vloerverwarming of Airco op de 1e verdieping?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:52
HI Allen
17 juni krijgen wij (mn vriendin en ik) de sleutel voor ons nieuwe huis. Het is een redelijk groot huis uit 1976 maar de vorige bewoners waren ook de eerste bewoners. En dat kun je merken, alles is nog supernetjes en schoon zoals het destijds uit de showroom kwam. Maar ook enorm gedateerd.

Eerste stappen die we gaan ondernemen is alles isoleren, muur vloer en evt ook dak, alle slaapkamers boven aanpassen, de indeling is enorm ruimte kostend en kan veel groter. Beneden komt vloerverwarming er zitten nu oude convector putten die we gaan weghale/dichtstorten. Maar dan....

Ik zit enorm te dubben wat te doen met de bovenverdieping, gaan we daar ook vloerverwarming aanleggen of gaan we toch voor een warmtepomp oplossing met een multi split airco? We wilden eerst ook zonne panelen op het dak, maar dat lijkt nu niet een rendabele investering. Al kan het natuurlijk in de zomer wel uit denk ik als je de warmte pompen met die energie laat koelen.

Ik ben niet persee opzoek naar de meest goedkope oplossing, maar wel naar de meest comfortabele, en als we daarnaast wat kunnen besparen op de kosten zou mooi zijn natuurlijk.

mijn vraag is dan ook wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 10:05
voor comfort zeker airco's. boven heb je meer aan koeling dan verwarmen.
en dan zijn de kamers ook super makkelijk apart te verwarmen. (denk aan studeerkamer wel verwarmen / slaapkamer niet).

mijn pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:29
Hier een huis uit 1970 met boven en beneden vloerverwarming icm een Intergas warmtepomp. Deze staat nu heerlijk op koelen, we hebben wel zoneregeling per kamer. Heerlijk om over de koude vloer te lopen als het warm is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15

TMV

Where did that damn icon go?!?

We zijn bijna klaar met de renovatie van ons huis, een oude boerderij gebouwd in 1948. Gekozen voor vloerverwarming op de begane grond en de verdiepingsvloer goed te isoleren om vervolgens dan de eerste verdieping te voorzien van een airco. We stoken weinig boven en zullen de airco dan ook voornamelijk voor koelen gebruiken, maar mocht het nodig zijn kunnen we wel verwarmen.

We hebben natuurlijk wel het gehele huis eerst gestript en voorzien van vloer-, dak, tussenvloer en gevelisolatie en hebben alle kozijnen en deuren vervangen door kunsstof met triple glas.

[ Voor 21% gewijzigd door TMV op 05-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:16
Ik zou mijn dak niet evt isoleren maar zeker je dak isoleren! Je verliest 30 procent van je warmte door het dak en in de zomer staat de hele dag de zon erop te branden.
Om grote verliezen van warmte in de winter en de noodzaak van aan airco boven te voorkomen isoleer je dus je dak.

Als je alles zo goed geïsoleerd hebt dan is er op een bovenverdieping eigenlijk geen verwarming of koeling nodig.
Denk wel aan het aanleggen van een ventilatiesysteem, zo goed isoleren zorgt er ook voor dat je naden en kieren verdwijnen, bewust ventileren is dan van belang. Doe je dit met een WTW systeem dan kun je ook gebruik maken van zomernachtkoeling.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
No Hands schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:07:
Ik zou mijn dak niet evt isoleren maar zeker je dak isoleren! Je verliest 30 procent van je warmte door het dak en in de zomer staat de hele dag de zon erop te branden.
Om grote verliezen van warmte in de winter en de noodzaak van aan airco boven te voorkomen isoleer je dus je dak.

Als je alles zo goed geïsoleerd hebt dan is er op een bovenverdieping eigenlijk geen verwarming of koeling nodig.
Denk wel aan het aanleggen van een ventilatiesysteem, zo goed isoleren zorgt er ook voor dat je naden en kieren verdwijnen, bewust ventileren is dan van belang. Doe je dit met een WTW systeem dan kun je ook gebruik maken van zomernachtkoeling.
ja ik zeg daar eventueel omdat het Dak enige jaren geleden al geïsoleerd is. Nog niet naar de huidige standaarden maar wel redelijk. Dus daar is de vraag of het meer werk is om de huidige isolatie te verwijderen en nieuwe te plaatsen....... vloer en muren zijn niet geïsoleerd.

Ventilatie zit inderdaad in de planning Type D

bedankt alvast voor de antwoorden, tis natuurlijk allemaal een beetje persoonlijke voorkeuren ook. En er zullen maar weinig mensen zijn die alle 2 de systemen allebei heeft kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 14:34
Type D ventilatie is meerwaarde, je filtert centraal en de lucht is voorverwarmd ==> geen raamroosters die snel stoffig zijn, geen lawaai, geen koudeval.
Isoleren scheelt enorm, daar bespaar je flink mee. En dat zorgt er ook voor dat de huidige radiatoren boven flinke overcapaciteit krijgen waardoor ze op lage temperatuur nog iets meewerken.

Persoonlijk zou ik boven enkel in de badkamer vloerverwarming (gecombineerd met wandverwarming, als je vloeroppervlak te laag is om het zeker warm te krijgen) plaatsen, tenzij je de vloeren boven moet vernieuwen (dan is het een kleine moeite om vloerverwarming mee te nemen). De bestaande radiatoren (eventueel met nieuwe thermostaatkraan) zijn vaak voldoende, zeker in slaapkamers waar je maar 18° wil halen.

Dakisolatie uitbreiden best goed bekijken, ik heb 20cm glaswol en dat scheelt in de zomer enorm qua zonnewarmte (sliep als kind de hele zomer in een loeihete zolderkamer, niet fijn). Hoe meer hoe beter.

En voor de vloer, zorg voor de juiste volgorde: constructievloer, isolatie, vloerverwarming, anhydriet of zandcement, afwerkvloer. De anhydriet of zandcement geeft je voldoende buffercapaciteit, ga je er de betonnen constructievloer in betrekken maak je je systeem te traag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
naftebakje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:24:
Type D ventilatie is meerwaarde, je filtert centraal en de lucht is voorverwarmd ==> geen raamroosters die snel stoffig zijn, geen lawaai, geen koudeval.
Isoleren scheelt enorm, daar bespaar je flink mee. En dat zorgt er ook voor dat de huidige radiatoren boven flinke overcapaciteit krijgen waardoor ze op lage temperatuur nog iets meewerken.

Persoonlijk zou ik boven enkel in de badkamer vloerverwarming (gecombineerd met wandverwarming, als je vloeroppervlak te laag is om het zeker warm te krijgen) plaatsen, tenzij je de vloeren boven moet vernieuwen (dan is het een kleine moeite om vloerverwarming mee te nemen). De bestaande radiatoren (eventueel met nieuwe thermostaatkraan) zijn vaak voldoende, zeker in slaapkamers waar je maar 18° wil halen.

Dakisolatie uitbreiden best goed bekijken, ik heb 20cm glaswol en dat scheelt in de zomer enorm qua zonnewarmte (sliep als kind de hele zomer in een loeihete zolderkamer, niet fijn). Hoe meer hoe beter.

En voor de vloer, zorg voor de juiste volgorde: constructievloer, isolatie, vloerverwarming, anhydriet of zandcement, afwerkvloer. De anhydriet of zandcement geeft je voldoende buffercapaciteit, ga je er de betonnen constructievloer in betrekken maak je je systeem te traag.
Het idee was eigenlijk om de radiatoren weg te halen, ik vind ze lelijk en ik moet ze door de beoogde nieuwe indeling ook allemaal verplaatsen. Dus vandaar de gedachte om of vloerverwarming of warmte pompen te installeren.

het leggen van de vloerverwarming laat ik in deze over aan de expert, ik neem aan dat zij de juiste volgorde weten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als je ze moet verwijderen wil je ze idd vast niet terug hangen.
Persoonlijk zou ik geen airco willen, lawaaierig stof rondblazen en weinig comfort (koude vloer en warmte blazen naar je hoofd, nee dankje); dus dan is vloerverwarming de enige optie voor deftige verwarming.
WeeDzi schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:48:
[...]het leggen van de vloerverwarming laat ik in deze over aan de expert, ik neem aan dat zij de juiste volgorde weten.....
De leggers weten wat het gemakkelijkste is, en wat hun meest winst oplevert. Wat jij van confort hebt, en wat je betaalt aan verwarming, is niet hun zorg.

[ Voor 41% gewijzigd door naftebakje op 06-06-2024 09:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
naftebakje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:05:

De leggers weten wat het gemakkelijkste is, en wat hun meest winst oplevert. Wat jij van confort hebt, en wat je betaalt aan verwarming, is niet hun zorg.
HIer heb je natuurlijk wel een punt. maar ik zit nu met een broodjes vloer met een dek laag. Ik heb ben ik bang niet genoeg ruimte om er eerste een isolatie laag op te leggen. of dat moet met een cm oid max kunnen. Ik denk dat we alleen kunnen infrezen. Maar goed ik heb dat destijds nog niet goed kunnen checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
In een bovenverdieping heb je geen isolatie nodig voor vloerverwarming, want die is plafondverwarming voor de verdieping eronder die meer warmtevraag heeft. Ook is er vaak een vals plafond (onderbreking in warmtedoorgave) en warmte stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
Ik bedoelde op de begane grond :)
Pagina: 1