• Hans45
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-09 19:28
Ik heb een AEG inductie kookplaat gekocht en om mijn oude kookplaat te vervangen.
Het aansluitschema hiervan ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/126459_IMG_20191217_210743_1.jpg

Ik was in de veronderstelling dat de Perilex 3x 230V en 1x 0V geeft, of 2x 230V en 2x 0V.
Als ik echter met een multimeter de spanning in de wandcontact doos meet, dan meet ik de volgende waardes, met de klok mee gemeten zoals in de afbeelding:
Linksboven: ±1V
Rechtsboven: ±225V
Rechtsonder: ±223V
Linksonder: ±50V (varieert tussen 50-51)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9475bb29-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/2d4afbab97218476760123da130cf429e2843b07.jpg?20240603123049

Zijn dit normale waardes, vooral die 50V snap ik niet? Paar keer geprobeerd en blijf hetzelfde meten.
Ik had verwacht dat ik hem waarschijnlijk aan kon sluiten met 2x N op aansluiting 4. Maar nu weet ik niet wat de juiste manier is.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:07

DjVe

Hatsaflats!

Tussen wat meet je?

• Hans45
Tussen de middelste aarde (met zwart) en dan met de rode rondom in de 4 gaten.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Kan je een foto van je verdeelkast sturen en wat info geven over je aansluiting?

Je kan natuurlijk ook even de kap van de WCD verwijderen + de kap van de verdeelkast. Dan weet je direct hoe het zit.

• Hans45
DjVe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:32:
Kan je een foto van je verdeelkast sturen en wat info geven over je aansluiting?

Je kan natuurlijk ook even de kap van de WCD verwijderen + de kap van de verdeelkast. Dan weet je direct hoe het zit.
Ik ben nu niet aanwezig bij het huis, maar het is nog een oude stoppenkast en kon daar niet veel aan zien of kappen verwijderen. Ik ben verder ook niet echt thuis in elektra, ik dacht dat het kwestie was van doormeten en de F en N draden op de juiste plek aansluiten. Maar komt dus meer bij kijken...

• Jim423
  • Laatst online: 23:27
Daar komt opzich niet meer bij kijken echter is er dus iets mis met linksonder.
Dit kan of een nul of een fase zijn. (Afhankelijk of het een 230V kookgroep of 400V krachtgroep is).
Vermoedelijk zit ergens een draadje of schroefje los en waarschijnlijk in de groepenkast. (stoppenkast).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-11 17:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hans45 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Tussen de middelste aarde (met zwart) en dan met de rode rondom in de 4 gaten.
Je mag blij zijn dat de aardlek er niet is uitgesprongen dan. Want zo meet je helemaal verkeerd :-(
De aardedraad is niet bedoeld om stroom door te meten.

Een Perilex stopcontact meet je tussen 2 fasen en tussen elke fase met de 0 (blauw):
fase -> nul (blauw) = ~230V
fase -> andere fase = ~400V

Het is relatief gemakkelijk om de nul (blauw) en de fasen te ontdekken door een (willekeurige) combinatie te testen van de 4 gaten. Je krijgt dus 230V of -230V of 400V of -400V te zien op de multimeter afhankelijk van de oriëntatie van de rode en zwarte draad.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Hans45
DexterDee schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:53:
[...]

Je mag blij zijn dat de aardlek er niet is uitgesprongen dan. Want zo meet je helemaal verkeerd :-(

Een Perilex stopcontact meet je tussen 2 fasen en tussen elke fase met de 0 (blauw):

Het is relatief gemakkelijk om de nul (blauw) en de fasen te ontdekken door een (willekeurige) combinatie te testen van de 4 gaten. Je krijgt dus 230V of -230V of 400V of -400V te zien op de multimeter afhankelijk van de oriëntatie van de rode en zwarte draad.
De foute meetmethode had ik hier vandaan gehaald: https://www.coolblue.nl/a...t-met-een-multimeter.html

Heb het net nogmaals gemeten, beide methodes even naast elkaar gezet.
Linksboven is dus nog steeds nul, en rechts allebei fase. En linksonder blijft mij nog een vraagteken waarom het 50V is? En geeft ook rare resultaten richting de andere punten in de meting.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ncnJj5D5/meting.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Hans45 op 03-06-2024 18:31 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

DexterDee schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:53:
[...]

Eeehm...

Hij meet nergens stroom, maar spanning en dat kan zonder problemen op deze manier. Er gaat dan niets mis, laat staan dat er een ALB tript. Over je methodiek om de fases van de nul te onderscheiden, ga ik niet eens in.

Misschien moet je gewoon geen antwoord geven, als je geen idee hebt hoe het werkt.

@Hans45 ik denk dat het nu 2 fase is aangesloten met 1x een nul. Links onder is waarschijnlijk leeg (of niet aangesloten/voorzien van zekering in je verdeelkast) en je meet spanning die er niet is (komt wel vaker voor met een simpele multimeter). Het kan ook zijn dat er iets niet goed zit. Dus even beide kanten open maken en checken waar de aders op zitten. Dan weet je direct wat mogelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door DjVe op 03-06-2024 18:39 ]

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 15:49
Zou het kunnen dat je ergens in huis de nuldraad niet (goed) hebt aangesloten? En dat achter "linksonder" wel een nul zit, maar onterecht spanning geeft?

Ik zou dit eerst (laten) checken en daarna weer verder met de kookplaat. Dit lijkt mij niet in orde.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• Hans45
DjVe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:32:
[...]

@Hans45 ik denk dat het nu 2 fase is aangesloten met 1x een nul. Links onder is waarschijnlijk leeg (of niet aangesloten/voorzien van zekering in je verdeelkast) en je meet spanning die er niet is (komt wel vaker voor met een simpele multimeter). Het kan ook zijn dat er iets niet goed zit. Dus even beide kanten open maken en checken waar de aders op zitten. Dan weet je direct wat mogelijk is.
Net in de meterkast gekeken en daar is een losse stoppenkastje gehangen voor deze groep, daar bleek 1 van de 3 stoppen niet in te zitten...ik heb daar een nieuwe stop ingedraaid en nu kloppen de metingen wel.
Dus linksboven is N en op de 3 andere meet ik 230V. Het is dus een 400V krachtgroep.

Nu weet ik alleen nog niet hoe ik dat aan kan sluiten op de nieuwe AEG kookplaat :)
Zo te zien zijn dit soort vragen al vaker langsgekomen dus misschien even zoeken in oude topics.
Bedankt voor de hulp tot dusver.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans45 op 03-06-2024 19:07 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:10
Hans45 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:04:
[...]
Nu weet ik alleen nog niet hoe ik dat aan kan sluiten op de nieuwe AEG kookplaat :)
Volgens de middelste afbeelding, waarbij je dus 2 van de 3 fases gebruikt.

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:55
Pin 4 = N = Linksboven
Pin 1 = L1 = Rechtsbover
Pin 2 = L2 = Rechtsonder
Pin PE = PE = midden

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-11 17:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

DjVe schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:32:
Eeehm...

Hij meet nergens stroom, maar spanning en dat kan zonder problemen op deze manier. Er gaat dan niets mis, laat staan dat er een ALB tript. Over je methodiek om de fases van de nul te onderscheiden, ga ik niet eens in.

Misschien moet je gewoon geen antwoord geven, als je geen idee hebt hoe het werkt.
Je hebt gelijk. Spanning inderdaad, geen stroom. Dat bedoelde ik ook. Ik ging er vanuit dat een multimeter bij het meten van spanning op deze manier zelf ook een heel klein aardlek veroorzaakt. Als dat al zo is dan zal dat dus ruim onder de 30mA van een typische aardlekschakelaar zijn. Als er helemaal geen stroom zou lopen, hoe meet de multimeter dan de spanning?

Verder heb ik altijd begrepen dat het meten met de aardedraad vrijwel uitsluitend nuttig is bij een isolatiemeting en gekke waarden kan geven bij een spanningstest. Maar I stand corrected, het blijkt dus ook een courante meetmethode te zijn. Bedankt voor de correctie, weer wat geleerd.
nimmer99 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:07:
Pin 4 = N = Linksboven
Pin 1 = L1 = Rechtsbover
Pin 2 = L2 = Rechtsonder
Pin PE = PE = midden
Eens!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-11 15:49
Markeer dan ook even met een permanent marker of fineliner L1, L2, L3 en N in de hoeken waar ze zitten. Scheelt weer meten voor een volgende gebruiker of in de toekomst.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

• Hans45
nimmer99 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:07:
Pin 4 = N = Linksboven
Pin 1 = L1 = Rechtsbover
Pin 2 = L2 = Rechtsonder
Pin PE = PE = midden
Wat doe ik met de 3de fase? Er zit nu standaard een 4 aderige al aangesloten op de kookplaat, zonder stekker. Daar zou ik dan een perilex stekker op kunnen zetten waarbij ik linksonder gewoon leeg kan laat?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hans45 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Wat doe ik met de 3de fase? Er zit nu standaard een 4 aderige al aangesloten op de kookplaat, zonder stekker. Daar zou ik dan een perilex stekker op kunnen zetten waarbij ik linksonder gewoon leeg kan laat?
Volgens dat schemaatje:

Op Pin-3 van de Perilex (WCD - Links Onder) meet je nu dus ook 230V tussen 3&4, of 400V als je tussen 1&3 / 2&3 meet, en dus is de Perilex-WCD goed bekabeld / aangesloten op de groepenkast? Dan kun je de Perilex stekker gewoon volledig aansluiten waarbij je rekening houdt met de gegevens welke de fabrikant van de kookplaat aangegeven heeft. Dat je die derde fase nooit gaat gebruiken maakt daarbij verder niets uit.

Er zijn maar weinig kookplaten welke alle 3-fasen volledig benutten (11kWh), de meeste platen gebruiken maar twee van de drie fasen (7,4kWh) óf pakken de derde fase bij voor de afzuigunit als die er in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-06-2024 19:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:55
Hans45 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Ja, je kan linksonder leeg laten. Je hebt die L3 niet nodig.

In je oude situatie werden ook alleen L1 en L2 gebruikt begreep ik (want L3 zat geen zekering in). Dus dan is de load verdeling over de drie fases van je huis ook gelijk gebleven (dat is goed).

• Hans45
Hij is inmiddels aangesloten en alles werkt, dank voor de hulp.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-11 12:38
DexterDee schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Je hebt gelijk. Spanning inderdaad, geen stroom. Dat bedoelde ik ook. Ik ging er vanuit dat een multimeter bij het meten van spanning op deze manier zelf ook een heel klein aardlek veroorzaakt. Als dat al zo is dan zal dat dus ruim onder de 30mA van een typische aardlekschakelaar zijn. Als er helemaal geen stroom zou lopen, hoe meet de multimeter dan de spanning?

Verder heb ik altijd begrepen dat het meten met de aardedraad vrijwel uitsluitend nuttig is bij een isolatiemeting en gekke waarden kan geven bij een spanningstest. Maar I stand corrected, het blijkt dus ook een courante meetmethode te zijn. Bedankt voor de correctie, weer wat geleerd.

[...]

Eens!
Met 1-10Mohm+ gaat niemand hier 30mA+ trekken, tenzij iemand ergens de hoogspanningsmasten gaat meten... (300,000+ VAC). Verder; Deze methodiek werkt ook alleen in huizen waar de aarde verbonden is met de nul (en wanneer je de nul binnen krijgt van je energiebeheerder dan zal dat vast wel zo zijn), ik heb in mijn leven huizen gezien waar aarde alleen vast zat aan een aardpen die in de grond zat (letterlijk aarde). Ik heb zo mijn twijfels of men daar een goede meting zou kunnen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door grasmanek94 op 04-06-2024 07:52 ]

Pagina: 1