Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 16:51
Ik heb pas een Canon 450d in bezit en ben mij aan het orienteren welke lenzen ik nog nodig heb .
Maar nu lees ik dat deze camera een cropfactor van 1.6 heeft en je de brandpuntafstanden moet omrekenen met deze factor . Hoe moet je nu in de praktijk hier mee omgaan .Ik kan een 18-135 mm lens overnemen , maar die is dan eigenlijk 28 -216 Dat is toch raar of zie ik dit verkeerd
...

Gebruik geen foto software tot nu toe ...

Fotoboek aangeschaft van de Canon 450d

s ..

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is niet raar, dat is precies hoe het werkt. Als jij dus een 16mm hoek wilt zul je een 10mm lens moeten kopen.

Zie hier nog wat meer verduidelijking: https://www.cameranu.nl/nl/advies/cameras/wat-is-cropfactor

[ Voor 31% gewijzigd door Tsurany op 03-06-2024 17:37 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Of als je geen zin hebt om om te rekenen, lekker een full frame body halen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Knip. Als je problemen hebt met iemand zijn post gedrag hier, dan graag de knop Rapporteren gebruiken. Dan kunnen wij, de moderators, er naar kijken en bijsturen indien nodig.

Mijn stelregel voor objectief niet meer dan 3x zoom

Dus 70-200
24-70
200-400.

Koop het beste objectief dat je kan.
En het liefst zo lichtsterk mogelijk.. 1.4/2.8
Bv Sigma ex(dacht ik)
Cannon L (die mooiste witte)

Je lenzen gaan veel langer mee dan je camera body

[ Voor 27% gewijzigd door sys64738 op 04-06-2024 14:46 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Greatsword schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:38:
Of als je geen zin hebt om om te rekenen, lekker een full frame body halen ;)
Of je gewoon niets aan trekken van het feit dat er zoiets bestaat en gewoon uit de beschikbare Canon lenzen een of meer lenzen kiezen die passen bij wat je nodig hebt. Daar hoef je in feite helemaal niet per se voor om te rekenen.

Dat omrekenen is eigenlijk alleen nodig wanneer je gaat vergelijken met hoe een lens zich op een fullframe camera zou gedragen of wanneer je een bepaald bereik voor ogen hebt in full-frame termen en wilt weten welke crop-lens daar het beste bij past.

En dat laatste is dan mogelijk nog de meest relevante situatie. Als je je aan het inlezen bent over lenzen zal er vaak aan de hand van full-frame specificaties uitgelegd worden dat <20mm ultra-groothoek is, <35mm groothoek, rond 50mm standaard bereik, >70 tele, >300 super-tele (om maar even wat min of meer correcte categoriën te noemen).
Voor een crop camera vertaalt dat dan inderdaad naar iets als: <15mm ultra-groothoek, <20mm groothoek, rond 35 standaard bereik, > 55 tele, >200 super-tele

Dus voor een 450d cropcamera kom je dan inderdaad uit op een 18-55mm of iets wat daar op lijkt als populaire basis lens, waarmee je het bereik van groothoek tot aan tele afdekt (of incl. een stukje tele als je een 18-135 of iets dergelijks neemt).

Als je de theorie ingewikkeld vind (wat ik me best voor kan stellen): ga gewoon eens naar een winkel waar je verschillende lenzen kan uitproberen, zodat je een gevoel krijgt bij wat de beeldhoek is die bij bepaalde mm's hoort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:27
Knip. Als je het niet eens bent met iemand zin vragen, kun je altijd de Rapporteren knop gebruiken. Zelf voor moderator gaan spelen is niet de bedoeling.

Begin eens met een basis verhaal over fotografie, lees je in, zoek zelf dingen uit. Hier staat bijvoorbeeld een reeks artikelen: https://www.dpreview.com/...est-primers-for-beginners

[ Voor 62% gewijzigd door sys64738 op 04-06-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Kijk eens wat YouTube-video's over cropfactor, zou ik zeggen:

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:51
Omrekenen "moet" niet, maar is wel handig als je full-frame sensoren (of film) gewend bent, of daarmee wil vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik zou eens een basiscursusje fotografie gaan doen ergens bij je in de buurt. Volgens mij heb je dan antwoorden op ál je vragen en heb je enig idee waar je mee bezig bent. En dan zie je snel genoeg wat je apparatuur wel en niet kan en met wat voor aanvullingen je eventueel geholpen zou zijn.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 16:51
Ik heb vandaag het boek Canon eos 450d van Chritian Haasz
Wat een geweldig boek met name voor mij,alles wordt duidelijkheid uitgelegd en bij alle lenzen staat ook de omgerekende waarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 16:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze informatie had je zelf zeer eenvoudig terug kunnen vinden. Google even op crop-factor en het wordt allemaal haarfijn uitgelegd voor je. Volgens mij is er gezegd wat er gezegd moet worden. Ik gooi hier een slotje op.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.