Grond voor graszoden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansenb01
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-04 17:11
Hier een beginnende tuinman die hulp zoekt voor het soort grond wat er nodig is om graszoden op te leggen. De foto laat zien waar ik het op wil leggen. Het is voornamelijk wat lichter zand maar naar mijn weten niet vulzand. Hiervoor lag er een worteldoek met grindstenen overheen maar hier wil ik dus gras plaatsen.

Nu is mijn vraag, kan ik hier wegkomen met een klein laagje aarde eroverheen of moet ik hier nog een heel stuk uithalen en een diepe laag aarde storten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA_UsmVOfD-t5ai34VFu_pKF2sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/376DOBuD4ADlXoDcq7otkBJD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:55

skate master

Autodesk Educator Expert

Zit onder dat lichte zand donkere grond?
Als dat laagje niet te dik is zou ik het een keer goed doorspitten en gelijk er wat compost erdoor heen mengen.
Dan de graszoden erop. Houd er rekening mee dat de graszoden ca 3cm dik zijn, je grond moet dus iets lager zitten dan de verharding rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
jansenb01 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:11:
Nu is mijn vraag, kan ik hier wegkomen met een klein laagje aarde eroverheen of moet ik hier nog een heel stuk uithalen en een diepe laag aarde storten?
Zo te zien niet echt. Goed doorfrezen (of spitten) zodat de grond weer los komt. Dan vlak maken en graszoden leggen. De graszoden zijn meestal 2cm - 3 cm dik. De zoden gaan in twee / drie weken hechten aan de ondergrond. Daarom is het wel belangrijk om goed los te maken dat er geworteld kan worden. Wat al aangegeven is: Door de dikte van de zoden rekening houden met verhardingen en borders om het grasveld heen.