Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Munchen Solar Bi Facial
:fill(white):strip_exif()/f/image/RYdL1eTvq3PJbA7626NdrVeb.png?f=user_large)
https://cdn.webshopapp.co...p-msmdxxxm6-hjt120dsn.pdf
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Edit: je kan de minimale startspanning verlagen naar 50 Vdc, maar dan werkt de mpp tracker nog niet goed.
Bovendien verdubbelt de stroom als je ze in polystring aansluit, dus dan wordt de mppt alsnog beperkt.
Tenzij je sunpowers installeert van 58 Vmpp dan kan het wel(vandaar mijn vraag)
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2024 08:57 ]
Weet je wat ze bedoelen met MPP Voltage range? Waarom is de MPP voltage range bij de SMA 1.5 >160V en bij de SMA 2.5 >260V. Beide omvormers zijjn qua hardware waarschijnlijk hetzelfde (formaat en gewicht van de omvormers zijn gelijk)AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:50:
De SB 2.0 1VL40 wil 210 Vmpp, dus die panelen moeten in een string van 8, anders start hij vermoedelijk niet op.
Edit: je kan de minimale startspanning verlagen naar 50 Vdc, maar dan werkt de mpp tracker nog niet goed.
Bovendien verdubbelt de stroom als je ze in polystring aansluit, dus dan wordt de mppt alsnog beperkt.
Tenzij je sunpowers installeert van 58 Vmpp dan kan het wel(vandaar mijn vraag)
Explain please
Maar zou het - mocht het wel kunnen dus door hogere voltage panelen - veel voordeel opleveren?
GoodWe XS-11 serie doet 15A voor 1 MPPT. Lijkt me geschikter dan SMA met 10A. (er gaat niks stuk bij >10A, maar boven de 10A gaat de SMA gewoon begrenzen).
Ik zou eerder voor polystring gaan dan voor serie. Met polystring levert noord altijd al wat mee.
2 panelen zijn al voldoende voor minimale spanning.
Het heeft dus alleen wat te maken met dat de omvormer zijn maximale vermogen haalt. Niks met regelgedrag of dat het niet zou werken.AUijtdehaag schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:07:
@Dre
Hier vind je een uitleg
Ik denk dat als je dat voltage niet haalt, dat de omvormer gewoon weer uit gaat bij wat schaduw op 4 panelen
SMA doet het dus vanaf 50V (nadat hij ooit 80V heeft gezien, maar dat is makkelijk met Voc). Geen zorgen over de "210V". Wel zou je zorgen kunnen hebben over de 10A.
[ Voor 34% gewijzigd door timpel_800 op 03-06-2024 09:12 ]
Zelf heb ik ook 2 strings per dakvlak op mijn schuine dak, zodat ik wat kan variëren. Vereist wel wat extra kabel en stekkers
Maar als reactie op jou aangedragen 10A probleem, lees ik dit: https://www.sma-sunny.com...s-i-dc-max-misconception/
Snap ik dan goed dat het eigenlijk geen probleem is dat panelen een hogere LSC hebben (als in veiligheid) ? Alleen dat dat meer verlies misschien betekent?
:fill(white):strip_exif()/f/image/ANeGZ27geJUEddWbQbz7w1uu.png?f=user_large)
/f/image/QzdYta0wZP3tmadIaMkzDZpP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ogoiFS0YtDxaOmnhGqqebe1b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZiL2fahkPHCw0XgA4ToiPyj5.jpg?f=fotoalbum_large)