Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phdpk
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06-2024
Goedenavond,

Ik heb een vraag die hopelijk hier beantwoordt kan worden. Het betreft een vraag uit mijn omgeving waar ik geen wijs uit word.

Persoon 1 en persoon 2 zijn inmiddels 15 jaar gescheiden na een huwelijk van 20 jaar. Persoon 1 en 2 hebben samen 2 kinderen. Persoon 1 is helaas dit jaar komen te overlijden.

Persoon 2 ontvangt recentelijk een brief dat deze recht heeft of bijzonder nabestaandenpensioen. Persoon 2 heeft al jaren een nieuwe relatie en is ook vastgelegd in geregistreerd partnerschap.

Persoon 1 en 2 hebben notarieel, voor zover nu bekend, niks aangepast na scheiding omtrent beide pensioenen. Er blijkt een testament uit 2001 te bestaan (toen waren persoon 1 en 2 nog gewoon gehuwd), welke nu opgevraagd wordt om te kijken of hierover iets is opgenomen.

Nu heb ik een aantal vragen;

- Is persoon 2 inderdaad gerechtigd dit bijzonder nabestaandenpensioen te ontvangen?

- Als dit antwoord ja is, ontvangt persoon 2 dan ook nog zijn of haar volledige eigen pensioen zodra deze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt? Zo ja, is het bijzonder nabestaandenpensioen dan dus puur extra voor persoon 2?

- Heeft dit bijzonder nabestaandenpensioen invloed op het pensioen van de nieuwe partner van persoon 2 of wordt er nog ergens op gekort bij persoon 2 en nieuwe partner?

- Wordt een bijzonder nabestaandenpensioen gezien als inkomen? Hoe werkt dit belastingtechnisch?

Alvast bedankt voor jullie mogelijke antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 15:25
Als het pensioenfonds een brief stuurt dat de ex-partner er recht op heeft kun je aannemen dat dat ook echt wel klopt. Een pensioenfonds krijgt van gemeenten huwelijken en scheidingen door en weet zodoende wie er rechten hebben en wie niet.

En het wel of niet ontvangen van (B)NP heeft geen invloed op de hoogte van je eigen ouderdomspensioen (OP). De hoogte van je OP is namelijk niet afhankelijk van overige inkomsten. En dus ook niet voor de hoogte van het OP van je nieuwe partner.

En tot slot ziet de fiscus dit uiteraard gewoon als inkomsten maar het pensioenfonds zal de loonheffing gewoon inhouden. Ik neem aan dat het pensioenfonds ook gewoon informeert of de arbeidskorting toegepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Phdpk schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:07:

- Heeft dit bijzonder nabestaandenpensioen invloed op het pensioen van de nieuwe partner van persoon 2 of wordt er nog ergens op gekort bij persoon 2 en nieuwe partner?
ik zou zeggen dat dat niet specifiek samenhangt met het nabestaandenpensioen. Maar wel dat er een kans is dat beide pensioenen gedeeld waren tussen de partners. Wat er dan gebeurd met het deel van het eigen pensioen dat voor de ex-partner bestemd was lijkt me een goede vraag.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

-'kan' gerechtigd zijn, dat hang puur af van het soort pensioen wat in de periode van huwelijk is opgebouwd. In de regel (vroeger) was dit premie, waar inderdaad 'dat deel' voor de ex-partner is. In geval van risico opbouw is niet in de basis niet het geval, omdat er wordt gekeken naar het 'eindresultaat' (en niet opbouw tijdens).

Krijg je dan een brief, kan je er vrijwel zeker vanuitgaan dat dit dan ook klopt (uitgaande dat alles qua burgerlijke stand correct is vastgelegd).

-pensioen is inkomen, of dat nu 1 potje of 4 potjes zijn, geld gewoon de regeltjes voor inkomen voor (na AOW leeftijd). Let wel op dat in de basis een hoofdpensioen rekening houd met inkomstenbelasting, maar kan het zijn dat de 'kleine potjes' dit bruto uitkeren, bij de aangifte krijg je dan de definitie afrekening, maar dat is ook prima te zien op de jaaropgave van pensioenfondsen. Let wel op dat ook AOW-grens nog steeds de 3 schijven kent, dus meer -> hogere schijf -> meer belasting.

-zie punt hierboven.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 15:25
bombadil schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:01:
[...]

ik zou zeggen dat dat niet specifiek samenhangt met het nabestaandenpensioen. Maar wel dat er een kans is dat beide pensioenen gedeeld waren tussen de partners. Wat er dan gebeurd met het deel van het eigen pensioen dat voor de ex-partner bestemd was lijkt me een goede vraag.
Er van uitgaande dat je het hier hebt over verdeling van pensioen bij scheiden (VPS) zal dit weer ten gunste van de verzekerde komen wanneer de ex-partner komt te overlijden. Oftewel, als de ex-partner overlijdt geniet verzekerde weer het volledige pensioen. Tenzij er gekozen is voor conversie want dan krijgt de ex-partner een zelfstandig recht maar dit komt, zeker bij oude gevallen, erg weinig voor.
Maar aangezien TS aangeeft dat er zover bekend niets is 'aangepast' zal er waarschijnlijk ook geen VPS of conversie van toepassing zijn.
Pagina: 1