Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEviezeBANAAN
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 24-07-2024
Beste Tweakers,

Ik ben mijn nieuwe PC build aan het samenstellen, nu had ik het volgende samengesteld:
Ryzen 5 7600X, Radeon 7800XT (xfx speedster QICK 319), 32GB aan corsair vengance.
(moederbord etc. even achterwegen gelaten).
Hier de hele build: https://tweakers.net/gall...nventaris/?inv_id=3501582

Nu zat ik wat benchmark video's op youtube te kijken, en las ik veelal dat de 7600X in combinatie met de 7800XT een bottleneck vormt.
Klopt wat ik daar over lees? Of vind iemand daar nog iets van?

Ik ben al een aantal jaar niet meer bezig met PC hardware aangezien deze nieuwe build mijn 8 jaar oude PC komt te vervangen.

(ter informatie, de keuze van AM5 is gemaakt met het oog deze pc mogelijk in de toekomst nog eens te upgraden)

Alvast heel erg bedankt voor wie dan ook mijn onbenullige vraag zou kunnen beantwoorden.

Edit naar aanleiding van user White Feather:
Ik wil veelal games spelen,links en recht een klein beetje foto's bewerken en muziek productie.
Veelal nieuwe / huidige FPS en Third person action games, nu op 1440P 60-144 fps (mogelijk vooruitzicht naar 4K 60fps gebruik makende van FSR)

Edit 2:
Toch even de gehele build bijgevoegd

[ Voor 21% gewijzigd door DEviezeBANAAN op 03-06-2024 02:25 ]

Beste antwoord (via DEviezeBANAAN op 03-06-2024 15:30)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Iets moet een bottleneck zijn.
  • Ofwel duwt de CPU hard genoeg en de GPU is de limiterende factor.
  • Ofwel kan de CPU niet hard genoeg duwen, de GPU zit te wachten op de CPU en de game hapert/stottert.
DEviezeBANAAN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 02:22:
Excuses voor de missende info, ik heb mijn post aangepast.

[...]
Voor hoge framerate in shooters, haal je 8 cores. Je kan nu met 6 snelle cores ermee wegkomen, maar elke processor veroudert door de jaren en elke game wordt door de jaren upgedate met steeds meer CPU-load totdat het verschil tussen wie voor 6 of 8 cores gekozen heeft, duidelijk merkbaar wordt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je geeft totaal niet aan waar je je pc voor gebruikt, welke games je speelt of op welke settings/resolutie.

Het antwoord kan dan ook variëren tussen totaal geen bottleneck tot een dikke bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEviezeBANAAN
Ik wil veelal games spelen,links en recht een klein beetje foto's bewerken en muziek productie.
Veelal nieuwe / huidige FPS en Third person action games, nu op 1440P 60-144 fps (mogelijk vooruitzicht naar 4K 60fps gebruik makende van FSR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Download msi afterburner en ga spelen op de settings zoals jij speelt.

Welk onderdeel runt 100%?
Hoeveel % runnen de andere onderdelen?

Als antwoord op vraag 2 boven 80% is, spreek ik persoonlijk niet van een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
De bottleneck is in dit geval de behuizing want de gekozen onderdelen passen er niet in. Waarom een 4U rack?

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 03-06-2024 07:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Iets moet een bottleneck zijn.
  • Ofwel duwt de CPU hard genoeg en de GPU is de limiterende factor.
  • Ofwel kan de CPU niet hard genoeg duwen, de GPU zit te wachten op de CPU en de game hapert/stottert.
DEviezeBANAAN schreef op maandag 3 juni 2024 @ 02:22:

[...]
Voor hoge framerate in shooters, haal je 8 cores. Je kan nu met 6 snelle cores ermee wegkomen, maar elke processor veroudert door de jaren en elke game wordt door de jaren upgedate met steeds meer CPU-load totdat het verschil tussen wie voor 6 of 8 cores gekozen heeft, duidelijk merkbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEviezeBANAAN
Uszka schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:50:
De bottleneck is in dit geval de behuizing want de gekozen onderdelen passen er niet in. Waarom een 4U rack?
Sorry voor mijn naive vraag maar wat past hier niet aan? Is het de cpu koeler? Of de lengte van de gpu?
Ik kies een rack mount case aangezien ik nog wat andere rand apparatuur heb die ik binnenkort in een rack wil stoppen. En ik dan mijn pc ook daarin wil stoppen.

Edit: het is inderdaad de gpu lengte, dan moet ik maar even goed kijken en nadenken wat ik wil.

[ Voor 9% gewijzigd door DEviezeBANAAN op 03-06-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
En de cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEviezeBANAAN
Duidelijk ben al naar een andere case aan het kijken, bedankt voor de input.
Pagina: 1