Sinds deze morgen heeft mijn PC er geen zin meer in. Bij het indrukken van de startknop draaien de fans wel en de RGB verlichting in de kast (moederbord en GPU) lichten op, maar verder gebeurt er niets: geen beeld naar mijn scherm en geen stroom op de USB (of dat is toch mijn inschatting, als ik bijvoorbeeld mijn muis afkoppel en terug aansluit, dan lijkt het heel even of ze stroom krijgt, maar ze valt onmiddellijk terug uit).
Gisteren gewoon normaal gebruikt en afgesloten (ik denk wel dat er een Windows update was, maar dat lijkt me niet relevant (?), aangezien het daarvoor al mis lijkt te gaan. Ik zou toch verwachten dat mijn toetsenbord en muis stroom krijgen minstens).
Het enige wat ik een paar weken geleden heb gedaan, is één van de ventilatoren van de kast vervangen omdat het lager begon te rammelen. Maar de PC werkt sindsdien gewoon normaal. Ik gebruik deze build al bijna 5 jaar (de CPU heeft wel een upgrade gekregen vorig jaar) zonder problemen.
Dit is mijn build:
Ik heb alle kabels nagelopen, mij lijkt alles in orde. Ik heb al geprobeerd om de CMOS te resetten met de jumper op het moederbord, en ook door de batterij te vervangen. Ook dat deed niets. Ik heb alle “extra” harde schijven afgekoppeld, 3 van de 4 ramlatjes verwijderd, maar dat geeft nog steeds niets.
Op dit moment weet ik niet wat de juiste volgende stap is om uit te sluiten waar het probleem precies door veroorzaakt wordt. Kan iemand mij in de goede richting helpen?
Gisteren gewoon normaal gebruikt en afgesloten (ik denk wel dat er een Windows update was, maar dat lijkt me niet relevant (?), aangezien het daarvoor al mis lijkt te gaan. Ik zou toch verwachten dat mijn toetsenbord en muis stroom krijgen minstens).
Het enige wat ik een paar weken geleden heb gedaan, is één van de ventilatoren van de kast vervangen omdat het lager begon te rammelen. Maar de PC werkt sindsdien gewoon normaal. Ik gebruik deze build al bijna 5 jaar (de CPU heeft wel een upgrade gekregen vorig jaar) zonder problemen.
Dit is mijn build:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5900X Boxed | € 215,- | € 215,- |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 ELITE | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify S2 White - TG | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Dell P2415Q Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Steelseries Apex 7 (QX2 Brown, Azerty FR) | € 169,99 | € 169,99 |
1 | Muizen | Steelseries Rival 700 | € 0,- | € 0,- |
1 | Muismatten | Steelseries QcK Heavy XXL | € 31,06 | € 31,06 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Gaming headsets | Steelseries Arctis 5 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | LG BE16NU50 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 289,91 | € 289,91 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 84,71 | € 84,71 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 2TB | € 120,04 | € 120,04 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 910,71 |
Ik heb alle kabels nagelopen, mij lijkt alles in orde. Ik heb al geprobeerd om de CMOS te resetten met de jumper op het moederbord, en ook door de batterij te vervangen. Ook dat deed niets. Ik heb alle “extra” harde schijven afgekoppeld, 3 van de 4 ramlatjes verwijderd, maar dat geeft nog steeds niets.
Op dit moment weet ik niet wat de juiste volgende stap is om uit te sluiten waar het probleem precies door veroorzaakt wordt. Kan iemand mij in de goede richting helpen?