Signaalgever bij stroomgebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 18:01
Bestaat er ook zoiets als een tussenstekker die een (bijv.) Zigbee signaal afgeeft als een apparaat op de betreffende wcd inschakelt? Uiteraard boven een bepaalde lekstroom.
Mijn souterrain wordt "bewaakt" tegen instromend water door 2 pompen. Die zijn echter zo geruisarm dat je je oor er boven moet houden om te horen of er gepompt wordt.
Evenzo een buitenlamp die aangaat als de PIR wordt aangesproken.
Eigenlijk net zoiets als de Lidl sensor waarmee een bepaalde actiereeks wordt getriggerd.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54

Detmer

Professioneel prutser

Als je een slimme stekker met energiemeter neemt kan je daar op schakelen. Die van Lidl kunnen dat volgens mij niet, maar in de PW staan er wel een aantal die dat kunnen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
De Lidl slimme stekkers zijn er in twee uitvoeringen, met of zonder energiemeter. Probleem is alleen dat ze er aan de buitenkant precies hetzelfde uitzien...
Het lijkt erop dat ze de laatste tijd alleen mét geleverd worden.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Shelly plugs doen exact wat je wil.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Yalopa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 06:02:
Shelly plugs doen exact wat je wil.
Maar alleen via Wifi, niet via Zigbee.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EsEsDee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

EsEsDee

The Certified Derailer

Kijk eens naar innr, ik heb er zeer goede ervaringen mee. SP 240 heeft ook stroommeting, dus bij verbruik hoger dan X bijvoorbeeld kun je dat als trigger gebruiken.

De SP 220 (5x) werkt hier ook feilloos, alleen geen stroommeting.

Uncontrollable & Incompatible

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
JaVaWa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Maar alleen via Wifi, niet via Zigbee.
Shelly Qubino PM is zigbee met power measurement.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Ik zou een extra vlotter monteren die een signaal geeft wanneer het waterniveau in de pompput hoger komt dan normaal en dan daar een grote rode lamp mee aansturen.

Je zegt dat je twee pompen hebt, die zitten uiteraard allebei op een andere groep met andere aardlekschakelaar zodat uitval van de één niet betekent dat de ander ook meteen buiten werking is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
KabouterSuper schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Shelly Qubino PM is zigbee met power measurement.
Maar dat is geen tussenstekker...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 10:47
Ik weet niet of en zoja wat voor HA-systeem @bramalmelo heeft in huis? Het overgrote deel van de tussenstekkers met zigbee (of Zwave of Wifi) doet aan energiemeting. Gezien de omschrijving van de vraag betwijfel ik dat er bijvoorbeeld een Homey, Home-assist of iets in die trant staat:
...Zigbee signaal afgeeft als een apparaat op de betreffende wcd inschakelt? Uiteraard boven een bepaalde lekstroom.
Bij een HA-systeem worden alle meetwaarden doorgegeven via (bijvoorbeeld) Zigbee. Als je boven een bepaalde waarde een actie wil, dan kan je dit zelf instellen op de controller. Die heb je eigenlijk wel een nodig als je naar Zigbee wil.
Eigenlijk net zoiets als de Lidl sensor waarmee een bepaalde actiereeks wordt getriggerd.
Ik heb geen idee welke Lidl sensor je bedoelt en waar de een "actiereeks" op uitvoert? Bedoel je een rebranded Tuya-systeem? Zoals hierboven al gezegd : normaliter ontvangt je controller een signaal en kan je, afhankelijk van dit signaal, bijvoorbeeld een lamp aanzetten of, om maar wat te noemen, een seintje naar je telefoon laten sturen. En die controller kan ook een server in China zijn die dan via een Tuya-apparaat communiceert met de devices (pluggen bijvoorbeeld) thuis.

[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 04-06-2024 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
JaVaWa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Verrek, ze bestaan alleen als plug voor US en UK stekkers.

TS kan natuurlijk altijd een 'gewone' shelly qubino pm in zijn/haar/hun stopcontact plaatsen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
Zeker, maar niet iedereen is daar even handig mee, en als er expliciet om een tussenstekker gevraagd wordt ga ik niet iets anders voorstellen.

(En er zijn iets te vaak mensen die denken dat ze handig genoeg zijn, maar er toch beter van af bleven...)

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
Die Lidl stekkers lijken me wel wat. Vooral omdat ik al een Lidl systeem in huis heb. Het probleem is idd dat op de Lidl site er nogal verwarrend met de optie van actie-signalering wordt omgegaan.
Wellicht even op zoek naar een handleiding die behoort bij de moderne Silvercrest-3 types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Is een losse watermelder die alarmeert via zigbee iets voor @bramalmelo

https://marmitek.com/nl-f...cene-activatie-zigbee-3-0

Snelle google actie vind deze, allicht is er meer of beter te vinden

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
[quote]Fraggert schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:40:
Is een losse watermelder die alarmeert via zigbee iets voor @bramalmelo

https://marmitek.com/nl-f...cene-activatie-zigbee-3-0

Neen, #Fraggert, want het kan ook gebeuren dat de pomp in de AAN-stand blijft hangen door vervuiling. En dan wil je tijdig ingrijpen vóór de rook uit de pompput komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
KabouterSuper schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:42:
[...]

TS kan natuurlijk altijd een 'gewone' shelly qubino pm in zijn/haar/hun stopcontact plaatsen.
En dan weer een homedomo systeem in huis halen. Dat wil ik nou juist voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Dat heb je toch al met je Lidl systeem?

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Ik gebruik deze (wel even de Zigbee versie kiezen):
https://nl.aliexpress.com...NOM9&gatewayAdapt=glo2nld

En als een pomp door vervuiling blijft hangen kun je dat meestal zien aan het feit de hij veel meer stroom gaat gebruiken en kun je daar ook een alarm op zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 05-06-2024 08:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
JaVaWa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:49:
Dat heb je toch al met je Lidl systeem?
Inderdaad, ik denk er over om 3 van die nieuwe Silvercrest-3 stekkers te kopen bij Lidl.
Maar voordat ik dat doe:
Is er iemand van jullie die die nieuwe stekker heeft en wat zegt de handleiding daarbij over die stroom meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
JaVaWa schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:49:
[...]

Heb ik onderzocht. Maar of het aan mijn wcd's of aan die units ligt: de ruimte die bij de betreffende wcd's zit is niet diep genoeg om er zo'n ding achterin te plaatsen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
bramalmelo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:52:
Is er iemand van jullie die die nieuwe stekker heeft en wat zegt de handleiding daarbij over die stroom meting?
Tsja, mijn handleiding zegt er niets over omdat die functionaliteit niet in mijn exemplaar zit. Bij een aantal anderen wel. Ze zien er van buiten identiek uit.
Op de Nederlandse Lidl site wordt er met geen woord over gerept, op de Duitse site echter wél. In beide gevallen staat er hetzelfde artikelnummer vermeld...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramalmelo
JaVaWa schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Tsja, mijn handleiding zegt er niets over omdat die functionaliteit niet in mijn exemplaar zit. Bij een aantal anderen wel. Ze zien er van buiten identiek uit.
Op de Nederlandse Lidl site wordt er met geen woord over gerept, op de Duitse site echter wél. In beide gevallen staat er hetzelfde artikelnummer vermeld...
Zie zojuist dat op de Nederlandse site ook sprake is van "Energiemeter voor verbruikscontrole"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv8jcuuNnZl17EEq0uNJ1fZrz6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e0tMu7XboGv4x5qhI1pqd1S8.jpg?f=user_large
Alleen zijn ze hier €40/3 terwijl de Duitse site het over €30/3 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-09 06:54
hou rekening met het feit dat pompen een behoorlijke inschakel stroom piek hebben en die slimme stekkers daar meestal niet goed mee omgaan, of hij schakelt af of er komt een klein rookpluimpje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@emielbf dat is een goed punt, ik heb in het verleden zigbee tussenstekkers van adurosmart (artikelnr 81848) gehad, bedoeld voor monitoring van de wasmachine en wasdroger (warmtepomp). De specificatie gaf een maximaalstroom van 10A aan maar helaas vlogen de stekkers er telkens uit wanneer de motor ging draaien. Deze raad ik dus af voor deze use case.

Nu gebruik ik zelf HomeWizard tussenstekkers (16A) en dat gaat helemaal prima. Dit is wel gebaseerd op wifi. Ik gebruik ze op een vergelijkbare manier: notificeer als het stroomverbruik zeer laag is na een periode van hoog verbruik (dan is de wasmachine klaar).

Kijk dus goed naar de maximaalstromen in de specificaties.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
In plaats van een tassenstekker zou je ook het 'stroomtang' principe kunnen gebruiken, die doe je gewoon om de bestaande bekabeling heen. Voorbeeldje:

https://aliexpress.com/item/1005005408212868.html

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 12-06-2024 10:08 . Reden: Link cleanup ]

Pagina: 1