BPM 2025 particulier nieuwe rolstoelbus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hallo,
Ik wil een nieuwe rolstoelbus gaan aanschaffen om mijn dochter in te kunnen vervoeren. Ik zou heel graag gaan voor de nieuwe VW Transporter bestelwagen, die pas in 2025 in Nederland beschikbaar zal zijn. Deze auto dienen we dan vervolgens om te laten bouwen zodat deze geschikt is als rolstoelbus. Ik ken de regels niet zo goed, maar het schijnt zo te zijn dat de vrijstelling voor BPM niet meer geldt vanaf 2025. Nu vroeg ik mij af of dat alleen geld voor ondernemers die een bestelauto kopen, of ook voor (in mijn geval) particulieren die een bestelwagen kopen met als doel deze geschikt te maken voor invalidenvervoer. Wie kan mij vertellen hoe dit precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 15:41

OMD

Volgens mij is de vrijstelling alleen voor ondernemers (het heet ook ondernemersvrijstelling) en hebben particulieren hier niets mee te maken.
Regels voor de huidige bpm-uitzondering
Om geen bpm over je bestelauto te betalen, moet je als ondernemer wel aan een aantal regels voldoen. Dit zijn een aantal eisen:

Je gebruikt de bestelauto voor meer dan 10% van het totale aantal kilometers dat je op een jaar rijdt voor je onderneming;
Je bent ondernemer voor de Belastingdienst;
De wagen is hoofdzakelijk ingericht voor het vervoer van goederen en bevat geen zitplaatsen in de laadruimte.
Als aanvullings bron:
https://www.anwb.nl/zakel...schaffen-vrijstelling-bpm

[ Voor 66% gewijzigd door OMD op 03-06-2024 15:09 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:29
Beide bovenstaande posts zijn incompleet en missen nou juist de regeling waar het hier over gaat.
Goed nieuws voor jou, de BPM-vrijstelling voor invalidenvervoer blijft bestaan, ook na 1-1-25. Zie ook de vragen die IederIn hierover gesteld heeft aan publieksvoorlichting MinFin:

https://mobiele-recreatie...telautos-belastingdienst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
RadioAir schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:13:
Beide bovenstaande posts zijn incompleet en missen nou juist de regeling waar het hier over gaat.
Goed nieuws voor jou, de BPM-vrijstelling voor invalidenvervoer blijft bestaan, ook na 1-1-25. Zie ook de vragen die IederIn hierover gesteld heeft aan publieksvoorlichting MinFin:

Precies waar ik naar op zoek was! En inderdaad goed nieuws. Weet je of daar ook al officieel communicatie over bestaat vanuit de overheid / belastingdienst? Het zou natuurlijk zuur zijn als je een auto gaat bestellen en het dan toch niet doorgaat. Het is voor mij (gezien de bedragen waar het hierover gaat) een showstopper mocht deze regeling alsnog niet gehandhaafd blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 15:41

OMD

RadioAir schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:13:

Ik heb gewoon erg slecht gelezen. Shame on me. Bedankt voor het verbeteren!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Toch nog een vervolgvraag hierover. Hier staat de regeling https://www.belastingdien...r-mensen-met-een-handicap

Er wordt specifiek melding gemaakt dat de bpm vrijstelling alleen geldt als de bestelwagen wordt gebruikt voor invalidenvervoer MITS DEZE PERSOON IN DE CABINE wordt vervoerd. In ons geval is het de bedoeling dat onze dochter in de laadruimte wordt vervoerd. Deze laadruimte wordt dan wel weer aangepast, zodat er naast haar ook andere stoelen komen. Feitelijk is er dan niet echt meer sprake van een ''laadruimte'' en die is zeker ook niet afgesloten van het deel waar de bestuurder zit (dat is een ''open'' ruimte.

Wordt in dit geval de ''bestuurderscabine'' dan ook de ruimte achterin bedoeld, waar onze dochter wordt vervoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:29
Ja, je hebt vrijstelling om de scheiding tussen laadruimte en bestuurderscabine te verwijderen. Het wordt namelijk lastig als je een bus hebt waar je als mindervalide zelf in kan/mag rijden incl de nodige aanpassingen en die scheiding er nog zit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ok, dus door het verwijderen van de scheiding wordt de ruimte achterin automatisch onderdeel van de bestuurderscabine? Één van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de vrijstelling is namelijk:

De persoon met een handicap zit tijdens het vervoer in de bestuurderscabine.
Pagina: 1