Lichtplan in nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnWilliams
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-05 18:17
Hallo,

Op dit moment zijn we bezig om een verlaagd plafond te maken, in een ruimte waar tevens een nieuwe keuken geplaatst gaat worden. Het is echter nog een beetje lastig voor ons om te bepalen wat de juiste plaats voor de spotjes. Wie o wie kan ons helpen om dit goed in te vullen?

Ik heb al enige ideeën hierover, maar geen idee of dit de ruimte goed zal vullen en hoe dit qua symmetrie uitpakt. De kasten zijn 60cm diep, mijn gedachte was om de spots dan op 50cm vanuit de muur te plaatsen, zodat het licht zowel op het blad, als op de vloer zal schijnen. Wat zijn jullie ideeën hierover? Voel je evt vrij om de spots opnieuw in te tekenen :)

Hier een indeling van de nieuwe keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAhgThqhNtLv63H1N3DBkMQkTTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqJuLvp4a4TrrOvQpsYyxeBT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lijkt me al niet zo slecht. Je staat in ieder geval niet je licht te blokkeren als je aan het aanrecht staat.

Er valt misschien wat weinig licht op de vloer voor de keuken, omdat het gros boven het keukenblok hangt. Maar dat is erg lastig schatten vanaf mijn computer. Er is centraal in de keuken best wel een "gat" waar niet zoveel hangt. Maargoed, afstraalhoek van de spotjes speelt hier ook mee.

Tip: Dit leg je meestal toch doorgelust. Leg wat lussen centraal in het plafond, en ook eentje daar waar je de woonkamer inloopt. Dan kun als het niet genoeg is gewoon een gatenzaag in het plafond zetten en aanpikken.

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-06-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
- Wil je (ooit) groepen? Voorzie de bedrading dan nu al apart, dan kan je er later een schakelmodule tussen stoppen of de schakelaar ontdubbelen.
- Kom je soms 's nachts in de keuken, of heb je graag gedimd licht? Voorzie een shelly dimmer (of vergelijkbaar), die kan je overdag op een andere dimstand zetten dan 's nachts, ik heb doorgaans 30% licht overdag (spots zijn fel), en 's nachts staan ze op minimum. Erg fijn als je pijnstiller voor zieke kinderen zoekt, dat je niet meteen blind bent met je slaperige ogen.
- Zo te zien heb je mooi rechts en links een lamp zodat je niet in je eigen schaduw werkt. Ik mis nog centraal licht, en die spot rechts van je kookplaat staat wel erg dicht bij de muur (komt er geen afzuigkap met verlichting?).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Kookplaat: geen afzuigkap :? Want daar zit meestal ook verlichting in.

Je lijnt nu redelijk uit naar aanleiding van de keukenapparatuur, op tekening lijkt dat mooi. Echter in het plafond kan het rommelig overkomen omdat de onderlinge afstanden tussen de spots anders zijn.

Over het algemeen, en om mooie verdeling van licht te krijgen, gebruikt men een A-2A verdeling.
Afstand tot de muur is A, dan de afstand tussen 2 onderlinge spots is dubbel die afstand.

Dan is het nog heel erg afhankelijk van je type spots die je neemt. Zit de lichtbron verdiept in het armatuur, schijnt het licht voornamelijk naar beneden en heb je weinig spreiding (en mogelijk dus nauwelijks verlichting in de kasten).

Ik zou sowieso ook een mogelijkheid nemen tot een plafondlichtpunt in het midden van de ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA6X_DdNDx3nGwj65e6ZYiEV26M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COCPwR5td916a0ksd6Tnnok0.jpg?f=fotoalbum_large

Ff hele grove/snelle schets.
Door de afstand tot de muur de helft te houden van spots onderling krijg je de meest gelijke lichtverdeling.
Je ziet dat de afstand "b" overal gelijk is door de verhouding 1 / 2 (afstand tot muur, afstand tussen spots).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Wat een optie is:

Je raambreedte als basis pakken voor een A-2A verdeling. En dat verder uitrollen (rood)
Of die verdeling aanhouden en in het hart van de doorgang naar de doorgang naar de woonkamer doen.
Die afstanden kan je dan doorzetten. Dan zit er structuur in de afstanden van alle spots onderling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSNxT0DHj-HtaChJrYd9ZQi7B44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pnZth8LCYb0T3TU6MwJEkz6J.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 15:24

Saven

Administrator

Ik denk dat je meer dan genoeg spotjes hebt, mogelijk kun je uit met minder. Ik heb er slechts vier, in het "ongeveer midden" van mijn vrij grote keuken, en daar komt me toch een bak licht uit waar je u tegen zegt.

Ik twijfelde in het begin ook of het er wel genoeg waren, en had als "backup" de spotjes in mijn afzuigkap voor erbij. Maar die heb ik dus nooit aan, en de spotjes van de keuken moet ik zelfs dimmen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:34
Wij kregen de tip om de spotjes in paartjes te plaatsen. Daar zijn we heel erg blij mee, ziet er mooi uit en je voorkomt een landingsbaaneffect.

Ik zou de spotjes op het midden van het werkblad plaatsen (dus 30cm van de muur) nu heb je kans dat je het licht gaat blokkeren als je aan het werk bent in de keuken.
Pagina: 1