Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
Ik word gek van mijn PC. Ik denk aan het bouwen van een nieuwe, maar ik weet niet of het nu een goed moment is.

Mijn moederbord is erg onstabiel. Ik had hem al is in zijn garantie tijd terug gestuurd naar de fabriek, toen was het gerepareerd. Maar ik heb al weer voor een lange tijd de zelfde problemen als eerst, alleen kwamen ze pas terug toen de garantie al verlopen was.

Maar dat is niet het enige, de drivers van AMD worden ook met de jaar erger. Ik had weinig problemen met de drivers van 2022. Maar een groot aantal games die ik heb eisen nieuwere drivers, echter als ik nieuwere drivers gebruik krijgt mijn GPU willekeurig time-outs (heb al een waslijst van dingen geprobeerd zoals DDU).

Kort om: Mijn PC is nog bruikbaar maar veroorzaakt veel hoofdpijn, en ik zit er al tijdje over na te denken om een nieuwe te bouwen. Vooral nadat ik geleerd heb dat de Ryzen 9000 serie er binnenkort aankomt, wordt het steeds verleidelijker om het te doen.

Alleen mijn probleem is: Is het nu wel een goed moment om een nieuwe PC te bouwen? Of kan ik beter mijn huidige blijven gebruiken desondanks het zo veel problemen heeft?

Ook vraag ik mij af of de GPU prijzen nog steeds belachelijk hoog zijn? En heeft het zin om te wachten tot Nvidia's RTX 5000 series uit komt?

Ik denk niet dat ik nog een AMD GPU ga kopen na mijn ervaringen met deze, mijn ervaringen met mijn vorige Nvidia GPU (GTX 760) was veel plezanter. Drivers voelde veel stabieler aan.

En tot slot: DDR 6, is dat de moeite waard om op te wachten? Of is dat gewoon nog veel te ver weg, en meer een kwestie van nog een PC later (als ik die ooit ga bouwen)?

Ik stel alle hulp en info erg op prijs, dus alvast bedankt voor de reacties.

Ps. Sorry als dit niet de juiste subforum (of topic type) is, ik ben nog niet op zoek naar specifieke onderdelen en ik heb ook nog geen budget in gedachten. Dus dit is geen topic waar ik vraag naar hulp welke onderdelen ik het beste zou kunnen kiezen. Daarom dacht ik dat deze topic niet in Dektop/Componenten Koopadvies thuis hoort. En de gelinkte onderdelen zijn de onderdelen die ik eerder genoemd had van mijn huidige PC.

[ Voor 2% gewijzigd door dooder39 op 04-06-2024 19:55 . Reden: Ps. iets uitgebreid. ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Gewoon kopen als het kan, anders blijf je wachten, want er is altijd iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Enige uitzondering is als er een opvolger van een component dat je nu zou kiezen op hele korte termijn uitkomt, bv volgende week of binnen nu en drie weken of iets dergelijks. Zo nee, dan gewoon lekker nu kopen. Je ergert je anders nog veel langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou nog heel eventjes wachten. De nieuwe generatie Intel en AMD komen binnenkort uit, wacht daar op en besluit dan wat je gaat bouwen. Zeker als je oog hebt voor AMD zou ik echt zeker wachten op de nieuwe chipset borden, ongeacht of je nou een Zen 4 of de komende Zen 5 processor neemt.

Wachten op DDR6, terwijl DDR5 nu net pas een beetje gemeengoed begint te worden is vragen om nog 3-4 jaar vertraging voor een nieuw systeem. Met diezelfde gedachte kan je net zo goed gaan wachten op PCIe 6. :P

Betreffende je videokaart, ik ken een streamer die ook een 5700XT had en daar ook aardig wat problemen mee had mbt drivers. Het is helaas een probleem met die generatie, de RX6000 en RX7000 series zijn met de huidige drivers een stuk stabieler.
Wil je voor nVidia gaan, dan moet je dat zeker doen. Ik ben er juist vanaf gestapt, m'n vorige systemen, ook alweer 10+ jaar oud, waren nVidia en de ondersteuning in Linux was toen beter dan AMD, maar nu is het andersom en is AMD veel en veel verder en beter.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hij kan wachten op de 9 serie die wellicht in het begin duur is met de bijbehorende kinderziektes (hint: het BIOS)
of je kunt ook je slag slaan om bijvoorbeeld te gaan voor een AM5 build met een 7800x3d CPU. Ik zou niet langer in die ergernis willen blijven.

Pas nu beginnen de AM5 systemen stabiel te worden en komt er nog steeds nieuwe AGESA updates uit die het systeem in staat stelt steeds sneller geheugen aan te kunnen spreken.

Én het voordeel is dat de nieuwe lijn van AMD blijft passen op je moederbord. Je zult wel wat functies gaan missen, maar hoe erg is dat? Hoeveel geld wil je er tegenaan gooien en zet je stabiliteit op het spel voor een paar euro's?

Mijn 2 centjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Ik ben ook zo'n persoon die zo lang mogelijk wilt doen met een PC tot het nodig wordt voor een nieuwe omdat het geen nieuwe games aan kan. Defecten zijn onvoorspelbaar en als het stuk is en niet te maken dan gaat het niet anders.

Vandaar dat ik een lijn zoek waarbij de komende jaren niet verwacht wordt dat er een nieuwe techniek gebruikt/ontdekt wordt dat enorm verschil maakt en dus ook de systeemeisen van games niet al te snel verhoogd worden.

Op zich kan (op de irritante defecten na) deze PC nog wel een paar jaar mee voordat de games te veel gaan eisen. Op een enkele uitschieter zoals Alan Wake 2 na, kan ik me geen game bedenken die het niet kan draaien. Zo iets probeer ik nu weer te bereiken.

Ik heb het al bijna 3 jaar met deze defecten uitgehouden, vandaar dat ik ook bereid ben om nog iets te wachten (al hoewel MH:Wilds misschien mij gaat dwingen om te haasten :P ).

[ Voor 0% gewijzigd door dooder39 op 05-06-2024 22:51 . Reden: Een woord, nalezen voor het posten is niet mijn sterkste punt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou al wel een nieuwe videokaart kunnen kopen, uitgaande dat je voeding sterk genoeg is. Dan ben je iig van de rare fratsen van de 5700XT af. Want de volgende generatie komt mogelijk pas volgend jaar.

Voor de rest nog even lekker wachten, want de X870 chipset van AMD zou USB 4 standaard moeten hebben, terwijl dat met de X670/E geen garantie is (mijne heeft 't bijvoorbeeld niet).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aalternator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 07:09
Je kan inderdaad nog even wachten op de volgende generatie processoren, moederborden en videokaarten. Die zijn aan het begin dan wel erg duur. Dus kan je beter even wachten tot die wat goedkoper zijn. Alhoewel, op dat moment komt de nieuwe-nieuwe generatie processoren weer, dus kan je beter wachten tot die uit zijn. Ik wilde in 2018 ook een nieuwe pc, maar wacht nog eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Hero of Time schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:55:
Je zou al wel een nieuwe videokaart kunnen kopen, uitgaande dat je voeding sterk genoeg is. Dan ben je iig van de rare fratsen van de 5700XT af. Want de volgende generatie komt mogelijk pas volgend jaar.

Voor de rest nog even lekker wachten, want de X870 chipset van AMD zou USB 4 standaard moeten hebben, terwijl dat met de X670/E geen garantie is (mijne heeft 't bijvoorbeeld niet).
Grappig, ik dacht er aan om wellicht het exact tegenovergestelde te doen: Een Ryzen 9000 (of wellicht de nieuwe Intel als die betere prijs/kwaliteit verhouding heeft), kopen met nieuwe moederbord enzo. En dan mijn 5700XT er in gooien tot de RTX5000 series uit komen.

X870 en de Ryzen 9000 zouden toch volgend maand uit komen? Dus dan zou het toch niet lang duren voor er ook x870 moederborden van Asus enzo beschikbaar zijn?
Pagina: 1