzen.

[ Voor 41% gewijzigd door jdh009 op 07-06-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
De GUI uitvoering van Storage Space maakt het een stuk gemakkelijker! Bedankt. Is nu gefikst.

Pagina: 1