Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-08 12:30
Ik weet niet of het al gevraagd is of dat er al een topic bestaat. Ik kon het in ieder geval niet vinden.

Vandaag las ik in de trouw dat netbeheerder Enexis vaker het lokale voltage gaat verhogen naar 254 volt zodat de zonnepanelen afschakelen als er een overbelasting op het net dreigt.

Maar hoe gaat dat als je ook een batterij hebt. Worden dan zonnepanelen ook afgeschakeld?
Dan wil je juist dat de zonnenergie je batterij in stroomt en niet dat je zonnepanelen afgeschakeld worden en je dus niet kan profiteren van de zelf opgewekte stroom.

Het lijkt mij oneerlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Het lijkt mij ook dat hier wat haken en ogen aan zitten. Het is namelijk de bedoeling dat ze het net beheren. Niet onbruikbaar maken. Mijn apparatuur wil niet de hele tijd op 254 volt zitten misschien. Ik heb ooit aangegeven dat ik zonnepanelen ging plaatsen zodat ze er rekening mee konden houden, etc.
En dan nu gaan ze zoiets bekendmaken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je zal wanneer de spanning boven de x komt een automatische shutoff moeten hebben die je omvormer van het net afsluit, Zodat deze in offgrid modus de batterij gewoon kan laden.

nu ik er over nadenk. waarom niet in deze situatie totaal offgrid wanneer de spanning te hoog wordt?

dus een shutoff na de meter, zodat de panelen de stroom voor het huis opwekken en de batterij vol maken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
jack zomer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:54:
je zal wanneer de spanning boven de x komt een automatische shutoff moeten hebben die je omvormer van het net afsluit, Zodat deze in offgrid modus de batterij gewoon kan laden.

nu ik er over nadenk. waarom niet in deze situatie totaal offgrid wanneer de spanning te hoog wordt?

dus een shutoff na de meter, zodat de panelen de stroom voor het huis opwekken en de batterij vol maken
Misschien omdat je meer nodig hebt dan wat je zonnepanelen leveren.

Maar dan wel pas als je batterij vol is een volledige shutoff. Dat zou eerlijk zijn en ook een voordeel voor de netbeheerder. Ik lever dan ook geen stroom terug het net op. Het gaat allemaal de batterij in.

Maar ben benieuwd of het ook zo werkt.

Schakelt de omvormer alleen uit als je teruglevert? of altijd als het voltage te hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
Op het moment dat je accu gaat laden krijg je automatisch een voltagedrop. Dus als jij je accu zo instelt dat hij bij hogere netspanning gaat laden, daalt de spanning lokaal waardoor jouw zonnepanelen gewoon kunnen blijven leveren.

Vergelijkheid met een speelgoedautootje, als de wielen wat weerstand krijgen gaan de lampjes zachter branden, dat komt omdat de spanning inkakt door het hogere verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
De batterij omvormer zal ook afkoppelen boven de 253V.

Als je dus een on-grid batterij hebt gaat je zonne energie alsnog verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
AlphaRomeo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:02:
Op het moment dat je accu gaat laden krijg je automatisch een voltagedrop. Dus als jij je accu zo instelt dat hij bij hogere netspanning gaat laden, daalt de spanning lokaal waardoor jouw zonnepanelen gewoon kunnen blijven leveren.

Vergelijkheid met een speelgoedautootje, als de wielen wat weerstand krijgen gaan de lampjes zachter branden, dat komt omdat de spanning inkakt door het hogere verbruik.
Begrijp ik het dan goed.

Als voorbeeld:

Als ik onder de douche sta en ik heb lekker warm water maar iemand anders in huis zet ook de kraan open dan wordt mijn warm water kouder. Omdat er twee die warm water vragen. wordt het totaal minder.

Gaat deze vergelijking ook op voor de voltages uit het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Javah niet helemaal, dat water komt doordat er maar een beperkte hoeveelheid water beschikbaar is. In het geval van spanningsval komt het door de wet van Ohm: V = IR. Doordat de stroom I toeneemt daalt de spanning V bij gelijke weerstand R.

Kort gezegd: als jij met jouw hele huis meer vermogen van het net haalt daalt de spanning door de weerstand in de kabels. Omgekeerd, als er veel wordt opgewekt en de spanning dus wordt opgevoerd door veel omvormers bij weinig afname stijgt de netspanning.

Disclaimer: ik heb geen elektrotechniek gestudeerd, er lopen hier vast mensen rond die het beter uit kunnen leggen zonder ingewikkelde metaforen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
AlphaRomeo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:10:
@Javah niet helemaal, dat water komt doordat er maar een beperkte hoeveelheid water beschikbaar is. In het geval van spanningsval komt het door de wet van Ohm: V = IR. Doordat de stroom I toeneemt daalt de spanning V bij gelijke weerstand R.

Kort gezegd: als jij met jouw hele huis meer vermogen van het net haalt daalt de spanning door de weerstand in de kabels. Omgekeerd, als er veel wordt opgewekt en de spanning dus wordt opgevoerd door veel omvormers bij weinig afname stijgt de netspanning.

Disclaimer: ik heb geen elektrotechniek gestudeerd, er lopen hier vast mensen rond die het beter uit kunnen leggen zonder ingewikkelde metaforen.
Thanks, Helder.

Maar hoe bepaald de omvormer dat het uit moet. Is dat de hoeveelheid spanning op de aangeleverde fases?
of de gemeten spanning op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05:49
@Javah: De gemeten spanning op de omvormer. Die gaat altijd hoger zijn dan de spanning in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Javah schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:42:
Vandaag las ik in de trouw dat netbeheerder Enexis vaker het lokale voltage gaat verhogen naar 254 volt zodat de zonnepanelen afschakelen als er een overbelasting op het net dreigt.
De omgekeerde wereld. 'Overbelasting' is niet wat men zegt dat het is. Het is domweg dat de netspanning wordt opgestuwd door zonnepanelen. Daardoor gaat er meer stroom lopen (U=IxR, vermogen = I^2*R) (spanning hoger & weerstand blijft gelijk) -> probleem.

Wat de netbeheerders moeten doen is juist (tijdelijk) de netspanning in de wijktrafo's met 10-20V verlagen (dat kan prima) en dan kunnen de zonnepanelen gewoon aan blijven en wordt de stroom ook niet hoger. Zon zakt achter de horizon -> spanning weer naar 240V.

Maar dan wordt het hun probleem, en ze willen graag dat het uw probleem wordt zodat u er voor mag betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Borisvkr op 03-06-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
Borisvkr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:43:
[...]
Wat de netbeheerders moeten doen is juist (tijdelijk) de netspanning in de wijktrafo's met 10-20V verlagen (dat kan prima) en dan kunnen de zonnepanelen gewoon aan blijven en wordt de stroom ook niet hoger. Zon zakt achter de horizon -> spanning weer naar 240V.
Dat kan alleen als er ook genoeg capaciteit is op het middenspanning station. Dat is er niet altijd. Daarom is het probleem zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Borisvkr schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:43:
[...]

De omgekeerde wereld. 'Overbelasting' is niet wat men zegt dat het is. Het is domweg dat de netspanning wordt opgestuwd door zonnepanelen. Daardoor gaat er meer stroom lopen (U=IxR, vermogen = I^2*R) (spanning hoger & weerstand blijft gelijk) -> probleem.

Maar dan wordt het hun probleem, en ze willen graag dat het uw probleem wordt zodat u er voor mag betalen.
Dus als je de spanning lager maakt, wordt de stroom hoger. De kabel is geschikt voor 600A.
Door de omvormers niet uit te schakelen wordt die 1000A.
Wat denk je dat de isolatie doet rond die kabel? Die wordt warm en degradeert. Dus komt er een keer een kortsluiting aan. En dan ben je ook de slechte netbeheerder, want je heb je kabels niet goed onderhouden.

Het is links of rechtsom nooit goed voor de klagende Nederlander. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Geen reclame maar wel verhelderend.

[ Voor 58% gewijzigd door Borisvkr op 03-06-2024 23:32 ]

Pagina: 1