Aanvullingsverzoek gemeente op omgevingsvergunning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-10 19:58
Mijn vraag
Wij hebben een vergunningaanvraag gedaan voor het vervangen van de kozijnen aan de voorzijde van onze woning.
Het zijn nu houten kozijnen met dubbelglas (25 jaar oud) en deze worden vervangen voor kunststofkozijnen met triple glas.
De afmetingen en uitstraling blijven gelijk, m.a.w. de kleuren & tussenstijlen zijn identiek aan de kozijnen die er nu in zitten.

5 Juni zou de beslissingstermijn verlopen maar vandaag hebben ze deze verlegd en om aanvullende info gevraagd:
1. een opgave (raming) van de bouwkosten excl. BTW;
2. Kleur- en materiaalstaat op het aanvraagformulier en/of tekening;
3. Kleurenfoto's van de bestaande situatie en de omliggende bebouwing;
4. Detailtekeningen (horizontaal en verticaal) van de kozijnaansluitingen etc. Principedetails
die verband houden met het uiterlijk en de bouwkundige opbouw van de wijziging, schaal
1:5/1:10.

1, 2 & 3 zijn eenvoudig te doen, voor punt 4 hebben ze bij de eerste aanvraag al een tekening ontvangen van de kozijnen die 25 jaar geleden geplaatst zijn, deze zijn identiek een de nieuwe m.u.v. de materialen en het glas.

Kan in (eenvoudig) met een liniaal punt 4 zelf tekenen, of moet ik dit bij een architect neerleggen?

Aanvullende info:
Het huis is niet rijks- of gemeentelijk beschermd als monument of aanzicht.
De aannemer levert & plaatst alleen kozijnen is een zzp'er en verzorgd geen tekeningen.
Beginnen zonder vergunning is geen optie i.v.m. omwonende

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Henkhuppelschot op 04-06-2024 08:09)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kozijnleverancier heeft sowieso tekeningen, had je die al bijgevoegd?
Met de hand tekenen is prima. Houd wel even de gevraagde schaal in de gaten, en benoem de onderdelen. Daarnaast netjes een onderhoek toevoegen en compleet invullen.
Google ook even op "sbr referentiedetails kozijn" dan heb je wat standaardvoorbeelden die veel van toepassing zijn. Desnoods print je die uit en pas je met typex en pen aan wat anders is. Voor een gemeente hoeft het er niet per se gelikt uit te zien, als het maar aan de aanleververeisten voldoet.

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 04-06-2024 07:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je woning geen beschermd monument is, waarom zou je dan een vergunning moeten hebben?
Staat er in je koopakte of in de APV dat je een vergunning nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Oon schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:03:
Als je woning geen beschermd monument is, waarom zou je dan een vergunning moeten hebben?
Staat er in je koopakte of in de APV dat je een vergunning nodig hebt?
Als het om de voorgevel gaat (of om zijgevels die vanuit de openbare ruimte zichtbaar zijn), is mogelijk een bouwvergunning noodzakelijk.

@Henkhuppelschot : Heb je de hele vergunningsaanvraag digitaal gedaan, of ben je ook even op het gemeentehuis langsgeweest ? Soms is het makkelijker als je met een ambtenaar praat wat je van plan bent (zoals ik het begrijp het originele aanzicht in stand laten), als dat je het complete verplichte riedeltje aan moet leveren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Oekiejoekie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:09:
[...]

Als het om de voorgevel gaat (of om zijgevels die vanuit de openbare ruimte zichtbaar zijn), is mogelijk een bouwvergunning noodzakelijk.

@Henkhuppelschot : Heb je de hele vergunningsaanvraag digitaal gedaan, of ben je ook even op het gemeentehuis langsgeweest ? Soms is het makkelijker als je met een ambtenaar praat wat je van plan bent (zoals ik het begrijp het originele aanzicht in stand laten), als dat je het complete verplichte riedeltje aan moet leveren.
Ik heb een concept verzoek ingediend en besproken met de gemeente, hier kwam uit dat ik een definitieve vergunning moest indienen met dit als gevolg.
Het is dus besproken met de gemeente en in de digitale aanvraag is ook beschreven dat de uitstraling niet wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45
Ik heb bij ons de volledige aanbouw handmatig getekend ingeleverd (buurman was ook bezig, dus zijn tekeningen gepakt en aangepast naar mijn situatie). Zolang je ervoor zorgt dat de gevraagde details er in zitten zal het dus geen problemen geven om punt 4 zelf te tekenen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 11:01
Bel ze op, en zorg dat je degene te spreken krijgt die het onder zich heeft. Tekeningen zijn kostbaar, probeer te te achterhalen wat in welke vorm ze precies willen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik denk dat velen hiervoor geeneens een vergunning vragen. Jij probeert het goed te doen en wordt dan ineens op kosten gejaagd.
Hier in de buurt ook iemand die vergunning vroeg (10 anderen in de straat hadden al nieuwe kozijnen zonder vergunning), bij onze gemeente werd dat aanvankelijk in behandeling genomen (ook in het lokale suffertje gepubliceerd) om vervolgens weer af te melden als zijnde niet vergunningsplichting.
Eerst zei de ambtenaar nog dat het verstekverband afgekeurd zou worden en het "houtlook" verbindingen moesten zijn (dus zichtbare horizontale naden), daarna ineens geen vergunning meer nodig.. heel apart.

Je antwoord vind je dan ook enkel bij je lokale gemeente, het verschilt nogal, misschien zelfs wel per straat. En misschien ook wel willekeur mbt welke ambtenaar naar het dossier kijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-06-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:11
Punt 1 zou ik ook erg voorzichtig mee zijn, de leges zijn een percentage van het bedrag dat jij opgeeft.

Ik geef zelf de laagste prijs op die ik kan verantwoorden.
Op basis van zelf doen, en online bestellen bij voorbeeld.

Niemand die overigens om bewijs vraagt.
Bij mijn dakopbouw had ik nog geen aannemer en prijzen, maar wel de vergunning aangevraagd op basis van zelf getekende tekeningen.
Hier had ik 10.000 euro ingevuld (ik had geen idee), terwijl de werkelijke verbouwing 50K was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45
CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:23:
Ik denk dat velen hiervoor geeneens een vergunning vragen. Jij probeert het goed te doen en wordt dan ineens op kosten gejaagd.
Hier in de buurt ook iemand die vergunning vroeg (10 anderen in de straat hadden al nieuwe kozijnen zonder vergunning), bij onze gemeente werd dat aanvankelijk in behandeling genomen (ook in het lokale suffertje gepubliceerd) om vervolgens weer af te melden als zijnde niet vergunningsplichting.
Eerst zei de ambtenaar nog dat het verstekverband afgekeurd zou worden en het "houtlook" verbindingen moesten zijn (dus zichtbare horizontale naden), daarna ineens geen vergunning meer nodig.. heel apart.

Je antwoord vind je dan ook enkel bij je lokale gemeente, het verschilt nogal, misschien zelfs wel per straat. En misschien ook wel willekeur mbt welke ambtenaar naar het dossier kijkt.
Normaal gesproken heb je alleen een vergunning nodig voor de voorkant en als je de stijl/indeling verandert. Had je eerst een groot raam en wil je nu b.v. een 4-delig raam heb je een vergunning nodig. Zet je er weer een groot raam in heb je die niet nodig.
In dit geval zou je dan ook normaal gesproken geen vergunning nodig hebben, maar een gemeente kan altijd uitzonderingen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 03-06-2024 16:47 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:42
Ik zie hier in de gemeente nooit een vergunningsaanvraag voor nieuwe kozijnen.

Soms moet je dingen gewoon doen zonder slapende honden wakker te maken.

Maare wat voor "omwonende" heb je dan..dat je dacht ik doe het toch via een vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:42
Ik zie hier in de gemeente nooit een vergunningsaanvraag voor nieuwe kozijnen.

Soms moet je dingen gewoon doen zonder slapende honden wakker te maken.

Maare wat voor "omwonende" heb je dan..dat je dacht ik doe het toch via een vergunning? Het zal mij aan mijn derrière roesten wat de buren wel of niet doen, zeker wat betreft kozijnen vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:28

m-vw

Dus?

Denk dat je het jezelf moeilijk gemaakt heb.
Uitzonderlijke gevallen daargelaten heb je hiervoor geen vergunning nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kozijnleverancier heeft sowieso tekeningen, had je die al bijgevoegd?
Met de hand tekenen is prima. Houd wel even de gevraagde schaal in de gaten, en benoem de onderdelen. Daarnaast netjes een onderhoek toevoegen en compleet invullen.
Google ook even op "sbr referentiedetails kozijn" dan heb je wat standaardvoorbeelden die veel van toepassing zijn. Desnoods print je die uit en pas je met typex en pen aan wat anders is. Voor een gemeente hoeft het er niet per se gelikt uit te zien, als het maar aan de aanleververeisten voldoet.

[ Voor 25% gewijzigd door Cheesy op 04-06-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:56
Als je gemeente heel blij wilt maken lever je het digitaal aan :)

En dat mag gewoon gemaakt zijn met een liniaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
m-vw schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:21:
Hij heeft het zichzelf niet moeilijk gemaakt, de gemeente heeft het hem moeilijk gemaakt. Kennelijk is hij een van die 'uitzonderlijke gevallen' want de gemeente geeft aan dat het toch echt vergunningsplichtig is. Was hij er ook mee weggekomen als hij überhaupt niets bij de gemeente had gevraagd? Misschien wel, maar er is kennelijk ook een omwonende die er van alles van vindt en dan was dezelfde vraag vrijwel zeker via die omwonende óók bij de gemeente terechtgekomen en was het antwoord in principe niet anders geweest. Ik zie niet hoe TS hier beter had kunnen handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
CyBeRSPiN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:23:

Dat begrijp ik, maar er zitten ijverige buren in de straat.....
Het risico op vervangen en dan de gemeente aan de deur krijgen wil ik niet lopen vandaar dat ik eerst de vergunningcheck heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
m-vw schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:21:
In onze gemeente wel, staan wekelijks in de krant m.b.t. vergunningaanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Gisteren ben ik gebeld, na divers mail verkeer heen en weer, door de ambtenaar van de gemeente.
Hij zag, na opnieuw toelichting van mij, de noodzaak van tekeningen (nog) niet in en ging het verslag van ons gesprek en dus mijn uitleg/aanvulling naar de welstandscommissie sturen.

Tekeningen zijn dus nog niet nodig en binnenkort zou hij met een reactie komen van de welstand.
Pagina: 1