WiFi specs

Pagina: 1
Acties:
  • 907 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verbinding (wlan): 802.11a, 802.11b, 802.11g, Wi-Fi 4 (802.11n), Wi-Fi 5 (802.11ac)
Kan dit niet gewoon de hoogst ondersteunde WiFi versie zijn?
Ethernet (RJ45): Wat is de snelheid van de data-overdracht via ethernet uitgedrukt in Mbps. Voor 10G ethernet zijn 4 opties, afhankelijk of deze compatibel is met 5G, 2,5G en/of 100M.
Bestaan er poorten die wel 10 gbit maar geen 100 mbit doen?
Wi-Fi max (totaal): 1,2Gbps
Marketing is dol op het optellen van bandbreedtes, maar is dat echt nuttig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOq8ekm1TmLQh4CkH0KDH_6ExZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qxFKyjiGclEubSD9Q9fj3wP3.png?f=fotoalbum_large

Zou het handiger zijn als de RJ45 filters onder elkaar zouden staan?

categorie: Modems en routers

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Olaf van der Spek schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:12:
[...]

Kan dit niet gewoon de hoogst ondersteunde WiFi versie zijn?
Het liefst wel, maar dan ga je weer de mist in bij Wi-Fi 4 (802.11n), want die kan zowel alleen 2,4 GHz zijn dus b,g,n als 2,4 en 5 Ghz, dus a, b, g en n. En beide versies worden nog steeds verkocht, dus dat is niet handig, helaas. Ook heb ik wel eens routers/ap's gezien die specifieke versies niet (lijken) te ondersteunen, hoewel je dat op basis van backwards compatibily wel zou verwachten. Dus om verkeerde aannames te voorkomen, moeten we helaas voor deze oplossing kiezen.
[...]

Bestaan er poorten die wel 10 gbit maar geen 100 mbit doen?
Oa Cisco vermeldt specifiek bij sommige apparaten dat ze wel compatibel zijn met Ethernet 10/1G, maar 100mbit niet. Bij andere apparaten vermelden ze het wel. Aangezien ik Cisco best wel hoog aanschrijf op dit gebied, ga ik ervan uit dat het klopt wat ze zeggen en heb ik het zo overgenomen. Ik zal eens binnenkort gaan zitten met onze netwerkexperts bij Tweakers, kijken wat die te zeggen hebben. Dus wie weet voeg ik ze wel een keer samen :)
[...]

Marketing is dol op het optellen van bandbreedtes, maar is dat echt nuttig?
Ook als je marketing het niet laat optellen en je daar (bijvoorbeeld) 1176mbps toont, heb je alsnog een waarde die in de praktijk niet gehaald wordt. We nemen daar dus de 'marketingwaarde' over als deze bekend is en anders tellen we de banden zelf op. Ik neem aan dat iedereen die dat leest weet dat deze max waarden leuk zijn voor in een kooi van Faraday, maar verder niks zeggen. En dan maakt het niet uit of daar nu 1176 of 1200 staat, waarbij het laatste een wat netter getal is :)
[Afbeelding]

Zou het handiger zijn als de RJ45 filters onder elkaar zouden staan?

Zekers, maar dit is nu onderdeel van een test. Enige tijd geleden heeft onze afdeling Product een onderzoek gedaan naar het gebruik van de filters in de top 15 categorieën, kijken of het gebruik aansluit op de volgorde waarin ze toen stonden. En dat bleek op enkele punten flink af te wijken tov wat wij van te voren hebben ingeschat. We hebben daarom even puur op basis van die cijfers de meest gebruikte filters (die meer dan 1% van het totaal werden gebruikt) op volgorde van gebruik gezet en waar nodig standaard opengeklapt: .plan: Aangepaste volgorde van Pricewatch-filters - Development-iteratie #284. En dan de cijfers in de gaten houden, kijken wat daarmee gebeurt. Om eerlijk te zijn, durf ik niet zeggen tot wanneer we deze test zouden laten lopen, dit ga ik nog navragen. Voorlopig blijf ik er dus nog heel even vanaf, om de cijfers niet al te veel te beïnvloeden.

[ Voor 3% gewijzigd door Glaanie op 04-06-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:47:
Het liefst wel, maar dan ga je weer de mist in bij Wi-Fi 4 (802.11n), want die kan zowel alleen 2,4 GHz zijn dus b,g,n als 2,4 en 5 Ghz, dus a, b, g en n. En beide versies worden nog steeds verkocht, dus dat is niet handig, helaas.
5 GHz ondersteuning kun je dan filteren met het Wi-Fi band filter, dus dat lijkt mij geen probleem.
Ook heb ik wel eens routers/ap's gezien die specifieke versies niet (lijken) te ondersteunen, hoewel je dat op basis van backwards compatibily wel zou verwachten. Dus om verkeerde aannames te voorkomen, moeten we helaas voor deze oplossing kiezen.
Ik zie dat er 12 routers zijn die wel G en N maar geen B doen, maar of dat een foutje is of niet kan ik zo snel niet zien.
Ik neem aan dat iedereen die dat leest weet dat deze max waarden leuk zijn voor in een kooi van Faraday, maar verder niks zeggen. En dan maakt het niet uit of daar nu 1176 of 1200 staat, waarbij het laatste een wat netter getal is :)
De niet Tweaker begrijpt hier niks van, misschien zou het beter zijn dit helemaal niet te tonen maar te tonen welke onderliggende features ondersteund worden.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

uitvoering: MikroTik NetBox 5 ax

https://mikrotik.com/prod...5_ax#fndtn-specifications

Dit lijkt een 5 GHz only AP maar er staat "Wi-Fi band: 2,4GHz, 5GHz (band 1)" ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UeT5KY2Id9XWkVJUM8IKxc9UhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dN1vLWKOwzeVzdsr2CiKucZh.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-06-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Qwerty-273

Meukposter

Oa Cisco vermeldt specifiek bij sommige apparaten dat ze wel compatibel zijn met Ethernet 10/1G, maar 100mbit niet. Bij andere apparaten vermelden ze het wel. Aangezien ik Cisco best wel hoog aanschrijf op dit gebied, ga ik ervan uit dat het klopt wat ze zeggen en heb ik het zo overgenomen. Ik zal eens binnenkort gaan zitten met onze netwerkexperts bij Tweakers, kijken wat die te zeggen hebben. Dus wie weet voeg ik ze wel een keer samen :)
Als niet netwerk expert, het grappige is dat de snelheidsstandaarden geen enkele backwards compatibility voorschrijven. Het is dus puur 10GBASE-T, 5GBASE-T, 2.5GBASE-T, 1000BASE-T, 100BASE-TX en heel oud 10BASE-T. Het is aan de fabrikant van het poortje (of eigenlijk de netwerkchip) wat er wel en niet ondersteund wordt door die poort. De meeste switches doen bijvoorbeeld al tijden geen 10BASE-T meer. Ik kan mij voorstellen dat op een gegeven moment 100BASE-TX ook niet meer interessant is om te blijven ondersteunen op moderne apparaten, alle aangesloten apparaten zullen minstens 1000BASE-T doen.

Als Cisco inderdaad niet aangeeft dat ze 100mbit doen op een bepaalde poort, zou dat heel goed kunnen.

Bij netwerkinsteekkaarten zie je al dat sommigen alleen 10gbit en 1gbit ondersteunen. Of 25/10/1gbit. Daar is de 100mbit dus al afgevallen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Oa Cisco vermeldt specifiek bij sommige apparaten dat ze wel compatibel zijn met Ethernet 10/1G, maar 100mMbit niet. Bij andere apparaten vermelden ze het wel. Aangezien ik Cisco best wel hoog aanschrijf op dit gebied, ga ik ervan uit dat het klopt wat ze zeggen en heb ik het zo overgenomen. Ik zal eens binnenkort gaan zitten met onze netwerkexperts bij Tweakers, kijken wat die te zeggen hebben. Dus wie weet voeg ik ze wel een keer samen :)
Ander voorbeeld: uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Enterprise XG 24 (EU-model) , staat weliswaar "10G/5G/2.5G/1G/100M" in de PW maar fabrikant beweert "1/2.5/5/10 GbE" (net verbetering ingediend).
Dus die lijkt ook geen 100Mbps te ondersteunen.
edit: Oh wacht, ging over wifi |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:04:
[...]

5 GHz ondersteuning kun je dan filteren met het Wi-Fi band filter, dus dat lijkt mij geen probleem.
Het Wi-Fi band filter wordt opgebouwd via data uit de Wi-Fi-band (met tweede koppelstreepje) en als fallback de vinkjes bij "Verbinding (wlan)". Die eerste is een vrij nieuwe spec en is niet overal netjes ingevuld. Ik zal dit verder moeten onderzoeken of dit inmiddels wel het geval is (gok van niet) en anders later nog een keer kijken.
Ik zie dat er 12 routers zijn die wel G en N maar geen B doen, maar of dat een foutje is of niet kan ik zo snel niet zien.
Het lijkt niet op een foutje, uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON vs https://nl.avm.de/product...pon/technische-gegevens/: "Compatibel met Wi-Fi 802.11ac (Wi-Fi 5), n (Wi-Fi 4), g en a"
De niet Tweaker begrijpt hier niks van, misschien zou het beter zijn dit helemaal niet te tonen maar te tonen welke onderliggende features ondersteund worden.
Gelukkig richten wij ons tegenwoordig niet meer primair op het mainstream publiek, dus laat ik het lekker zo staan :)
uitvoering: MikroTik NetBox 5 ax

https://mikrotik.com/prod...5_ax#fndtn-specifications

Dit lijkt een 5 GHz only AP maar er staat "Wi-Fi band: 2,4GHz, 5GHz (band 1)" ?

[Afbeelding]
Foutje in de opbouw van de virtuele spec, een fallback had ik verwijderd omdat ik dacht dat deze niet meer nodig was en een fout in de filters veroorzaakte, maar dat blijkt dus in dit geval wel degelijk nodig te zijn. De fallback heb ik er op een andere manier ingezet, waardoor deze nu wel goed werkt, zonder het filter te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:22:
Foutje in de opbouw van de virtuele spec, een fallback had ik verwijderd omdat ik dacht dat deze niet meer nodig was en een fout in de filters veroorzaakte, maar dat blijkt dus in dit geval wel degelijk nodig te zijn. De fallback heb ik er op een andere manier ingezet, waardoor deze nu wel goed werkt, zonder het filter te slopen.
Er staat nu 2x Wi-Fi band: 5GHz (band 1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gemyY8sB2JP8VzL3GJ07JkKtWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/43gutaTG3VuArOQRqELWr37q.png?f=user_large

uitvoering: MikroTik OmniTIK UPA-5HnD is ook 5 GHz only maar er staat Wi-Fi band: 2,4GHz, 5GHz (band 1)

[ Voor 40% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-06-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Er staat nu 2x Wi-Fi band: 5GHz (band 1)

[Afbeelding]

uitvoering: MikroTik OmniTIK UPA-5HnD is ook 5 GHz only maar er staat Wi-Fi band: 2,4GHz, 5GHz (band 1)
Done en done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:22:
Het lijkt niet op een foutje, uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON vs https://nl.avm.de/product...pon/technische-gegevens/: "Compatibel met Wi-Fi 802.11ac (Wi-Fi 5), n (Wi-Fi 4), g en a"
Je hebt gelijk: https://nl.avm.de/service...t-de-FRITZ-Box-tot-stand/
Blijkbaar zijn er ook nog apparaten die wel B maar geen G (uit 2003) ondersteunen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dit zijn een hoop opties. Vaak wil je alle PCIe of alle USB kiezen. Zou dat mogelijk zijn?

categorie: Netwerkadapters

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUcWMzQK-PoQr3pl_gNImnR6eI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8jZDphs56Je5iPSQEn7wHjMN.png?f=fotoalbum_large

uitvoering: Intel Dual Band Wireless-AC 7265
2,4GHz max: 867Mbps
Volgens mij klopt dat niet.

uitvoering: Gigabyte GC-WIFI7
2,4GHz max 5,8Gbps

[ Voor 37% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-06-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:39:
Dit zijn een hoop opties. Vaak wil je alle PCIe of alle USB kiezen. Zou dat mogelijk zijn?

categorie: Netwerkadapters

[Afbeelding]
Dit is een oude spec, waarvoor nieuwe varianten beschikbaar zijn, die kan ik erbij zetten en de ingevulde waardes overzetten. Denk ik niet veel werk, er zijn meer plekken die deze oude spec gebruiken, dus misschien is dit een mooi moment om 'm helemaal weg te gooien :)
Nope, maar de exacte onderverdeling onder de frequenties staan er ook niet bij en kan ik zo snel niet vinden. Dus in deze gevallen de snelheden bij de frequenties weggehaald en alleen het totaal laten staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:26:
Nope, maar de exacte onderverdeling onder de frequenties staan er ook niet bij en kan ik zo snel niet vinden. Dus in deze gevallen de snelheden bij de frequenties weggehaald en alleen het totaal laten staan. :)
Dat is het probleem met deze specs in het algemeen, het is vaak lastig de juiste info te vinden.

uitvoering: GL iNet Flint 2 (GL-MT6000) mist bijvoorbeeld AC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXbH4f4CBcJkDOvfyNVFtKKYjzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XX2LfmPtxT6RMBrmoG2GjBOB.png?f=user_large

Hmm

uitvoering: MikroTik hAP ax lite LTE6

PW zegt AC maar dat doet ie niet.

uitvoering: GL iNet Beryl AX (GL-MT3000)

PW zegt geen 5 GHz maar dat doet ie wel.

Laatste twee lijken geen structureel probleem, ik dien een verbetering in.

[ Voor 51% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-06-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:28:
[...]

Dat is het probleem met deze specs in het algemeen, het is vaak lastig de juiste info te vinden.
Welkom in onze wereld :P
uitvoering: GL iNet Flint 2 (GL-MT6000) mist bijvoorbeeld AC.

[Afbeelding]

Hmm

uitvoering: MikroTik hAP ax lite LTE6

PW zegt AC maar dat doet ie niet.

uitvoering: GL iNet Beryl AX (GL-MT3000)

PW zegt geen 5 GHz maar dat doet ie wel.

Laatste twee lijken geen structureel probleem, ik dien een verbetering in.
Thanks, ik zie ze tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXbH4f4CBcJkDOvfyNVFtKKYjzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XX2LfmPtxT6RMBrmoG2GjBOB.png?f=user_large

Denk niet dat ik deze zelf kan verbeteren.
Dank je.

[ Voor 31% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-06-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dank je.
Oh ik had dat min-teken helemaal niet gezien. Dat is een hele gekke, je gebruikt het in combinatie met "geen", dus je wilt geen routers zien die 5GHz op beiden banden hebben. Op zich werkt het filter wel, je krijgt netjes alles terug die dat niet hebben ingevuld, waaronder Wi-Fi 4 routers met alleen 2,4Ghz ondersteuning. Ik neem aan dat jouw vraag dan ook over de getallen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:06:
Ik neem aan dat jouw vraag dan ook over de getallen gaat?
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@ACM Kan jij meekijken naar de filters die hierboven genoemd worden? Misschien zit er een logica achter die ik niet snap, zeker omdat er met een uitsluiting wordt gewerkt via "geen". Of misschien dat iets stuk is gegaan bij de recente technische overhaul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Glaanie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:34:
@ACM Kan jij meekijken naar de filters die hierboven genoemd worden? Misschien zit er een logica achter die ik niet snap, zeker omdat er met een uitsluiting wordt gewerkt via "geen". Of misschien dat iets stuk is gegaan bij de recente technische overhaul :)
Er hoort uit te komen hoeveel items er over blijven, dat kan per definitie niet lager dan 0 zijn :P

Ik denk ik inderdaad dat dat stuk is gegaan tijdens dat werk. Vziw is het relevante deel van de backend hiervoor al een tijdje niet veranderd...
Zo te zien is het een virtuele specificatie en blijkbaar gaat die niet goed in de backend in dit scenario.

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 21-06-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

@Olaf van der Spek Zie comment van Arjen hierboven. De tellers kloppen inderdaad niet, er is zojuist een ticket gemaakt om dit te fixen, onbekend wanneer het wordt opgepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Thx!

uitvoering: AVM FRITZ!Box 7510 (Duits model)

Volgens het filter heeft deze 5 GHz maar ik zie niet waar dat uit volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GO1ji_bBottd7GoFO8VudUTWro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCXnJ08NDJvPphGkw5EPyfO1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvGTyTWszL-5xR8yh8wMM7VgxYg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ujzYy9Nu0ytOlu9VXGqdOfwj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

De spec Wi-Fi band was niet ingevuld, dus wordt er een aanname gedaan op basis van wat er in Verbinding (wlan) is aangevinkt, in dit geval Wi-Fi 6 (802.11ax), waarbij het systeem aanneemt dat deze altijd op 5GHz werkt. Blijkbaar niet :P Gelukkig kunnen we dit overrulen met de Wi-Fi band spec, dus daar een vinkje gezet bij enkel 2,4GHz en dat lost het op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:50:
[...]

De spec Wi-Fi band was niet ingevuld, dus wordt er een aanname gedaan op basis van wat er in Verbinding (wlan) is aangevinkt, in dit geval Wi-Fi 6 (802.11ax), waarbij het systeem aanneemt dat deze altijd op 5GHz werkt. Blijkbaar niet :P
Ik zou A / AC -> 5 GHz en B / G -> 2,4 GHz aannemen. N en AX zijn dubbelzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Ik zou A / AC -> 5 GHz en B / G -> 2,4 GHz aannemen. N en AX zijn dubbelzinnig.
Goeie, gelijk gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

't Heeft even geduurd, maar dat is nu gefikst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ACM schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

't Heeft even geduurd, maar dat is nu gefikst.
Dank u!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.