PFAS-vrij impregneermiddel voor gevel of schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-05 14:24
Vanwege vochtproblemen bij onze schoorsteen overweeg ik een impregneermiddel toe te passen zodat vocht niet meer in de stenen trekt en aan de binnenzijde van de woning tot problemen leidt. Veel middelen zijn op siliconenbasis. Het liefst pas ik zelf een PFAS-vrij middel toe.

Ik ben uitgekomen bij BionicCoat Baksteen. Aldus de fabrikant werkt het middel met zéér fijn zand i.c.m. een oplosmiddel. Bij aanbrengen trekt het middel in de eerste paar millimeter van de stenen. Het oplosmiddel dampt weg, het fijne zand blijft achter en heeft dan dus de gaatjes opgevuld en de stenen minder poreus gemaakt. Klinkt plausibel, maar ik ben benieuwd naar praktijkervaringen.

Is er iemand die dit product heeft toegepast en ervaringen kan delen?

(Mocht impregneren/coaten geen goed effect hebben, dan ga ik in de toekomst aan de slag met rigoreuzere oplossingen zoals verwijderen van schoorstenen, of inpakken met een ander materiaal.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zit er PFAS in siliconen?

Verder zou ik me misschien nog meer zorgen maken om nanopartikels van deze coating (die nergens een ingredientenbeschrijving toont) dan PFAS. Zonder gedegen onderzoek klinkt dit als de asbest van de toekomst.

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 03-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-05 14:24
Ik ben geen chemicus en haalde wat zaken door elkaar (teflon/siliconen/pfas). Lastig om als leek al die materialen goed te onderscheiden.
pagani schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:59:
Verder zou ik me misschien nog meer zorgen maken om nanopartikels van deze coating (die nergens een ingredientenbeschrijving toont) dan PFAS. Zonder gedegen onderzoek klinkt dit als de asbest van de toekomst.
Er staat wel een veiligheidsblad online. Ik zie een volledige ingrediëntenlijst bij andere coatings (zoals Rolith Regendicht bijvoorbeeld) ook niet staan.

Over de risico's van PFAS t.o.v. nandeeltjes heb ik onvoldoende kennis om daar iets zinnigs over te zeggen. Wel een terecht risicopunt dat je aansnijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Lijnzaadolie, half gekookt half ongekookt.

Maar er was wel iets met lijnzaadolie en cement. Ik ken het alleen van gebruik op met kalk gemetselde gevels.

[ Voor 57% gewijzigd door No Hands op 03-06-2024 12:27 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Nanoparticles (ultrafijnstof) ga je sowieso krijgen als je met zeer fijn zand werkt.
Vraag is voornamelijk of de concentratie in de lucht zoveel hoger wordt door, wat zal het zijn, 100 gram zand?

Saharazand bevat ook vaak dit soort grotes, en waait ook jaarlijks over...