Gaten in gipsblokken wand repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:55
Tijdens het verplaatsen van een paar stopcontacten heeft de elektricien een paar flinke gaten achter gelaten (5cm diep en 10 bij 5 ongeveer). Daarnaast is er bij een stopcontact zelfs een gat ontstaan in de muur (zie foto).

Hoe kan ik dit het beste repareren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKbI74LjxobUG_NBbgWfDq_ZcBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DQ8SWFTEZnc2SZK1SOJWroA.jpg?f=fotoalbum_large

Dichtsmeren met rotband? Of andere methodes?
Hoe vul ik de gaten een beetje zodanig op dat ik niet 10 kilo roodband hoef te smeren bij wijze van spreken of dat het bij het door en door gat er aan de andere kant weer uit valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:27
Stuk gipsblok (of twee stukken) erin zetten. En de resterende kieren afsmeren met snel gips o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
op de foto kijken we er dwars doorheen.. komt daar niks meer waar nu dat mooie doorkijkje zit? ;)

makkelijkste aan één zijde het gat afdekken met iets zodat je iets hebt om je roodband tegen aan te duwen... ipv hopen dat het blijft liggen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
nimmer99 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:13:
Stuk gipsblok (of twee stukken) erin zetten. En de resterende kieren afsmeren met snel gips o.i.d.
Ja dat is idd ook een optie. Dat kan ook werken met de gaten die niet door en door zijn.

Dichtsmeren met rotband kan dan neem ik aan ook?
SMSfreakie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:19:
op de foto kijken we er dwars doorheen.. komt daar niks meer waar nu dat mooie doorkijkje zit? ;)

makkelijkste aan één zijde het gat afdekken met iets zodat je iets hebt om je roodband tegen aan te duwen... ipv hopen dat het blijft liggen ;)
Doorkijk zit een stukje achter de nog te plaatsen spatrand en verder komt er niks voor of achter.

Vraag mij wel af hoelang zo een gat wel niet moet drogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
droogtijd per mm dikte staat toch wel op de verpakking :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
SMSfreakie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:55:
droogtijd per mm dikte staat toch wel op de verpakking :?
Ja goeie, dat wordt hem dus niet want droogtijd is 34 uur per mm….. bij 7cm is dat dus erg lang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dan opzoek naar iets wat sneller droogt dus :)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:21
Zoals Nimmer99 ook al aangaf; gat zo groot mogelijk opvullen met 1 of meerdere stukken gipsblok, en dat wat niet aansluit opvullen met rothband.

Als ik in jouw situatie zat zou ik het zo hebben gedaan:

- aan 1 kant van de muur iets van een plaat vastschroeven (die paar gaten smeer je later wel weg)
Doel van de plaat is dat je straks je gips(blokken) kunt aandrukken zonder dat het aan de andere kant eruit valt.
- met een beitel oid het middenstuk van de muur het dieper uitkrassen. (zodat de gips ook wacht hechtvlak heeft en je inzetmuurtje net iets meer sterkte heeft
- goed schoonblazen
- gipsblok(ken) beetje passenf maken en losjes passen
- groeven maken in gipsblokken voor beter hechtvlak
- beetje rothband aanmaken wat net wat teveel is aangelengd met water -> gat rondom insmeren
- grotere hoeveelheid rothband op de juiste mengverhouding aanmaken en rondom het gat vrij dik aansmeren
- je blokken er in duwen, je rothband zou zich nu moeten wegduwen om plaats te maken voor de blokken. Is dat niet het geval houd je mogelijk luchtgaten over
- blokken met gips/rothband laten drogen
- wederom hechtgroeven krassen
- laatste laag / dichtsmeren

Bovenstaand is niet theoretisch onderbouwd maar heeft het voor mij praktijkwijs wel vaker bewezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
SMSfreakie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:09:
dan opzoek naar iets wat sneller droogt dus :)
Ja idd, grote gatenvuller van alabastine lijkt een alternatief te zijn die sneller droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
The Prutsor schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:26:
Zoals Nimmer99 ook al aangaf; gat zo groot mogelijk opvullen met 1 of meerdere stukken gipsblok, en dat wat niet aansluit met rothband.

Als ik in jouw situatie zat zou ik het zo hebben gedaan:

- aan 1 kant van de muur iets van een plaat vastschroeven (die paar gaten smeer je later wel weg)
Doel van de plaat is dat je straks je gips(blokken) kunt aandrukken zonder dat het aan de andere kan eruit valt.
- met een beitel oid het middenstuk van de muur het dieper uitkrassen. (zodat de gips ook wacht hechtvlak heeft en je inzetmuurtje net iets meer sterkte heeft
- goed schoonblazen
- gipsblok(ken) beetje passen maken en losjes passen
- groeven maken in gipsblokken voor beter hechtvlak
- beetje rothband aanmaken wat net wat teveel is aangelengd met water -> gat rondom insmeren
- grotere hoeveelheid rothband op de juiste mengverhouding aanmaken en rondom het gat vrij dik aansmeren
- je blokken er in duwen, je rothband zou zich nu moeten wegduwen om plaats te maken voor de blokken. Is dat niet het geval houd je mogelijk luchtgaten over
- blokken met gips laten drogen
- wederom hechtgroeven krassen
- laatste laag / dichtsmeren

Bovenstaand is niet theoretisch onderbouwd maar heeft het voor mij praktijkwijs wel vaker bewezen
Thanks, goeie input ga idd kijken of ik iets met gipsblokken kan doen om op te vullen. En dan met rotband of iets dergelijks aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 19:26
Prima in één keer te vullen met Mp75 daarna afwerken met jointfiller. Mp75 een half uurtje op laten stijven voor het aanbrengen.

Joint filler niet te snel aanbrengen, wacht 2 a 3 dagen tot de toplaag van de mp75 droog is. Vlakschuren met p200+ en dan likje verf.

Jointfiller is ook te gebruiken voor het vullen van overige gaten/scheuren in stukwerk

[ Voor 81% gewijzigd door Grutte Pier op 04-06-2024 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:54
Gat groter en netter maken. Bijvoorbeeld 12x6cm dan van een gipsblok een net passend stuk van 11,8x5,8 zagen. Dat erin met lijm voor gipsblok. (Maten ter illustratie, als je maar een nettere vorm hebt dan past het nieuwe stuk er makkelijker in)

Als het vast zit afsmeren met fix & finisch, dat ga je waarschijnlijk toch nodig hebben bij de nieuwe dozen of andere plekjes/krasjes.

Is de netste en stevigste en makkelijkste manier, allemaal brokken erin en volkwatten is voor picobello bv. Kan wel maar langer drogen en meer afwerken kost ook tijd en materiaal.

Is een beetje de korte versie van @The Prutsor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Dracula schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Ja goeie, dat wordt hem dus niet want droogtijd is 34 uur per mm….. bij 7cm is dat dus erg lang…
Het droogt van 2 kanten. En droogtijd is wat anders dan verhardingstijd.

Maar voor zulke klusjes ga je toch geen baal roodband halen? Tenzij je dat nog hebt staan, maar dan is het weer de vraag hoe oud het is.

Pas maken om een blokje in te lijmen, zoals @Turb0Turb0 aangeeft, is wel de snelste manier om het te laten drogen, want ook dat blokje neemt dan overtollig vocht op.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Turb0Turb0 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:01:
Gat groter en netter maken. Bijvoorbeeld 12x6cm dan van een gipsblok een net passend stuk van 11,8x5,8 zagen. Dat erin met lijm voor gipsblok. (Maten ter illustratie, als je maar een nettere vorm hebt dan past het nieuwe stuk er makkelijker in)

Als het vast zit afsmeren met fix & finisch, dat ga je waarschijnlijk toch nodig hebben bij de nieuwe dozen of andere plekjes/krasjes.

Is de netste en stevigste en makkelijkste manier, allemaal brokken erin en volkwatten is voor picobello bv. Kan wel maar langer drogen en meer afwerken kost ook tijd en materiaal.
Ja een stuk ern is wel het netste idd.

Kan je fix & finish ook gebruiken om dicht te smeren van andere sleuven? Er staat lijmen en blauw pleister / dunpleister maar is mij niet helemaal duidelijk wat dat betekent.

Moet namelijk ook de wat “kleinere” gaten vullen die niet door en door zijn.
JukeboxBill schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Het droogt van 2 kanten. En droogtijd is wat anders dan verhardingstijd.

Maar voor zulke klusjes ga je toch geen baal roodband halen? Tenzij je dat nog hebt staan, maar dan is het weer de vraag hoe oud het is.

Pas maken om een blokje in te lijmen, zoals @Turb0Turb0 aangeeft, is wel de snelste manier om het te laten drogen, want ook dat blokje neemt dan overtollig vocht op.
Rotband is zo gehaald en kost niet erg veel maar verlijmen is misschien handiger alleen kijken of er dan ook kleine zakken lijm zijn en dan nog iets vinden voor de “kleinere” gaten en sleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 07:04
Ik zou dit zelf opvullen met snelgips van Knauf of Gyproc. Het droogt wel ontzettend snel dus je moet een paar keer wat aanmaken (per gat aanmaken) maar dan zit je niet dagen te wachten tot dit helemaal droog is. Daarna glad maken met fix en finish.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
IceM schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 06:50:
Ik zou dit zelf opvullen met snelgips van Knauf of Gyproc. Het droogt wel ontzettend snel dus je moet een paar keer wat aanmaken (per gat aanmaken) maar dan zit je niet dagen te wachten tot dit helemaal droog is. Daarna glad maken met fix en finish.
Alleen met snelgips en geen blokken erin plaatsen?

Zag idd dat het heel snel hard wordt en je dus niet teveel tegelijk moet aanmaken.

Kan je denk ik ook gewoon de “normale” sleuven waar elektra is ingefreest mee dicht smeren?

[ Voor 9% gewijzigd door Dracula op 05-06-2024 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
Ik zou niet voor vol dichtsmeren gaan. Zonde van je tijd IMO. Smeren, wachten, smeren, wachten, smeren wachten....

Maak het gat op maat voor een blok of een blok op maat voor het gat (of beide een beetje). Daar een lekkere laag vuller omheen en in het gat schuiven.

Voor de dichte gaten de randen in het gat lekker dik smeren en dan het vulblok er in "wiebelen" zodat er overal goed contact is. Restje dat je er uitduwt een klein beetje laten uitsteken, de meeste vulmiddelen krimpen een beetje. Alles wat na drogen nog uitsteekt er af schuren.

Voor het door-de-muur-gat is het in principe hetzelfde, alleen moet je daar een beetje uitkijken met het vulmiddel er weer uit duwen aan de andere kant van de muur. Mogelijk even een handje extra aan de andere kant.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Martijn.C.V schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:59:
Ik zou niet voor vol dichtsmeren gaan. Zonde van je tijd IMO. Smeren, wachten, smeren, wachten, smeren wachten....

Maak het gat op maat voor een blok of een blok op maat voor het gat (of beide een beetje). Daar een lekkere laag vuller omheen en in het gat schuiven.

Voor de dichte gaten de randen in het gat lekker dik smeren en dan het vulblok er in "wiebelen" zodat er overal goed contact is. Restje dat je er uitduwt een klein beetje laten uitsteken, de meeste vulmiddelen krimpen een beetje. Alles wat na drogen nog uitsteekt er af schuren.

Voor het door-de-muur-gat is het in principe hetzelfde, alleen moet je daar een beetje uitkijken met het vulmiddel er weer uit duwen aan de andere kant van de muur. Mogelijk even een handje extra aan de andere kant.
En smeren met snelgips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
10mm per keer, schiet absoluut niet op. Waarom zou je niet gewoon een stukkie blok erin schuiven en klaar zijn?

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 21:38
nimmer99 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:13:
Ik zou hiervoor gaan. Maakt het ook meteen sterk. Als je het op gaat vullen met gips dan zal het minder stevig worden. Maar een stuk cellenbetonblok wat aangeheeld is met pleistergips dan is de boel hard en sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

(jarig!)
Maak het gat netjes vierkant en zet er vrij strak een vervangend stuk in. De rest afstrijken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-05 19:26
Wat een monniken werk allemaal… ram er nou gewoon mp75 in, dit stelt echt niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Gat zit dicht.

Enige waar ik nog mee zit is een lasdoos die niet weg kan omdat er draden doorverbonden zijn in die doos maar hij moet wel dicht gesmeerd.

Hoe zou dat het slimste zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij0aK4o1noIH31ggYZG7vgjMJkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHvUWwQENbGpJrG09WHuZu3X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:52
Dracula schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:46:
Gat zit dicht.

Enige waar ik nog mee zit is een lasdoos die niet weg kan omdat er draden doorverbonden zijn in die doos maar hij moet wel dicht gesmeerd.

Hoe zou dat het slimste zijn? [Afbeelding]
Heel onverstandig dit dicht te smeren. Je hebt er gewoon deksels voor. Ik zou in ieder geval een snellasklem niet voldoende vertrouwen, een lasdop van vroeger vertrouw ik meer, maar ook dan is bereikbaarheid key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zo te zien zit de doos iets verdiept. Dan is er ruimte om zo'n plastic doorzichtig deksel op te zetten. Daar kan je dan overheen afwerken.
Leg wel vast waar die zit, dan kan je de doos zo nodig openmaken bij een storing.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:46:
Gat zit dicht.

Hoe zou dat het slimste zijn? [Afbeelding]
Als je er nooit meer over na wilt denken en / of gaat gebruiken en aangezien het zo te zien alleen doorgelust zit:

- Kabels eruit halen
- Doos eruit slopen
- Stukje buis en bocht + moffen ertussen
- Kabel opnieuw trekken
- Alles dichtsmeren

[ Voor 4% gewijzigd door LAD93 op 13-06-2024 11:56 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
LAD93 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Als je er nooit meer over na wilt denken en / of gaat gebruiken en aangezien het zo te zien alleen doorgelust zit:

- Kabels eruit halen
- Doos eruit slopen
- Stukje buis en bocht + moffen ertussen
- Kabel opnieuw trekken
- Alles dichtsmeren
Ja dat is idd de netste manier alleen heb ik daar helaas geen tijd meer voor. Ik denk idd een plaatje er over dan kan ik er altijd nog weer bij als het moet. Dan maar klein stukje stuc weg halen als ik erbij moet kunnen.
Pagina: 1