Kortsluiting tussen badkamer & slaapkamer hoe nu verder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 22:19
Hi,

Wij hebben sinds dit weekend 's nachts opeens een keer kortsluiting gehad ergens boven in ons appartement. Op dit moment na veel zoeken geconstateerd dat het ergens zit tussen de badkamer en de slaapkamer. Als ik het draad dat naar de slaapkamers gaat in de lasdop verbind schiet de aardlek uit en de groep uit. De badkamer zelf werkt prima en de groep blijft aan zolang dat draad er dus niet in zit.
Probleem is dat ik alle wandconctact dozen & schakelaars heb losgehaald in de slaapkamer maar de groep blijft uitgaan.
Electricien is geweest van vereniging van eigen huis maar die kon het ook niet vinden, ook omdat het niet duidelijk is waar de verdeeldoos zit die de twee slaapkamers verdeeld van de draden. We zijn op zoek naar de bouwtekeningen waar de leidingen op staan maar helaas nog zonder resultaat.

Ik vroeg me af of iemand nog tips heeft hier om dit op te lossen? Ik zat zelf te denken om een trekveer er doorheen te duwen kijken waar ie uitkomt, met als risico dat de trekveer vast blijft zitten natuurlijk. Iemand anders nog een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Tripwire999 op 03-06-2024 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:58
Met een leidingzoeker kun je de leiding misschien volgen van waar hij heen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Hoe oud is het huis? Als je pech hebt zit er nog een verdeeldoos ergens in het plafond verborgen.
Kan je erboven komen, op zolder of zo? Soms zijn er luikjes in de vloerdelen aangebracht.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Kortsluiting of een aardlek?

Heb ik het goed begrepen dat je de randaarde in de badkamer hebt losgekoppeld om een 'kortsluiting' te voorkomen? Uit je beschrijving lijkt het eerder om een aardlek te gaan. Ik raad af om de aarde los te koppelen om te voorkomen dat de aardlekschakelaar uitschakelt...

Zonder een goed functionerende aarding kan er een risico op elektrische schokken ontstaan, wat ernstig letsel of zelfs levensgevaarlijke situaties kan veroorzaken. Het is belangrijk om de oorzaak van de aardlek te achterhalen en op een veilige manier op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Cave_Boy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:21:
Met een leidingzoeker kun je de leiding misschien volgen van waar hij heen gaat?
Goed idee daar had ik nog niet aan gedacht, even kijken of ik die bij de Karwei of ergens kan kopen!
JukeboxBill schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:28:
Hoe oud is het huis? Als je pech hebt zit er nog een verdeeldoos ergens in het plafond verborgen.
Kan je erboven komen, op zolder of zo? Soms zijn er luikjes in de vloerdelen aangebracht.
Appartement is uit 2008 dacht ik, we hebben 2 verdiepingen geen zolder, de badkamer heeft wel een schuin dak waar een plafond is tussen gezet dus inderdaad misschien zit daarboven iets... maar wil liever nog even kijken naar andere oplossingen voordat ik het plafond open trek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het beste kan je een leidingzoeker zoals dit gebruiken (wellicht huren):
https://www.fluke.com/nl-...electrische-testers/2042#

Daarmee kan je van een grotere afstand volgen waar de kabel naar toe gaat. Met de zender zet je een signaal op de kabel (uiteraard los maken van het stroomnet), de ontvanger vangt dit signaal op en kan je goed zien hoe een kabel door je huis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
hajee999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:30:
Kortsluiting of een aardlek?

Heb ik het goed begrepen dat je de randaarde in de badkamer hebt losgekoppeld om een 'kortsluiting' te voorkomen? Uit je beschrijving lijkt het eerder om een aardlek te gaan. Ik raad af om de aarde los te koppelen om te voorkomen dat de aardlekschakelaar uitschakelt...

Zonder een goed functionerende aarding kan er een risico op elektrische schokken ontstaan, wat ernstig letsel of zelfs levensgevaarlijke situaties kan veroorzaken. Het is belangrijk om de oorzaak van de aardlek te achterhalen en op een veilige manier op te lossen.
Aardlek inderdaad, we moeten inderdaad de aardlek achterhalen en daar zit precies het probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:58
Let met de leidingzoeker wel op. Je hebt modellen die zien pas brede koperen leidingen maar ook modellen die kunnen draden zien. Die laatste is in dit geval juist handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hajee999
Je hebt niet toevallig recent (in de laatste maanden) in die buurt geboord of geschroefd of andersoort geklust?

Een aardlek ontstaat wanneer elektrische stroom via een ongewenste weg naar de aarde vloeit, bijvoorbeeld door beschadigde bedrading of defecte apparaten. De aardlekschakelaar merkt dit op en schakelt de stroom uit om elektrische schokken te voorkomen. Dit is belangrijk voor de veiligheid, vooral in vochtige ruimtes zoals badkamers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 23:41
Een aardlek betekent dus dat er een onbalans is in de stroom die van fase naar nul loopt. Er moet dus iets weglekken, dat zoekt dan een pad naar aarde. Om te voorkomen dat jouw lichaam zich in dat pad bevindt, hebben we zaken geaard in huis.

Je aardedraden losmaken is dus not done! die zijn er juist voor je eigen veiligheid.

lekkages, vocht in buitenverlichting, of kapotte apparaten zijn vaak de oorzaak.

Als je weet waar de draden zich bevinden kun je de boel er ook gewoon uit trekken met een trekveer er aan vast, en de boel opnieuw trekken.

edit: ninja'd. darn.

[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 03-06-2024 15:42 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
hajee999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:36:
Je hebt niet toevallig recent (in de laatste maanden) in die buurt geboord of geschroefd of andersoort geklust?

Een aardlek ontstaat wanneer elektrische stroom via een ongewenste weg naar de aarde vloeit, bijvoorbeeld door beschadigde bedrading of defecte apparaten. De aardlekschakelaar merkt dit op en schakelt de stroom uit om elektrische schokken te voorkomen. Dit is belangrijk voor de veiligheid, vooral in vochtige ruimtes zoals badkamers.
Nee niet daar in de buurt en ook niet recentelijk, dat zou dan maanden geleden zijn geweest dus lijkt me niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Avvd schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:31:
Het beste kan je een leidingzoeker zoals dit gebruiken (wellicht huren):
https://www.fluke.com/nl-...electrische-testers/2042#

Daarmee kan je van een grotere afstand volgen waar de kabel naar toe gaat. Met de zender zet je een signaal op de kabel (uiteraard los maken van het stroomnet), de ontvanger vangt dit signaal op en kan je goed zien hoe een kabel door je huis loopt.
Top, ik ga even kijken of ik deze ergens kan huren in de buurt van Hillegom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
P5ycho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:38:
Een aardlek betekent dus dat er een onbalans is in de stroom die van fase naar nul loopt. Er moet dus iets weglekken, dat zoekt dan een pad naar aarde. Om te voorkomen dat jouw lichaam zich in dat pad bevindt, hebben we zaken geaard in huis.

Je aardedraden losmaken is dus not done! die zijn er juist voor je eigen veiligheid.

lekkages, vocht in buitenverlichting, of kapotte apparaten zijn vaak de oorzaak.

Als je weet waar de draden zich bevinden kun je de boel er ook gewoon uit trekken met een trekveer er aan vast, en de boel opnieuw trekken.

edit: ninja'd. darn.
Het probleem is dat ik in de slaapkamers alles los heb getrokken en nog steeds de groep eruit klapt als ik het bruine draad weer verbind in de lasdop zodat de slaapkamers stroom krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tripwire999 op 03-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 09:51
Bovenburen die lekkage hebben in de badkamer? Nattigheid volgt vaak elektra leidingen en komt dan uit in bekabeling (waar dus je aardlek eindigt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
__1337__ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:47:
Bovenburen die lekkage hebben in de badkamer? Nattigheid volgt vaak elektra leidingen en komt dan uit in bekabeling (waar dus je aardlek eindigt).
We hebben geen bovenburen, maar lekkage zou eventueel wel kunnen dan zou het dak lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
Dude, je hebt een aardlek... Iets meer sence of urgency end niet zelf gaan klooien gezien de beperkte kennis die je van de materie hebt...

Dit is een vrij gevaarlijke situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toevallig geen buitenlamp (op je balkon ofzo) die dus al een paar weken lang in de stromende regen hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
hajee999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:54:
Dude, je hebt een aardlek... Iets meer sence of urgency end niet zelf gaan klooien gezien de beperkte kennis die je van de materie hebt...

De groep staat bruine draad is afgesloten door de electricien dus kan niks gebeuren. We moeten alleen uitvinden waar de leidingen naartoe lopen zodat we kunnen kijken waar de aardlek zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 23:41
hajee999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:54:

Aardlekken zijn vooral vervelend, een goede waarschuwing. De tent gaat echt neit zomaar in de hens vliegen hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 03-06-2024 16:00 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
Cheesy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:57:
Toevallig geen buitenlamp (op je balkon ofzo) die dus al een paar weken lang in de stromende regen hangt?
Helaas niet, ik denk dat we zelf ook iets over het hoofd zien vandaar dat we dus op zoek zijn naar de bouwtekeningen of zoals @Avvd aangaf een kabelzoeker huren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Koppel eerst eens alle apparaten af van die groep(en) en controleer daarna pas je installatie. Voor hetzelfde zit de storing in een aangesloten apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
sypie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:07:
Koppel eerst eens alle apparaten af van die groep(en) en controleer daarna pas je installatie. Voor hetzelfde zit de storing in een aangesloten apparaat.
Zoals ik in de openings post al had geschreven, alle apparaten zijn losgekoppeld. Toen dat nog steeds geen goed resultaat opleverde heb ik alle wandcontactdozen en schakelaars losgekopped waarna de groep nog steeds uitsloeg (en de aardlek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45
P5ycho schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Aardlekken zijn vooral vervelend, een goede waarschuwing. De tent gaat echt neit zomaar in de hens vliegen hoor.
Aardlek is ook niet primair bedoeld om brand te voorkomen, maar vooral om te voorkomen dat je zelf aan de stroom blijft hangen. Maar aangezien in dit geval het gedeelte waar het probleem zit is losgekoppeld, zal dat niet snel gebeuren.

Ik zou in dit geval de draden volgen en dan deel voor deel loskoppelen en zo de fout te vinden. Waarschijnlijk werkt een leidingzoeker hiervoor het beste om te kijken hoe de draden precies lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:18
Tripwire999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Het probleem is dat ik in de slaapkamers alles los heb getrokken en nog steeds de groep eruit klapt als ik het bruine draad weer verbind in de lasdop zodat de slaapkamers stroom krijgen.
De groep klapt eruit??
Kan je eens duidelijk maken wat er uitschakelt?
Meestal zitten er meer groepen achter een aardlekschakelaar. Valt er een aardlekschakelaar uit of schakelt een automaat uit? In het laatste geval heb je waarschijnlijk volle sluiting. Is sneller te vinden dan een aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
devriesjande schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:11:
[...]

De groep klapt eruit??
Kan je eens duidelijk maken wat er uitschakelt.
Meestal zitten er meer groepen achter een aardlekschakelaar. Valt er een aardlekschakelaar uit of schakelt een automaat uit. In het laatste geval heb je waarschijnlijk volle sluiting. Is sneller te vinden dan een aardlek.
offtopic:
Als jhet de automaat is dan kun je met een dikke draad/spijker doorverbinden en kijken waar het gaat roken :+

Maar inderdaad wel handig om eerst duidelijk te hebben wat er nu precies uitvalt.
Tripwire999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:09:
[...]

Zoals ik in de openings post al had geschreven, alle apparaten zijn losgekoppeld. Toen dat nog steeds geen goed resultaat opleverde heb ik alle wandcontactdozen en schakelaars losgekopped waarna de groep nog steeds uitsloeg (en de aardlek).
Maar hoezo losgekoppeld? Daadwerkelijk de draden los gehaald van alle schakelaars en stopcontacten?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
devriesjande schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:11:
[...]

De groep klapt eruit??
Kan je eens duidelijk maken wat er uitschakelt?
Meestal zitten er meer groepen achter een aardlekschakelaar. Valt er een aardlekschakelaar uit of schakelt een automaat uit? In het laatste geval heb je waarschijnlijk volle sluiting. Is sneller te vinden dan een aardlek.
Wanneer ik de bruine draad in de lasdop duw dan schiet de 3e groep eruit plus aardlek van de groene groepen. Volgens de situatietekening zit op groep 3 de badkamer + slaapkamers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy7Y3gUpWTlNvKIysMmE8FlDg_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzARUKFjZpHt6XtLRuMXkTUy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:15:
[...]

offtopic:
Als jhet de automaat is dan kun je met een dikke draad/spijker doorverbinden en kijken waar het gaat roken :+

Maar inderdaad wel handig om eerst duidelijk te hebben wat er nu precies uitvalt.

[...]

Maar hoezo losgekoppeld? Daadwerkelijk de draden los gehaald van alle schakelaars en stopcontacten?
Ja alles losgehaald, dus alle draden losgekoppeld van alle wandcontactdozen & schakelaars in de slaapkamers.

[ Voor 9% gewijzigd door Tripwire999 op 03-06-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tripwire999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Ja alles losgehaald, dus alle draden losgekoppeld van alle wandcontactdozen & schakelaars in de slaapkamers.
Ook al bij/onder de lampen gekeken? Want klinkt alsof er ergens een draad is losgeschoten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Tripwire999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:48:
[...]
Wanneer ik de bruine draad in de lasdop duw dan schiet de 3e groep eruit plus aardlek van de groene groepen. Volgens de situatietekening zit op groep 3 de badkamer + slaapkamers.
Bedoel je met "situatietekening" de groepenkastverklaring?

Waar precies duw je de bruine draad in een lasdop? In je groepenkast, een centraaldoos, iets anders?
Kan je daar ook eens een foto van maken s.v.p.?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Koffie-Verkeerd schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Bedoel je met "situatietekening" de groepenkastverklaring?

Waar precies duw je de bruine draad in een lasdop? In je groepenkast, een centraaldoos, iets anders?
Kan je daar ook eens een foto van maken s.v.p.?
Ja de groepenkast verklaring inderdaad. De bruine draad waarop de groep + aardlek uitschakelt zit in de centraaldoos in de badkamer onder de badkamer lamp. Die zou dus ergens door een leiding naar een andere centraaldoos moeten lopen en dan naar de slaapkamers. Elektricien heeft hier ook naar gekeken trouwens en zag niks raars in die doos heeft voor de zekerheid de las doppen vervangen. Zal kijken of het vanavond lukt om een foto te maken anders word het morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
redwing schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Ook al bij/onder de lampen gekeken? Want klinkt alsof er ergens een draad is losgeschoten.
Ja ook gekeken in de centraal doosjes achter de lampen maar alles ziet er normaal uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43
Wat goed werkt om te kijken waar een draad heen loopt:

Wacht op een stil moment (als je op een drukke plek woont: 's avonds laat). Vraag iemand anders om je te helpen. Maak alle lasdozen waar de draad mogelijk heen zou kunnen lopen open. Wiebel dan aan een vertrekkende draad en vraag de 2e persoon om hem op gehoor op te zoeken.

Als dat niet werkt, werkt een trekveer ook inderdaad. In mijn ervaring krijg je die er altijd wel weer uit als je ze er ook in geduwd kreeg. Trekken is namelijk makkelijker dan duwen.

Een simpele leidingdetector werkt meestal niet als je een plafond van bijvoorbeeld kanaalplaten hebt, omdat hij piept op al het betonijzer. Misschien dat een meer fancy apparaat het wel kan onderscheiden.

Verder zou ik niet altijd volledig vertrouwen op de groepenkaart. Het is in mijn ervaring eerder regel dan uitzondering dat er ergens sneaky een aftakking zit. Vooral bijvoorbeeld bij hotelschakelingen bij een trap, zit de lamp dan aangesloten op de groep van boven of beneden? Maar goed, je lijkt inmiddels de bron gevonden te hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als die 2 automaten er beiden uitklappen heb je dus simpelweg een keiharde kortsluiting.

En dat is fijn :D Want die zijn veel gemakkelijker te vinden dan een klein probleem met aardlek.

Als een elektricien dit niet kan vinden in een apartment van 2008 dan is het een slechte elektricien.

Schema's kun je misschien nog krijgen via de installateur en welke dat was kun je via de hoofdaannemer achterhalen, maar eigenlijk boeit dat niet zo want je installatie zou een simpel centraaldoossysteem moeten zijn.

Stap 1:

Maak een plattegrond van je woning en teken daarop elke WCD, Schakelaar en Lichtpunt wat bij deze groep hoort en vergeet vaste dingen als een badkamerventilator ook niet.

Teken op de plattegrond elke centraaldoos in die je weet.

Nu ga je draden loshalen en ga je alle draden die in dezelfde buis zitten onderling meten.
(Koppel alle verbruikers af)

- Bruin naar Aarde dient Oneindig te zijn.
- Blauw naar Aarde dient Oneindig te zijn.
- Zwart naar Aarde dient Oneindig te zijn.
- Bruin naar Blauw dient Oneindig te zijn (tenzij er nog een verbruiker tussen zit, indien zo koppel deze af.)
- Zwart naar Blauw dient Oneindig te zijn (tenzij er nog een verbruiker tussen zit, indien zo koppel deze af.)
- Bruin naar zwart dient Oneindig te zijn tenzij er een schakelaar op de aan stand staat.

Alles wat hieraan voldoet kan geen kortsluiting veroorzaken. En streep je af op de tekening.

Centraaldozen moeten verplicht toegankelijk zijn in jouw appartement en zitten bijna allemaal achter de verlichtingsaansluitpunten. Je kunt wel de pech hebben van een verlaagd plafond in de WC of badkamer.

ALs je dit doet en gaandeweg vragen hebt help ik/wij je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vwb leidingen volgen, bij coax van Ziggo etc gebruiken ze dacht ik een zender in de kast en een draagbare ontvanger. Misschien dar je iets kan prutsen met een signaal generator (heb je een robotmaaier?) en dan met een AM radiootje proberen het signaal te volgen, zo worden ook draadbreuken in de ringleiding van die robotmaaiers wel eens gevonden.

Dit zijn gekmakende problemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:18
Mag weg. @Groningerkoek heeft het al perfect uitgelegd.

[ Voor 93% gewijzigd door devriesjande op 03-06-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Tripwire999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:14:
Hi, Als ik het draad dat naar de slaapkamers gaat in de lasdop verbind schiet de aardlek uit en de groep uit.
Hoeveel tijd zit er tussen het aansluiten van de draad (of het weer op stroom zetten van de groep) en het eruit klappen van de schakelautomaat? (dus NIET de aardlek, echt de automaat). Is dit minder dan een seconde? Dan heb je ergens een echte/harde kortsluiting zitten tussen fase en aarde. Waar dit is, en waarom dit is dat is onbekend.

Het lijkt dus dat je één stroomgroep hebt voor de slaapkamer en badkamer samen. Vanuit de meterkast gaat de stroom eerst naar de badkamer, en vanuit daar lijkt het via een kabel naar de slaapkamer te gaan. Ergens in de slaapkamer heb je dus een harde kortsluiting.

Vragen:
- Heb je in de slaapkamer stopcontacten met ingebouwde usb poorten?
- Heb je in de slaapkamer een ingebouwde dimmer?
- Werkt je mechanische ventilatie nog?
- Heb je rolluikken/screens die nu niet meer werken?
- Verwijder alle lampjes uit de fittingen van de lampen in de slaapkamer en test deze elders in huis. Werken alle (led)lampen die in de slaapkamer gebruikt werden naar behoren?
- Nu je geen stroom hebt in de slaapkamer, doet de verlichting op de overloop het nog wel?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dus 1 bruine draad in de badkamer is de boosdoener, en die ene bruine draad gaat naar 2 slaapkamers?
Dan moet er minstens nog ergens een verdeeldoos zijn.
Vind die en dan praten we verder hier.

Nu is iedereen aan het gissen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
DJMaze schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:38:
Dus 1 bruine draad in de badkamer is de boosdoener, en die ene bruine draad gaat naar 2 slaapkamers?

Appartement 2008, ik durf er een kratje bier om te verwedden dat elke kamer en de hal op de bovenverdieping minimaal een centraal doos achter het lichtpunt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ben heel benieuwd naar de uitkomst...

of een doos die weg gemoffeld is.. zelf zou ik nog wat andere dingetjes proberen maar dat ga ik een ander niet aanbevelen om te doen... iets met veiligheid :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het blijft gissen inderdaad. Iets wat nog in me opkwam: ook achter je rookmelders gekeken? Ik heb er zelf namelijk ook een omgewisseld met een lamppunt ;)

Zou zelf iets met geluid proberen zoals voorgesteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 03-06-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:27
En om nog maar een idee te opperen: Zit er geen doos achter de spiegel/spiegelkast in de badkamer? Voor spiegelverlichting of een stopcontact oid

[ Voor 19% gewijzigd door Gdzr op 03-06-2024 22:04 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tripwire999 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Ja ook gekeken in de centraal doosjes achter de lampen maar alles ziet er normaal uit
Maar heb je die ook los gemaakt? Want dat zijn meestal de dozen die gebruikt worden om de boel te verdelen over de kamer en als doorverbinding naar de andere kamer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:56

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Misschien een hele domme vraag (maar ik het niet terugvinden in het topic), heb je ook alle verbruikers losgekoppeld?

Haal eens alle apparaten uit de stopcontacten, en haal alle verlichting eens los en test dan eens?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:50
Question Mark schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:15:
Misschien een hele domme vraag (maar ik het niet terugvinden in het topic), heb je ook alle verbruikers losgekoppeld?

Haal eens alle apparaten uit de stopcontacten, en haal alle verlichting eens los en test dan eens?
Beter zoeken dan, wordt zelfs 2 keer benoemd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Groningerkoek schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:22:
Als die 2 automaten er beiden uitklappen heb je dus simpelweg een keiharde kortsluiting.

En dat is fijn :D Want die zijn veel gemakkelijker te vinden dan een klein probleem met aardlek.

Als een elektricien dit niet kan vinden in een apartment van 2008 dan is het een slechte elektricien.

Schema's kun je misschien nog krijgen via de installateur en welke dat was kun je via de hoofdaannemer achterhalen, maar eigenlijk boeit dat niet zo want je installatie zou een simpel centraaldoossysteem moeten zijn.

Stap 1:

Maak een plattegrond van je woning en teken daarop elke WCD, Schakelaar en Lichtpunt wat bij deze groep hoort en vergeet vaste dingen als een badkamerventilator ook niet.

Teken op de plattegrond elke centraaldoos in die je weet.

Nu ga je draden loshalen en ga je alle draden die in dezelfde buis zitten onderling meten.
(Koppel alle verbruikers af)

- Bruin naar Aarde dient Oneindig te zijn.
- Blauw naar Aarde dient Oneindig te zijn.
- Zwart naar Aarde dient Oneindig te zijn.
- Bruin naar Blauw dient Oneindig te zijn (tenzij er nog een verbruiker tussen zit, indien zo koppel deze af.)
- Zwart naar Blauw dient Oneindig te zijn (tenzij er nog een verbruiker tussen zit, indien zo koppel deze af.)
- Bruin naar zwart dient Oneindig te zijn tenzij er een schakelaar op de aan stand staat.

Alles wat hieraan voldoet kan geen kortsluiting veroorzaken. En streep je af op de tekening.

Centraaldozen moeten verplicht toegankelijk zijn in jouw appartement en zitten bijna allemaal achter de verlichtingsaansluitpunten. Je kunt wel de pech hebben van een verlaagd plafond in de WC of badkamer.

ALs je dit doet en gaandeweg vragen hebt help ik/wij je graag.
Top ga ik mee aan de slag! Wel vreemd inderdaad dat de electricien dit niet gedaan heeft..
Theo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Hoeveel tijd zit er tussen het aansluiten van de draad (of het weer op stroom zetten van de groep) en het eruit klappen van de schakelautomaat? (dus NIET de aardlek, echt de automaat). Is dit minder dan een seconde? Dan heb je ergens een echte/harde kortsluiting zitten tussen fase en aarde. Waar dit is, en waarom dit is dat is onbekend.

Het lijkt dus dat je één stroomgroep hebt voor de slaapkamer en badkamer samen. Vanuit de meterkast gaat de stroom eerst naar de badkamer, en vanuit daar lijkt het via een kabel naar de slaapkamer te gaan. Ergens in de slaapkamer heb je dus een harde kortsluiting.

Vragen:
- Heb je in de slaapkamer stopcontacten met ingebouwde usb poorten?
- Heb je in de slaapkamer een ingebouwde dimmer?
- Werkt je mechanische ventilatie nog?
- Heb je rolluikken/screens die nu niet meer werken?
- Verwijder alle lampjes uit de fittingen van de lampen in de slaapkamer en test deze elders in huis. Werken alle (led)lampen die in de slaapkamer gebruikt werden naar behoren?
- Nu je geen stroom hebt in de slaapkamer, doet de verlichting op de overloop het nog wel?
Op het moment dat de bruine draad de lasdop in gaat slaat de aardlek + groep meteen uit.
1: Nee geen ingebouwde USB poorten
2: Nee ook geen dimmers in de slaapkamers
3: Mechanische ventilatie werkt nog (alles werkt nog behalve de slaapkamers omdat het bruine draad eruit is)
4: Werken prima
5: Alle lampen getest werken nog prima
6: Verlichting op de overloop zit op een andere groep en werkt nog prima.
DJMaze schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:38:

Het hele probleem is juist dat ik die centraaldoos niet kan vinden...
Cheesy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:55:
Het blijft gissen inderdaad. Iets wat nog in me opkwam: ook achter je rookmelders gekeken? Ik heb er zelf namelijk ook een omgewisseld met een lamppunt ;)

Zou zelf iets met geluid proberen zoals voorgesteld.
We hebben 1 rookmelder boven maar die zit op het plafond geschroeft zit geen centraaldoos achter maar loopt een gootje naartoe die op de overloop centraaldoos uitkomt en dus gewoon nog werkt.
Gdzr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:03:
En om nog maar een idee te opperen: Zit er geen doos achter de spiegel/spiegelkast in de badkamer? Voor spiegelverlichting of een stopcontact oid
Er zit een badkamer kast met een lamp in maar die werkt prima, enige wat zou kunnen is dat in die centraaldoos de kabels doorverbonden worden naar de slaapkamers daar had ik nog niet aan gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Tripwire999 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:30:
[...]
Er zit een badkamer kast met een lamp in maar die werkt prima, enige wat zou kunnen is dat in die centraaldoos de kabels doorverbonden worden naar de slaapkamers daar had ik nog niet aan gedacht!
Als die lamp nog aan kan terwijl de groep met het probleem uitstaat, dan zit die lamp op een andere groep en hoef je niet in die doos te kijken, er mogen namelijk geen 2 groepen in dezelfde lasdoos samenkomen. En hoewel bij het bouwen wel eens wat soepel met sommige regels wordt omgesprongen is dit fout doen wel heel erg zeldzaam.

Open al de zooi van de betreffende groep, en terwijl je alles meet zet je op een tekening welke uitgang van welke doos waarheen gaat, en zo bouw je je eigen installatietekening en zie je vanzelf waar je iets mist en dan kun je met een logische gevolgtrekking wel bepalen waar je missende centraaldoos dient te zitten.
(even voorop gesteld dat je echt een doos mist, want zijn je slaapkamers niet gewoon doorgelust?)

Verder kunnen we er nog dagen over praten, de enige oplossing is dat je begint met de groep goed door te meten alleen dan (tenzij je echt geluk hebt) ga je je probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Groningerkoek schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Als die lamp nog aan kan terwijl de groep met het probleem uitstaat, dan zit die lamp op een andere groep en hoef je niet in die doos te kijken, er mogen namelijk geen 2 groepen in dezelfde lasdoos samenkomen. En hoewel bij het bouwen wel eens wat soepel met sommige regels wordt omgesprongen is dit fout doen wel heel erg zeldzaam.

Open al de zooi van de betreffende groep, en terwijl je alles meet zet je op een tekening welke uitgang van welke doos waarheen gaat, en zo bouw je je eigen installatietekening en zie je vanzelf waar je iets mist en dan kun je met een logische gevolgtrekking wel bepalen waar je missende centraaldoos dient te zitten.
(even voorop gesteld dat je echt een doos mist, want zijn je slaapkamers niet gewoon doorgelust?)

Verder kunnen we er nog dagen over praten, de enige oplossing is dat je begint met de groep goed door te meten alleen dan (tenzij je echt geluk hebt) ga je je probleem vinden.
Maar zoals ik al aangaf, de badkamer & slaapkamers zitten op dezelfde groep de badkamer lampen werken nog omdat ik dat bruine draad dat naar de slaapkamers gaat eruit gehaald heb.
Ik ga in ieder geval dat stappen plan doorlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tripwire999 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:30:
Het hele probleem is juist dat ik die centraaldoos niet kan vinden...
Dan haal je toch gewoon alle wandcontactdozen uit de muur.
Ontkoppel de draden in die dozen en gebruik een multimeter om te meten totdat je wat vindt.
Want als ze in de dozen zijn doorgelust verklein je in iedergeval je zoekgebied.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 04-06-2024 15:08 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1