dragende schouw of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilsed
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
We hebben een huis overgekocht.
We zouden graag de schouw beneden aanpassen of verwijderen indien mogelijk.
Misschien een losstaande kachel.
Hoe weet ik of dit mag? Of dit een dragende schouw is?
Dit huis werd gebouwd in 1999.
Op de plannen (midden woning - zithoek) zie ik op de benedenverdieping zelfs geen muur rond de schouw; boven wel (zijn de plannen wel correct?).
Op zolder een gemetste schouw onder de nok, draagt deze schouw de nok van het dak?
Mocht het toch een dragende schouw zijn, wat kunnen we juist aanpassen?

boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXvNGK3OGg6kj_1OZjMctMlPyPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIJmH5rC0lMBh61IbV6g0AJ8.jpg?f=fotoalbum_large

beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS0Y-XWLTEaLDW6FK6Oi_qolLCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Os00OTNBFbicgp0cN666ndgg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EffsP1JWxS7-p-yBUatUsO-cwYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zx5C8xVhCmE3Yu1YxCgEBkux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKMVmqdt5lret177sseNtx5sysA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dwfsj4DjmlOdbutYgxxAtQpz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door ilsed op 02-06-2024 21:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:27
Allereerst, dit zijn flinke klussen voor diy-ers. Het werken op hoogte (ivm afbreken en dichten gapend gat) is niet iets wat je zomaar even zou moeten doen zonder de nodige voorbereiding en kennis.

Niks op de tekeningen suggereert dat de schouw dragend in de originele constructie is, aangezien die er niet op staat.....

Maar na het plaatsen kan het wel zijn dat er een (niet dragende, ivm spantendak) nokgording op ligt, als je die hebt. Ook kan het zijn dat er liggers zijn aangepast/doorgezaagd welke nu op de schouw rusten. Dit kan ik allemaal niet uit de fotos halen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ilsed schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:58:
We zouden graag de schouw beneden aanpassen of verwijderen indien mogelijk.
Misschien een losstaande kachel.
Hoe weet ik of dit mag? Of dit een dragende schouw is?
Dit huis werd gebouwd in 1999.
Op de plannen (midden woning - zithoek) zie ik op de benedenverdieping zelfs geen muur rond de schouw; boven wel (zijn de plannen wel correct?).
Op zolder een gemetste schouw onder de nok, draagt deze schouw de nok van het dak?
De dakconstructie lijkt niet (veel) te zijn aangepast, dus dat scheelt.
Maar er is wel een kans dat de verdiepingsvloer (zolder) niet (zomaar) het gewicht van de gemetselde schoorsteen kan dragen.

Het helemaal verwijderen van de schouw van boven naar beneden lijkt in eerste instantie geen onoverkomelijke klus. Een stuk laten staan (bv op het dak) is een lastigere operatie.

Zoals gezegd, dit zijn wel het type klussen om door een aannemer(tje) te laten doen. Hij is verzekerd en heeft de ervaring om het veilig te doen.
Ga je het zelf doen, dan moet je wel denken aan stempelen en een constructeur een officiële check laten doen. Een CAR verzekering is dan eigenlijk ook wel nodig en/of een melding bij de bank.

Ps. Hele volksstammen rammen zoiets er gewoon uit in een weekeind, kan prima, maar als het misgaat haal je waarschijnlijk de krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:38
Vraag bij de gemeente de constructie tekeningen op (je hebt een foto van de bouwkundige tekening). Hierop kun je zien hoe de woning constructief is ontworpen en berekend door een constructeur.
Bij twijfel zul je een constructeur moeten inschakelen. Of zoals hierboven al is aangegeven gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Het metselwerk op de verdieping ook verwijderen ivm gewicht en wat zit er op het dak? Dat moet ook opgevangen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ow en gratis pro-tip van de dag: begin met slopen van boven naar beneden. Er zijn al diverse mensen je voorgegaan die dit andersom hebben gedaan. Is wel een snelle methode maar niet heel handig :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:52

Rzaan

Altijd zoekende

Tekeningen zeggen niet alles. Constructeurs komen niet veel verder dan 'het kan zo zijn, maar ook zo'.
Dit weet ik omdat wij hetzelfde hadden.
Uiteindelijk het volgende gedaan: Eerst de schoorsteen van het dak gehaald. Daarna de ommanteling op de zolder, daarna die op de slaapkamer en tenslotte beneden de hele open haard weg. Steeds gekeken door het gat dat veroorzaakt werd.
Goed zelf te doen, maar je moet wel voorzichtig zijn en echt van boven naar beneden werken. Niet denken 'ik ros er hier een paar stenen uit, dan schiet het lekker op'.
Pagina: 1