Synology Drive Client - nieuwe install geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 08:58
Ik heb op mijn werklaptop (waar ik verregaande rechten heb, vraag me niet waarom) altijd Synology Drive Client geïnstalleerd, waardoor ik overal ook snel aan mijn eigen documenten kon komen. Erg handig. Vanwege een driverfout is de laptop door ICT volledig opnieuw geïnstalleerd en ik ben die weer opnieuw aan het installeren. Ik loop nu tegen een probleem op met Synology Drive Client.

Als ik de software heb geïnstalleerd moet ik verbinding maken, maar ik krijg telkens een foutmelding. Gebruik ik de Quickconnect ID dan is de foutmelding direct:
Kon geen verbinding maken met de server van QuickConnect. Controleer uw netwerkinstellingen.
Als ik kies voor mijn DDNS webadres mijnnas.synology.me dan duurt het even (bezig met testen van de verbinding) en dan komt de foutmelding: Verbinding mislukt. Controleer uw netwerkinstellingen en probeer het opnieuw.
Beide foutmeldingen linken deze pagina, maar dit lijkt allemaal goed te staan. Op mijn Samsung Android heb ik de Drive Client ook en die werkt als een zonnetje. Ik vermoed dan ook dat aan de NAS-kant alles klopt. Ik krijg echter ook als ik mijn werklaptop thuis gebruik op het eigen Wifi dezelfde foutmelding.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Werklaptop is Lenovo Thinkpad X1 met Windows 10 Enterprise
NAS is een Synology DS920+
Hangt thuis achter een Fritzbox 5590 Fiber.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de stappen uit het link gelinkt artikel van Synology doorgenomen en dit stond allemaal goed. Alleen de laatste stap (verlagen van de MTU) heb ik nog niet gedaan, omdat die al op de aanbevolen 1500 staat.

Wie kan mij helpen? Wat kan ik nog doen om te troubleshooten?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Update: ik heb het ook eens geprobeerd op mijn vaste computer thuis - op hetzelfde netwerk waar de NAS aan hangt. En de foutmeldingen zijn identiek. 8)7
Zou er dan toch iets mis gaan met de netwerkinstellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kun je in de logs van de Synology zien dat er een verbinding gemaakt wordt?

Staat er iets in de logs van Synology Drive server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
@SVMartin Nee, in beide logs kan ik geen login-pogingen vinden op de momenten dat ik het geprobeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 21:50

rjong5

?

Probleem lijkt inderdaad in je laptop te zitten gezien je op je thuisverbinding hetzelfde hebt.

Wellicht is er bij herinstallatie van je laptop extra ( beveiligingssoftware? ) geinstalleerd die er eerst niet op stond.

Kan je via je thuisnetwerk je nas wel pingen of verbinding maken op het interne ip?
Of gewoon naar de webgui van je synology gaan?

Synology drive gebruikt poorten 5000 (http) of 5001(https)

Probeer via Powershell een connectie test te doen

code:
1
test-netconnection ip/naam van je synology -port 5000 ( of 5001)

Daarnaast kan je ook nog checken of er geen proxy is ingesteld die wellicht eea blokkeert

code:
1
netsh winhttp show proxy

[ Voor 31% gewijzigd door rjong5 op 05-06-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het gaat (zie eerder bericht) ook op de vaste pc thuis niet goed. Ik heb aangenomen dat dit een prive pc is die niet door de werkgever wordt beheerd. Daarmee lijkt het me niet aan de laptop te liggen.

Als er geen verkeer op de nas binnenkomt gaat het al eerder fout. Staat de poort op de router naar de nas nog open, en heeft de nas het ip dat in de router geconfigureerd staat om verkeer naar te forwarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Ik krijg echter ook als ik mijn werklaptop thuis gebruik op het eigen Wifi dezelfde foutmelding.
Toch de laptop dan ?

In de topicstart staat ook dat het via zijn telefoon wel goed werkt, dus dat sluit inderdaad issues met de NAS of portforwarding uit.

Edit:

Nu zie ik inderdaad ook het bericht met de prive pc thuis ja.

Vreemd verhaal.

Wellicht kan de topicstarter @Patrick_6369 helderheid verschaffen .

Werkt het op je telefoon wel?

[ Voor 25% gewijzigd door rjong5 op 05-06-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
@SVMartin en @rjong5 Dank jullie voor het meedenken.

Het werkt zowel op mijn werklaptop als op de prive-pc niet, en zowel op mijn thuisnetwerk als op het werk én via de wifi-hotspot van mijn foon niet.

De app op mijn telefoon staat er al tijden op en die doet het wel.

Als ik de portforwarding rule in de Fritzbox probeer toe te voegen (zoals in de gelinkte website van Synology vermeld) krijg ik de melding dat die al bestaat, dus dat zou ook goed moeten zitten.

Ik ben nu op het werk en kan dus niet aan de instellingen van de router om nog wat anders te proberen of een screenshot te plaatsen.
Ik zal als ik thuis ben vanavond:
- De bestaande portforwarding verwijderen en opnieuw erinzetten
- Drive Client op een nieuw Android apparaat proberen te installeren

Als jullie nog suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

ik zou zowiezo even de settings nakijken op de telefoon ( waar connect hij mee - hostname + port )
gezien die wel werkt .

Je mag, als je wilt, in een DM evt ook de url delen waarnaartoe je wilt connecten.

Dan kan dat vanaf een andere verbinding getest worden ( puur of het bereikr kan worden).
Dus geen inloggegevens ofzo nodig natuurlijk.

Ik kan ook op een test synology drive server installeren, waarmee jij evt zou kunnen testen vanaf laptop die het bij jezelf niet doet.

[ Voor 59% gewijzigd door rjong5 op 06-06-2024 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank jullie voor het meedenken. Ik heb dus, nadat ik woensdagacond de MTU alsnog naar beneden heb gezet, ook donderdag nog een keer opnieuw geprobeerd en dat leverde geen effect op. Later die dag heb ik, hoewel ik geen instelling heb aangepast, toch nog eens geprobeerd. En toen werkte het opeens (via Quickconnect, ook nog geprobeerd via DDNS, echter niet).
Eindresultaat is dus dat het nu functioneert, maar wat nu echt de oorzaak is geweest, kan ik niet achterhalen.
Heel erg bedankt voor jullie meedenken en al helemaal voor het aanbod van @rjong5, waarvan ik nu geen gebruik hoef te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

quickconnect is geloof ik dat je nas met je synology account verbonden is en zo het juiste WAN ip achterhaalt.
een soort DDNS ook dus.

je kunt je DDNS url checken op welk ip er aan hangt, en in je synology account vergelijken met wat daar als wan ip staat aangegeven.

of vanuit huis naar www.watismijnip.nl

'het kan haast niet anders dan dat quickconnect en ddns url niet overeenkomen, je telefoon zit dus ook middels quickconnect verbonden dan, correct ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
De DDNS klopt an sich, want ik kan via de browser gewoon inloggen op de NAS met dit adres. Allen de Drive Cliënt doet moeilijk.

Via de telefoon ben ik inderdaad ook via Quickconnect verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
Synology Drive sync heeft ook poort 6690 nodig.
Mogelijk dat je die nog moet forwarden in je client om verbinding te krijgen.

https://kb.synology.com/n...used_by_Synology_services

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1