Vreemde situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Man has 2 testicles but only 1 heart...
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik zou denk ik alleen maar vragen wat is uw naam/afdeling. En dan zelf terugbellen.Blokker_1999 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:30:
Tegenwoordig kan je al bijna beter beginnen met eerst zelf een veiligheidsvraag aan de bank te stellen, zoals dat zij de laatste cijfers van je rekeningnummer geven.
Ga er maar vanuit dat oplichters die je bellen om je bankrekening te plunderen die cijfers ook wel zullen weten. Zo had ik vorige week iemand van de "Rabobank" aan de telefoon.Blokker_1999 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:30:
Tegenwoordig kan je al bijna beter beginnen met eerst zelf een veiligheidsvraag aan de bank te stellen, zoals dat zij de laatste cijfers van je rekeningnummer geven.
There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
Klopt, en andersom, als je de bank wilt bellen, doe je dat het beste ook vanuit de app.Flozem schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:04:
Overigens kunnen echte werknemers van de Rabobank de app gebruiken om een bericht te sturen dat het een legitieme call is. Voor hun ook een bevestiging dat jij de rekeninghouder bent.
Er wordt gewoon direct na het maken van de verbinding een code van een aantal cijfers doorgestuurd. Dezelfde techniek die Google Meet en Teams gebruiken om als je via telefoon inbelt direct in de juiste vergadering te landen.JeroenV_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:34:
[...]
Ze krijgen dan ook al extra info mee (geen idee hoe) dat ze echt met jou praten.
[...]
Hier dacht ik direct aan, was het ergens tegengekomen, voicecloning :Juup schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:00:
Alu hoedje modus: Misschien wilden ze je stem opnemen zodat ze bij de volgende scamronde jouw stem kunnen gebruiken om je ouders te scammen?
Lijkt op een "say yes" scam. Ik heb het een keer in het Engels gehad, jaren geleden, duidelijk op basis van mijn LinkedIn informatie. Alleen had ik 10 minuten daarvoor een extreem korte call van een ander nummer, en toen ik dat opzocht kwam ik op deze beschrijving uit. Dus ik ontweek om "yes" te zeggen ("that's correct", "affirmative", "more or less", ...) en na enkele minuten verbraken zij de lijn. Ik heb het nog nooit in het Nederlands meegemaakt.
[ Voor 11% gewijzigd door bdbfz op 05-06-2024 11:12 . Reden: link toegevoegd ]
Gaat bij bijvoorbeeld bunq niet, die bieden geen mogelijkheid tot telefonisch contact. Daarom zijn die scams ook zo kansloos als je er een beetje bij nadenktlvdgraaff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:40:
[...]
Ik zou denk ik alleen maar vragen wat is uw naam/afdeling. En dan zelf terugbellen.
/(bb|[^b]{2})/
[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 05-06-2024 16:05 ]
The devil is in the details.
Blokker_1999 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:30:
Nja ik denk dat iedereen uit automatisme al bevestigend antwoord op de eerste standaard vraag. Dat gaat zo snel, en is op zich ook niet verdacht als iemand vraagt of ze met "dhr.... " spreken. Voordat je echt na hebt kunnen denken heb je al geantwoordlvdgraaff schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:40:
[...]
Ik zou denk ik alleen maar vragen wat is uw naam/afdeling. En dan zelf terugbellen.
Haha, daar had ik ook al aan zitten denken binnen de eerste paar seconden. Helaas kwam het niet zovereagle00789 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:00:
Ik probeer dit soort figuren altijd zo lang als mogelijk aan de lijn te houden met allerlei smoesjes...
Schoot ook even door mijn gedachten, maar ik heb letterlijk in totaal 2 woorden gezegd in het hele gesprek. Lijkt me iets te weinigMEN-O schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:51:
[...]
Hier dacht ik direct aan, was het ergens tegengekomen, voicecloning :
https://www.mediawijsheid...%20op%20iemands%20privacy.
Hm, interessant! Al vraag ik me af hoe ze ergens met een opgenomen "ja" een CC of bankrekening kunnen plunderen? CC is ook bij een andere bank overigens.bdbfz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Lijkt op een "say yes" scam. Ik heb het een keer in het Engels gehad, jaren geleden, duidelijk op basis van mijn LinkedIn informatie. Alleen had ik 10 minuten daarvoor een extreem korte call van een ander nummer, en toen ik dat opzocht kwam ik op deze beschrijving uit. Dus ik ontweek om "yes" te zeggen ("that's correct", "affirmative", "more or less", ...) en na enkele minuten verbraken zij de lijn. Ik heb het nog nooit in het Nederlands meegemaakt.
What is a "say yes" scam
Ze belden via een net-/regionummer uit een regio waar niet hun hoofdkantoor staat. Als ik Google op het telefoonnummer dan kom ik wel uit bij de bank, maar zie ik dat het nummer eigenlijk met 085 (of 088 ofzo) moet beginnen. Zojuist eens teruggebeld voor de gein (wilde ik bewust niet meteen doen), maar nummer is dus niet eens in gebruik.Orangelights23 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:59:
Hoe weet je dat het nummer gespoofd was?
Heb je al contact met de bank zelf gehad?
Zat ik ook aan te denkenHahn schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:04:
Ik zie het nog niet benoemd worden als tip (wel als vraag direct boven mij), maar mocht je het nog niet gedaan hebben: bel sowieso zelf nog even je eigen bank en laat weten dat dit gebeurd is.
Mocht er toch nog iets gebeuren, dan zijn zij hopelijk ook wat meer op hun hoede, en sta je sterker.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 05-06-2024 21:59 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
De bank kan je wel degelijk bellen om redenen als verdachte transacties e.d. en een blokkade hoeven ze ook zeker niet altijd op te leggen.FlipFluitketel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:42:
[...]
Ga er maar vanuit dat oplichters die je bellen om je bankrekening te plunderen die cijfers ook wel zullen weten. Zo had ik vorige week iemand van de "Rabobank" aan de telefoon.
Mijn telefoon gaf al aan "Mogelijk fraude" bij het 030-nummer waar mee gebeld werd.
"Dhr. Fluitketel? U spreekt met Bla Bla van de Rabobank, ik bel ivm verdachte transacties op uw rekening."
- Geloof je het zelf? De Rabobank belt nooit, die blokkeert de boel gewoon.
"Mag ik even uitpraten? Er zijn verdachte transacties geblokkeerd op uw rekening eindigend op 123."
- Dat was inderdaad mijn rekening nummer maar is al een paar jaar opgeheven.
"Dus u bent er niet mee bekend dat iemand die weer heeft laten heractiveren?"
- Nee, klopt want dat rekeningnummer is nooit opgeheven dus je hebt nu wel duidelijk gemaakt dat je een oplichter bent.
En toen maar opgelegd..
2e keer dat ik zo'n figuur aan de telefoon krijg en ik kan goed begrijpen dat oudere mensen er in trappen. Ze praten (die 2 die ik aan de telefoon heb gehad in ieder geval) goed Nederlands en spreken de mensen netjes/rustig aan.
's Avonds schakel ik mijn werk-simkaart altijd uit, 2 dagen later toen ik de simkaart weer inschakelde, gemiste oproep van datzelfde nummer weer.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik las het blog maar vind dit een rare en een beetje naar een broodje aap rieken. Kunnen scammers met het woordje "yes" echt zo veel gedaan krijgen? Veel media waarschuwen voor deze scam, maar bewijs dat er ook slachtoffers zijn, lijkt er niet te zijn. Ik voel meer voor deze verklaring van Wikipedia:bdbfz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:50:
[...]
What is a "say yes" scam
Wikipedia: Can you hear me? (alleged telephone scam)Tom Lyons, a columnist at the Sarasota Herald-Tribune and an official at the caller ID company, Hiya, conjectured that the purported calls were an automated dialer employed by a telemarketing firm to confirm the authenticity of the telephone numbers on its dialling lists, not an attempt at financial fraud.
Ze hebben sinds kort een SOS Hotline:JohnR schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:52:
[...]
Gaat bij bijvoorbeeld bunq niet, die bieden geen mogelijkheid tot telefonisch contact. Daarom zijn die scams ook zo kansloos als je er een beetje bij nadenkt
"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."
Ik snap het verdienmodel erachter ook niet. Het moet een soort eerste stap zijn naar iets anders. Of ze kunnen er in sommige landen iets mee doen of zo? Ik sbegrijp het dus ook niet.Randfiguur schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:57:
[...]
Ik las het blog maar vind dit een rare en een beetje naar een broodje aap rieken. Kunnen scammers met het woordje "yes" echt zo veel gedaan krijgen? Veel media waarschuwen voor deze scam, maar bewijs dat er ook slachtoffers zijn, lijkt er niet te zijn. Ik voel meer voor deze verklaring van Wikipedia:
[...]
Wikipedia: Can you hear me? (alleged telephone scam)
Was het niet Elles Berger die belde: Wikipedia: Geen ja, geen neebdbfz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:04:
[...]
Ik snap het verdienmodel erachter ook niet. Het moet een soort eerste stap zijn naar iets anders. Of ze kunnen er in sommige landen iets mee doen of zo? Ik sbegrijp het dus ook niet.
Maar ik heb het zelf meegemaakt, het bestaat wel degelijk. Het script bestond echt puur uit ja/nee vragen die een normaal mens met "ja" beantwoordt.
"Hello?" (mijn antwoord: hello)
"Can you hear me?" (absolutely)
"Hello, is this Jan Piet?" (it is)
"Is this Jan Piet, working in <LinkedIn jobomschrijving>?" (that's correct)
"Am I pronouncing your name correctly"? (not really, but that's not a problem)
...
En na een tijdje braken ze het gesprek zelf af. Zeer bizar.
Herman Finkers was het niet, die zou ik herkend hebben aan z'n accent. Geen jager, geen negerRoenie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:35:
[...]
Was het niet Elles Berger die belde: Wikipedia: Geen ja, geen nee
Nee, het werkt anders bij de Rabobank.indigo79 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:45:
[...]
Er wordt gewoon direct na het maken van de verbinding een code van een aantal cijfers doorgestuurd. Dezelfde techniek die Google Meet en Teams gebruiken om als je via telefoon inbelt direct in de juiste vergadering te landen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq