Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmenno
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-04 09:26
Hi, ik heb op dit moment 1 stuks RT-AX92U in gebruik in Wireless router mode, verbonden met Ziggo kabelmodem. Werkt al heel lang prima. Er is me in de afgelopen weken nu twee maal opgevallen dat er in de client list een verbonden device gerapporteerd wordt dat ik niet ken, en met een IP adres buiten mijn eigen netwerk (dat is 192.168.1.255), terwijl het toch van DHCP afkomstig zou zijn?!

Na de eerste keer heb ik internet toegang geblokkeerd (het rode min teken) en heb ik het MAC adres opgenomen onder "reject" in het "wireless MAC filter" voor 2.4GHz en beide 5GHz banden. Het SSID password veranderen is wat lastig gezien o.a. verbonden IOT devices.

Daarna verdween het verbonden device. Echter, vandaag is het device weer terug in de client list met hetzelfde MAC adres en hetzelfde IP adres ....

Iemand enig idee wat dit kan zijn, vooral een IP adres van buiten mijn eigen range .... ?

Thanks, Menno.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYTerbxCk22laYCRZRVxGHvOyuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LIQwmNKjLIvem2i99XfsB7HS.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via wmenno op 04-06-2024 08:55)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je niet gewoon een 'gastnetwerk' open staan op je Router/AP ofzo?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
In je screenshot staat een ander ip adres?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Het is i.i.g. een random Mac die gemaskeerd is. Dus niet te achterhalen wat voor device het is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb je niet gewoon een 'gastnetwerk' open staan op je Router/AP ofzo?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
Is dit iets m.b.t. Mesh/backhaul draadloze verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmenno
In je screenshot staat een ander ip adres? -> ja dat is juist het punt, ik zou 192.168.1.x verwachten zoals bij alle andere devices.
Is dit iets m.b.t. Mesh/backhaul draadloze verbinding? -> nee want ik heb al langere tijd maar 1 van de set actief.
Heb je niet gewoon een 'gastnetwerk' open staan op je Router/AP ofzo? -> ja dat heb ik! Sinds kort, argh, dus dat had ik me moeten realiseren .... Net gecheckt, dat gebruikt inderdaad het 192.168.102.x netwerk!

Maar dan heb ik dus een device dat regelmatig even checkt of het gastnetwerk nog te verbinden is?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
wmenno schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:55:
Maar dan heb ik dus een device dat regelmatig even checkt of het gastnetwerk nog te verbinden is?
Of je buren liften mee op je WiFi of er is gewoon ergens een device dat automatisch verbindt met open netwerken of... kan vanalles zijn. Punt is: Als je een gastennetwerk opzet moet je er van uit gaan dat er, sooner or later, gasten gaan verbinden ;)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En een gastennetwerk kan natuurlijk prima zijn, maar zet er dan wel even een simpel wachtwoord op ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Eigenlijk is het te weinig informatie wat je deelt hier. We hebben geen zicht op je DHCP instellingen of andere WIFI instellingen.

(Gasten WIFI? Een familie lid met een apparaat?).

Je zou eventueel MAC Adres filtering aan kunnen zetten, dan moet je wel even je apparaten er in zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmenno
Ik heb alle devices gecheckt die eventueel het Guest netwerk als "bewaard netwerk" zouden kennen omdat ik daar op getest heb. Dat was uiteindelijk alleen op mijn iPhone. Maar nadat ik dat heb laten vergeten kwam het bovenstaande MAC adres toch weer terug .... Alleen na een reboot (om een andere reden) van een Windows laptop is het verder weg gebleven! Het blijft een vreemd verhaal. Dank allemaal!
Pagina: 1