Fietsongeluk ex-minister (wetgeving)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:24
Over het verkeersongeval (zo noemt de rechtbank het) tussen een wielrenner (oud-minister) en voetganger, zit met toch iets niet helemaal lekker. Bij dronken bestuurders zegt het OM dat het moeilijk is om de zaak via het strafrecht te behandelen. Deze wordt dus (volgens mij) behandeld aan de hand van het RVV of de Wegenverkeerswet omdat deze blijkbaar als eerste in aanmerking komt. Waarom is het verkeersongeluk dan ook niet volgens het rVV of Wegenverkeerswet behandeld. Ik vind dat inconsequent. Wat is jullie visie hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:34
De vraag was volgens mij "Zwaaide ze met haar handen om hem tot rustig rijden te manen" of "pakte ze hem vast om hem tot stoppen te dwingen".

In het eerste geval raakte ze per ongeluk in elkaar verstrikt en dan is het k*t, maar geen opzet, dus inderdaad een verkeersongeluk.

In het tweede geval is er sprake van opzet, dus mishandeling.

Mevrouw is vrijgesproken omdat de rechter meende dat het tweede niet bewezen kon worden (het vastpakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Het is gebeurd op een smal fietspad in de duinen, ongeval tussen een voetganger en een wielrenner, waarbij een getuige beweert dat hij opzettelijk van de fiets is getrokken en daarbij letsel heeft opgelopen.

Naar mijn weten mag een voetganger daar lopen en een fietser daar fietsen. De Wegenverkeerswet zegt hier dus niks over. Het opzettelijk iemand ten val brengen is strafbaar (want mishandeling), maar dan moet er wel voldoende bewijs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Je hebt uiteraard Artikel 5 Wegenverkeerswet dat bepaalt dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
TheMak schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:42:
Je hebt uiteraard Artikel 5 Wegenverkeerswet dat bepaalt dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Op de weg... dit is een fietspad in de duinen. wil je serieus een voetganger op een duinpad strafbaar stellen onder artikel 5 terwijl er geen 100% uitsluitsel is over wat er precies is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Er is geen onpartijdige getuigenverklaring, dus wat moet de rechter dan?
Ze kunnen de vrouw hooguit een boete opleggen omdat ze daar niet had mogen wandelen, maar dat op het voetpad had moeten doen. Dat is echter heel anders dan strafrechtelijk vervolgen, waar deze rechter over gaat. Volgens mij kan de rechter ook weinig anders. Stel dat ik een wielrenner van zijn fiets duw. Ik zeg dat ik om mij heen sloeg omdat er een wesp zat en dat de timing ongelukkig was, dan kan ik zonder onafhankelijke getuige nooit worden vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Mijn bezwaar is dat als ik als voetganger een ongeluk veroorzaak, dat ik liever niet heb dat er naar poging tot doodslag wordt gekeken. Dat gebeurt bij automobilisten vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
TheMak schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:26:
Mijn bezwaar is dat als ik als voetganger een ongeluk veroorzaak, dat ik liever niet heb dat er naar poging tot doodslag wordt gekeken. Dat gebeurt bij automobilisten vrijwel nooit.
Als jij als automobilist bewust op iemand inrijdt wordt er ook op die manier naar gekeken.
Er was in dit geval een getuigenverklaring die stelde dat mevrouw bewust iemand van de fiets trok met zwaar letsel als gevolg. OM vond het genoeg om te vervolgen, rechtbank vond 1 verklaring onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Als men denkt dat er opzet in het spel is loop je altijd dat risico. Poging tot doodslag is inderdaad erg zwaar, maar mishandeling is het zeker bij bewezen opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:11
Naja.. vrijwel nooit. Toch 15-20x per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Op de weg... dit is een fietspad in de duinen. wil je serieus een voetganger op een duinpad strafbaar stellen onder artikel 5 terwijl er geen 100% uitsluitsel is over wat er precies is gebeurd?
DIt was een fietspad (Schelpenpad in Monster).

Naast deze weg loopt het voetpad.

Afbeeldingslocatie: https://m.westlanders.nu/uploads/map-2022/monster/img-4067-aangepast.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wolly schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:46:
[...]

DIt was een fietspad (Schelpenpad in Monster).

Naast deze weg loopt het voetpad.

[Afbeelding]
Voor zover door de officier van justitie is betoogd dat de verdachte, als voetganger, het fietspad niet mocht gebruiken, overweegt de rechtbank het volgende. Uit de in het dossier opgenomen foto’s en beschrijvingen van de situatie ter plaatse kan niet de conclusie getrokken worden dat voetgangers verplicht gebruik moeten maken van het naastgelegen geasfalteerde pad. Niet is gebleken dat het naastgelegen pad als voetpad is aangemerkt. Dat betekent dat, gelet op artikel 4 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), voetgangers het fietspad mogen gebruiken.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geert Henk
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-02 17:24
Bizar dat in een vergelijkbare casus in Coronatijd, waarbij een fietser op de LF4 in de spoor-onderdoorgang bij de Horsten een voetgangster aanreed, de rechter het standpunt in nam dat de voetgangster "daar niet had moeten lopen".
Dit omdat daar in die tunnel ook een soort van voetpad aanwezig is (1 meter breed, ook niet verplicht).

Bijkomende bijzondere factoren in die casus (rechtszaak 16 April dit jaar):
- dit voetpad was op dat moment vol met tegemoetkomende voetgangers,
- er was afstand geboden in corona tijd (20 Maart 2021) en
- er hebben eerder twee personen uit de wandelgroep van 7 opzij moeten springen
- fietser had Macula degeneratie en Glaucoom en daardoor vermoedelijk weinig zicht
- voetgangers zijn gehouden een voetpad gebruik te maken als er zoiets is (RVV 1990 Art. 4.1).

De bijkomende factoren zijn door de rechter niet waarneembaar meegenomen, behalve de laatste gezien het ingenomen standpunt.
Getuigenverklaringen in de casus werden betiteld als "notoir onbetrouwbaar".
Het gegeven van het zicht is in de rechtszaak weggewoven door de claimende partij (ziektekosten verzekeraar fietser). De advocaat demonstreerde dat passage van tegenliggers op het 1 meter brede stoepje goed kon door zijdelings langs elkaar te schuiven.

Met het vooruitzicht dat een rechterlijke uitspraak "veel duurder uit zou vallen" is geschikt :X .
Per saldo 50/50.
In de boeken vindt je de afweging niet terug aangezien er bij schikking geen verdere toelichting plaats vindt.
Gelukkig is er nu met de uitspraak in het ongeval bij Monster, nu wel duideiljkheid.

Gebruik van voetpad zonder verplichting (dus zonder G7 bord) is géén verplichting voor de voetganger.

[ Voor 1% gewijzigd door Geert Henk op 23-06-2024 16:48 . Reden: Type verkeersbord wat bepalend is, is niet vermeld ]

Pagina: 1