Advies aankoop woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 20:57
Hallo,

Stel je hebt een keus uit 2 woningen, welke zouden jullie kiezen.

Woning 1:

- tussenwoning 129m2 woonoppervlakte en kavel oppervlakte van 131m2
- Uitbouw 2.4m komt er nog bij de woonoppervlakte
- binnenmaat woning 5.4breed en 9.4m lang

Woning 2:

- Hoekwoning in een blok van 3 woning totaal
- 115m2 woonoppervlakte en 238m2 kavel
- Uitbouw 2.4m komt er nog bij
- Binnenmaat woning 5.1m breed en 8.6m lang
- Garage

Verschil in prijs is zonder uitbouw en overige opties is €120k, hoekwoning.

Eerste woning levert na uitbouw ongeveer 141m2 woonoppervlakte en kleinere tuin natuurlijk, hoekwoning is qua woonoppervlakte kleiner ( 127m2 met uitbouw ) maar heeft natuurlijk veel meer grond en garage tegen de woning.

Woningen worden in de zelfde wijk gebouwd, sterker nog een straat verder van elkaar.

Ook op langer termijn denk ik dat de hoekwoning veel meer gaat opleveren ondanks dat woonoppervlakte niet bijzonder is.

Hoe denken jullie hierover? Ga je voor een hoekwoning met aardig wat grond en garage ondanks de woonoppervlakte die kleiner is of gaan jullie liever voor meer leefruimte en natuurlijk 120k goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door moca007 op 02-06-2024 21:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Tja, er zijn honderden variabelen die voor iedereen meer of minder belangrijk zijn.

Met zo'n beknopt lijstje is hier werkelijk niks over te zeggen.

Beslis wat je belangrijk vindt en wat niet.
Persoonlijk zou ik geen huis kopen zonder >20m2 garage, maar iedereen heeft ander eisen...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
dragonhaertt schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:58:
Tja, er zijn honderden variabelen die voor iedereen meer of minder belangrijk zijn.

Met zo'n beknopt lijstje is hier werkelijk niks over te zeggen.

Beslis wat je belangrijk vindt en wat niet.
Persoonlijk zou ik geen huis kopen zonder >20m2 garage, maar iedereen heeft ander eisen...
Bij de hoekwoning zit een garage van 18m2, woningen bevinden zich in de zelfde wijk sterker nog een straat of 2 verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

moca007 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:59:
[...]

Bij de hoekwoning zit een garage van 18m2, woningen bevinden zich in de zelfde wijk sterker nog een straat of 2 verder.
Dan nog kan niemand die vraag voor je beantwoorden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
dragonhaertt schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Dan nog kan niemand die vraag voor je beantwoorden.
Begrijp ik, het is meer dat ik wel weten, hoe anderen over denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:34
Ik zou voornamelijk kijken wat het beste jou past en je minder druk maken over wat later meer waard is. Ik neem aan dat je er jaren gaat wonen, die zijn belangrijker dan wat eventuele extra euros😉

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
hoekwoning, minder buren is win.

maar er zijn nog honderden andere variabelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Woudtwe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:16:
Ik zou voornamelijk kijken wat het beste jou past en je minder druk maken over wat later meer waard is. Ik neem aan dat je er jaren gaat wonen, die zijn belangrijker dan wat eventuele extra euros😉
Ja is om de komende jaren in te wonen, gaat meer kies je voor meer binnenruimte of toch voor een hoekwoning met garage grote tuin en minder binnenruimte en natuurlijk zit er een prijsverschil van 120k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:34
moca007 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:24:
[...]

Ja is om de komende jaren in te wonen, gaat meer kies je voor meer binnenruimte of toch voor een hoekwoning met garage grote tuin en minder binnenruimte en natuurlijk zit er een prijsverschil van 120k.
Ben je een binnen of buiten mens? En hoe zit dat met je evt kids? Is die andere tuin te klein of ook wel groot genoeg? Kan je evt het huis met grotere kavel uitbouwen waardoor je een groter huis en grotere tuin heb.

Er zijn veel variabelen waar alleen jij een antwoord op heb.

Ik zou wel een redelijke tuin willen, maar ook binnen moet me niet benauwen.

Ben je bij beide huizen wezen kijken? Van welke werdt je het meest blij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Woudtwe schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Ben je een binnen of buiten mens? En hoe zit dat met je evt kids? Is die andere tuin te klein of ook wel groot genoeg? Kan je evt het huis met grotere kavel uitbouwen waardoor je een groter huis en grotere tuin heb.

Er zijn veel variabelen waar alleen jij een antwoord op heb.

Ik zou wel een redelijke tuin willen, maar ook binnen moet me niet benauwen.

Ben je bij beide huizen wezen kijken? Van welke werdt je het meest blij?
Ik persoonlijk ben meer een binnen mens maar vrouw en kinderen willen meer tuin.

Beide woning worden je gebouwd dus alleen tekeningen bij beide woningen is een optie tot uitbouw mogelijk, dan zit je qua woonoppervlakte bij de tussenwoning op 140m2 en bij hoekwoning 127m2 bij uitbouw, de hoekwoning heeft een garage wat wel fijn is en daarnaast 2 eigen parkeerplaatsen op eigen grond wat het voor later makkelijker maakt voor overstap naar elektrisch rijden. Garage zou op later stadium nog aan de woning betrokken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

Voor de financiële plaat is ook belangrijk over welke regio we het hebben: het prijsverschil is fors, dus in een regio met relatief lage grondprijzen heeft die niet perse meer waarde naar de toekomst toe (per euro die je nu investeert, bedoel ik dan). Verder zijn jouw behoeften natuurlijk essentieel: voldoende ruimte is belangrijk, maar zo'n ruime kavel met eigen oprit en garage geeft natuurlijk ook heel veel praktisch nut. Als ik bijvoorbeeld soms zie dat mensen in zo'n extra grote woning op 5 of 6 meter van de TV zitten: dat is dus niet ideaal, er is wat dat betreft echt een optimale grote. Ik zou zelf proberen uit te rekenen of de meerprijs klopt met de grondwaarde en de bouwkosten van de garage. Als beide huizen fair geprijsd zijn, dan zou ik zelf voor de hoekwoning gaan. iets om wel rekening mee te houden is dat de uitbouw bij de kleinere woning geen vierkante meters toevoegt aan de bovenverdieping. Daar zou ik extra vierkante meters zelf het beste kunnen gebruiken. En ik ben zelf single, voor een paar met kinderen zal dat nog veel sterker gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
Sowieso de hoekwoning.
Je hebt kinderen, die spelen graag in de tuin. Een trampoline is het formaat van de tuin van die tussen woning gok ik…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jammer dat die hoekwoning een kleine beukmaat en woonoppervlakte heeft , want verder klinkt dat wel als een fijne woning (goede kavel en garage/oprit). Op een duur ga je je denk ik ergeren aan de kleine ruimte boven.

Denk je 15-20 jaar in die hoekwoning te blijven wonen (127m2 inc uitbouw is niet heel groot, zeker boven niet)? Zo nee, dan zou ik voor die tussenwoning gaan. En dan een keer de stap maken naar een grotere hoekwoning of 2 kapper met garage.

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2024 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smobbo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:58:
Sowieso de hoekwoning.
Je hebt kinderen, die spelen graag in de tuin. Een trampoline is het formaat van de tuin van die tussen woning gok ik…
Toevallig begin vorige week 1 in de tuin gezet. 3,05 meter doorsnede is inderdaad flink. Zo'n ding wil je niet in de tuin van de gemiddelde tussenwoning hebben. Kleintje misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoekwoning, extra lichtinval en minder buren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 23:10
Sport_Life schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:08:
Jammer dat die hoekwoning een kleine beukmaat en woonoppervlakte heeft , want verder klinkt dat wel als een fijne woning (goede kavel en garage/oprit). Op een duur ga je je denk ik ergeren aan de kleine ruimte boven.

Denk je 15-20 jaar in die hoekwoning te blijven wonen (127m2 inc uitbouw is niet heel groot, zeker boven niet)? Zo nee, dan zou ik voor die tussenwoning gaan. En dan een keer de stap maken naar een grotere hoekwoning of 2 kapper met garage.
Laten we ook niet dramatiseren. 127 m2 is ook niet bepaald klein en een gezin met 2 en misschien zelfs wel 3 kinderen kan daar prima wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het woonoppervlak kun je rationaliseren door de plattegronden over elkaar heen te leggen en te kijken waar je wint/verliest. Schrijf ook even naast elkaar per kamer de m2 op.

De oppervlakte van de 3e grootste slaapkamer (vaak meteen ook de kleinste) heb ik naar gekeken. Een verschil tussen bv 6m2 of 9m2 is in zo'n geval enorm (50%) terwijl je een m2 ergens anders mogelijk nauwelijks merkt.

Voor de rest gaan de meeste mensen voor de garage, grootste kavel, parkeergelegenheid op eigen grond en minder buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:50
Vind beide percelen niet echt groot.
Tussenwoning is 64m² inc uitbouw begane grond met op perceel van 131m2.
Je hebt 12 meter lengte tuin over. Als je voortuin hebt wordt het achter krap.

Maar goed. Vraag is hoe erg je dat vind.

Meest lastige van tussen woning is dat als je in de zomer buiten zit, je aan 2 kanten kans hebt op mensen die meeluisteren/waar jij mee luistert. Alleen daarom lijkt me hoekwoning al fijn. Maar goed. 120k is wel behoorlijk.

Overigens: 120k op 350-470k is best veel.
120k op 800-920k is beter te verklaren. Ligt dus ook aan locatie of het extra perceel/ geen tussen woning voor 120k de moeite is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Wuursj

want worst is al bezet

Als het nieuwbouw is, valt burengerucht meestal wel mee.
Als er geen parkeerdruk in de wijk is, is parkeren op eigen grond niet zo belangrijk. Maar andersom kan het ook goud waard zijn.
Als er hobby's zijn die flink ruimte kosten, is een garage ook goud waard. Maar bij menigeen staat het vol met zooi. Ik heb zelf laatst 42k betaald voor een garagebox, dat dekt al een stukje van de meerprijs.
Als er kinderen zijn, telt elke vierkante meter maar zonder kan een kleiner huis al helemaal prima zijn.
Als er veel (groen) voorzieningen in de buurt zijn en je hebt geen groene vingers, kan een kleine tuin ook helemaal goed zijn.

Veel 'Als' die wij niet kunnen invullen. Wat je wel kan doen, is proberen het kwantificeren door aspecten die verschillen een score te geven en die een weging te geven van hoe belangrijk je het vind. Zo hebben wij wel eens huizen met verschillende pro's en con's met elkaar proberen te vergelijken. Als de score dan flink uitslaat naar een huis, weet je het wel.

Die score tabellen heb ik niet meer, wel eentje van enkele jaren geleden tussen de keuze tussen verhuizen of verbouwen. Wat van ongeveer dezelfde strekking is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ILLNrIo.png
De winnaar was duidelijk dus zijn we gaan verbouwen :P maar bij jou zo de score naar huis A of B kunnen uitslaan.

Door alleen al de verschillen de benoemen en een weging te geven, kom je er eigenlijk al achter wat je nou echt belangrijk vind (of waar je met je partner in verschilt)

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 02-06-2024 23:51 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Is persoonlijk, ik koop een woning voor de binnenruimte en niet voor de tuin. ik heb niets met tuinen en BBQ net zo lief even verderop in het park of op een veldje. En voor een tafel en een BBQ is anders ook in een kleine tuin zat ruimte. Ik zit op dit moment in een huis met ongeveer 600 vierkante meter tuin en leuk voor de hond maar om eerlijk te zijn vind ik het niets, als de buren een bod uitbrengen op een deel van de tuin zitten we morgen bij de notaris.

Voor mij zou de keuze dus heel simpel zijn, 120K voor meer woning en minder tuin is een no-brainer :D

En garage, tenzij het een automatische inrij garage is met binnendeur naar de woning verwordt dat bij mij altijd tot een hele grote inloopkast en staat de auto altijd buiten.

Anderen verklaren mij voor gek en staan liever te zweten in de zomer om de tuin op orde te krijgen terwijl ik lekker met een biertje in het park hang :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
dimi_v schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:10:
[...]

Laten we ook niet dramatiseren. 127 m2 is ook niet bepaald klein en een gezin met 2 en misschien zelfs wel 3 kinderen kan daar prima wonen.
Men vergeet hier dat rond de randstad amper nog tussenwoning / hoekwoning worden gebouwd boven de 100-115m2 standaard zonder uitbouw. Tijd dat één eengezinswoning 130-140m2 standaard ligt ver achterons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 08:38

haagsepracht

One Man, Half Machine.

moca007 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:56:

Ook op langer termijn denk ik dat de hoekwoning veel meer gaat opleveren ondanks dat woonoppervlakte niet bijzonder is.
Zie je het als investeringsobject óf ben je opzoek naar woongenot?

Een garage is wel erg fijn om te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moca007
Cyriel85 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:14:
Vind beide percelen niet echt groot.
Tussenwoning is 64m² inc uitbouw begane grond met op perceel van 131m2.
Je hebt 12 meter lengte tuin over. Als je voortuin hebt wordt het achter krap.

Maar goed. Vraag is hoe erg je dat vind.

Meest lastige van tussen woning is dat als je in de zomer buiten zit, je aan 2 kanten kans hebt op mensen die meeluisteren/waar jij mee luistert. Alleen daarom lijkt me hoekwoning al fijn. Maar goed. 120k is wel behoorlijk.

Overigens: 120k op 350-470k is best veel.
120k op 800-920k is beter te verklaren. Ligt dus ook aan locatie of het extra perceel/ geen tussen woning voor 120k de moeite is.
Ik weet niet in welke gedeelte van het land je woont, maar ik heb echt wel 40-50 nieuwbouw projecten gezien en tussenwoning van 100m2 is beetje de standaard steker nog 80-90m2 begint nu op te komen, er worden amper tussenwoningen/ hoekwoningen gebouwd boven 110-120m2 gebrouwd, zelfs 2^1 met een oppervlakte van 129-135m2 is in de omgeving Utrecht / Ede, Veenendaal de standaard aan het worden of je gaat 900k betalen voor kale woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:31

P_Tingen

omdat het KAN

Een van de factoren is je financiële situatie; een extra hypotheek van 120K is al snel zo'n €400 netto aan extra kosten. Daar kun je erg leuke dingen van doen

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
haagsepracht schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Zie je het als investeringsobject óf ben je opzoek naar woongenot?

Een garage is wel erg fijn om te hebben.
Woongenot op nummer 1 en natuurlijk ook als investering op langer termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
P_Tingen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:24:
Een van de factoren is je financiële situatie; een extra hypotheek van 120K is al snel zo'n €400 netto aan extra kosten. Daar kun je erg leuke dingen van doen
Dat klopt, maar financieel is het voor ons te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door moca007 op 03-06-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:39
moca007 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:56:
Hallo,

Stel je hebt een keus uit 2 woningen, welke zouden jullie kiezen.

Woning 1:

- tussenwoning 129m2 woonoppervlakte en kavel oppervlakte van 131m2
- Uitbouw 2.4m komt er nog bij de woonoppervlakte
- binnenmaat woning 5.4breed en 9.4m lang

Woning 2:

- Hoekwoning in een blok van 3 woning totaal
- 115m2 woonoppervlakte en 238m2 kavel
- Uitbouw 2.4m komt er nog bij
- Binnenmaat woning 5.1m breed en 8.6m lang
- Garage

Verschil in prijs is zonder uitbouw en overige opties is €120k, hoekwoning.

Eerste woning levert na uitbouw ongeveer 141m2 woonoppervlakte en kleinere tuin natuurlijk, hoekwoning is qua woonoppervlakte kleiner ( 127m2 met uitbouw ) maar heeft natuurlijk veel meer grond en garage tegen de woning.

Woningen worden in de zelfde wijk gebouwd, sterker nog een straat verder van elkaar.

Hoe denken jullie hierover? Ga je voor een hoekwoning met aardig wat grond en garage ondanks de woonoppervlakte die kleiner is of gaan jullie liever voor meer leefruimte en natuurlijk 120k goedkoper.
120k vind ik persoonlijk wel erg veel. Maar ik heb zelf een hoekwoning en moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben, zelfs als ik alle nadelen meeneem (denk aan extra stoken etc). Bij deze woning heb ik echter een aantal voordelen van een hoekwoning niet, officieel is het ook een eindwoning. Ik heb geen extra tuinruimte en ook geen garage. De twee dingen die ik mis bij deze woning: extra klus / berging ruimte en een ruimere tuin. Een achtertuintje is leuk, maar met spelende kinderen en de wens om ook wat groen te hebben kom je al snel ruimte tekort.

Ik zou voor nummer 2 gaan dus. Dat zeg ik uiteraard ongezien. De indeling van de woning, de ligging en positie in de wijk zijn ook belangrijk. Maar persoonlijk zou nummer 2 precies bieden wat ik nu tekort kom. Niet dat ik er om ga verhuizen, maar je hebt altijd wat te zeuren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

In mijn omgeving zie ik mensen die steeds groter en luxer gaan wonen. Zelf heb ik die behoefte helemaal niet en woon dus nog in een tussenwoning van 'maar' zo'n 100m2 oppervlakte. Voordeel is dat mijn hypotheeklasten inmiddels niet meer zijn dan zo'n €300. Voor mij persoonlijk is dat belangrijker dan de grootte van mijn woning, maar heeft alles te maken met waar ik vandaan kom. Mijn ouders hadden het niet ruim en dan druk ik me voorzichtig uit. Je kan een persoon voor 100% uit de armoede halen, maar de armoede haal je nooit voor 100% uit de persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 12:14
Zoals al zoveel opgemerkt hier is het een persoonlijke keuze, en zijn er denk ik veel factoren van belang die hier niet genoemd worden.
Als het bestaande bouw is, kan het zijn dat je ergens een beter 'gevoel' bij hebt (ligging tuin, aanzicht woning, gevoel binnen?).

Als het nieuwbouw is, ligt dat misschien weer heel anders. Ik woon in een wijk gebouwd tussen 2017 en 2028(?), wat me opvalt in die wijk: als je een klein strookje groen naast het hoekhuis hebt van 1 tot 2 meter: bedenk je, dat je daar weinig mee doet behalve onderhouden.

Als je in een erg gewilde regio woont en je verwacht de komende 10 jaar niet te verhuizen, dan kan de hoekwoning aantrekkelijker te zijn, omdat je de komende jaren 'goed' zit en niet hoeft door te schuiven.

- Een garage +/- kleine oprit lijkt me wel echt veel waard, met het oog op de toekomst waarin voor veel mensen auto laden van belang wordt, als je dat met eigen stroom kan doen, scheelt het sommige dagen weer 'transportkosten' van de elektriciteit.
- Wij wonen nu in een hoekhuis (115m2 woon, 153m2 perceel) zonder oprit, enige plek waar ik straks op eigen terrein een laadpaal kan plaatsen, is door er 6-9 m2 tuin voor op te offeren aan de achterkant. Een tuin die oorsprokelijk 15m diep was, maar waar al 3,5m buitenserre op is gebouwd. Dan blijft er weinig over.
- Ander voordeel van de garage vs. een tuinhuisje: je kan er je (duurdere) gereedschap opslaan zonder veel angst te hebben voor roest o.i.d., doordat een (enkelsteens)garage beter warm te houden is dan een houten schuurtje. Denk aan bijv. een compressor, duurdere gereedschappen - die liggen nu allemaal op zolder bij mij.

Ik zou op de computer of op papier ook eens beide huizen op schaal tekenen en indelen, met papieren meubels (bank, tafel, stoelen, keuken-elementen), dan krijg je al snel een gevoel of je beter gaat op een woonkamer van 5,5m x 10,5m of bij 5,5 bij 11,5m. Persoonlijk denk ik dat in beide gevallen een kookeiland een brug te ver is, bijvoorbeeld, omdat je daarvoor net ruimte mist.

Daarnaast kan ligging t.o.v. andere huizen ook van belang zijn, hoeveel meter 'vrij' zicht heb je tot de volgende huizen? Bij ons is dat nu 15m tuin + 4 meter straat, tot zijgevel volgende huis. Links en rechts daarvan kunnen we ver kijken (meer dan 150m), dat geeft een ander gevoel, dan wanneer er een achtergevel van 10 meter hoog op 20 meter van je tuindeuren staat. Hoewel een tuin dan op papier groot kan lijken, kan die dan toch minder ruimtelijk voelen.

Tot slot kan ik niet in jullie financiën kijken. Hoeveel % van jullie inkomen betaal je nu aan woning (huur/hypotheek, gwl, verzekeringen, onderhoud/vve?), versus straks in woning 1 en woning 2. Ben bereid je dat nieuwe bedrag te betalen, zeker bij het duurdere huis? Financiële stress vind ik mentaal altijd erg belastend en laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat we niet onze maximale hypotheek hebben aan maandlasten op dit moment.

Bij twijfel: zet alle voor- en nadelen met je hele gezin op papier, en maak een keuze. Bewaar het papier evt., als je later twijfelt zie je terug waarom jullie nu deze keuze maakten. Dit soort beslispapieren kwam ik van vroeger nog tegen en een aantal van de (goede!) argumenten toen, kan je je later niet altijd scherp voor de geest halen - doordat je in een andere situatie leeft.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Bedankt voor het meedenken, ga dit even de komende dagen goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESfCl5BmXSWvbogueYgg3ILLHZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3REXe23XuOcvArdtRPGRYr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-j0mB1bnE1vIh4OLwnJ1Hyuwaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k23hDCFERU4S7hzhxp0tMXhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBvThfhqLjmU3HnjmcStgD6cVtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20RD2YOzqMF5vfMh27etsSTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqSWCIgCTf1ajpGxo9kGu-slP74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vsImBkywmEaEFlYruOkt0wH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door moca007 op 03-06-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Hierbij de plattegronden van de woning, eerste twee zijn van de hoekwoning tuin op de westen en tussenwoning tuin op het zuide. Beide plattegrond is zonder uitbouw 2.4m waar we sowieso als optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
situatie tekening hoekwoning, 3^1 kap kijkt uit op groene gedeelte voor je ons wordt niet meer / kan hier meer gebouwd worden.

Tussen woning heeft 6 zonnepanelen hoekwoning 11 zonnepanelen en bij uitbouw komen er standaard 2 bij heeft te maken met energie label, garage zit in de prijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JILiSbGaS-F4oASHk7yGyKzvt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UcMEQRtYSczbFFqV3MIUFOd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door moca007 op 03-06-2024 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Sport_Life schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:08:

127m2 niet groot? Ik denk dat dat afhangt van waar je woont. Ik woon zelf in een stadswijk bij Groningen en kan je zeggen dat huizen van 127m2 hier gezien worden als de grotere huizen van de wijk. Doen het hier met 2 kids al een eeuwigheid op 84m2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

De enige reden die ik zelf zou hebben om voor het middenhuis te kiezen zou financieel zijn. Als dat echt geen issue zou zijn, zou ik - hands down - voor de hoekoptie kiezen. Woonoppervlak is wellicht iets kleiner maar 129 m2 is echt geen poppenhuisje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:49
Als het past zou ik zeker voor de hoekwoning gaan.
De mogelijkheid om je auto op eigen terrein te parkeren is zo veel prettiger als dat hij op een openbare plaats moet staan.
Qua indeling is het meer wat je/jullie zelf prettig vinden.

Je kan er bijna vanuit gaan dat parkeren voor de deur bij de tussenwoning regelmatig niet lukt. Men is natuurlijk niet verplicht te parkeren op het erf.

Verder lijkt de tuin bij de tussenwoning met die losse berging wel heel krap zo. De hoekwoningen geven veel meer mogelijkheden voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:30
Woning 2 lijkt de beste papieren te hebben ivm garage, hoek en veel groter perceel. Beschrijf jij zelf ook al in de punten
Wat ik nog mis maar wat je wel zelf moet je nog overwegen:
  • Kan en wil je de lasten dragen voor de komende jaren van het prijsverschil
  • Controleer de ligging: Tov Buren (Zijn er buren of bedrijven, natuur of vrij zicht om je huis heen), de zon, verwachtte verkeer in de wijk of dicht bij drukke wegen (geluidsoverlast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gadgeteer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:38:
[...]

127m2 niet groot? Ik denk dat dat afhangt van waar je woont. Ik woon zelf in een stadswijk bij Groningen en kan je zeggen dat huizen van 127m2 hier gezien worden als de grotere huizen van de wijk. Doen het hier met 2 kids al een eeuwin=gheid op 84m2...
Ik tel 3 slaapkamers, als je 2 kinderen hebt, waar ga je dan thuiswerken?

Op den duur ga je hier denk ik toch wel wat ruimte op de verdieping missen. (Thuiswerkplek, hobby ruimte, opslag..).

Ik woon zelf op fietsafstand van Utrecht en hier staan genoeg grotere woningen, ook nieuwbouw. Waarschijnlijk voor nu wat hoog gegrepen, maar als zoiets op een gegeven moment binnen bereik komt dan is dat met kinderen en thuiswerken zeker een plus.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Sport_Life schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Op den duur ga je hier denk ik toch wel wat ruimte op de verdieping missen.

Ik woon zelf op fietsafstand van Utrecht en hier staan genoeg grotere woningen, ook nieuwbouw.
Thuiswerken doe ik in de woonkamer. Als je een tijdje gewend bent met weinig ruimte rond te komen, dan ga je je nog verbazen wat je allemaal kan doen.
Moet wel bekennen dat ik best wat meer ruimte zou willen hebben hoor. Echter gezien onze lage woonkosten op dit moment, hebben we niet bepaald de behoefte te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gadgeteer schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:19:
[...]

Thuiswerken doe ik in de woonkamer. Als je een tijdje gewend bent met weinig ruimte rond te komen, dan ga je je nog verbazen wat je allemaal kan doen.
Moet wel bekennen dat ik best wat meer ruimte zou willen hebben hoor. Echter gezien onze lage woonkosten op dit moment, hebben we niet bepaald de behoefte te verhuizen.
heb zelf ook 8 jaar op 75m2 gewoond (waarvan 1 jaar met baby) dus weet precies hoe dat is ;).

Weet inmiddels ook hoe het is om genoeg ruimte te hebben, maar eea wel afhankelijk van de gezinssamenstelling (of wens).

Woonkosten zijn ook maar subjectief, de hoge lasten van nu zijn over 10-15 jaar een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Sport_Life schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:15:
[...]

Op den duur ga je hier denk ik toch wel wat ruimte op de verdieping missen. (Thuiswerkplek, hobby ruimte, opslag..).

Ik woon zelf op fietsafstand van Utrecht en hier staan genoeg grotere woningen, ook nieuwbouw. Waarschijnlijk voor nu wat hoog gegrepen, maar als zoiets op een gegeven moment binnen bereik komt dan is dat met kinderen en thuiswerken zeker een plus.
Beide woningen hebben een zolder daar komt een slaapkamer en werkkamer. Welke project heb je gezien op fietsafstand van Utrecht? Tussenwoning kost rondom Utrecht nieuwbouw al gauw 600k als je die al kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
t2012 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:08:
Woning 2 lijkt de beste papieren te hebben ivm garage, hoek en veel groter perceel. Beschrijf jij zelf ook al in de punten
Wat ik nog mis maar wat je wel zelf moet je nog overwegen:
  • Kan en wil je de lasten dragen voor de komende jaren van het prijsverschil
  • Controleer de ligging: Tov Buren (Zijn er buren of bedrijven, natuur of vrij zicht om je huis heen), de zon, verwachtte verkeer in de wijk of dicht bij drukke wegen (geluidsoverlast)
Voorkant vrij uitzicht afgezien van wat groen en paar bommen. Uitzicht van de tussenwoning is een strookje groen daarna de weg en daarna woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Laatst online: 08-09 14:00
moca007 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Beide woningen hebben een zolder daar komt een slaapkamer en werkkamer. Welke project heb je gezien op fietsafstand van Utrecht? Tussenwoning kost rondom Utrecht nieuwbouw al gauw 600k als je die al kan bemachtigen.
Ik zou de hoekwoning nemen en een deur naar de garage proberen te maken, zodat je een soort bijkeuken hebt waar je je wasmachine en droger zet. Als je op zolder gaat werken (denk aan een airco oid) wil je niet de wasmachine daar ook hebben staan, of doe je de was alleen na je werk? In het hoekhuis heb je ook genoeg ruimte om in de tuin een werkkamer te maken, hier heb ik bijvoorbeeld 2 meter in het verlengde van de garage een werkkamer gemaakt. Is maar 6m2 maar wel lekker los van het huis, de kinderen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Sport_Life schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:31:
[...]

Woonkosten zijn ook maar subjectief, de hoge lasten van nu zijn over 10-15 jaar een schijntje.
Hier heb je natuurlijk een punt. Voor mijn (nu al geringe) maandlasten geldt echter ook dat deze over 10-15 jaar nog meer zullen meevallen. Wonen hier nu bijna 20 jaar en hebben nog enigszins goedkoop gekocht.

Als we hier weg willen moet het wel voor iets heel bijzonders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Thomas18GT schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Ik zou de hoekwoning nemen en een deur naar de garage proberen te maken, zodat je een soort bijkeuken hebt waar je je wasmachine en droger zet. Als je op zolder gaat werken (denk aan een airco oid) wil je niet de wasmachine daar ook hebben staan, of doe je de was alleen na je werk? In het hoekhuis heb je ook genoeg ruimte om in de tuin een werkkamer te maken, hier heb ik bijvoorbeeld 2 meter in het verlengde van de garage een werkkamer gemaakt. Is maar 6m2 maar wel lekker los van het huis, de kinderen enz.
Goed idee van werkkamer in de garage of washok beneden ipv van op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:18
Op basis van je eisen/wensen zou ik persoonlijk voor de hoekwoning gaan, er vanuit gaande dat het om bouwnummer 12 gaat? Waarom mijn keuze:

* Buren; die maken of breken je woonplezier. Wij hebben aan één kant een grote zeikerd en maakt stennis over een takje wat over de schutting hangt en de andere kant is ok.
* Eigen oprit/garage geeft je gemak + mogelijkheid elektrisch laden aan huis.
* Afgaand op de tekening zit je iets verder weg van de weg en kan de boom schaduw bieden op je huis, zodat het in de zomer wat koeler kan zijn
* Je hebt een brandgang naast je huis lopen, dus afgaande van de tekening zit er niet direct een huis in je tuin te kijken (enige 'onhandige', je poortdeur zit achterin de tuin, al zal dat vrij te bepalen zijn lijkt mij).
* Als je toch gaat uitbouwen zou ik kijken of je de mogelijkheid hebt om hem even lang te maken als de garage en dan die er volledig bij te betrekken bij de woonkamer. Enige punt is dat het misschien niet mag vanwege de isolatie waarde en je energie label.

Reden om niet voor de hoekwoning te gaan is de relatief smalle breedte. Maar alles is relatief en wat je gewend bent. Mijn vrouw is opgegroeid in een rijtjeshuis waar de woonkamer op zijn breedst 9 meter was en nu zitten wij op 5 meter 40 binnenmaat. Zij is mij constant aan het spammen met woningen waar de huiskamer gigantisch is. ;)

Ik vind het prima want ik kom uit een ouderlijk huis waar de breedte maat net 5 meter bedroeg.

[ Voor 17% gewijzigd door CuBras op 03-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
100% zie met garage.

Tuin groter.
Meer ruimte om te spelen voor de kinderen.
Meer ruimte om met vrienden buiten te zitten.
BBQ feestjes.

Woonoppervlak kan je uitbreiden.
Aanbouw vanuit de bouw, en je kan de garage erbij betrekken.

Parkeren op eigen grond!!!
Enorme + voor mij.
In de huidige nieuwbouwwijken houden ze steeds meer rekening met dat mensen weer minder auto's gaan hebben. Waar ik woon zijn ze van 1,5-1,9 parkeerplaatsen per woning al weer terug naar 1-1.2 parkeerplaatsen. En in een bepaalde wijk zelfs naar 0,4 auto's per woning.
Ook enorm handig als je een caravan/vouwwagen/aanhanger hebt.
En inderdaad elektrisch laden in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 03-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
CuBras schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:13:
Op basis van je eisen/wensen zou ik persoonlijk voor de hoekwoning gaan, er vanuit gaande dat het om bouwnummer 12 gaat? Waarom mijn keuze:

* Buren; die maken of breken je woonplezier. Wij hebben aan één kant een grote zeikerd en maakt stennis over een takje wat over de schutting hangt en de andere kant is ok.
* Eigen oprit/garage geeft je gemak + mogelijkheid elektrisch laden aan huis.
* Afgaand op de tekening zit je iets verder weg van de weg en kan de boom schaduw bieden op je huis, zodat het in de zomer wat koeler kan zijn
* Je hebt een brandgang naast je huis lopen, dus afgaande van de tekening zit er niet direct een huis in je tuin te kijken (enige 'onhandige', je poortdeur zit achterin de tuin, al zal dat vrij te bepalen zijn lijkt mij).
* Als je toch gaat uitbouwen zou ik kijken of je de mogelijkheid hebt om hem even lang te maken als de garage en dan die er volledig bij te betrekken bij de woonkamer. Enige punt is dat het misschien niet mag vanwege de isolatie waarde en je energie label.

Reden om niet voor de hoekwoning te gaan is de relatief smalle breedte. Maar alles is relatief en wat je gewend bent. Mijn vrouw is opgegroeid in een rijtjeshuis waar de woonkamer op zijn breedst 9 meter was en nu zitten wij op 5 meter 40 binnenmaat. Zij is mij constant aan het spammen met woningen waar de huiskamer gigantisch is. ;)

Ik vind het prima want ik kom uit een ouderlijk huis waar de breedte maat net 5 meter bedroeg.
Klopt nummer 12.

Wij zitten nu in tussenwoning ook met 5.1m binnenmaat, en irriteert ons niet en waar ik vandaan kom ( ouderlijk huis ) was nog geen 4 meter breed, arbeiders woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 23:10
net als de rest: als je kan betalen absoluut voor de hoekwoning gaan, ik zie alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:38
Hoekwoning, no brainer: 50% minder gezeik met buren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Een woning met meer "vrijheid" of "minder buren" is echt waardevol in mijn ervaring. Zeker als je stedelijk woont, waarbij de kennis van je buren gering kan zijn. De oprit trouwens / parkeerdruk / -voorzieningen heb ik zelf een beetje losgelaten omdat ik in een relatief grote stad woon. Dat is niet ideaal, maar het is een afweging. Nu moet ik ook toegeven dat ik geen beroep heb dat ik heel afhankelijk ben van de auto (veel thuiswerken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Hoe leef je nu?

Heb je een koersfiets, mountainbike en een gewone fiets? ... dan wordt de garage al heel snel heel interessant.
Idem mocht je een klusser zijn.

Voor de kinderen kan een grotere tuin interessant zijn, maar zit je in een rustige straat met een speelplein dan wordt dat snel weer interessanter dan de tuin.

Zie je dit een beetje als finale woning, of eerder als een starterswoning?
In het eerste geval kan de meeprijs van de hoekwoning de moeite zijn, in het 2e geval is het wsl zonde omdat je dat verschil mogelijk bij een verkoop er niet terug uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
chime schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:40:
Hoe leef je nu?

Heb je een koersfiets, mountainbike en een gewone fiets? ... dan wordt de garage al heel snel heel interessant.
Idem mocht je een klusser zijn.

Voor de kinderen kan een grotere tuin interessant zijn, maar zit je in een rustige straat met een speelplein dan wordt dat snel weer interessanter dan de tuin.

Zie je dit een beetje als finale woning, of eerder als een starterswoning?
In het eerste geval kan de meeprijs van de hoekwoning de moeite zijn, in het 2e geval is het wsl zonde omdat je dat verschil mogelijk bij een verkoop er niet terug uithaalt.
Heb genoeg fietsen, kinderfietsen, stepjes etc. Dit zie ik als startswoning, over een paar jaar mogelijk naar 2^1 kap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik zou niet zo snel voor de hoekwoning gaan als buren je enige argument is. Je hebt nog steeds 1 buur, dus je muziek moet nog steeds binnen grenzen, nog steeds zachter met gereedschap, nog steeds een beetje bewust zijn als je met mevrouw/meneer moca007 ligt te sporten.

Een buur minder is niet perse minder gezeik IMO. Een buur minder is minder KANS op gezeik, dat is IMO wat anders.

Een hoekhuis kan om andere redenen wel prettig zijn hoor, mogelijk wat grond rondom, extra ruimte voor parkeer oid, makkelijk toegang tot buitenmuur dus je zou een laadplek kunnen maken. Het biedt wat meer vrijheid, maar dat moet je uiteraard wel boeien.

We kunnen je niet helpen met beslissen want zoals al meermaals aangegeven geven verschillende mensen een verschillend gewicht aan de mogelijke factoren, maar we kunnen wel meedenken betreft factoren. Je kunt het daarna zelf naast elkaar houden om je twee opties te vergelijken en daarna daar zelf gewicht aan geven.

Bijvoorbeeld wat opties welke je kunt overwegen waar ikzelf ook naar zou kijken:
  • Geluidsoverlast. En dan van bijv. een (snel)weg, vliegroutes, industrie. Ik waardeer rust/stilte
  • Mensenoverlast. Loopt iedereen langs je huis, of enkel bestemmingsverkeer? Kijken ze zomaar naar binnen, of kun je dat met struiken oplossen?
  • Verkeersdrukte. Lost van het geluid is minder auto's in de straat bijvoorbeeld prettig voor de gemoedsrust t.o.v. spelende kinderen.
  • Direct en aankomend onderhoud. De prijs is 1 ding, maar hoeveel onderhoud is nodig per optie op kort/medium termijn. En onderhoud mag je hier ook lezen als "naar smaak verbouwen"
  • Hoe is de tuin? Vind je dit prettig? Kun je er lekker in zitten? Is het een hoeveelheid onderhoud waar je mee kunt leven en/of hoeveel is nodig om het naar smaak te maken
  • Reistijd. Wat daar acceptabel is, is per persoon anders, is het een beetje te doen om ergens te komen?
  • Afstand tot sociale kringen. Ik woon op fietsafstand van mn vrienden, dat was zeker een factor in hier kiezen van de locatie van mn woning. Minder zwaar gewicht dan andere punten, maar niet verwaarloosbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn.C.V op 03-06-2024 17:17 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-09 18:30

K1p

Lekker die hoekwoning pakken, eigen oprit is goud waard, denk aan je boodschappen uitladen. Altijd kunnen parkeren na het werk is heel comfortabel .Het is geld de meerprijs maar als je het kan betalen dan ben je dat zo weer vergeten als je erin zit. We gaan ook steeds meer verdienen dus het haalt zich wel weer wat in. Minder dicht op je buren aan 1 kant geeft gewoon een vrij gevoel.

Ben laatst weer terug verhuisd naar een oprit huis, voelt als thuiskomen😎 gewoon doen.
Pagina: 1