[B2B] Geopende laptop retour vanwege verkeerde specs op site

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkJansen2
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06-2024
Hoi,

Ik heb zakelijk ergens een laptop gekocht. Nu blijkt na openen van de verpakking dat de laptop niet overeenkomt met de beschrijving op de website. Specificaties online waren van ander model laptop(i7 ipv i9, Fullhd ipv Quad HD etc.).

Op bestelbevestiging, pakbon, factuur en website staat hetzelfde modelnummer van de laptop. Betaalde prijs is ook correct voor de geleverde laptop. Alleen specificaties die op website en bestelbevestiging bij dat modelnummer stonden blijken dus niet te kloppen.

De webshop weigert de laptop retour te nemen omdat de verpakking geopend is, en verwijst naar hun site waar ze zeggen niet verantwoordelijk te zijn voor fouten in de documentatie, en dat geleverde spullen goed gechecked moeten worden voor openen, en dat geopende spulllen niet retour genomen worden.

De webshop verwijst naar de pakbon, waar wel een aantal specificaties vermeld waren die anders zijn dan ik verwachtte geleverd te krijgen. Die ene regel op de pakbon is ook het enige waar ik had kunnen zien dat het niet om de juiste specificaties ging, zoals eerder vermeld heb ik op alle documentatie hetzelfde modelnummer gezien, en kan er imho van mij niet verwacht worden dat ik op basis van een modelnummer weet dat het niet de juiste specificaties zijn.

Prijs was laag voor de specs, maar voor mij op het moment van bestellen geen schokkende prijs. wilde eigenlijk voor ander model gaan maar zag toen deze laptop met betere specs voor een vergelijkbare prijs, dacht eerder dat het mogelijk een oud model was of iets dergelijks.

Ik verwacht niet dat de webshop het juiste product alsnog levert,(tenminste niet zonder bijbetaling aan mijn kant) maar ben wel van mening dat ze de laptop retour moeten nemen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:56

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik denk dat je, omdat je de laptop zakelijk hebt gekocht, pecht hebt en de webshop de laptop niet terug hoeft te nemen. Klinkt wel als een aardige "bait & switch" van die toko, als je het mij vraagt. Leuk gevalletje voor de rechtsbijstand, wellicht?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik zou voor ze de site updaten even wat screenshotjes verzamelen van de site. En misschien ook even met archive.org archiveren.

[ Voor 24% gewijzigd door NESFreak op 03-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:35

Cheezus

Luiaard

Ik denk dat je moet kijken wat er in de voorwaarden staat waarmee je akkoord bent gegaan.
Als particuliere klant heb je een aantal regels waaraan een winkel zich moet houden, ongeacht wat ze in hun eigen voorwaarden schrijven. Als zakelijke klant gaat dat niet op, als het product niet is zoals verwacht moet je dus in de voorwaarden kijken wat je wel of niet recht op hebt (en het is dus verstandig om deze voorwaarden goed te lezen vóórdat je iets besteld).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:31

OMD

Nou ja, consumentenrecht of niet. Je kan natuurlijk spreken over dwaling: (De verkeerde voorstelling van zaken te wijten is aan een mededeling van de andere partij, tenzij zonder die mededeling de overeenkomst ook gesloten zou zijn)

Als inderdaad er een product is aangeboden met andere specificaties dan wat je gekregen hebt dan is de winkel natuurlijk verplicht het goed terug te nemen, of ze nou willen of niet.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:30

D4NG3R

kiwi

:)

Een foutje in de documentatie kan natuurlijk gebeuren, maar (o.a.) een i7 en i9 zijn twee compleet andere product(reeks)en. Dat kan je niet op een 'foutje in de documentatie' gooien.

Anderzijds gaat het hier wel om een zakelijk aankoop, bij het zien van de pakbon hadden de alarmbellen al moeten gaan rinkelen, niet pas na het opentrekken van de doos.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkJansen2
Bedankt allemaal,

In het geval van rechtsbijstand neem ik liever gewoon de laptop alsnog af, daar heb ik geen energie en tijd voor. Dan installeer ik een grotere SSD en doe ik het de komende jaren met een iets minder dikke videokaart en processor.

Op de pakbon stond naast beknopte specificatie(HP Zbook power G10 - I7-13700- 32GB-512) ook het artikelnummer wat overeenkwam met de doos. Dit nummer komt overeen met website, bestelbevestiging en factuur. Heb die specificaties over het hoofd gezien, belletje ging bij mij pas rinkelen toen ik de laptop open deed en de i7 sticker op het toetsenbord zag. Had dus in de pakbon het verschil moeten zien tussen HP Zbook power G10 - I7-13700H- 15.6 32GB-512/ Zbook Power G10 i9-13900H 15.6 -32GB-2)

De laptop is mijn eerste zakelijke aankoop, dus vervelend dat het allemaal zo loopt. Snap dat ik zelf ook zeker een steek heb laten vallen maar aan de andere kant vind ik het wel raar dat een bedrijf dus compleet verkeerde specs adverteerd(al dan niet door een foutieve koppeling naar hun leverancier), dit in een bestelling ook bevestigd en dan bij mijn klacht meteen begint te verwijzen naar hun voorwaarden dat ze niet verantwoordelijk zijn voor fouten op hun website, dat ik had moeten snappen dat een laptop met die specs niet geleverd kon worden voor zo'n lage prijs, etc. Telefonisch werd eerst verwezen naar de specificaties op de doos, toen ik aangaf dat de doos helemaal geen specificaties bevatte was de pakbon ineens leidend.

Ze gaan nu onderzoeken of retour alsnog mogelijk is, mocht dat niet zo zijn is het wat het is, maar ga ik daar iig nooit meer iets bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel een kleine update gegeven, zodat deze wat duidelijker is.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hebt niet gekregen wat je besteld hebt, consumentenrecht of niet, dat hoort niet.

De vraag is meer hoe hard je wil spelen om je gelijk te halen. Als je betaald hebt met een creditcard of PayPal zou het mij waard zijn om een charge back te doen. Laat ze maar leveren wat je wel besteld hebt, en aan hun instructies vragen voor retour.

Het is net hoe hard je het zelf wilt spelen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hooglander1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:07:
Je hebt niet gekregen wat je besteld hebt, consumentenrecht of niet, dat hoort niet.
Het artikelnummer klopt wel.

Van de regels over nonconformiteit kan bij een zakelijke overeenkomst worden afgeweken. De mogelijkheid om je op dwaling te beroepen en de gevolgen daarvan kunnen ook flink worden beperkt (achtergrondinformatie in ECLI:NL:PHR:2001:AB1059 en deze scriptie). Tot slot moet je bij een zakelijke overeenkomsten bedacht zijn op vervalbedingen, zoals dat je rechten niet meer kunt inroepen als de verpakking is geopend. Om hierover ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen, moet je de voorwaarden dus kennen.

Niet elke zakelijke overeenkomst is zo hard. Met name wanneer de aankoop van een laptop geen betrekking heeft op de eigenlijke beroeps- of bedrijfsactiviteiten, en de positie van TS grote gelijkenis vertoont met die van een consument. In dat geval kan TS zich mogelijk op de reflexwerking en de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid beroepen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 23:01
Even voor de zekerheid: heb je het zakelijk op je BV gekocht of als Zzper met je eenmanszaak?

Want in dat laatste geval koop je niet per definitie zakelijk, maar verwerk je het alleen op de achtergrond zakelijk in je administratie.

[ Voor 3% gewijzigd door Crabro op 03-06-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkJansen2
Ik heb het gekocht als ZZPer.

Maakt het dan nog uit dat de leverancier alleen verkoopt aan zakelijke klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crabro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 23:01
Geen idee… gok dat je daarmee je aardig zakelijk hebt gedragen.

maar in de toekomst dus gewoon als consument kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:07
In sommige gevallen, al wil ik dat niet stimuleren ;) , kan het handiger zijn om apparatuur op privé naam te kopen en alsnog zakelijk te boeken als zzp-er. Zo heb je wel de consumenten wetgeving bij aanschaf

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Pagina: 1