Ubiquiti Dream Machine Pro direct op KPN Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan17
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 23:40
Hi allen,

Aangezien ik graag mijn Ubiquiti Dream Machine Pro direct wil aansluiten op mijn glasvezel aansluiting, ben ik mij hierin gaan verdiepen.
Ik gebruik de glasvezel aansluiting enkel voor het internet, geen vaste telefonie of tv via de fiber.
Na wat research heb ik nergens een manier gevonden om mijn router direct aan te sluiten op de glas aansluiting via de ethernet poort op het glasvezel-aansluitpunt, simpel hier een ethernet kabel aansluiten en doorverbinden naar de DM werkt niet.

Dus ben ik op het volgende artikel gestuit:
https://forum.kpn.com/mod...ng-kpn-pon-eof-gof-598147

De conclusie is dus dat ik de glasvezel cover moet gaan vervangen, om zo de verbinding op de juiste manier tot stand te brengen.

Hiervoor heb ik dus de KPN Patchcover FTU TY01 besteld, zoals beschreven in het artikel.
Onderstaande module is helaas niet meer op voorraad voor de Ubiquiti routers:
https://www.fs.com/de-en/products/37930.html

Echter lijkt er niet direct een andere SFP module op de markt op voorraad te zijn die met zowel de Patchcover als met de DM compatible is.
Voor wat ik mij verdiept heb, heeft de SFP module een SC connector nodig.
Het gaat om een GoF aansluitingstype.

Heeft er iemand hier advies over welke module hiervoor alsnog geschikt zal zijn?
En bij een eventuele andere route, zijn hiervoor de beschreven instellingen op het KPN forum nog accuraat?

Alvast bedankt voor jullie tips, en mocht ik nog iets vergeten zijn, shoot! :)

Foto van de originele glasvezelaansluiting (niet de mijne, kopie van internet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpsGu33YpOeJ0xu11ikMhVDrDYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrF1PP9xHrgDSai5azQlB2uq.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Wellicht heb je dit topic gemist: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken? Daar kun je het e.e.a. over dit onderwerp vinden.
Twan17 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:58:
Na wat research heb ik nergens een manier gevonden om mijn router direct aan te sluiten op de glas aansluiting via de ethernet poort op het glasvezel-aansluitpunt, simpel hier een ethernet kabel aansluiten en doorverbinden naar de DM werkt niet.
Dit gaat overigens wel, maar dan moet je een PPPoE verbinding opzetten. Meer informatie en instellingen kun je in de KPN documentatie vinden. Zo heb ik het overigens gedaan met een ASUS router omdat ik dat eenvoudiger vond dan aan het ONT te sleutelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan17
alex3305 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:05:
Wellicht heb je dit topic gemist: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken? Daar kun je het e.e.a. over dit onderwerp vinden.

Dit gaat over een PON aansluiting, ik weet niet of dit toepasbaar is voor mijn aangezien ik een GoF aansluiting heb.

[...]

Dit gaat overigens wel, maar dan moet je een PPPoE verbinding opzetten. Meer informatie en instellingen kun je in de KPN documentatie vinden. Zo heb ik het overigens gedaan met een ASUS router omdat ik dat eenvoudiger vond dan aan het ONT te sleutelen :).
Dit zou natuurlijk ook prima zijn voor mij, aangezien ik een 1GB abonnement heb.
Dus volstaat het gebruik van de ethernet kabel ook voor mij.
Zoals ik het dus goed begrijp is het instellen van het verbindingstype op PPPOE al voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Twan17 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Dit zou natuurlijk ook prima zijn voor mij, aangezien ik een 1GB abonnement heb.
Dus volstaat het gebruik van de ethernet kabel ook voor mij.
Zoals ik het dus goed begrijp is het instellen van het verbindingstype op PPPOE al voldoende?
Ja in principe wel. In deze GitHub repo staat wat meer informatie specifiek voor Unifi spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan17
alex3305 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Ja in principe wel. In deze GitHub repo staat wat meer informatie specifiek voor Unifi spul.
Oke erg bedankt! _/-\o_

Ik zal in dit forum laten weten of dit ook de oplossing heeft geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 17:26
Voor onderling tussen mijn udmpro se en een switch in de schuur heb ik deze besteld

Generic Compatible SFP+ 10GBASE-BX BiDi 1270nm-TX/1330nm-RX 10km DOM Simplex LC/UPC SMF Optical Transceiver Module en werkt prima.

let deze werken met andere golflengtes.

Mijn ervaringen bij fs.com zijn dat de generic modules prima werken in ubiquiti spullen.
dit zijn de enige bidi's die ik daar gekocht heb. normaal gesproken normale zijn een stuk goedkoper.

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan17
Het is gelukt.
Dmv het volgen van het GitHub artikel heb ik het ook via de ethernet verbinding voor elkaar gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Twan17 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:57:
Het is gelukt.
Dmv het volgen van het GitHub artikel heb ik het ook via de ethernet verbinding voor elkaar gekregen!
Wat goed :). Een eigen SPF module plaatsen is natuurlijk prachtig, maar ik vind het ook wel prettig om dat stukje van KPN te houden zeg maar. Aangezien het XGS-ONT toch 10G over koper kan leveren maak ik me ook geen zorgen over eventueel beperkte capaciteit of snelheid.
Pagina: 1