Verschillende banden op auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:10
Vandaag is mijn auto voor de APK en een kleine beurt. Zojuist gebeld door de garage met de melding dat de banden voor aan vervanging toe zijn. Gereden met een te lage bandenspanning (2.3 ipv 2.5) waardoor de banden zowel binnen als buiten slijtage vertonen. (banden zitten er 2/3 jaar onder). De banden achter zijn nog wel goed.

Is het wenselijk/aan te raden dat ik hier dezelfde banden op laat zetten of kan ik ook andere banden kiezen? Er zijn natuurlijk weer nieuwe banden op de markt in vergelijking met de banden die er nu op zitten dus wellicht is een "upgrade" een goed idee. (geen klachten overigens over de huidige banden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:09
In principe geldt dat er aan een as dezelfde banden moeten zitten.

Zelf zorg ik er wel altijd voor dat voor en achter hetzelfde merk/type zijn.

Als je hier voor gaat zou ik je achterbanden naar voren laten zetten en de nieuwe banden achter doen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Helemaal mee eens.

Ter aanvulling: het misverstand heerst dat de beste banden voor moeten. Zelfs veel garagehouders zullen dit beweren.
Dat is pertinent niet waar. De achterwielen zorgen er voor dat je auto rechtuit blijft rijden. Bij gripverlies zoals bij aquaplaning, mocht je er al in terecht komen, wil je dat voor eerst grip verliest. Je gaat instinctief van je gas, en je krijgt weer grip.
Als de achterkant grip verliest tol je al rond voordat je het in de gaten hebt, en vanaf dat moment ben je passagier in een ongeleid projectiel.

Op een anti-slipcursus mochten we dit met geprepareerde auto's ervaren, sindsdien zit dat er wel in gehamerd zeg maar. :o
Dus, beste banden achter.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:55
De enige reden die ik altijd heb gehoord om voor-achter te wisselen is omdat voor sneller slijt dan achter waardoor je gelijkmatige slijtage hebt over de 4 banden. Bij FWD (AWD ook vermoed ik) auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

"Twee voor, twee achter". Dat is de term die wij gebruiken als het gaat om vervangen van de banden. Dus inderdaad per as zoals @VidaR-9 . Persoonlijk ben ik voor het allemaal gelijktijdig voor dezelfde band vervangen, maar ik kan niet in een andere portemonnee kijken natuurlijk :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
Gewoon iets wat vergelijkbaar is met je huidige banden op de achteras zetten en je achterbanden naar voren. Let daarbij op soort (allseason/zomer/winter) en de load index.

Reden voor de wissel is dat achter zorgt voor de stabiliteit, voor doet het sturen. Zonder stabiliteit kan je niet sturen en ga je om.

Bij veel auto's slijten de achterbanden amper waardoor deze verouderen. Rubber wordt na een aantal jaren harder en levert in op grip. Bij de APK kijkt men alleen naar profieldiepte en diepe scheuren waardoor je het canvas zou kunnen zien.
Ik kocht destijds een Peugeot 206 van 4 jaar oud met de af-fabriek banden achter, 115.000km op de teller en nog 6mm profiel. Voorbanden waren versleten, dus daar fijn nieuwe banden onder gezet. Nog geen week later brak de achterkant uit op een rotonde en stond ik andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:28:

Ik kocht destijds een Peugeot 206 van 4 jaar oud met de af-fabriek banden achter, 115.000km op de teller en nog 6mm profiel. Voorbanden waren versleten, dus daar fijn nieuwe banden onder gezet. Nog geen week later brak de achterkant uit op een rotonde en stond ik andersom.
Yep, nooit in het nieuws, maar dat is mijns inziens de grootste reden dat diverse kleine autootjes achterstevoren staan als het maar iets vochtig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:09
Cheesy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Yep, nooit in het nieuws, maar dat is mijns inziens de grootste reden dat diverse kleine autootjes achterstevoren staan als het maar iets vochtig is.
:+

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels 2 nieuwe banden besteld. Dezelfde banden als die ik had; PIRELLI ALL 20555 R 16 94V Cinturato All Season SF 2 XL

Had voor een andere band kunnen kiezen en dan was het brandstofverbruik van een C naar een B gegaan maar tegelijkertijd het geluidsniveau van 68 naar 71db. Ben verder tevreden over deze band dus soms moet je het ook niet moeilijker maken dan het is.

Enige waar ik nog over verbaasd ben dat ik nu € 83 per band heb betaald en de garage er € 133,- voor wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Cheesy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:34:
[...]

Komt bij dat die kleine auto's meestal een torsie as hebben en daarnaast het zwaartepunt heel erg naar voren ligt. Ik reed bij die 206 op een gegeven moment standaard met 25kg kattenbanvulling in de kofferbak. Ik rijd nu een 206SW, die heeft een veel betere gewichtsverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:22
ik heb 3 verschillende banden gehad op mijn Golf 7,5, nooit last van gehad, voor twee michelin Primacy, achter een Bridgestone turanza en een Michelin pilot sport....

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Als jij tevreden bent over de banden die er op zitten is er niks mis met hetzelfde merk/model weer aanschaffen.

Ben je autistisch zoals ik dan zorg je dat je rondom 4 dezelfde banden hebt.

En verder staat het hele topic vol met ellenlange verhalen en argumenten waarom nieuwe banden achter en APK eis zelfde soort banden op 1 as.
Maar de vraag van TS was simpelweg kan het kwaad of ik er dezelfde model weer op laat zetten: nee dat maakt geen biet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 04-06-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
_JGC_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Komt bij dat die kleine auto's meestal een torsie as hebben en daarnaast het zwaartepunt heel erg naar voren ligt. Ik reed bij die 206 op een gegeven moment standaard met 25kg kattenbanvulling in de kofferbak. Ik rijd nu een 206SW, die heeft een veel betere gewichtsverdeling.
Nice lijkt me ook leuk zo'n cabrio. Moet je de achteras lagers nog doen?

@Robbie T Waar heb je de banden nu weg dan? De garage wil ook verdienen en die prijs is mogelijk incl. montage en balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:59:
Helemaal mee eens.

Ter aanvulling: het misverstand heerst dat de beste banden voor moeten. Zelfs veel garagehouders zullen dit beweren.
Dat is pertinent niet waar. De achterwielen zorgen er voor dat je auto rechtuit blijft rijden. Bij gripverlies zoals bij aquaplaning, mocht je er al in terecht komen, wil je dat voor eerst grip verliest. Je gaat instinctief van je gas, en je krijgt weer grip.
Als de achterkant grip verliest tol je al rond voordat je het in de gaten hebt, en vanaf dat moment ben je passagier in een ongeleid projectiel.

Op een anti-slipcursus mochten we dit met geprepareerde auto's ervaren, sindsdien zit dat er wel in gehamerd zeg maar. :o
Dus, beste banden achter.
Dat is grip bij water/sneeuw en bochten, andere gevallen zijn het de voorwielen die als eerste gaan, bij normaal wegdek komt onderstuur veel meer voor dan overstuur en leun je vrijwel volledig op de grip van de voorbanden. Hetzelfde geld ook bij noodstop, wederom doet de voorwiel ~80% van het werk.

Er is geen gouden regel voor voor/achter, de basis blijft altijd hetzelfde.. zorg voor voldoende profiel. 1.8mm kan prima door de APK, maar die paar maanden later zit je eronder en kom je in gevarenzone. Hetzelfde met onregelmatige slijtage (uitlijning) of verschillende profielen.

(filmpje is trouwens mooi voorbeeld hoe je dus niet uit een slip moeten komen :P)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
pennywiser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:29:
[...]

@Robbie T Waar heb je de banden nu weg dan? De garage wil ook verdienen en die prijs is mogelijk incl. montage en balanceren.
SW is een station. En idd, heeft al z'n tweede revisie as inmiddels.

Wat betreft de prijzen: ik bestel bij Bandenleader, die verkopen onder de inkoopprijs en doen niet aan verwijderingsbijdrage. Ik heb nu 4 banden in huis voor een prijs waar Winparts ze niet eens voor in kan kopen.

Mijn garage zei destijds: "ik wil een tientje voor de montage en een tientje voor de band". Als hij ze vervolgens ook nog voor een tientje meer inkoopt en transport en verwijderingsbijdrage moet betalen, en er gaat nog BTW overheen heb je de eerste 5 tientjes verschil al te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
pennywiser schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Ik heb ze gekocht bij bandenleader voor € 84,- per band. Voor het omwisselen van de banden en monteren van de nieuwe ben ik nog € 25,- kwijt. De € 133,- die de garage rekent is ook exclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

SinergyX schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:59:
[...]

Dat is grip bij water/sneeuw en bochten, andere gevallen zijn het de voorwielen die als eerste gaan, bij normaal wegdek komt onderstuur veel meer voor dan overstuur en leun je vrijwel volledig op de grip van de voorbanden. Hetzelfde geld ook bij noodstop, wederom doet de voorwiel ~80% van het werk.

Er is geen gouden regel voor voor/achter, de basis blijft altijd hetzelfde.. zorg voor voldoende profiel. 1.8mm kan prima door de APK, maar die paar maanden later zit je eronder en kom je in gevarenzone. Hetzelfde met onregelmatige slijtage (uitlijning) of verschillende profielen.

(filmpje is trouwens mooi voorbeeld hoe je dus niet uit een slip moeten komen :P)
Je wil natuurlijk het liefst dat je helemaal geen grip verliest (dus overal goede banden), maar áls je grip verliest wil je dat dat aan de voorkant het eerst gebeurt. In het ergste geval schiet je rechtdoor en heb je een botsing in de richting waar de meeste veiligheidssystemen op gemaakt zijn. Kreukelzones, airbags, gordels.

Als de achterkant uitbreekt en je tolt ergens op af... succes met een zijdelingse impact. Daarom is het juist wél een gouden regel. Als er verschil is tussen de banden, dan de beste achter.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Robbie T schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:51:
Vandaag is mijn auto voor de APK en een kleine beurt. Zojuist gebeld door de garage met de melding dat de banden voor aan vervanging toe zijn. Gereden met een te lage bandenspanning (2.3 ipv 2.5) waardoor de banden zowel binnen als buiten slijtage vertonen. (banden zitten er 2/3 jaar onder). De banden achter zijn nog wel goed.

Is het wenselijk/aan te raden dat ik hier dezelfde banden op laat zetten of kan ik ook andere banden kiezen? Er zijn natuurlijk weer nieuwe banden op de markt in vergelijking met de banden die er nu op zitten dus wellicht is een "upgrade" een goed idee. (geen klachten overigens over de huidige banden).
Gereden met 2.3 i.p.v. 2.5 bar en daarvan zijn je banden versleten? Ik ben absoluut geen monteur, maar dit lijkt mij toch wel een beetje sterk. Mijn (lease)auto heeft een veel grotere tolerantie, volgens mij van 2.2 tot 3.0 bar. De eerste keer afgeleverd met 2.2 bar voor en achter, en bij de laatste bandenwissel op 2.9 bar gezet voor en achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Robbie T schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb ze gekocht bij bandenleader voor € 84,- per band. Voor het omwisselen van de banden en monteren van de nieuwe ben ik nog € 25,- kwijt. De € 133,- die de garage rekent is ook exclusief montage.
Je, zij willen het liefste verdienen aan de materialen én arbeid

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:34
Robbie T schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:51:

Allereerst: complimenten voor je rijstijl, mijn auto vreet elke 12K km een set voorbanden weg. :P

Zoals anderen al zeggen: per as altijd dezelfde banden en zorg dat je achter altijd het meeste grip hebt.

Tip voor de toekomst: veel mensen komen er pas bij de jaarlijkse beurt achter, dat hun banden aan vervanging toe zijn. Vervolgens "moet" het bij de garage waar hij staat en betaal je meer en ben je afhankelijk van hun aanbod.

Als je vooraf zelf je profiel meet (of tegen de garage zegt "laat ze er maar even onder zitten") , kun je zelf online een setje banden bestellen voor een veel lagere prijs. Montage kan vaak bij een partner bedrijf, waar ze dan ook meteen bezorgd worden. Die bellen je als je langs kunt rijden, ideaal en scheelt in mijn geval zo'n 30 euro per band 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels de auto weer opgehaald en gelijk nog even gevraagd hoe het nou precies zit met de banden. Even uitgelegd gehad en ja ik zie ook dat ze versleten zijn. Gekke is alleen dat ze aan de binnenkant en buitenkant versleten zijn en het profiel in het midden eigenlijk nog prima is, zie foto.

Volgens hem was de banden spanning 2.3 i.p.v 2.5, als ik kijk op de sticker dan zie ik ook staan dat 2.3 goed is en 2.5 eco. Meestal zet ik ze op 2.5. De bandenspanning lijkt niet gek te zijn.

Iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ghd1hvlk2DeBiLmxYWT89w3fydc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FL93PQDGRM54tIHYnjnt5iCd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

VidaR-9 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:53:
In principe geldt dat er aan een as dezelfde banden moeten zitten.

Zelf zorg ik er wel altijd voor dat voor en achter hetzelfde merk/type zijn.

Als je hier voor gaat zou ik je achterbanden naar voren laten zetten en de nieuwe banden achter doen.
Het vetgedrukte is wel een goed advies, maar voor de APK geen verplichting. Er moeten aan 1 as wel dezelfde maat banden zitten; https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden. Maar je mag prima een Michelin Primacy linksachter en een Dunlop Energy+ (of weet ik welke andere band) rechtsachter monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Icephase op 04-06-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Robbie T schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:00:
Inmiddels de auto weer opgehaald en gelijk nog even gevraagd hoe het nou precies zit met de banden. Even uitgelegd gehad en ja ik zie ook dat ze versleten zijn. Gekke is alleen dat ze aan de binnenkant en buitenkant versleten zijn en het profiel in het midden eigenlijk nog prima is, zie foto.

Volgens hem was de banden spanning 2.3 i.p.v 2.5, als ik kijk op de sticker dan zie ik ook staan dat 2.3 goed is en 2.5 eco. Meestal zet ik ze op 2.5. De bandenspanning lijkt niet gek te zijn.

Iemand nog een idee wat de oorzaak kan zijn?
[Afbeelding]
Meestal is het uitlijning of slijtage aan de ophanging, daarnaast kan je ook de bandenspanning nog wat verhogen om wat meer op het midden van de band te rijden (dit kan ten koste gaan van comfort en veiligheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aan de foto te zien gaat de binnenkant iets harder dan de buitenkant, uitlijnen kan dat verhelpen. Ik vind het verschil niet heel extreem eerlijk gezegd. Als het echt problematisch is ben je aan de binnenkant door het canvas heen terwijl je aan de buitenkant denkt dat er nog wel 2,5mm profiel op zit (ja mijn auto stond zo uitgelijnd :X).

Bandenspanning is ook maar net met welke meter je gebruikt. Als je naar het tankstation rijdt zijn je banden warm als je gaat vullen, dan wordt de druk hoger aangegeven. Verder zijn 9 van de 10 goedkope bandenspanningspompen ook alles behalve precies.
Ik heb zelf een analoge meter, die zet ik net onder de 2.5 bar en dat rijdt prima (2.4 bar volgens Peugeot). Breng ik 'm naar de garage voor APK krijg ik 'm met een aandachtspunt en 2.7 bar terug. Laat ik dat erin zitten heb ik in 6 maanden de midden eruit.

Verder zijn dit allseason banden met een waaier profiel. Ik heb zelf de Goodyear Vector G3 onder mijn auto zitten, die hebben ook zo'n profiel. Voorheen had ik zomerbanden met een schouderprofiel, die zijn veel minder gevoelig voor slijtage. Bij de allseason banden vliegt het rubber eraf. Heb vanmiddag Toyo Proxes Comfort onder de auto gezet, de allseason banden monteer ik in oktober wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
_JGC_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:30:

Heb vanmiddag Toyo Proxes Comfort onder de auto gezet, de allseason banden monteer ik in oktober wel weer.
Zijn dit banden met een schouderprofiel waar je het over hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Robbie T schreef op maandag 10 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Zijn dit banden met een schouderprofiel waar je het over hebt?
Klopt, groeven in de lengte die afvoeren naar de zijkant. Profiel is ook niet richtinggebonden maar alleen inside/outside kant op de band.

Zijn wel meer banden met een dergelijk profiel, ook van de A merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Robbie T schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:00:
Hoe en wanneer meet je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
TBTL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:55:
[...]

Hoe en wanneer meet je dat?
Tijdens oppompen van de banden. Heb compressor thuis. Koude banden.
Pagina: 1