Herstellen van bureaustoel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mangaka
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-09-2024
Mijn bureaustoel had een defecte gasveer, en ik heb die eruitgehaald. Het heeft me heel wat zoeken gekost om een geschikte vervangveer te vinden, maar ik vond er één.
Ik wilde hem erin stoppen, maar er zit iets in de weg: vóór de opening waar de gasveer in moet, zit een soort pin, die deel uitmaakt van het op-en-neer-systeem.
Ik heb begrepen dat dat eerst opzijgeschoven moet worden alvorens je de gasveer erin stopt, maar ik kan er niet bij. :-(
Het is een Ahrend-stoel, en ik ben er erg aan gehecht, dus hij moet écht gefikst worden.
Ik zie wel schroeven om hem uit elkaar te halen, maar dat durf ik niet meteeen te doen, tot ik weet of ik daar niets onherstelbaars mee doe.
Dus is de vraag: weet er iemand iets van zulke bureaustoelen? Het is wel een meubel, maar het zit elkaar met pure mechaniek.
Ik heb geen idee aan wie ik advies hierover moet vragen.
(btw: de fabrikant van Ahrend wil niet helpen, omdat mijn stoel refurbished is, en niet bij hen gekocht is. Die laten me alvast in de steek ;( ).

Hierbij een foto van het probleem: een opening met een ding erin, dat in de weg zit...
bedankt op voorhandAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6DRNbPYDaJoNU1abDOP8pDON1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ygrJ8DK2YoizUN69LidpZuO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Mangaka op 04-06-2024 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
En die pin gaat niet weg als je de hendel bedient?

Wel knap overigens dat je de gasveer eruit hebt gekregen, heb ik ook wel eens geprobeerd (en gefaald).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Die pin is toch de hendel die het knopje van de gasveer indrukt, bij deze mooi oranje gekleurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMd1sANcDjd6dOwPPfywTOMvQqY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1hMjsrtL6H8ODoiws90ye8sa.png?f=user_large

Nieuwe gasveer daar gewoon tegenaan drukken en dan moet het werken volgens mij.

[ Voor 29% gewijzigd door jnr24 op 04-06-2024 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:55

skate master

Autodesk Educator Expert

Normaal gesproken is het inderdaad niet meer dan de zitting over de bovenzijde van de gasveer schuiven.
Die pin wie je ziet is inderdaad zoals @jnr24 ook al zegt het uiteinde van de hendel die de knop op de bovenzijde van de veer indrukt.

Heb al vaker zo'n gasveer vervangen, nog nooit een pen weg moeten halen om de nieuwe veer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Bedankt voor de antwoorden en het compliment. Actually, het was moeilijker om een adres te vinden waar je zo'n passend ding kunt krijgen dan om het kapotte uit de zetel te wurmen.

En nu het probleem: de top van mijn nieuwe gasveer ziet er niet uit zoals dat oude ding, of als jouw foto, Jnr24; zoals je ziet in bijgevoegde foto's zit er een schroef en een plastic rondelletje op die plek.
Nu ik daar nader naar kijk (om er foto's van te maken), denk ik dat dat misschien een soort "zegel" is, van de fabriek, die ik er eerst uit moet schroeven. Dat zeggen ze er niet bij, en ik ben er niet zeker van.
Wat denken jullie? Zou ik het eruit durven schroeven? Zal er dan zo'n knopje tevoorschijn komen?
Dat hebben ze me niet op school geleerd. In mijn tijd hadden ze niet zulke stoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE1_0cihLcbv7u7PUAJBAHWDIIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFNGaYtGRuREfIEWbSQarBD7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HybCfBw6PUSBZbHlRv3EH5juHEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gezcDUl2yFzTpw2pMa4XoOPe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Bel de leverancier van die veer anders eens op. Pas wel op dat je straks niet met een gasveer in je oog zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Gaat niet, ze zitten ergens in Duitsland en mijn Duits is niet goed genoeg... Ik heb ze gemaild, (met de hulp van Google Translate lukt dat wel) maar nog geen antwoord gekregen.
Ik ga er alleszins niet aan vijzen vóór ik weet of dat wel een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:21
Of zou je de plastic dop van de oude gasveer af kunnen trekken en op de nieuwe schuiven?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Dat gaat daar niet af, hoor. Ik denk dat dat schroefje en dat rondelletje van de nieuwe af moeten, en dat dan een dop tevoorschijn komt.
Maar zéker weet ik dat niet. Ik wacht maar tot er iemand op de proppen komt, die dat soort dingen weet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27
Nee; het schroefje moet gewoon blijven zitten
Dat kun je eventueel iets uitdraaien om de bediening van de hoogteregeling eerder te laten aangrijpen.

De bovenzijde van de gasveer is ietsje conisch, en moet gewoon in het gat van de zitting passen. Het metalen deel dat je ziet hoort vlak boven de schroef van de gasveer te zitten. Dit beweegt dan als je de hoogteverstellingknop van de stoel indrukt waardoor deze de schroef indrukt om de gasveer in hoogte te laten verstellen.

zie bv YouTube: Interstuhl demontage gasveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb geprobeerd om mijn bekleding te vervangen. Lukte uiteindelijk niet omdat ik geen geschikt nietapparaat had. Terug naar de winkel die het had verkocht. Heel vriendelijke eenpitter die gelijk de gasveer vervangen heeft want die lekten ook een beetje. Als je in de buurt van Amsterdam komt kan ik hem aanbevelen. Ik ben ook van het doe het zelfen, maar ben wat blij dat ik bij hem ben langsgegaan d:)b

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Hallo
Ik heb intussen antwoord gehad van die Duitse producer van gasveren voor bureaustoelen, en zij zeggen dat de schroef eruit moet.
Ik heb dat dus gedaan en de stoel in elkaar gezet.
Het lukte, maar hij wiebelt een beetjel, en het op-en-neersysteem werkt niet meer. Hij staat erg hoog nu, en wil niet naar beneden.
Dus is er nog altijd iets niet in orde. :'(
Ik heb de oude (kapotte) gasveer met de nieuwe vergeleken, en het enige verschil is dat dat kleine dopje dat op de foto van Jnr24 oranje is, op-en-neer kan veren, en bij mijn nieuwe gasveer zit het vast. Of dat er iets mee te maken heeft? :?

Volgens Overthetop zou ik het dus anders moeten doen... Hem weer uiteen halen, de schroef er weer in vijzen en hem toch proberen erin te duwen? Toen ik dat eerst probeerde, wou die er absoluut niet in.

En @Theo: In de buurt van Amsterdam kom ik vast nooit, hoor... ik woon in Ieper, dat is helemaal aan 't andere eind van België tegen de Franse grens...
Mijn stoel is van Ahrend, zoals ik boven al zei, wat naar ik heb begrepen een Nederlands bedrijf is. Maar daar heb ik maanden geleden al naar gemaild, en die willen alleen maar helpen als je je stoel effectief van hén nieuw gekocht hebt, en een factuur van de aankoop kunt voorleggen. En mijn stoel is refurbished; nieuw kan ik zo'n ding nooit betalen, dat kost een fortuin! Maar hij zit ontzettend lekker, en in alle andere stoelen gaat mijn rug zeer doen na een poos. Dus ja, ik ben koppig.
Hij gaat niet naar de Recyclagestraat |:(

Ik ga maar eens een paar keer naar dat filmpje kijken... mijn stoel ziet er onderaan weliswaar heel anders uit, maar toch. Het ziet er wél veel makkelijker uit, zoals die kerel dat doet.
En intussen wachten tot er weer antwoord uit Duitsland komt.
Ik kom er wel... ooit

[ Voor 8% gewijzigd door Mangaka op 06-06-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Het dopje bovenop, waar de schroef inzit/zat moet ingedrukt kunnen worden. Dat zorgt voor inwendig voor het openen van een ventiel waardoor de gasveer ingedrukt kan worden. Dit kan echter erg veel kracht vergen als deze wat verkleefd is.
je kunt hem met de schroef op de grond zetten zodat je het knopje indrukt en dan met je eigen gewicht indrukken. Dat moet je de gasveer in kunnen drukken.
De meeste gasveren zijn rond de 350N, en kun je dus met een gewicht van 35kg indrukken (mits je het knopje indrukt)

Door de conische passing zou de gasveer vast moeten zitten als je hem in de zitting drukt. Deze mag niet heen en weer gaan. Als ie dat wel doet, dan moet de gasveer verder in de zitting geschoven worden...

Wat was er precies kapot aan de oude gasveer ? Want het klinkt nu meer als dat de hoogteverstelling in de zitting zelf niet goed is, en daardoor het knopje van de gasveer niet indrukt. En als dat systeem een beetje dwars is gaan zitten in de zitting zou dat ook verklaren waarom de gasveer er niet meer goed in wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Awel, wat was er mis met de gasveer? Even denken, want het is al een hele poos geleden, ik heb eeuwen moeten zoeken naar een passende nieuwe, en intussen stond mijn stoel daar gasveer-loos, en lag de kapotte gasveer er naast.
Ik merkte dat de stoel gewoon niet meer veerde, herinner ik me. Hij zat op de bodem, en gaf geen teken van leven meer. 😵
Ik heb de gasveer eruit gehaald, in de overtuiging dat het een kwestie van vervangen was...

Wat het dopje betreft: daar is geen beweging in te krijgen. Totaal geen. De gasveer zélf veert wel (een beetje).
Wat moet ik met de bewering, dat het schroefje er weer in moet? In het YouTube filmpje zit er ook een schroef in, en naar gelang je die vaster of minder vast draait, gaat het systeem strakker of losser, zeggen ze daar.
Ik krijg van alle kanten tegenstrijdige informatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:55

skate master

Autodesk Educator Expert

Is het niet het schroefje wat functioneert als knop.
Wat gebeurt er als je de schroef er half in draait en dan deze op de grond duwt? Kun je dan de veer in drukken?

Je weet zeker dat je de veer niet op zijn kop hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Mangaka schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:11:
Wat het dopje betreft: daar is geen beweging in te krijgen. Totaal geen. De gasveer zélf veert wel (een beetje).
Wat moet ik met de bewering, dat het schroefje er weer in moet? In het YouTube filmpje zit er ook een schroef in, en naar gelang je die vaster of minder vast draait, gaat het systeem strakker of losser, zeggen ze daar.
Het schroefje zorgt niet voor een instelling in de gasveer. Het zorgt door in/uitdraaien voor de speling tussen het mechanisme in de zitting en de kop van de gasveer. Hierdoor zal de knop van de zitting dus eerder/later werken om de gasveer te activeren.

De schroef en het witte dopje daaronder moet je in kunnen drukken om de gasveer in hoogte te kunnen verstellen. Normaal gesproken is dat 1/10 van de gasveerkracht (die meestal iets 350N is). De kracht om het knopje in te drukken zou dus ca 35N moeten zijn; ofwel 3,5Kg. Soms zal dat wat meer zijn maar als je de knop op de grond drukt moet je deze zeker in kunnen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangaka
Ik heb het nog niet mét schroefje geprobeerd, ik heb vandaag andere dingen te doen gehad. Ik had de schroef eruitgedraaid omdat de leverancier dat zei, en hem er zo in gestopt, en zo zit hij er dus nog. Ik zal het morgen anders proberen.

Het is redelijk onmogelijk om de gasveer er ondersteboven in te stoppen, aan de achterkant zit er een dikke kunststof huls omheen die een diameter heeft die dubbel zo groot is als het gaatje in de zitting. Zó onnozel ben ik ook weer niet...

Ik heb op dat knopje nog geen bruut geweld uitgeoefend, maar op normale manier is daar geen beweging in te krijgen.

Edit: Laatste nieuws: Bericht gekregen uit Duitsland. Ze schrijven aan de Sehr Geerte Herr dat ze die foto van mijn oude gasveer nog eens goed bekeken hebben en geconstateerd dat hij wel zeeeeeeer oud is, stokoud zelfs. En dat er daarom een adapter nodig is, om erbovenop te zetten, zodat hij niet meer wiebelt. Dat ding kost wel geld, maar omdat ze dat niet eerder opgemerkt hebben sturen ze 't me gratis op. Dan zou hij niet meer wiebelen.
Ik hooop dat die adapter een dopje heeft dat beter op mijn oude lijkt dan dit hier, met dat schroefje, dan is dat vraagstuk ook meteen opgelost.
Ze hebben me weliswaar eerst de verkeerde informatie gegeven, maar ze zijn wel ontzettend beleefd en plichtsgetrouw, erg Duits dus. _/-\o_ Dat scheelt wel met die botte Hollanders van Ahrend... (de Hollanders onder jullie, gelieve niet beledigd te zijn)
Ik ben dus in blijde verwachting van een "adapter", en laat de vermaledijde Sthul nog even wachten :z

[ Voor 44% gewijzigd door Mangaka op 07-06-2024 11:49 ]

Pagina: 1