Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Friemoll
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Soms moet je ergens je ei kwijt en vandaar dat ik dit bericht schrijf en plaats met mijn ervaring. Ik hoop dat niemand iets soortgelijks meemaakt of mee heeft gemaakt. Mocht dat wel zo zijn voel je dan vrij om hier anoniem (voor zover het platform dit toestaat) je verhaal/ reactie/ mening te delen.
Mijn vriendelijke verzoek om het opbouwend en in positieve zin te houden gezien deze hele situatie op momenten al pijn genoeg doet.

Oplichters, fraudeurs, afzetters, manipulatieve individuen. Namen en termen zat, je denkt bij jezelf, die komen er bij mij niet in, dat gaat bij nooit gebeuren. Niets blijkt minder waar in mijn geval.

Laat ik beginnen met een klein beetje achtergrondinformatie over mezelf waardoor je misschien wat makkelijker snapt waarom ik in dit hele gebeuren me zo heb laten meeslepen.
Een aantal jaar geleden heb ik wat hulp gezocht omdat ik steeds tegen dezelfde dingen aanliep in het leven waar andere met enige gemak doorheen leken te fietsen.
Na wat sessies heb ik de “stempels” ASS en ADD meegekregen. Tijdens het gebruik van verschillende medicatie heb ik voornamelijk negatieve ervaringen opgedaan en besloten om daarmee te stoppen. Nu ben ik een aantal jaar verder en leun ik vooral op verschillende methodes en trucjes omtrent sociaal wenselijk gedrag waarmee ik dacht alles aardig goed in de hand te hebben.
Ik kan in veel situaties erg snel aanvoelen en doorhebben hoe de mensen om mij heen in elkaar steken en wat ik van ze kan verwachten. Helaas is dit ook direct een zwakke plek omdat je geneigd bent om soms wat TE blind te vertrouwen op dat gevoel.

Het verhaal..
Een half jaar geleden kreeg ik te maken met een nieuwe teamleider. Extern ingehuurd met de insteek om de boel even flink wakker te schudden. (Dit was ook echt nodig want het was een chaotische bende)
Vanaf het moment dat deze Teamleider binnenkwam had ik direct een fijn gevoel. Zijn ideeën en inzichten kwamen nagenoeg overeen met wat ik zelf voor ogen had, er was vrijwel direct een klik. Binnen vier weken boekte we al enorme vooruitgang en blijvende verbetering met het hele team. Zowel de mensen onder zijn supervisie als management om hem heen vonden hem als snel geweldig, “het beste in jaren wat de afdeling was overkomen.”
Naast deze golf van positiviteit zat echter ook een wat meer duistere kant die niet iedereen heeft meegekregen.
Tijdens een lunch buiten de deur met een aantal directe collega’s en deze teamleider viel het onderwerp geld. Hoeveel spaarcenten heeft iedereen, wat doe je naast je werk, hoe is je pensioen geregeld, heb je een koophuis, wat is de staat en wat zijn je kosten? Ikzelf ben geen grootgrond bezitter. Doodnormale ‘Jan Modaal’ rijtjeswoning, getrouwd, drie kinderen, gezond leven, geen enorme buffer, wel één a twee keer per jaar op vakantie kunnen.

Een aantal dagen later spreekt mijn teamleider mij aan, neemt mij even apart. Hij heeft privé naast zijn werk ook nog wat handeltjes lopen. Naar zijn zeggen tientallen duizenden euro’s verdient met het handelen in partijen ipads/ iphones /macbooks/ airpods. Inkopen in land “A” verkopen in land “B” met flink wat winst. Na deze mooie uitleg en wat screenshots van zijn enorm gevulde bankrekeningen kwam de vraag, wil je wat bijverdienen? Het enige wat ik hoefde te doen was een klein bedrag naar hem overmaken, zoveel als ik kon missen, dan zou hij dat per week inzetten en elke euro winst zou ik dan op mijn deel ontvangen. Nu heb ik een vrij dure hobby en daar een apart spaarpotje voor om dat binnen de perken te houden, dus heb ik de afweging gemaakt, ga ik voorlopig even stoppen met de hobby en bij deze man mijn ‘speelgeld’ inleggen, of lijkt het allemaal te mooi om waar te zijn en sla ik vriendelijk zijn aanbod af.
Gezien je dit verhaal leest kan je waarschijnlijk al inschatten welke keuze ik gemaakt heb destijds. Ik had besloten om hem vijftienhonderd euro te betalen om mee te kunnen doen.
Er is mij gezegd, met vijftienhonderd kan je ongeveer driehonderd tot vierhonderd euro winst per week verwachten. Snelle rekensom haalde mij over de streep, dan zou ik namelijk mijn hobby “maar” vier-vijf weken op pauze moeten zetten om in ieder geval mijn inleg weer terug te hebben.
Dit ging bijna vlekkeloos, de eerste en tweede keer winstbetalingen vielen niet helemaal binnen een week, maar het geld kwam wel! Op dit moment vielen mijn voorzichtigheid/ twijfels en wantrouwen volledig weg. Gedurende deze eerste drie weken werd de teamleider ook een stuk vriendelijker naar mij toe. Ik kreeg zelfs een klein beetje voorkeursbehandeling. Het vervelende werk werd bij andere neergelegd, ik kreeg de mogelijkheid om aan uitdagendere projecten te werken, mijn mening en ideeën werden gebruikt om de afdeling nog verder naar een stabiel platform te tillen. Kortom ineens leek alles beter, en dat alles door deze man!
Subtiel werd mij door hem verteld en gevraagd, mocht je nog een beetje meer geld kunnen inleggen dan is je winst wel een stuk hoger, kan je nog wat missen?
Eenmaal thuis besloot ik het hele verhaal bij mijn vrouw neer te leggen en haar mening te vragen. Ik was zelf niet van plan om meer in te leggen voordat ik mijn eerste vijftienhonderd terug had verdiend. Na een paar dagen en op basis van mijn vertrouwen die ik uitsprak over deze man besloot ook mijn vrouw haar spaargeld over te willen maken. Tweeduizend euro!
Na een gesprek met de teamleider werd mij verteld, mocht je dan nog vijfhonderd bij kunnen leggen, dan speel je met vierduizend euro en kan je makkelijk om en nabij duizend euro per week opbrengen. Wederom prachtige verhalen, mooie beloftes. Uiteindelijk besloten die extra vijfhonderd in te leggen. Mijn vrouw en ik zijn nu vierduizend euro kwijt aan een belofte en op basis van mijn ervaring waarbij ik in drie weken tijd ongeveer zeshonderd euro had opgehaald via hem.
Na deze grote inleg kwam inderdaad binnen de eerste anderhalve week duizend euro mijn kant op. Ik blij, mijn vrouw blij. Ineens kregen we allemaal wilde ideeën wat we met ons huis zouden kunnen doen. EINDELIJK zouden we de vloer van onze uitbouw kunnen aanpakken. EINDELIJK zouden we onze verouderde badkamer kunnen aanpakken. We dachten aan een nieuwe auto, een auto die ons niet om de week zou laten staan door autopech, hoe mooi zou dat zijn!
Dan ineens begint het verhaal een andere wending te krijgen. Ik krijg uit het niets het verzoek om een tikkie te betalen, driehonderdvijftig euro omdat er veel meer winst zou zitten op een hele pallet iPads dan de 2/3e wat we nu konden betalen. Wederom aangekleed met een mooi verhaal en beloftes. Als ik snel even zou bijleggen dan zou ik dat geld over maximaal twee dagen terugkrijgen en een iPad voor de flexibiliteit. Op basis van de inmiddels zestienhonderd die ik had ontvangen zat mijn vertrouwen goed en betaalde ik zijn tikkie. Helaas! Die twee dagen duurde bijna anderhalve week. In diezelfde anderhalve week kwam ook geen winstbetaling. Verhalen kwamen over vertraging in transport, vertraging in de betaling van de verkopende partij etc. Allemaal geloofwaardig dus zoek ik er niet zo heel veel achter. Uiteindelijk krijg ik mijn voorschot terug en een week later opnieuw duizend euro. Afspraak over de iPad kon hij zich niet herinneren, maar als ik er één wilde hebben kon hij die wel regelen zonder kosten.
Op dit moment heb ik dus van mijn vierduizend inmiddels de helft terug. Dit bedrag naar mijn vrouw teruggeschoven zodat haar spaarcenten weer veilig terug zijn en haar inleg in ieder geval afgerond is.
Opnieuw een tikkie. Dit keer was het vierhonderdvijftig euro want zijn vracht werd vastgehouden door de douane. Hij kon even niemand anders te pakken krijgen, en als het te lang duurde liepen we ‘flinke winst’ mis. Ook hier weer een termijn van maximaal twee dagen, dan zou hij me dat bedrag kunnen terugbetalen. Ik dacht prima. Ik vind het niet leuk om steeds zijn rommel te moeten oplossen, maar zolang hij me betaald ga ik niet moeilijk doen. In mijn achterhoofd moet ik namelijk nog altijd tweeduizend euro terug gaan krijgen en als ik nu moeilijk ga doen... Dan is het sowieso ‘doei-doei geld’.
Nu een aantal weken met deze teamleider financieel in zee te zijn gegaan krijg ik tijdens éen op één momenten zoals pauzes allemaal verhalen over hoe zijn jeugd was. Hoe hij heeft moeten vechten om te overleven, een aantal jaar op straat heeft geleefd, geen euro op zak hebben gehad. Zes banen tegelijk op momenten om maar aan geld te komen.
Hij had gewerkt als uitsmijter bij verschillende nachtclubs rond zijn 18e levensjaar. Daar is hij ook in aanraking gekomen met “verschillende ongure types uit de onderwereld” Nu ruim dertig jaar later had hij nog altijd contacten met die gasten.
Hij heeft bij verschillende geldschieters leningen meegepakt en één keer niet op tijd terugbetaald waarbij hij tijdens het vertellen van zijn verhaal zijn shirt omhoog deed en een flink litteken liet zien. Dit zou van een mes geweest zijn als waarschuwing nooit meer een betaling te missen.
Onderbewust voor mij creëerde hij op deze manier een angstige manier van respect en afstand naar hem toe. Als ik iets verkeerds zeg of doe.. Wie weet wat hij dan in gang kan zetten, wie hij op mij af kan sturen. Deze dreiging is nooit letterlijk door hem uitgesproken, dit werd alleen wel vaak als ondertoon meegenomen in zijn uitleg als ik net iets te vaak kwam vragen waar mijn geld of de beloofde iPad bleef.
Helaas zijn we weer een week of twee verder voordat ik de vierhonderdvijftig retour krijg en geen winstuitbetaling. Waarom lukt het deze keer niet? Zijn rekeningen waren bevroren door de bank. Hij liet me vluchtig wat mail verkeer zien op zijn telefoon tussen hem en de zogenaamde instanties. Hij kon alleen nog maar zijn saldo bekijken verder helemaal niets meer. Omdat alles er zo echt en geloofwaardig uitzag ben ik hier niet verder op ingegaan en even gelaten voor wat het was. Wederom speelde de gedachte, hij heeft mijn geld, ik ga er niks mee opschieten als ik nu moeilijk ga doen. Geduld!
Ruim twee weken verder. Hij schijnt nog altijd bewijzen te moeten aanleveren en nog altijd geen toegang te hebben tot zijn rekeningen. Hij laat vallen dat hij wordt gediscrimineerd door de bank en dat ze puur door zijn achternaam hem nu beschuldigen van het witwassen van terroristisch geld.
DIT had voor mij het moment moeten zijn om te stoppen, een grotere rode vlag signaal kan je bijna niet krijgen. Helaas, hij heeft mij zo om zijn vinger weten te wikkelen, ik zie niet verder dan dat hij gelijk heeft en dat de bank hem discrimineert.
Weer een week voorbij. Hij gaat zich steeds meer zielig en afhankelijk gedragen. Hij heeft geen geld meer om zijn boodschappen te doen, alles is bevroren. Ik krijg een tikkie van honderd euro. Kan je aub geld overmaken, dan kan ik dit weekend in ieder geval mijn boodschappen doen. Op dat moment wilde ik zo graag zeggen, nee sorry! Helaas krijg ik dat niet over mijn lippen en help ik hem weer. Achter de schermen ben ik zo enorm teleurgesteld en kwaad op mezelf. Waarom? Ik zie dat het allemaal niet klopt, de verhalen te sterk, hoe kan hij mijn honderd euro nodig hebben terwijl er op zijn (buitenlandse) rekeningen honderdduizenden euro’s staan.
Er gaat ongeveer een week voorbij. Hij loopt bij me langs en geeft me mijn honderd euro terug. Uiteraard word het weer een flink verhaal waarom al het andere geld nog altijd niet vrij is en hoe verschrikkelijk de hele zakelijke wereld is voor mensen die geen typische Nederlandse achternaam hebben.
Dat dit zo is geloof ik direct, ik heb meerdere collega’s gehad met een buitenlandse naam, en die moeten altijd meer bewijzen, moeten altijd net wat harder rennen dan de rest. Er word alleen door deze man misbruik van gemaakt, gooit met de racisme kaart wanneer het hem uitkomt.
Na wekenlang verschillende verhalen te horen over het wel of niet bij de rekeningen kunnen komen, betalingen zijn wel van zijn rekeningen af, maar dan niet bij ontvangers erbij gekomen. Dan waren de betalingen ineens handmatige overboekingen, daarna waren het ineens betaalde tikkies, etc. De verhalen werden waarschijnlijk ook voor hemzelf te veel en te groot om het allemaal strak en geloofwaardig te houden.
Om het nog mooier te maken, tijdens de Ramadan geeft hij meermaals aan nooit te liegen, en al helemaal niet tijdens Ramadan want dat is echt de grootste zonde die je kan begaan. Ook hier hoor ik een stem in mijn achterhoofd zeggen, als iemand zo vaak moet roepen “ik lieg niet hoor” dan verbergt hij/zij echt wel iets. Vader van drie kinderen, ik herken het echt wel wanneer de boel word verdraait of iemand stiekem probeert te zijn.
Toch met al mijn kennis en gevoelens blijf ik doorgaan met deze handel. Ergens nog altijd de hoop dat ik op zijn minst mijn inleg terug kan krijgen. Mocht het daarna mislopen om wat voor reden dan ook, dan kon ik dit verhaal gaan zien als een lening met wat onnodige drama, en klaar.
Onze auto besloot ineens niet meer te willen starten. Mooie Franse boordcomputer had een opdonder gekregen door een falende accu. Reparatie was aardig aan de prijs dus besloten we voor een nieuwe auto te gaan kijken. Uiteindelijk iets kunnen vinden, groot deel kunnen betalen en een klein deel op een lening moeten zetten. Twee dagen later word ik gebeld door de financieringspartij. Na de check die ze op onze rekeningen hadden gedaan wilde ze graag dat ik hun op schrift kon uitleggen wat mijn verhouding was met “naam van teamleider” Zonder uitleg konden ze de financiering namelijk niet accorderen. Gelukkig hebben ze genoegen genomen met praktisch alles wat hierboven staat en wilde ze enkel bevestigt zien dat er geen financiële binding en/of verplichting was richting hem.
Een aantal weken verder.
Hij kwam ineens binnenstormen met het verhaal dat hij weer bij zijn geld kon! Deze week zou hij alles en iedereen kunnen afbetalen en dan direct door met verdienen. Ik zou niet alleen mijn toegezegde tweeduizend euro van hem gaan krijgen, nee hij zou er drieduizend van maken. Waarom? Voor mijn geduld en loyaliteit. Ik heb weken gewacht, ik heb niemand verteld wat er gaande was/is en dat was hem ook wat waard. Natuurlijk vond ik dit zeer vreemd, maar de belofte en het idee van extra geld was mij meer waard dan tegen hem in gaan.
Twee weken verder.
Nog altijd geen cent gezien, beloftes, uitleg en verhalen genoeg. Zijn boekhouder zou moeite hebben met de vele betalingen en maximale bedragen die je per dag/per week mocht doen. Het komt echt! Hou vertrouwen! Toen kwam voor mij de druppel, nog geen cent gezien en hij kwam met de vraag of ik even snel een tikkie voor hem kon betalen van vijfhonderdvijftig euro, dan zou ik dat dezelfde week nog terugkrijgen samen met de drieduizend en een iPhone 15. Ik zei Nee. Ik ga geen enkele euro meer betalen tot ik mijn geld van jou heb ontvangen, al mijn rek en buffer zijn er doorheen, ik heb niks meer om te geven. Uiteraard bluf, maar ik had iets nodig om mijn nee te versterken.
Radiostilte. Hij reageerde niet meer op appjes, liep me straal voorbij in de wandelgangen. Hier was ik al die weken bang voor. Ik zeg één keer iets wat hem niet bevalt en ik ben de rest van mijn geld kwijt. Er gingen ongeveer twee weken voorbij voordat zijn gedrag weer wat verandering begon te vertonen. Er werd weer gepraat, sterker nog hij kwam vertellen dat hij me niet was vergeten en dat mijn geld echt in de pijplijn zou zitten, het komt goed allemaal.
Op het werk ging het echter minder goed. Hij heeft bij meerdere collega’s verschillende verhalen vertelt over van alles en nog wat. Collega’s zijn na weken lang halve waarheden bij elkaar gaan checken hoe het nou echt allemaal zit. Voor management die hier ook in verstrengeld zat was de spreekwoordelijke bom gebarsten en van het één op het andere moment is deze teamleider op staande voet ontslagen. Ik weet hier niet het fijne van, ik heb verder geen details meegekregen, maar op basis van mijn eigen ervaring kwam het niet helemaal als verassing.
Er leeft bij mij nog altijd het gevoel en de angst dat hij voornamelijk mij verdenkt en er dus een vorm van wraak richting mij kan gaan komen. Misschien is hij al lang door naar het volgende slachtoffer en ben ik niet meer interessant genoeg. Tijd zal het leren. Ik heb er een soort van vrede mee dat ik mijn tweeduizend euro kwijt ben. Ik heb een gok genomen en deze helaas verloren. Wel ben ik er een flinke levensles rijker op geworden en iets wat ik zeker mijn kinderen ga meegeven. Lijkt iets te mooi om waar te zijn..
Voor nu ga ik mijn wonden likken, ik ga weer hard aan het werk en mijn geld verdienen. Mijn hobby heeft al een lange tijd stilgelegen, dan kan nog wel een paar weken langer wachten. In ieder geval tot het hobby potje weer wat voller is. Ook heb ik besloten toch een tweede kans te geven aan medicatie om mezelf beter in de hand te houden bij uitzonderlijke of extreme situaties.

Sorry voor de enorme lap tekst, ik moest het echt van me afschrijven. Deel van het proces, accepteren en doorgaan. Misschien dat iemand een situatie herkent en door mijn verhaal ook de moed kan vinden om te stoppen met betalen.
Het verhaal is overigens niet gescreven met de intentie: "kijk mij eens zielig zijn, geef geld aub" Komt het zo over, laat het me dan ook gerust in de comments weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Heel veel mensen maken helaas gebruik om op gevoelens en mooie toekomsten te spelen, zodat hij/zij er zelf beter van wordt, zoals je al gemerkt hebt.

In mijn geval hebben wij ook wel eens zo'n mooi verhaal gehad, maar ik ga dan liever zelf bij een bedrijf mijn geld stallen, dan dat ik het aan een persoon geef.

Als het namelijk te mooi is om waar te zijn, is het ook bijna altijd zo. Een groot leermoment dus.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als eerste: Je bent niet de enige. Iedereen, inclusief ondergetekende, denkt van te voren hier nooit in te zullen trappen. En toch gebeurt het.

Ten tweede: je bent zo verstandig geweest geen gigantische bedragen in te leggen, en geen geld in te leggen wat je absoluut niet kon missen. Er zijn veel situaties bekend die veel schrijnender eindigen. Dat is je grootste overwinning en daar mag je trots op zijn.

Ten derde: zo zonde. Iemand met deze people skills zou zijn talenten ook op een hele waardevolle manier kunnen inzetten, op een manier die duurzaam is voor hemzelf en zijn omgeving.

[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 04-06-2024 13:21 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Ai ai ai... wat een drama. Gelukkig ben je er zelf op tijd (soort van) uit gestapt. De wijze les in deze.... If it looks to good to be true, it probably is. Niemand verdient geld aan ipads, behalve apple zelf. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 17:22
Je moet je altijd afvragen waarom iemand jou nodig heeft. Als het zo goed gaat met die zaken en hij heeft zoveel geld, waarom zou ie dat dan delen met jou en moet hij Tikkies sturen van kleine bedragen. Handelen in partijen iPads/iPhones/Macbooks/ Airpods klinkt sowieso niet bijzonder fris, mocht het al waar zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ponzi scheme. Is het eerste waar ik aan dacht.

Je hebt het geluk dat de schade nog beperkt is. Ik denk altijd: als die man zoveel geld heeft en een uniek idee, dan gaat die dat niet delen met Jan met korte achternaam van z'n werk.
Kennelijk kon die kerel toch iets goed, want als teamleider enthousiast een bepaalde visie uitdragen en de mensen meekrijgen is een van de belangrijke dingen. Kan ook niet iedereen, dus jammer dat het niet goed wordt ingezet.

Ik zou je verlies nemen en er niet teveel van wakker liggen. Ik denk dat je maar een muppet in het hele verhaal bent, puur voor het geld.

Laat jouw waarde nu zien aan het bedrijf waar je werkt. Misschien kan je dingen oppakken of de goede koers doorzetten. Hopelijk wordt dat dan ook gezien.

'Brutalen hebben de halve wereld... " :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 04-06-2024 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als het te mooi lijkt om waar te zijn is dat het meestal ook. Dit riekte al vanaf de eerste regels naar pyramidespel... nooit dat ik met een collega in zee ga om iets te investeren.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36
Sick. Gewoon sick. Echt waar. Dit zijn lessen die, denk ik, iedereen wel op één of ander manier mee krijgt in het leven.

Ik zou bijna denken dat die kerel bezig was om een ponzi scheme op te zetten o.i.d.

Als je belofte een gouden berg is, is voor mij de geloofwaardigheid weg.

(Gelukkig dat het spaargeld betrof (hoe zuur het ook is) en niet dat je er een lening voor gebruikt hebt).

[ Voor 17% gewijzigd door Duke of Savage op 04-06-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:57
Wat een verhaal, sterkte! Je leest ook wel eens verhalen over mensen die op die manier tonnen kwijtraken. Dit is echt iets wat iedereen kan overkomen, zeker als het zo in je persoonlijke/werk sfeer zit. Goed dat je het deelt en voor iedereen nog weer een waarschuwing hoe subtiel/sluw deze dingen kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
Wat een vervelend verhaal, heel rot dit.

Ben je lid van een vakbond en/of heeft het bedrijf waar je werkt een vertrouwenspersoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:44

Agent47

I always close my contracts.

Sterkte. Ik denk dat ik ook zou twijfelen als iemand mij heel snel of direct geld kan overmaken om te laten zien dat die persoon geld heeft.

Dit klinkt wel als een mooie aflevering voor Kees van der Spek...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:13
Sterkte. Heb je dit verhaal gedeeld met collega's of andere managers binnen je organisatie? Het zou me niet verbazen als je niet de enige werknemer in die organisatie bent die hij heeft opgelicht, of waar hij het op z'n minst heeft geprobeerd. Het is misschien moeilijk om het verhaal met bekenden te delen, maar het kan enorm opluchten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 18:22

Eijkb

Zo.

Allereerst sterkte.

Wees overigens niet bang voor wraak of iets dergelijks, persoon zal het veel te druk hebben met een nieuw slachtoffer of hopelijk de instanties.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:40
Wat vervelend om te horen. Helaas komt het vaker voor dan je denkt. Mensen zijn tegenwoordig helaas erg goed van vertrouwen en daar maken mensen snel misbruik van.

Je ziet het overal tegenwoordig voorbij komen, let op en maak niet zomaar geld over. Het is stom en dom dat je hier in bent getrapt, maar helaas een wijze en dure les. Zo zie je maar weer hoe gehaaid en achterbaks mensen tegenwoordig kunnen zijn..

Daarnaast gewoon aangifte doen, melden bij management en zorgen dat zijn naam overal bekend staat..

Zucht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
SgtElPotato schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:44:
Wat vervelend om te horen. Helaas komt het vaker voor dan je denkt. Mensen zijn tegenwoordig helaas erg goed van vertrouwen en daar maken mensen snel misbruik van.

Je ziet het overal tegenwoordig voorbij komen, let op en maak niet zomaar geld over. Het is stom en dom dat je hier in bent getrapt, maar helaas een wijze en dure les. Zo zie je maar weer hoe gehaaid en achterbaks mensen tegenwoordig kunnen zijn..

Daarnaast gewoon aangifte doen, melden bij management en zorgen dat zijn naam overal bekend staat..
Volgens mij is dit soort oplichting van alle tijden, en niet iets van tegenwoordig.

Het is ook niet dat je je moet schamen dat je van het goede van de mens uit bent gegaan. Je bent alleen te naïef geweest, en mogelijk heeft je hebzucht je beeld vertroebeld. Niets menselijks vreemd.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-10 15:27
Vervelend en sterkte iig!
Daarnaast complimenten over hoe je het verhaal hebt opgeschreven. Het is een hele lap tekst maar het leest lekker weg ondanks dat het natuurlijk een vervelend verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
big bang schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:49:
[...]

Volgens mij is dit soort oplichting van alle tijden, en niet iets van tegenwoordig.

Het is ook niet dat je je moet schamen dat je van het goede van de mens uit bent gegaan. Je bent alleen te naïef geweest, en mogelijk heeft je hebzucht je beeld vertroebeld. Niets menselijks vreemd.
Nee klopt, maar je ziet het tegenwoordig steeds vaker voorbij komen omdat mensen erover praten en het sneller gedeeld is op verschillende platformen.

Nee je moet je ook niet schamen, maar het is wel duidelijk dat je op je hoede moet zijn. En dit soort 'helingen' zitten natuurlijk al op het randje.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Schaam je niet. Behelp jezelf in het feit dat door het delen van dit verhaal je mogelijk iemand kunt behoeden van een gelijkwaardig iets.

En zoals @SgtElPotato ook zegt, doe aangifte tegen hem, beleg het ook bij het management van je bedrijf en spreek er over met je collega's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

3raser

⚜️ Premium member

Qoine schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:40:
Sterkte. Heb je dit verhaal gedeeld met collega's of andere managers binnen je organisatie? Het zou me niet verbazen als je niet de enige werknemer in die organisatie bent die hij heeft opgelicht, of waar hij het op z'n minst heeft geprobeerd. Het is misschien moeilijk om het verhaal met bekenden te delen, maar het kan enorm opluchten. :)
Dit was ook mijn eerste gedachte. De betalingen die jij ontving kwamen misschien wel van het geld van je collega's die er ook in zijn getrapt. Ik zou open kaart spelen.

Jammer van dat geld. Zie dat dan maar als studiegeld voor een wijze les.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:31
Zoals @big bang al zegt, dit soort oplichting is helaas van alle tijden. Zie bijvoorbeeld de man die een eeuw geleden meerdere keren de Brooklyn Bridge in New York heeft verkocht.

Je bent niet de eerste, maar de zoveel-miljoenste die in zo iets trapt en de enigen die zich daarvoor moeten schamen zijn de daders. Het is overigens wel heel schaamteloos dat deze kerel dat rechtstreeks op de werkvloer met collega's aandurfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friemoll
Wow, ik moet zeggen dat ik een beetje overdonderd ben door de lieve, begripvolle en vooral hoeveelheid berichten in zo'n korte tijd na posten. Bedankt allemaal. Wat betreft de suggesties van het aangeven bij de politie. Het is zeker een gedachte die meespeelt, al heb ik bij lange na onvoldoende hard bewijs. Enkel wat tikkies in whatsapp / Teams / betaalverzoeken via SMS of mail. Geen dwang, ik heb (nog) niet de energie om dat 'welles-niettes' spelletje te moeten spelen.
Delen met management en/of collega's liever niet. De schaamte, spijt en noem maar op wat voor een negatieve emoties er nu nog door mij heen gaan zijn nog iets te 'vers'. Waarom deel ik dit dan wel op Tweakers? Dit is relatief anoniem zodat kwaadwillende het in ieder geval niet makkelijk naar mij kunnen herleiden of traceren en dat was voor nu in ieder geval mijn doel. Wel delen van het verhaal, andere waarschuwen zonder zelf in de spotlights te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Schaam jezelf niet. Je hebt inzicht in je fouten. Daarnaast is het iemand van dichtbij, het was een leidinggevende welke jij dacht te kunnen vertrouwen. Daar is dankbaar misbruik van gemaakt helaas.

Meestal gaat dit soort ellende nog veel verder dan bij jou, want een gemiddeld slachtoffer blijft erin geloven en wil niet accepteren dat hij is opgelicht. Dit soort dingen zie je vaak met crypto scams ipv zendingen met ipads.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friemoll
gertraaf schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:51:
Vervelend en sterkte iig!
Daarnaast complimenten over hoe je het verhaal hebt opgeschreven. Het is een hele lap tekst maar het leest lekker weg ondanks dat het natuurlijk een vervelend verhaal is.
Bedankt! Ik heb altijd de wens gehad om schrijver te worden. Helaas heb ik altijd voldoende smoesjes klaar staan waarom het niet van de grond wil komen. "ADD he.."
Zonder dollen, mooi compliment dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Friemoll schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:22:
Wow, ik moet zeggen dat ik een beetje overdonderd ben door de lieve, begripvolle en vooral hoeveelheid berichten in zo'n korte tijd na posten. Bedankt allemaal. Wat betreft de suggesties van het aangeven bij de politie. Het is zeker een gedachte die meespeelt, al heb ik bij lange na onvoldoende hard bewijs. Enkel wat tikkies in whatsapp / Teams / betaalverzoeken via SMS of mail. Geen dwang, ik heb (nog) niet de energie om dat 'welles-niettes' spelletje te moeten spelen.

Delen met management en/of collega's liever niet. De schaamte, spijt en noem maar op wat voor een negatieve emoties er nu nog door mij heen gaan zijn nog iets te 'vers'. Waarom deel ik dit dan wel op Tweakers? Dit is relatief anoniem zodat kwaadwillende het in ieder geval niet makkelijk naar mij kunnen herleiden of traceren en dat was voor nu in ieder geval mijn doel. Wel delen van het verhaal, andere waarschuwen zonder zelf in de spotlights te komen.
Maar denk je niet dat je collega's zich net zo voelen als die ook genaaid zijn? Juist door erover te praten maak je het voor jezelf veel minder erg.

En die aangifte idem. Als jij niet de enige bent die slachtoffer is hebben ze juist die aangiftes nodig om die gast te pakken. Daarmee kan je misschien wel voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Friemoll schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:11:
Lijkt iets te mooi om waar te zijn..
Dat inderdaad.

Heftig verhaal en ik leef helemaal met je mee. Wat een nare situatie en dan heb je nog geluk dat je niet zoveel geld kwijt bent.
Friemoll schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:11:
Er leeft bij mij nog altijd het gevoel en de angst dat hij voornamelijk mij verdenkt en er dus een vorm van wraak richting mij kan gaan komen.
Zulke mensen hebben geen enkel gevoel/empathie voor hun slachtoffers dus ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Hij is door naar een volgend slachtoffer.

[ Voor 42% gewijzigd door SURFivor op 04-06-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeboentoe
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-07-2024
Jeetje wat een verhaal zeg. Het lijkt erop dat je kwetsbaar bent voor oplichters en te snel mensen in vertrouwen neemt. Ook komt je gedrag en hoe je schrijft over het inleggen van geld in dit louche zaakje op mij over als een soort gokverslaving (dat beperkt zich echt niet alleen tot de fruitautomaat in het cafe).

Van instanties hoef je geen hulp te verwachten, wat je hebt gedaan is namelijk hoogstwaarschijnlijk strafbaar. Denk daarbij aan heling of zelfs betrokkenheid bij een criminele organisatie.

Ik zou vooral kijken naar mogelijkheden bij de GGZ, dat gaat wel van je eigen risico af maar als je daarmee kunt voorkomen dat je nogmaals in het verhaal van een oplichter trapt, lijkt het me wel een goede investering. Er zijn namelijk steeds meer mensen die misbruik maken van naïeve mensen die kwetsbaar zijn voor oplichting. Dit kan tegenwoordig namelijk ook heel gemakkelijk online.

Ga jezelf nu vooral geen depressie aanpraten zoals 'och wat ben ik toch dom dat ik erin ben getrapt'. Daar krijg je je tweeduizend euro niet mee terug. Dit is gewoon iets waar je moeite mee hebt en geloof me je bent niet de enige. Zo heeft mijn vader (ook oud en erg naïef en beïnvloedbaar) ooit een email uitgeprint van een Nigeriaanse prinses van wie hij geld zou krijgen. Hij geloofde het echt, meer dan zijn eigen zonen (ik en mijn broer) die hem probeerden uit te leggen waarom zoiets altijd nep is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
oeboentoe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:45:

Van instanties hoef je geen hulp te verwachten, wat je hebt gedaan is namelijk hoogstwaarschijnlijk strafbaar. Denk daarbij aan heling of zelfs betrokkenheid bij een criminele organisatie.
Wat is er strafbaar aan iemand geld overmaken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:45
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je "vrij dure hobby"? Is dit toevallig ook iets met gokken? Kan aan mij liggen maar weet niet veel andere hobbies die je 1500 euro per 4-5 weken zou kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Ik snap niet zo goed waarom er geen aangifte gedaan gaat worden of waarom je dit niet wilt melden bij de mensen hogerop in de organisatie? Waarom zou je zo iemand vrij uit laten gaan en hem zonder consequenties verder laten gaan met zijn praktijken?

Want hoe stom je ook geweest bent, wil je niet dat anderen deze ellende voorkomen gaat worden?

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friemoll
Utoka schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:53:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar je "vrij dure hobby"? Is dit toevallig ook iets met gokken? Kan aan mij liggen, maar weet niet veel andere hobby's die je 1500 euro per 4-5 weken zou kunnen kosten.
Ik vind het erg leuk om met flinke regelmaat van telefoon te wisselen / tablet te wisselen / laptop te wisselen.
Ergens vind ik iets nieuws helemaal opnieuw installeren, inrichten, opleuken bijzonder rustgevend.

Hiervoor kwam al een reactie met verslavingsgevoelig zijn, daar neigt deze hobby soms ook naartoe. Als er voor mij te veel prikkels binnenkomen dan trek ik me terug en mijn enige escape is dan een nieuw hebbedingetje kopen.

Iets wat in deze situatie flink wat misbruik van gemaakt is. Daarnaast kan ik echt niet alle schuld bij hem leggen, want ik heb hier zelf ook mogelijkheden genoeg gehad om te stoppen, om het niet te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oeboentoe
SmurfLink schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Wat is er strafbaar aan iemand geld overmaken? :?
Denk hierbij bijvoorbeeld aan heling of constructies met zogeheten geldezels. Het financieren van een criminele organisatie is ook strafbaar. Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iemand geld overmaken strafbaar zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeboentoe
Friemoll schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Ik vind het erg leuk om met flinke regelmaat van telefoon te wisselen / tablet te wisselen / laptop te wisselen.
Ergens vind ik iets nieuws helemaal opnieuw installeren, inrichten, opleuken bijzonder rustgevend.

Hiervoor kwam al een reactie met verslavingsgevoelig zijn, daar neigt deze hobby soms ook naartoe. Als er voor mij te veel prikkels binnenkomen dan trek ik me terug en mijn enige escape is dan een nieuw hebbedingetje kopen.

Iets wat in deze situatie flink wat misbruik van gemaakt is. Daarnaast kan ik echt niet alle schuld bij hem leggen, want ik heb hier zelf ook mogelijkheden genoeg gehad om te stoppen, om het niet te doen.
En heb je hier ook hulp bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friemoll
oeboentoe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:06:
[...]

En heb je hier ook hulp bij?
Gaat komen! Ik sta inmiddels weer op de wachtlijst. Dit hele gebeuren was het laatste zetje wat ik nodig had om te realiseren dat er echt wat moet gebeuren en dat niet alles soms vanzelf goed komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
oeboentoe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Denk hierbij bijvoorbeeld aan heling of constructies met zogeheten geldezels. Het financieren van een criminele organisatie is ook strafbaar. Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom iemand geld overmaken strafbaar zou kunnen zijn.
Heb je het hele verhaal gelezen? Er is nooit een criminele organisatie geweest, die tablets hebben nooit bestaan. Dit is allemaal 1 groot ponzi scheme dus het enige wat de TS heeft gedaan is de oplichter sponsoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemoll
SgtElPotato schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:01:
Ik snap niet zo goed waarom er geen aangifte gedaan gaat worden of waarom je dit niet wilt melden bij de mensen hogerop in de organisatie? Waarom zou je zo iemand vrij uit laten gaan en hem zonder consequenties verder laten gaan met zijn praktijken?

Want hoe stom je ook geweest bent, wil je niet dat anderen deze ellende voorkomen gaat worden?
Op dit moment enkel angst voor mij, angst voor mijn gezin. Hij heeft in zijn positie toegang gehad tot mijn privégegevens (adres / achtergrondinformatie / ontwikkelingsplan(nen) / )

Zoals velen aangeven, hij zal er vast niks mee doen. Al bestaat er 0.0001% kans dat hij wel iets doet of laat doen, ik durf die stap (nog) niet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:02

Qwerty-273

Meukposter

Sterkte, dat is een lang en lastig verhaal. Het geeft je wel weer inzichten dat er geen enkele snel geld constructies bestaan ;) En dat er helaas voldoende mensen bestaan die niets om de mensen om hun heen geven.
Tijd zal het leren. Ik heb er een soort van vrede mee dat ik mijn tweeduizend euro kwijt ben. Ik heb een gok genomen en deze helaas verloren. Wel ben ik er een flinke levensles rijker op geworden en iets wat ik zeker mijn kinderen ga meegeven. Lijkt iets te mooi om waar te zijn..
Voor nu ga ik mijn wonden likken, ik ga weer hard aan het werk en mijn geld verdienen.
Ik zou daar toch een klein beetje werk van maken. Niet direct dat ik verwacht dat je het geld terugkrijgt op de korte termijn (als er al iets komt zal dat waarschijnlijk minimale bedragen in een terugbetalingsregeling van enkele jaren zijn). Maar juist wel om dit in de bureaucratie vast te laten leggen. Er is voldoende te vinden op het terugvorderen van een onderhandse lening ( bijvoorbeeld https://www.juridischloke...erstand/onderhands-lenen/ )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Friemoll schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Op dit moment enkel angst voor mij, angst voor mijn gezin. Hij heeft in zijn positie toegang gehad tot mijn privégegevens (adres / achtergrondinformatie / ontwikkelingsplan(nen) / )

Zoals velen aangeven, hij zal er vast niks mee doen. Al bestaat er 0.0001% kans dat hij wel iets doet of laat doen, ik durf die stap (nog) niet te nemen.
Ik snap je gedachtegang, maar ook voor deze angsten kun je bij de politie terecht. Het lijkt me wel echt zaak om dit soort dingen, hoe lastig ook, bij de juiste instanties te krijgen want dit soort mensen hebben praktisch vrijuit omdat mensen bang zijn omdat ze worden uitgelachen of iets anders.

Daarnaast hebben ze vaak vele slachtoffers en weten ze zeer waarschijnlijk niet eens meer wie jij bent :)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56
Ga er maar rustig vanuit dat hij nog meer slachtoffers op je werk heeft gemaakt. Misschien niet exact hetzelfde, door je hobby heeft hij voor jouw mogelijk gekozen voor gadgets, en bij de volgende voor horloges en de derde voor straatstenen. Praat met elkaar plus je staat ook sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeboentoe
SmurfLink schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Heb je het hele verhaal gelezen? Er is nooit een criminele organisatie geweest, die tablets hebben nooit bestaan. Dit is allemaal 1 groot ponzi scheme dus het enige wat de TS heeft gedaan is de oplichter sponsoren..
Jazeker heb ik het hele verhaal gelezen. Daaruit maakte ik niet op dat de tablets nooit hebben bestaan. Ook zei TS dat de oplichter dingen zei die zouden kunnen worden geïnterpreteerd als een bedreiging ivm de toon waarop deze zaken werden gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 12:31
Friemoll schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Toevallig dat die teamleider dan net een handeltje heeft in dingen die jou interesseren ;)

Hij heeft op je ingespeeld en je bent erin gestonken. That's it. Zou het verder niet te groot maken voor jezelf en hier vooral van leren.

Verder heeft dit alle kenmerken van een Ponzi scheme. Overal geld lenen en met datzelfde geld andere mensen terugbetalen.

Goed, maak je verder niet druk het is "maar" 2000 euro en je bent nu een levensles rijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 12:31
oeboentoe schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:19:
[...]

Jazeker heb ik het hele verhaal gelezen. Daaruit maakte ik niet op dat de tablets nooit hebben bestaan. Ook zei TS dat de oplichter dingen zei die zouden kunnen worden geïnterpreteerd als een bedreiging ivm de toon waarop deze zaken werden gezegd.
Vind het vrij naief als je denkt dat die iPads en iPhones echt hebben bestaan to be honest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-09 14:08
Erg dapper dat je je verhaal durft te delen, @Friemoll!

Ik lees al verschillende reacties over wat je zou kunnen doen, of wat je moet doen. Enzovoorts.

Maar heb je naast dat je nu je verhaal hebt gedeeld al een idee wat je zou willen?

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar waarom zou je alle tijd, moeite energie en weet-ik-wat gaan steken om deze teamleider?

Door anderen te helpen, help je niet per se jezelf. En zeker als je al in een kwetsbare situatie zit, kun je ook (egoïstisch) denken: laat een ander het maar doen.

Je kunt ook gewoon boek sluiten en weer verder (in afwachting van de wachtlijst bij hulpverlening voor achterliggende problemen).

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als buitenstaander denk je vanaf de eerste zin: Dat is een Ponzi! Maar dat is natuurlijk heel anders als je hem denkt te kunnen vertrouwen, je direct contact met hem hebt, positief contact, etc. En dat iemand daar dan zo misbruik van maakt is triest. Uiteindelijk blijft het jouw keuze, maar aangifte doen is niet om geld terug te krijgen (iig ik vermoed een kleine kans dat dat gebeurd), maar om de kans iets kleiner te maken dat een ander dit ook ondergaat. Tegelijk snap ik ook dat je gewoon door wil met je leven en het achter je wil laten.
Anders gaan we even niet het slachtoffer angst aan praten dat hij eigenlijk een dader is, en vervolgd kan worden door de politie... Je kan geen niet bestaande zaken helen, en slachtoffer worden van een Ponzi betekend niet dat je een dader bent. Was het nou een piramide spel met een reeks slachtoffers onder TS, dan kan het wat grijzer worden. Maar dat is helemaal het geval hier niet. TS is opgelicht. Je wordt niet vervolgd omdat je opgelicht bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Knap dat je dit deelt, en je hebt het echt goed opgeschreven. Het ‘leest lekker weg”, zegmaar. Ondanks dat het natuurlijk een serieus onderwerp is.

Daarnaast, wellicht zou je toch kunnen overwegen om het op je werk te delen met je leidinggevende (de persoon die deze teamleider heeft aangenomen) of iets dergelijks. Dikke kans dat die zich ook wel enigszins bezwaard voelt dat hij een dergelijk iemand in de organisatie heeft geplaatst die op deze manier misbruik van vertrouwen heeft gemaakt. En wellicht zijn er meer slachtoffers.

En wellicht ten overvloede: je bent niet dom, niet naïef, niet hebberig geweest. Er is op een grove manier misbruik van jouw vertrouwen in de medemens gemaakt, en de enige die daar de absolute schuld aan heeft is de oplichter.

Er is ook een lange tijd geweest dat ik zelf geen aangifte zou hebben gedaan als ik wist dat iemand mogelijk criminele vriendjes heeft, of zelf onberekenbaar is. Inmiddels sta ik daar iets anders in, maar ik snap je heel erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:28
Het lijkt erop dat je kwetsbaar bent voor oplichters en te snel mensen in vertrouwen neemt. Ook komt je gedrag en hoe je schrijft over het inleggen van geld in dit louche zaakje op mij over als een soort gokverslaving (dat beperkt zich echt niet alleen tot de fruitautomaat in het cafe).
Je hebt je oordeel wel wat snel klaar. Dat is niet alleen aanmatigend, maar wat je schrijft is ook nog eens onjuist. Een geldezel is iemand die zijn rekening beschikbaar stelt zodat een crimineel die kan gebruiken om geld van een slachtoffer door te sluizen naar zichzelf. Dat is iets heel anders dan je eigen spaargeld beschikbaar stellen voor iets waar je uiteindelijk niets voor hebt teruggekregen, niet eens je volledige geleende geld.
Ik denk dat @Friemoll wel geholpen is met contact met bijv Slachtofferhulp. Al is het maar om daar nog eens te horen dat er duizenden mensen zijn die de dupe worden van zulke praatjes van slinkse criminelen. Je bent geen domme sukkel als je in zulke praktijken trapt; mensen zoals deze teamleider maken misbruik van situaties en posities en je moet van goede huize komen om dat meteen te doorzien en/of de verleiding te weerstaan. Het is heel simpel te zeggen dat je hier nooit in zou trappen, maar iedereen kan een moment van zwakte hebben, en dat is precies waar zulke criminelen op uit zijn.

Voor @Friemoll: ik zou je zeker in overweging willen geven wél aangifte te doen. Slachtofferhulp kan je daarbij helpen. Je bent namelijk niet alleen opgelicht door iemand die jouw vertrouwen kreeg, maar deze persoon was ook je teamleider en maakte dus misbruik van zijn positie. Je kreeg voordelen als je in zijn lijn meeging en werd zwartgemaakt zodra je nee ging zeggen. Dat is echt heel kwalijk en alle reden voor een aangifte. Ook omdat deze man gewoon verder gaat met zijn praktijken en andere slachtoffers maakt. Als niemand aangifte doet, kan hij daar eindeloos mee doorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 05-06-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Er is een aanzienlijke kans dat jouw geld is gebruikt voor het witwassen en dat deze persoon bezig is geweest als mule. Oplichters geven nooit geld terug, dus hier is wel iets anders aan de hand geweest. Het schuldenverhaal zal waarschijnlijk ook een leugen zijn.

Meld dit tijdig bij de politie, inclusief het verhaal van oplichting, zodat je niet mogelijk als medeplichtige wordt gezien als hij wordt opgepakt voor witwassen of fraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:28
Fox schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:11:
Er is een aanzienlijke kans dat jouw geld is gebruikt voor het witwassen en dat deze persoon bezig is geweest als mule. Oplichters geven nooit geld terug, dus hier is wel iets anders aan de hand geweest. Het schuldenverhaal zal waarschijnlijk ook een leugen zijn.
Ik acht de kans veel groter dat de teamleider een eenmansactie uitvoerde om zoveel mogelijk geld bijeen te scharrelen. Om zijn schulden af te lossen, gokverslaving te financieren etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Meld dit tijdig bij de politie, inclusief het verhaal van oplichting, zodat je niet mogelijk als medeplichtige wordt gezien als hij wordt opgepakt voor witwassen of fraude.
Dit is gewoon feitelijk onjuist, met een ponzi-scheme wordt juist wél geld teruggegeven.
Het hele idee is hiervan is vertrouwen creëren door ook een kleine ROI te bieden aan de slachtoffers.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
Oplichters geven wel degelijk geld terug aan slachtoffers als het een vorm van oplichting betreft waarbij eerst vertrouwen moet worden gewekt door het zogenaamde rendement uit te keren. Juist op die manier denkt het slachtoffer "oh, kijk, er wordt écht winst gemaakt" en is de kans groter dat hij/zij steeds meer gaat inzetten. Op die manier hoeft de oplichter geen risico te lopen (het geld wat wordt "teruggegeven" is immers nog steeds lager dan de totale inzet tot dat moment maar wekt de oplichter de illusie dat er echt veel winst wordt gemaakt.

TS heeft 2K verloren, dat is echt balen natuurlijk. Maar ergens mag hij ook blij zijn dat hij niet verder in de oplichting getrokken is en het tienvoudige heeft overgemaakt, vanuit potjes die hij eigenlijk niet kan missen maar in de verwachting dat het immers alleen maar meer zou worden.

@TS: balen dit zeg, en bizar dat iemand dit zo vanuit een werk-relatie ook uitrolt. Ik heb hier op tweakers veel verschillende vormen van oplichting gezien, maar iemand die zijn eigen collega's oplicht vanuit een leidinggevende functie is voor mij ook even nieuw.

EDIT: Ik zie dat @True mij al voor was met een soortgelijke reactie wat betreft ROI ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 04-06-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Buiten de verhalen van georganiseerde ponzi's en andere oplichtingsscenario's denk ik (ook met het eerder genoemde verhaal in de TS) dat deze persoon wellicht gewoon illegaal gokt. En met smoesjes hier en daar geld bij elkaar sprokkelt om schulden af te betalen dan wel die ene klapper proberen te maken. Geen groots mastermind maar een iemand die makkelijk geld los praat.

(of hij zoekt geld voor het bekostigen van de productie/import van partijen drugs, al zie je dan sneller grotere bedragen dan enkele honderden euro's. Partij vooruit betalen en dan wachten tot het door de jongens op straat is verkocht.)

Om een glimps van die ondergrondse gok wereld te zien kan je bijvoorbeeld deze aflevering gemaakt door Danny Ghosen kijken: YouTube: Illegaal gokken | DANNY'S WERELD #14 | VPRO

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Valorian schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:49:
maar iemand die zijn eigen collega's oplicht vanuit een leidinggevende functie is voor mij ook even nieuw.
Ik heb wel (gelukkig was het een andere vestiging) meegemaakt dat een leidinggevende toetrad tot Scientology en vervolgens druk uitoefende op zijn medewerkers om ook bijeenkomsten te bezoeken en lid te worden. Het team/afdelingsuitje kreeg ook een ander tintje. Daar is intern behoorlijk ophef over geweest omdat HR niet al te veel actie wilden ondernemen vanwege de vrijheid van godsdienst (en met het risico dat dit breed uitgemeten zal worden in de media op het moment dat je die persoon puur op geloof per direct ontslaat). Dat heeft nog een tijd doorgesudderd, waarna die locatie werd afgestoten. Wat er daarna gebeurt is, geen idee. Het wordt nog wel benoemd in enkele Glassdoor reviews uit die tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:44

Agent47

I always close my contracts.

Hoe is het nu TS? Verder nog iets gebeurd / actie ondernomen ?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waar was deze vent "extern ingehuurd"?

Ik zou duidelijk bij HR aangeven dat ze beter hun background-check toch iets beter kunnen uitvoeren :)

Maar jemig, wat een verhaal.
Achteraf is het duidelijk, maar d'r wordt natuurlijk stiekem over een langere periode:
- personage opgezet als vriendelijk persoon
- informatie gewonnen / doelwit uitgekozen
- vertrouwen opgebouwd
- beeld geschept van rijkdom
- 'fear of missing out' gecreëerd
- goude bergen beloven, gebaseerd op interesses van doelwit
- langzaam opbouwen van investering
- personage omzetten naar "bad guy"
- verdere 'afpersing' / extra overmaken of alle winst verloren
- dwingende/dreigende toon bij tegenvraag

Als je dit over een langere periode langzaam opbouwt, kan ik me voorstellen dat dit langzaam groeit en op die manier minder overzichtelijk is dan hierboven; of dat je het gevoel hebt dat d'r geen weg terug is.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Friemoll
Tijd voor een update inderdaad!
Er is een hoop boven water gekomen sinds zijn vertrek. Een collega van mij kwam met een vaag verhaal waar vrij simpel doorheen te prikken was (voor mij, want deze ervaring..) Op de man af gevraagd, heb jij deze man geld gegeven vanwege de prachtige verhalen / beloftes / backafschriften etc..
Hij is bijna 11K kwijt. We zijn samen naar management gegaan met het verhaal. We zijn met management naar personeelszaken en de bedrijfsjurist geweest.
We zijn beide geen euro rijker, maar er is voldoende gestart en aan de gang om er voor te gaan zorgen dat hij straks niet meer zo makkelijk nieuwe slachtoffers kan gaan maken.
Bedankt voor alle tips, medeleven en interesse. Dit heeft mij een voldoende boost gegeven om er uiteindelijk overheen te stappen en er echt wat mee te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-09 21:30
Friemoll schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:52:
Tijd voor een update inderdaad!
Er is een hoop boven water gekomen sinds zijn vertrek. Een collega van mij kwam met een vaag verhaal waar vrij simpel doorheen te prikken was (voor mij, want deze ervaring..) Op de man af gevraagd, heb jij deze man geld gegeven vanwege de prachtige verhalen / beloftes / backafschriften etc..
Hij is bijna 11K kwijt. We zijn samen naar management gegaan met het verhaal. We zijn met management naar personeelszaken en de bedrijfsjurist geweest.
We zijn beide geen euro rijker, maar er is voldoende gestart en aan de gang om er voor te gaan zorgen dat hij straks niet meer zo makkelijk nieuwe slachtoffers kan gaan maken.
Bedankt voor alle tips, medeleven en interesse. Dit heeft mij een voldoende boost gegeven om er uiteindelijk overheen te stappen en er echt wat mee te gaan doen.
Top!

Het zou mooi zijn als de acties er uiteindelijk toe leiden dat de leidinggevende in de toekomst geen VOG meer kan overleggen aan werkgevers.
Pagina: 1