Benodigde dikte rachelwerk voor aftimmeren zolder gipsplaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 10:21
Hi all,

Ik ben momenteel bezig om mijn zolder te isoleren. Ik heb hulp gevraagd van een bedrijf om de afwerking te doen. De afwerking gaat gebeuren met gipsplaten van 60 cm breed en 0,95cm dik. Vervolgens worden deze platen gestukadoord en geschilderd.

We willen graag rachelwerk op de gordingen aanbrengen om de 30 cm om de platen stevig te bevestigen.
Hoe dik / breed moeten de latten van het rachelwerk zijn?

De latten die ze gister hebben gebracht zijn 144 x 27. Die 27 lijkt mij nogal aan de dikke kant.

Fotos huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_cOQ0Mv0O1uoIUJd1BPr-i1WKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL95IZxmehPSFOZKFi6x4OqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SehV7VAQIV0L2hJKb3RWGLctQoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7zNsIf7rJi2H7UnDPmSKUwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9-2kmBqjWjfcbtuIC3c-a0wJQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elliYk4xCa3VjbkYnChUdBjK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Vooral erg breed?
Opzich geen probleem, geeft extra houvast/ruimte als je ooit wat wilt ophangen eraan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HenryDumonde schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:44:
Hoe dik / breed moeten de latten van het rachelwerk zijn?

De latten die ze gister hebben gebracht zijn 144 x 27. Die 27 lijkt mij nogal aan de dikke kant.
18mm (18 x 44) is wel een beetje de standaard, 12mm is vaak te dun. Je ziet nog weleens dat er een bredere lat aan de rand wordt geplaatst, zodat je genoeg houvast hebt.

Als zij aankomen met 144 x 27, dan doen ze dat waarschijnlijk niet voor niets. Dat kost namelijk ook wel wat extra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03
De afstand tussen de gordingen is relevant.

De dikte kies je om doorhangen te voorkomen.

Volgens mij heeft de timmerman hier ook voornamelijk 27x44 gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ze zijn vaak 22mm dik, ik vind 27 niet zo gek. Ga voor lekker stevig als er ook nog gestucked wordt.
Wat is je probleem ermee?

[ Voor 26% gewijzigd door Dinictus208 op 04-06-2024 12:59 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:08
27 ivm de afstand tussen de gordingen ( ca 120cm) is helemaal niet gek. De breedte is ook prima, maar had wat minder gekund (75 ofzo). Ze zullen ze wel 30cm hoh moeten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:41
Ik zou zeker rekening houden met wat marge en dus breed regelwerk aanhouden, gipsplaten willen nog wel eens een halve cm smaller zijn dan de opgegeven maat (59,5 ipv 60).

Tip om daarom ook pas het regelwerk monteren als je de gipsplaten in huis hebt, zodat je hier rekening mee kunt houden door ze vooraf op te meten. Als ze allemaal 59,5 zijn zit je bij je 4e plaat ineens 2cm uit je gemeten hartmaat, kan weleens vervelend zijn!

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:14
Morfieus0 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:19:
Ik zou zeker rekening houden met wat marge en dus breed regelwerk aanhouden, gipsplaten willen nog wel eens een halve cm smaller zijn dan de opgegeven maat (59,5 ipv 60).

Tip om daarom ook pas het regelwerk monteren als je de gipsplaten in huis hebt, zodat je hier rekening mee kunt houden door ze vooraf op te meten. Als ze allemaal 59,5 zijn zit je bij je 4e plaat ineens 2cm uit je gemeten hartmaat, kan weleens vervelend zijn!
Het word toch gestuct, dus dan laat je 5mm tussen de platen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
standaard regelwerk is 50x22, en hangt HoH 30cm uit elkaar aan een laag die HoH60cm uit elkaar bevestigd is.

Je dak balken (gordingen) zitten ver uit elkaar.
Persoonlijk zou ik hier verticaal eerst HoH 60cm latten aanbrengen, en dan horizontaal HoH 30cm.

Elke 15cm schroeven.

De latten die je nu hebt zijn 27mm dik, dat is maar 5mm dikker dan normaal.
En waarschijnlijk ga je een enkele laag aanbrengen, verticaal HoH 30cm, dan heb je de extra stijfheid in de latten wel nodig om de platen mooi strak te houden. je wilt niet dat het gaat doorhangen over 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:23
FRANQ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:26:
standaard regelwerk is 50x22, en hangt HoH 30cm uit elkaar aan een laag die HoH60cm uit elkaar bevestigd is.

Je dak balken (gordingen) zitten ver uit elkaar.
Persoonlijk zou ik hier verticaal eerst HoH 60cm latten aanbrengen, en dan horizontaal HoH 30cm.

Elke 15cm schroeven.

De latten die je nu hebt zijn 27mm dik, dat is maar 5mm dikker dan normaal.
En waarschijnlijk ga je een enkele laag aanbrengen, verticaal HoH 30cm, dan heb je de extra stijfheid in de latten wel nodig om de platen mooi strak te houden. je wilt niet dat het gaat doorhangen over 5 jaar.
Dat is precies de reden waarom ik, en misschien wel overkill, met 5x7 (2x3 of 44x75)s mijn raggelwerk heb gedaan. Moest ook een afstand van 130cm overbruggen. Vond dan 22 of 27mm beetje zielig aanvoelen voor die afstand. Geeft dan wel meteen ruimte om elektra aan te leggen en spotjes in te bouwen waar je maar wilt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gdzr op 06-06-2024 14:46 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33

H-W

Nog een tip, voordat je de gipsplaten en de richels gaat plaatsen, even zorgen dat de folie juist is gemonteerd. Op de foto's zie ik geregeld de merknaam in spiegelbeeld staan, deze folie werkt alleen als je de merknaam normaal kan lezen als je er van binnen naar buiten gezien tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:43
Dinictus208 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:59:
Ze zijn vaak 22mm dik, ik vind 27 niet zo gek. Ga voor lekker stevig als er ook nog gestucked wordt.
Wat is je probleem ermee?
+1 ik had de standaard 18mm dikte tussen mijn gordingen, en die vond ik eigenlijk te slap. Al dacht ik in het begin dat komt nog wel goed al zit al het gips er tegenaan, maar nu zit het al enkele jaren toch niet echt naar mn zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
Bedankt voor de reacties allemaal. Had geen problemen met de 27mm. Ze wilden ze echter eerst 60 hart op hart zetten. En dat ze daarom 27mm nodig hadden. Uiteindelijk hebben ze 30 HOH gedaan.

Het folie heb ik dus verkeerd aangebracht. Dat is mooi kut. Kan dit problemen opleveren?
Aan 1 kant van de zolder zit de boel al dicht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54TsSvuDKt2lpbP9rcwNXl8tXMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru15nksbla7jloLcNu4HM9DD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj1wVmQNcFLVG1hmH2OT7YccLyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dR7hGTnJHyWFoN83YEgG1IC6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HenryDumonde op 09-06-2024 10:32 . Reden: Dubbele vermelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W

H-W

De folie is ontworpen zodanig dat het enkel goed werkt als de merknaam leesbaar is. Een klein stukje verkeerd is niet zo'n probleem maar als meer dan pak 'm beet 20% verkeerd zou zijn aangebracht, neemt de dampremmende functie wel af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
H-W schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:35:
De folie is ontworpen zodanig dat het enkel goed werkt als de merknaam leesbaar is. Een klein stukje verkeerd is niet zo'n probleem maar als meer dan pak 'm beet 20% verkeerd zou zijn aangebracht, neemt de dampremmende functie wel af natuurlijk.
Bedankt voor je snelle reactie. Dan is het kwaad aan 1 kant helaas al geschiedt; de andere kamers kan ik nog wel corrigeren gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Er is een verschil tussen gipsplaten en stucplaten, misschien weet je dat al, maar je noemt gipsplaten waar je stucplaten nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
Het zijn platen van het merk Siniat zie ik type DZ Gypsum Plastterboard EN520 DOP: GPSD520003.

Mbt de folie die niet juist gemonteerd is, wat is de impact hiervan? Het rachelwerk en de platen zitten er al tegenaan aan 1 kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W

H-W

Wat de impact is, is wat ik hierboven al beschreven heb. De folielaag zal minder dampremmend zijn, oftewel, minder goed vocht tegenhouden. Daarmee zou je dus extra vocht in je isolatielaag kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Pejdref schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:15:
Er is een verschil tussen gipsplaten en stucplaten, misschien weet je dat al, maar je noemt gipsplaten waar je stucplaten nodig hebt.
Stucplaat hoeft geen primer meer op en dat is vziw het grootste verschil? Normale gipsplaat zet je nog in de primer voordat je gaat stucen.
Pagina: 1