Accesspoint tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Hallo allemaal,

Onze tuin gaat op de schop en krijgen een grote tuinhuis achterin onze tuin.

Op dit moment hebt ik een 5 aderig mm2 grondkabel en een S/FTP CAT6a buitenkabel 40M 100% koper vanuit de meterkast naar het tuinhuis aangelegd.

Ik ben op zoek naar een Accespoint die sterk genoeg is dat ik kan werken in onze tuinhuis. Ik maak veel gebruik van cloud, vergaderingen via Teams en inloggen op systemen op afstand. Maar heb geen zin om van de zomer binnen te zitten 😅

Ik heb 3 opties uitgezocht, maar ik twijfel en heb graag jullie mening of ideeën nodig.

1. AVM 1200 AX wifi repeater. Je kan hem namelijk ook als LAN brug gebruiken. Nadeel, is niet speciaal voor buiten. Maar zou wel achterin de hoek van tuinhuisje komen.

(Op mijn werkkamer is de computer verbonden met een AVM 2400 en heb nooit problemen met de verbinding.)

2. TP-link EAP 650 outdoor. Lees wel verhalen van slechte dekking en je gaat wel richting de 200 euro.

3. TP-link EAP 225 outdoor. Twijfel of deze wel sterk genoeg is qua snelheid.

Ik lees graag jullie ideeën, tips etc. 😀

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Welk systeem heb je binnen? Want ik lees dat je de avm 2400 hebt, ik zou proberen bij hetzelfde te blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als die in je tuinhuis komt te hangen (aangezien daar de LAN kabel naartoe gaat) en dat tuinhuis niet te vochtig is van de winter voor de 1200 gaan dan heb je alles hetzelfde.

Die TP-Link modellen zijn voor echt buiten dus dat ze in weer en wind buiten hangen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb niet direct een advies over de genoemde modellen, maar wel een ervaring over wel/niet een outdoor model.

Mijn ouders hebben een overkapping met open wanden in de tuin, daar hangt inmiddels al een paar jaar een standaard Unifi AP in, zonder issues. Hangt dus wel droog, maar wel in temperatuur en vochtigheid van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Boven op de overloop heb ik een AVM 1750E in het stopcontact en kan gewoon werken op de slaapkamers zonder haperingen etc.

De 1200 is nieuwer, goedkoper en kan meer snelheid aan. Dus de 1200 is een betere keus dan de 2400.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFf-BZZH_IeWJiBlySaIEZeZNJQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8Q2svgJzANsWcJVlokShPP5h.gif?f=fotoalbum_large

Mijn huis is in 2018 verbouwd en heb toen overal in huis naar elke kamer 2 CAT6 F/UTP kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nRxnj0RgoG8hbZAfXh9xwDescI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TF7xCSr9jdaN0eE4v5ezvp6W.gif?f=fotoalbum_large

In de meterkast heb ik een Fritzbox hangen met glasvezel. De UTP kabels gaan naar een TP-link 16 Ports unmanaged switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsC0xSN2DO02zPkOiY8XaTR36no=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eCqcvmT5zaAG3NTeK5t7LHOS.gif?f=fotoalbum_large

Tuinhuis wordt aan de zijkant en achterkant dubbelwandig dichtgemaakt. Voorkant blijft open. Huisje is niet geïsoleerd.

Zou het de 1200 AX worden, na de zomer er kan deze gewoon uit stopcontact en weer naar binnen kunnen en in het voorjaar weer naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12
Gewoon een 1200AX in tuinhuis ophangen :)
Accesspoints hebben een vergelijkbare dekking dus daar ga je niet echt verschil in merken.
Ga je naar een echte outdoor dan moet je dus een 2e ecosysteem opbouwen. Dat gaat alleen maar complexiteit met roaming/config geven.

En vocht? Tja, hij zal vast een keertje eerder kapot gaan dan een echte outdoor variant maar daar zou ik persoonlijk maling aan hebben, zolang die maar droog hangt. Zolang die aan blijft staan is het risico laag.

In mijn vakantiehuisje, chalet, is het binnen ook gewoon paar maanden lang ijskoud binnen en daar staat ook een accesspoint en TV binnen. Staat dr al jaren en blijft prima werken

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2024 10:38 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
laurens0619 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:25:
Gewoon een 1200AX in tuinhuis ophangen :)
Accesspoints hebben een vergelijkbare dekking dus daar ga je niet echt verschil in merken.
Ga je naar een echte outdoor dan moet je dus een 2e ecosysteem opbouwen. Dat gaat alleen maar complexiteit met roaming/config geven.

En vocht? Tja, hij zal vast een keertje eerder kapot gaan dan een echte outdoor variant maar daar zou ik persoonlijk maling aan hebben, zolang die maar droog hangt. Zolang die aan blijft staan is het risico laag.

In mijn vakantiehuisje, chalet, is het binnen ook gewoon paar maanden lang ijskoud binnen en daar staat ook een accesspoint en TV binnen. Staat dr al jaren en blijft prima werken
Zo zat ik er gisteravond ook in. Maar dacht, misschien zijn er nog andere mooie oplossing. En anders blijf ik ook bij de 1200 AX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

aVo0m. schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Tuinhuis wordt aan de zijkant en achterkant dubbelwandig dichtgemaakt. Voorkant blijft open. Huisje is niet geïsoleerd.
In dat geval hoef je je geen zorgen te maken om demping en wordt de tuin prima gedekt vanuit dat huisje.

Waar je je wel zorgen om moet maken is condensatie. Als voorkant open blijft staan en huisje niet geisoleerd is, kan het dauwpunt overschreden worden. Op een locatie als dit wil je dus een outdoor AP.

Als ik het zo zie heeft die Fritz 1200AX geen IP6x-rating en is dus geen outdoor-apparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 03-06-2024 12:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:04
dion_b schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:01:
[...]

In dat geval hoef je je geen zorgen te maken om demping en wordt de tuin prima gedekt vanuit dat huisje.

Waar je je wel zorgen om moet maken is condensatie. Als voorkant open blijft staan en huisje niet geisoleerd is, kan het dauwpunt overschreden worden. Op een locatie als dit wil je dus een outdoor AP.

Als ik het zo zie heeft die Fritz 1200AX geen IP6x-rating en is dus geen outdoor-apparaat.
Als je zorgt dat de AP aan blijft staan zal hij door zijn eigen warmte geen last hebben van condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

saaltink schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Als je zorgt dat de AP aan blijft staan zal hij door zijn eigen warmte geen last hebben van condensatie.
Zal meestal wel goed gaan - maar als het een keer raak is zijn dit de soort dingen waar een verzekeringsagent je onderuit haalt bij een claim.

Outdoor locaties horen gewoon outdoor hardware te hebben waar ook als pakweg stroom wegvalt geborgd is dat er geen damp in het apparaat kan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
dion_b schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Zal meestal wel goed gaan - maar als het een keer raak is zijn dit de soort dingen waar een verzekeringsagent je onderuit haalt bij een claim.

Outdoor locaties horen gewoon outdoor hardware te hebben waar ook als pakweg stroom wegvalt geborgd is dat er geen damp in het apparaat kan.
En dan hebben we over het brandgevaar? Als zo'n accesspoint kapot gaat, jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23
Ik heb sinds kort deze in mijn tuinhuis:

uitvoering: TP-Link Deco X50-Outdoor

Dat werkt perfect en aangezien deze een ingebouwde switch heeft (1 poort), kun je er ook nog een simpele switch achter hangen als je meer apparaten bedraad wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
-En4Cer- schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:41:
Ik heb sinds kort deze in mijn tuinhuis:

uitvoering: TP-Link Deco X50-Outdoor

Dat werkt perfect en aangezien deze een ingebouwde switch heeft (1 poort), kun je er ook nog een simpele switch achter hangen als je meer apparaten bedraad wil aansluiten.
Dat is ook een mooie, maar zal 5GHz max 574Mbps niet te laag zijn voor mij voor wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Die x50 is mooi ding maar moet je wel 2 ecosystemen gaan beheren.hij is trouwens gewoon 2402mbps, die 574 is op de 2.4ghz.

Waar je wel op moet letten is dat je clients dfs kunnen en je niet in een gevoelig dfs gebied zit. Een outdoor Ap mag namelijk niet op de reguliere indoor frequenties zenden. Daarom zit de x50 op dfs.
Je fritz is daarmee ”illegaal” maar ik vind outdoor wel een wat rekbaar begrip als die in schuur hangt.

Maar outdoor apparaat en verzekering. Is dat zo streng? T hangt in een waterdichte schuur toch?
Legio mensen die een koelkast of vriezer in een onverwarmde schuur/garage plaatsen. Kun je dan ook je claim vaarwel zeggen als je daar brand door krijgt? (Of hebben koelkasten outdoor certificering?)

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Ik zou gewoon die 1200 AX nemen en hem in het najaar als je toch niet mee in je tuinhuisje komt binnenhalen.

PS Een tuinhuisje in niet outdoor dus niks illegaal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:07:
Ik zou gewoon die 1200 AX nemen en hem in het najaar als je toch niet mee in je tuinhuisje komt binnenhalen.

PS Een tuinhuisje in niet outdoor dus niks illegaal.
Voorkant blijft open
Als de voorkant open blijft is het geen afgesloten gebouw maar een buitenconstructie.

Met 'illegaal' heeft het niets te maken. Je bent niet strafbaar, het kan hooguit excuus geven aan verzekeraar om niet te hoeven uitkeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:23
aVo0m. schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Dat is ook een mooie, maar zal 5GHz max 574Mbps niet te laag zijn voor mij voor wat ik wil?
Snelheid van 5 Ghz-band is 2400 Mbit/s. Bij de kenmerken in de Pricewatch staat het inderdaad verwarrend, maar dit is dus geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

Op dit moment zit ik wel te denken aan de 1200 AX. Kapot is kapot, brandgevaar lijkt me nihil en hoef geen ecosysteem opnieuw op te bouwen.

Maar….

Heeft iemand variant met optie 3, TP-link EAP 225 outdoor?

Kan makkelijk aangesloten worden, geen aparte ecosysteem volgens mij. Maar is snelheid goed genoeg voor mij?

PS. Kom er net achter dat mijn wifirepeater een 1750E is en geen 2400.

[ Voor 9% gewijzigd door aVo0m. op 03-06-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@aVo0m. Jazeker! Zie foto de EAP 225 outdoor :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyGLEVk4905LsjRxm-bOL026WIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL4bzhMJcAsPcUUP4JUhr76c.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe ver je er vanaf gaat zitten? Dan kan ik hier een speedtest voor je doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
RobbyTown schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:14:
@aVo0m. Jazeker! Zie foto de EAP 225 outdoor :).

[Afbeelding]

Geen idee hoe ver je er vanaf gaat zitten? Dan kan ik hier een speedtest voor je doen ;).
Hij zou dan in mijn tuinhuis komen en de afstand wordt dan maximaal 5 meter. Tuinhuis wordt 5.4 meter breed en 3,5 meter diep.

Het gaat erom dat ik via Teams zonder haperingen kan vergaderen. Moet vaak op afstand inloggen op systemen met bijvoorbeeld mRemote etc. Dus lekker werken zoals ik dat binnenshuis ook doe. :)

Er hoeft ook geen apart ecosysteem voor opgezet te worden toch?

[ Voor 3% gewijzigd door aVo0m. op 03-06-2024 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Je gaat buiten met die afstanden echt geen verschil merken tussen de modellen.

Bandbreedte getallen zijn ook niet interessant. 5ghz icm een stabiel bekend apparaat en evt passend in ne bestaande beheer zou ik mij op focussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@aVo0m. Zal morgenmiddag vanmiddag wat tests starten. Kunt hem standalone gebruiken in elk geval.

Op die korte afstand moet vast goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
aVo0m. schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:41:
[...]
Hij zou dan in mijn tuinhuis komen en de afstand wordt dan maximaal 5 meter. Tuinhuis wordt 5.4 meter breed en 3,5 meter diep.

Het gaat erom dat ik via Teams zonder haperingen kan vergaderen. Moet vaak op afstand inloggen op systemen met bijvoorbeeld mRemote etc. Dus lekker werken zoals ik dat binnenshuis ook doe. :)
De WiFi zal het probleem niet zijn. De afstand is niet groot, zal niet veel tussen zitten. Het moet een stabiele verbinding zijn. Snelheid kan rustig wat lager zijn. De internetverbinding van je internet naar buiten zal dan meer een flessenhals zijn. Wil je het echt stabiel hebben dan kan je beter in je tuinhuisje een paar extra vaste netwerkpoorten maken. Dan kan je je laptop gewoon met een kabel op je netwerk aansluiten. Zeker als je een "vaste" werkplek daar hebt.

Voor het accespoint: doordat de voorkant open is zijn alle invloeden van het weer behalve de regen voor het apparaat aanwezig. Gebruik je een apparaat voor binnenhuis dan bestaat de kans dat vocht en/of temperatuur het apparaat defect kunnen laten gaan. De verzekering zal dan mogelijk moeilijk doen met vergoeden. Goed, een nieuw apparaat hoeft niet de wereld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
RonnieKo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:07:
[...]

De WiFi zal het probleem niet zijn. De afstand is niet groot, zal niet veel tussen zitten. Het moet een stabiele verbinding zijn. Snelheid kan rustig wat lager zijn. De internetverbinding van je internet naar buiten zal dan meer een flessenhals zijn. Wil je het echt stabiel hebben dan kan je beter in je tuinhuisje een paar extra vaste netwerkpoorten maken. Dan kan je je laptop gewoon met een kabel op je netwerk aansluiten. Zeker als je een "vaste" werkplek daar hebt.

Voor het accespoint: doordat de voorkant open is zijn alle invloeden van het weer behalve de regen voor het apparaat aanwezig. Gebruik je een apparaat voor binnenhuis dan bestaat de kans dat vocht en/of temperatuur het apparaat defect kunnen laten gaan. De verzekering zal dan mogelijk moeilijk doen met vergoeden. Goed, een nieuw apparaat hoeft niet de wereld kosten.
Als de accesspoint kapot gaat, jammer dan. Heeft hij het een paar jaar gedaan prima. Gaat deze na 1 seizoen kapot, dan is het zonde.

Vaste internet aansluiting is inderdaad ook wel een idee. Maar zijn er dan IP65 switches?

Dus nu moet dan internet kabel naar switch in het huisje. Op switch zou dan de EAP225 komen voor gewoon draadloos internet voor iedereen bij ons thuis en dan nog een kabel vanuit switch naar een vast punt of even een kabel inpluggen op moment dat ik er ga werken.

Mooiste was geweest dat ik een tweede internetkabel onder de grond had aangelegd. 1 voor accespoint en 1 voor vast internet.

Het is voornamelijk voor op mooie zomerse dagen. Lekker van het weer genieten en niet hoeven wegsmelten op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke afstanden moet je eigenlijk overbruggen van huis naar achter in de tuin?
Bedoel: leuk dat je iets in het tuinhuisje kunt aanleggen, maar als je voldoende hebt aan een AP dat binnen hangt ben je er ook natuurlijk :)

* The Eagle haalt met zijn Ubiquiti AP AC Pro nog steeds ca 30+ Mbit over 50 meter op de 2,4Ghz, terwijl het AP aan de binnenkant van een binnenmuur hangt op 1 hoog (en da's een goed geisoleerd huis).
5Ghz vang ik daar uiteraard niet meer, maar da's ook prima. Met 30Mbit kun je nog steeds prima streamen als het moet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
The Eagle schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:56:
Welke afstanden moet je eigenlijk overbruggen van huis naar achter in de tuin?
Bedoel: leuk dat je iets in het tuinhuisje kunt aanleggen, maar als je voldoende hebt aan een AP dat binnen hangt ben je er ook natuurlijk :)

* The Eagle haalt met zijn Ubiquiti AP AC Pro nog steeds ca 30+ Mbit over 50 meter op de 2,4Ghz, terwijl het AP aan de binnenkant van een binnenmuur hangt op 1 hoog (en da's een goed geisoleerd huis).
5Ghz vang ik daar uiteraard niet meer, maar da's ook prima. Met 30Mbit kun je nog steeds prima streamen als het moet :)
Router staat in de meterkast, dus van meterkast naar achterkant tuinhuis is nog geen 30 meter. Maar omdat ze nu met de tuin bezig zijn en paar weken terug de tuin helemaal leeg was op een kattenbak van 120m2 na :D heb ik maar gelijk kabels aangelegd. In de tuin lag nog geen stroomkabels. Dus dacht gelijk goedvoorbereider voor eventueel zonnepanelen in de toekomst en om het toch openlag, maar gelijk internet kabel erbij (achteraf misschien 2 beter geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:34

lier

MikroTik nerd

Als je een accespoint gebruikt met twee (of meer) netwerk aansluitingen heb je genoeg aan deze enkele kabel. Zelf heb ik een pvc afvoerbuis naar mijn schuur gelegd waar de verschillende kabels in liggen. Kan ik altijd nog een keer een kabel bij trekken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Mocht je twijfels hebben met de buitenbestendigheid dan kan je altijd een mooi kastje maken/zoeken. Niet van metaal natuurlijk. Zorg voor een klein gaatje onderin als het echt waterdicht is. De warmte van de AP zelf houdt alle vorst en condens zeker buiten. 2-4 keer per jaar even nazien op insecten/vocht. Niet te nauw passend maken of in de zon hangen of anders wit schilderen en eventueel ventilatieroostertje toepassen.

Ik vraag me af of verzekeringsmaatschappijen claims kunnen weigeren omdat ome Piet een transistorradiootje in z'n overkapping neerzet. Je huis van 2 miljoen brand af omdat je kleinkinderen een USB lader in een buitenstopcontact laten zitten? :D Leuk verhaal (anti-reclame) in de media.

Doordat die AP's altijd met een adapter werken is de kans op brand overigens erg klein. 10-20 Watt beveiligde laagspanning. Brand ontstaat meestal bij slechte verbindingen zoals kroonsteentjes of slechte stekkers/verlengdozen met 250-3600 Watt erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

EAP225 outdoor speedtest met Pixel 4A

5 meter, 2 meter, 10 meter

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 04-06-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Is een 3000ax dan niet een idee?
Daar zit een 2e poort op dat je je laptop kunt inprikken

Alhoewel ik niet denk dag het nodig is voor een beetje werken op een bekabeld goed 5ghz accesspoint met goede verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Dank je wel RobbyTown!

Snelheid is gewoon goed. Heb EAP225 nu op 1 staan en de 1200 AX als 2e optie. EAP speciaal voor outdoor. 1200AX past beter bij mijn eco systeem.

Dank voor jullie hulp en het meedenken!

Maar nu nog een kleine vraag.

Ik heb nu de Fritzbox 5490 GL met Fritz!os 7.31 sinds 2018

Heeft het zin om naar de opvolger te kijken 5530 of voor de 7590 te gaan? Ik ga nu jaarlijks switchen, want XS4all geeft geen hoge kortingen meer en heb geen zin om elk jaar mijn modem te veranderen. Dan liever een eigen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
saaltink schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:11:
[...]

Juist. En bij twijfel van regen/condenswater van boven het AP eventjes in een projectbehuizing ophangen. Let wel altijd op (geen of wel projectbehuizing) dat je de kabels voorziet van een extra lusje voor de aansluiting (= drip loop) als de kabel van bovenaf het apparaat moet worden aangevoerd. Bij een projectbehuizing onderaan een klein gaatje maken dat stel de behuizing is niet 100% dicht evt water afgevoerd kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door BlackWhizz op 04-06-2024 21:38 ]

Pagina: 1