PC opstart problemen - fans & RGB werken, verder niets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:33
Sinds deze morgen heeft mijn PC er geen zin meer in. Bij het indrukken van de startknop draaien de fans wel en de RGB verlichting in de kast (moederbord en GPU) lichten op, maar verder gebeurt er niets: geen beeld naar mijn scherm en geen stroom op de USB (of dat is toch mijn inschatting, als ik bijvoorbeeld mijn muis afkoppel en terug aansluit, dan lijkt het heel even of ze stroom krijgt, maar ze valt onmiddellijk terug uit).

Gisteren gewoon normaal gebruikt en afgesloten (ik denk wel dat er een Windows update was, maar dat lijkt me niet relevant (?), aangezien het daarvoor al mis lijkt te gaan. Ik zou toch verwachten dat mijn toetsenbord en muis stroom krijgen minstens).

Het enige wat ik een paar weken geleden heb gedaan, is één van de ventilatoren van de kast vervangen omdat het lager begon te rammelen. Maar de PC werkt sindsdien gewoon normaal. Ik gebruik deze build al bijna 5 jaar (de CPU heeft wel een upgrade gekregen vorig jaar) zonder problemen.

Dit is mijn build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 215,-€ 215,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2 White - TG€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell P2415Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenSteelseries Apex 7 (QX2 Brown, Azerty FR)€ 169,99€ 169,99
1MuizenSteelseries Rival 700€ 0,-€ 0,-
1MuismattenSteelseries QcK Heavy XXL€ 31,06€ 31,06
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsSteelseries Arctis 5 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG BE16NU50€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 289,91€ 289,91
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 84,71€ 84,71
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 120,04€ 120,04
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 910,71

Ik heb alle kabels nagelopen, mij lijkt alles in orde. Ik heb al geprobeerd om de CMOS te resetten met de jumper op het moederbord, en ook door de batterij te vervangen. Ook dat deed niets. Ik heb alle “extra” harde schijven afgekoppeld, 3 van de 4 ramlatjes verwijderd, maar dat geeft nog steeds niets.

Op dit moment weet ik niet wat de juiste volgende stap is om uit te sluiten waar het probleem precies door veroorzaakt wordt. Kan iemand mij in de goede richting helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 13:02
Videokaart even uit slot halen, en opnieuw installeren.
Ik zou ook alle (power)kabels even opnieuw inpluggen. Dus niet alleen kijken of het goed zit, maar gewoon uit voorzorg even verwijderen en opnieuw inpluggen.

Het kost even wat tijd, maar daarmee weten we zeker dat alle kabels goed zijn aangeloten.

Mocht dat niets oplossen dan zou ik ook even proberen te booten zonder Videokaart. Je hebt dan geen beeld (omdat je een CPU hebt zonder integrated GPU), maar je kan dan wel kijken/horen of hij dan verder boot.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Bedankt voor de suggestie. net alles geprobeerd, maar geen succes. Ondertussen ook wat meer met de RAM latjes gespeeld, verschillende in verschillende slots, maar dat doet ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:19
lijkt mij een voeding of een moederbord probleem.

heb je status leds op je moederbord? kijk in de manual van je MB wat het betekent

test je pc met minimale config. 1 geheugen stick, alles afkoppelen, ook je disken. en als het kan ook je GPU er uit, moet je wel een IGP hebben.

wissel ook even de stick van je banken. en probeer daarna de andere stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• made
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-08 23:47

made

.. made by made ..

bij mij had ik last van een kapotte usb aansluiting, de usb aansluiting was van binnen verbogen en maakte kortsluiting.
Dus alles loshalen wat niet nodig is en dan een voor een aansluiten en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Geen status leds op het moederbord. Ik heb nu alles eraf gehaald, eerst alleen nog GPU, 1 RAM latje en toetsenbord, dan ook nog eens zonder GPU. Aangezien ik online had gelezen dat het ook kortsluiting zou kunnen zijn door de kast, nu ook het mobo uit de kast gehaald, maar nog steeds niet.

Het lijkt me toch steeds meer op een defect moederbord (of waaraan zou ik kunnen zien dat het toch de voeding is?). Ik heb jammergenoeg geen materiaal om te wisselen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:19
mmm blijkbaar is het wel vaker raak met dit type moederbord.

een oplossing kan zijn een hard reset , in het kort power uit, cmos battery verweideren en de reset cmos jumber gebruiken. als deze niet is een schroevendraaier gebruiken. (kijkuit met kortsluiting)
raad je aan om een filmpje of meer info in de handleiding te raadplegen.

een voorbeeld van 1 van de post die ik vind op internet:

bron: https://forums.tomshardwa...r-to-peripherals.3726495/

Welcome to the club! You have what I believe is the all to common failure to boot issue with Gigabyte X570 motherboards. There really is no good news with this. In my case I got ten months of normal working and then the failure to boot issue started. At first I could clear the bios and then it would usually boot. But it continued to get worse, I got into a routine of switching off the mains power and leaving the PC for several hours then it would generally boot up. But even this eventually failed to work. Currently the only way I can get a boot up is to remove the CMOS battery, close the Bios reset pins ( I use a power switch and cable from a scrap PC case with a clothes peg on the switch to hold it in the closed position) and then wait at least an hour or more. Then it will boot most times. I have very carefully fault tested the PC, I have changed or disconnected anything I can without any improvement. I can't swap the CPU or memory because I do not have any alternatives parts available. Bios updates make no difference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Ok, dat ben ik nu aan het proberen, fingers crossed.

Ik heb al een nieuw mobo in bestelling staan sinds deze morgen, zelfs al is het opgelost hiermee, ik heb ook geen zin in meer onzekerheid, ik had inderdaad ook al dat soort verhalen gelezen, niet deze specifieke oplossing dus we gaan het zien.

Edit: Zonet geprobeerd om terug op te starten, na 4+ uur nog altijd niets, dus ik denk dat ik het opgeef. Dit weekend proberen met een nieuw moederbord, als dat niet werkt dan weet ik het eventjes niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door nokie op 07-06-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Deze ochtend nieuwe moederbord ontvangen, psu, gpu en een ram latje geplaatst maar ook geen boot (exact hetzelfde). Dat is het dus toch niet…

Ik heb ook de 24pins van de voeding uitgemeten, die zijn ook allemaal goed (3/5/12V). Is het dan de processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
nokie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:29:
Deze ochtend nieuwe moederbord ontvangen, psu, gpu en een ram latje geplaatst maar ook geen boot (exact hetzelfde). Dat is het dus toch niet…

Ik heb ook de 24pins van de voeding uitgemeten, die zijn ook allemaal goed (3/5/12V). Is het dan de processor?
Probeer eens een andere (nieuwere) voeding. Die je nu hebt zit dik boven de garantieperiode.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Yaksa schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:36:
[...]

Probeer eens een andere (nieuwere) voeding. Die je nu hebt zit dik boven de garantieperiode.
Nieuwe voeding uitgeprobeerd, dat lijkt het ook niet te zijn. Lijstje wordt korter:
- processor: lijkt me onwaarschijnlijk (ik zou niet weten hoe), maar de kans wordt stilaan wel groter. Op zich is die nog onder garantie.
- RAM: lijkt me wel heel raar dat de 4 latjes allemaal tegelijk de geest hebben gegeven of de 4 slots. (Heb niet alle combinaties geprobeerd, maar het zou wel vreemd zijn als ik toevallig alleen maar slechte pogingen heb ondernomen)
- GPU: aangezien ik verder geen indicatoren heb zou het nog steeds kunnen.

Wat probeer ik nu? Mijn vrouw zegt een nieuwe GPU (die stond toch op het verlanglijstje en qua WAF kan dat wel tellen :) ). Het is ook de minste miskoop in die zin…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Welk nieuw moederbord en voeding heb je eigenlijk?
En is het RAM wel compatibel met je moederbord?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Yaksa schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:47:
Welk nieuw moederbord en voeding heb je eigenlijk?
En is het RAM wel compatibel met je moederbord?
Hiermee heb ik getest:

uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart
uitvoering: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

RAM staat in lijst van dit moederbord (en heeft 5 jaar gewerkt op mijn ander moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:39
nokie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:03:

RAM staat in lijst van dit moederbord (en heeft 5 jaar gewerkt op mijn ander moederbord).
Ook het versienummer van het RAM staat op de QVL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Eén setje wel, het andere inderdaad niet (heb een tijdje geleden 2x16GB bijgestoken, en die waren een andere versie). Ik heb met beide getest.

Beide setjes werkten tot nu toe probleemloos (samen) op mijn oorspronkelijke moederbord. Tenzij alle 4 de latjes het tegelijk begeven hebben, neem ik aan dat minstens één configuratie het wel zou doen (denk ik dan)? Of zowel mijn moederbord als minstens de ene set ram latjes moeten het tegelijk begeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:54
Je Gigabyte X570 AORUS ELITE heeft foutdiagnose met beeps.
Dus als je een speakertje kan aansluiten (en nee niet de 3.5mm versie) dan kan je daar de foutcode mee achterhalen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Oh, dat wist ik helemaal niet. Moet ik ergens zo’n speakertje zien te vinden. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
nokie schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:46:
Oh, dat wist ik helemaal niet. Moet ik ergens zo’n speakertje zien te vinden. Bedankt voor de tip!
Op Amazon en Ali Express staan er genoeg

Moederbord Speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Wylana schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Op Amazon en Ali Express staan er genoeg

Moederbord Speaker
Ja, heb er ondertussen binnen. Helaas, ofwel doe ik iets verkeerd, ofwel zijn ze alle 10 defect (snelste levering was een zakje met 10 stuks), maar geen enkele beept op mijn bestaande bord?? Als ik het goed begrijp, wordt er dus geen POST gedaan. Wat toch eerder op een probleem met het moederbord wijst, right? Of kan het ook de processor zijn?

Voor ik mijn CPU nog maar eens verhuis naar het nieuwe moederbord (ik raak door mijn voorraad koelpasta): het enige wat ik nu heb gemerkt bij het geleidelijk verwijderen van de hardware en het checken of ik dan wel beeps kreeg, is dat als ik probeer te starten zonder RAM (dus geen enkel latje), dat de moederbord led verlichting dan niet aangaat, de fans van de CPU op volle snelheid blijven draaien (anders vertragen ze) en ik de PC ook niet kan uitzetten via de power button.

Is er nog iets wat ik kan testen met mijn oude moederbord, voor ik weer probeer met het nieuwe (ik ben er voorzichtig mee want als het niet nodig is, mag ik het nog retourneren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Ik zou je CPU, 1 RAM stick en voeding eens aansluiten op je nieuwe moederbord buiten de kast en die dan aanzetten. Kijk of het daarmee wel lukt.

Lijkt er voor nu erg op dat je oude moederbord het opgegeven heeft.
Je hoeft geen SSD/harde schijven aan te sluiten nog. Eerst kijken of je een POST krijgt en dus beeld krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Wylana schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:16:
Ik zou je CPU, 1 RAM stick en voeding eens aansluiten op je nieuwe moederbord buiten de kast en die dan aanzetten. Kijk of het daarmee wel lukt.

Lijkt er voor nu erg op dat je oude moederbord het opgegeven heeft.
Je hoeft geen SSD/harde schijven aan te sluiten nog. Eerst kijken of je een POST krijgt en dus beeld krijgt.
Ok, net geprobeerd, maar net hetzelfde. Ik gok dus toch op de CPU. Ik ga een CPU (met IGP) bestellen, dan sluit ik sowieso ook afhankelijkheid van mijn GPU uit (al heb ik voorgaande testen ook zonder GPU gedaan, ik verwacht minstens een beep dan). Als het dat niet is, kan ik nog een nieuw setje RAM proberen, dan is alles vervangen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Ok, we hebben het gevonden... Nieuwe CPU op mijn oude moederbord gezet en alles werkt terug. Ik tik dit terug van op mijn PC.

Dank aan iedereen om mee te helpen zoeken, uiteindelijk was het een lange omweg maar we hebben terug beeld en klank.
Pagina: 1