demi water of leidingwater?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:14
hoi allemaal,

ik heb inmiddels meer dan 1000 meter aan wandverwarmingsbuizen in mijn huis op de muren. Je kunt dat vergelijken qua werking met vloerverwarming, wat in Nederland veel meer voorkomt.

Nou liet ik in het begin de verdeler met de groepen vullen door mijn installateur. Hij gebruikte daar gewoon leidingwater voor. Maar ik weet dat de fabrikant van mijn systeem officieel demiwater hiervoor voorschrijft. Je hebt dan denk ik een aparte pomp nodig met reservoir, om dit in je verdeler te spuiten om de groepen te vullen. Zo'n apparaat is vrij kostbaar en ik heb het maar een enkele keer nodig. Vandaar dat ik ook leidingwater gebruikte toen ik zelf wandverwarming ging uitbreiden en aanleggen.

Hebben jullie nog een idee of dit slecht of juist goed is? Er wordt geschreven dat je beter demi water gebruikt om kalkaanslag te voorkomen. Ik weet niet hoe hard het water bij ons is, maar ik vermoed redelijk hard (ik woon in provincie Groningen). Op andere plekken (fora) lees ik weer het omgekeerde: geen demi water gebruiken, want dat zou agressiever zijn voor de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

john7119 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:38:
Ik weet niet hoe hard het water bij ons is, maar ik vermoed redelijk hard (ik woon in provincie Groningen).
Dat kun je zo opzoeken bij je lokale watermij.
Op andere plekken (fora) lees ik weer het omgekeerde: geen demi water gebruiken, want dat zou agressiever zijn voor de leidingen.
Demi water in (metalen) leidingen is geen goed idee...
Of gebruik, je speciaal daarvoor geschikte, kunststofleidingen?

Wat meer info:
https://www.techniekwebsh...omplete-demiwater-uitleg/

D'r is trouwens ook verschil tussen gedestilleerd water en gedemineraliseerd water...

[ Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 02-06-2024 21:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Laatst online: 02-10 22:10
Op zich hoeft zo’n pomp niet duur te zijn. Ik gebruik zelf de pomp van onderstaande link om watergekoelde frequentieregelaars te vullen. Daar gaat een mix van 80% demiwater en 20% glycol in. Met deze pomp kunnen we zonder problemen het systeem op 2 bar druk krijgen.

https://veenma.nl/pompen/...-besproeiingspomp-3000-4/

Je reservoir is dan gewoon een jerrycan met demiwater. Pomp wel eerst even vullen met demiwater, anders zuigt hij niet aan. Met Gardena koppelingen en slang maakt je een verbinding naar je verdeler.

Wat bet beste is voor je systeem, demi of gewoon water zou ik niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:56:
Demi water in (metalen) leidingen is geen goed idee...
Uhhh... juist wel toch? Waarom niet?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 22:38
@Juup Demi-water is corrosief voor metalen leidingen. Hoe zuiverder het water, des te sneller het metaalionen opneemt. En die komen uit de wanden van je leidingen.
Als je kunststof leidingen hebt, is demi-water geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Masimo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:07:
Maar dan moet je wel zeker zijn dat leidingen, verdelers, koppelingen, pomp, alles van kunststof is.

[ Voor 23% gewijzigd door LED-Maniak op 02-06-2024 23:10 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:34
Demiwater is fors corrosiever, van de andere kant.. demiwater slijt dan al gauw wat van de buizen af (corrosie) waarna het demiwater weer vol ionen zit. Vooral constant purgen/hervullen met demiwater is killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Osmosewater kun je nog redelijk voordelig maken (filter van 50€). Maar ik vraag mij ook af of het zinvol is, huizen vol vloerverwarming (ook kunststof leidingen) die gewoon kraanwater pakken.
Er zijn ook toevoegingen die vervuiling en corrosie tegengaan, misschien dat dat zinvoller is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Welk probleem lossen we precies op? Als je gewoon leidingwater gebruikt zit daar een heel klein beetje kalk in. Dat is geen enkel probleem voor de werking van je systeem. En ik hoop niet dat je van plan bent het systeem dagelijks af te tappen en weer te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Juup schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:17:
[...]

Uhhh... juist wel toch? Waarom niet?
Lees de technische info nog maar eens terug die ik hier al aangegeven had:
ehtweak in "demi water of leidingwater?"
:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:34
Masimo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:07:
@Juup Demi-water is corrosief voor metalen leidingen. Hoe zuiverder het water, des te sneller het metaalionen opneemt. En die komen uit de wanden van je leidingen.
Dit was ook het eerste wat ik dacht maar ik betwijfel toch of dit relevant is. Leidingwater heeft natuurlijk meer ionen dan demiwater en demiwater zal dus meer ionen van de vaste materialen laten oplossen. Maar er is geen evenwicht tussen de ionen en de wandmaterialen en de concentratie in het leidingwater is zeer laag. Het is niet zo dat leidingwater al tegen een verzadigingspunt zit qua oplosbaarheid lijkt mij? Dus beiden hebben nog veel capaciteit over om deeltjes te laten oplossen? En juist ionen kunnen reageren met metalen in de buizen/pompen dus je wilt zo neutraal mogelijk water (of wellicht zelfs enigszins basisch?).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:01

Theo

moederbord

Je verwarmingssysteem is een gesloten systeem. Hiertoe komt er geen vers water bij in het systeem wanneer je het hebt (af)gevuld. Heb je kalkwater in de leidingen zitten dan zou in theorie dat kalk kunnen afzetten tegen de wanden van het systeem. Echter omdat het water niet wordt ververst kan enkel het beetje kalk afzetten dat in het systeem zit. En dit is in hoeveelheid te verwaardelozen. Kalkafzetting wordt pas een dingetje wanneer er waterverversing plaats vindt zodat er continu een aanvoer is van vers kalk(water).
In zowat elk huishouden in Nederland is het verwarmingssysteem gevuld met leidingwater, ook wanneer er vloerverwarming wordt gebruikt, simpelweg omdat het een gesloten syteem betreft. In een CV ketel heb je kalkafzetting, maar enkel bij het verwarmen van het kraanwater, dus bij het verwarmen van vers aangevoerd water. De branders die het CV water verwarmen, de leidingen, pompen en meer wat in een verwarmingssysteem zit daar zal je niet snel kalkresten vinden.

Voor jouw systeem met muurverwarming dus hetzelfde. Je kunt het gewoon afvullen met kraanwater zonder risico. Demiwater brengt risico's met zich mee en moet je echt niet willen.

Wil je echter voor je eigen gemoedsrust kalkvrij water gebruiken? Gebruik dan regenwater dat je even tot het kookpunt brengt (doden van organismes in het water).

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Met ^; omdat je eenmalig vult met kraanwater, komt er geen kalk bij en is dat geen probleem. Demiwater moet je niet willen, dat staat ook altijd voorgeschreven bij CV ketels (ph van 7; dus water uit een ontharder mag, maar niet demiwater of osmosewater).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Laatst online: 09:14
Hoi, heel erg bedankt voor de grote hoeveelheid reacties! Het is een duidelijk verhaal geworden: geen zorgen over maken, want je brengt het water eenmalig in het systeem, dus de hoeveelheid kalk is daarmee zo bepertk dat het geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48
Het kalk is ook niet zozeer het probleem maar meer de opgeloste gassen zoals zuurstof. Dit zorgt voor corrosie icm metalen waardoor je het typische zwarte cv water krijgt. Zie ook: https://installateurszaken.nl/de-stille-vernietiger/
Pagina: 1