Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Aangezien we in de nabije toekomst de badkamer willen gaan vernieuwen denken we nu na over hoe deze te verwarmen.

Het gaat om een relatief klein kamertje van 4.8 m2. Op dit moment hangt er een cv-radiator aan de muur en hebben we daarnaast een straalkacheltje opgehangen (zo'n ding van een paar tientjes van de bouwmarkt). Die laatste gebruiken we alleen tijdelijk als het erg koud is of de lucht erg vochtig. (De radiator was destijds erg slecht gemonteerd zowel qua ophanging als qua aansluiting, maar dat is inmiddels verholpen)

We kunnen natuurlijk gewoon weer voor een CV radiator gaan, maar tegenwoordig zijn er toch diverse alternatieven beschikbaar.

Een argument tegen CV radiator is dat het hele CV systeem in alle kamers synchroon wel/niet hard/zacht verwarmt en de thermostaat hangt in de woonkamer. En in de praktijk is het in de badkamer vaak toch net iets kouder. Dus een onafhankelijke regeling zou leuk zijn.
Daarnaast gaan de cv leidingen door het plafond, en het plafond moet zeker ook vervangen worden (zit zwarte schimmel in). Dus als het plafond er uit moet moeten ook die leidingen al dan niet tijdelijk weg.
Deze leidingen lopen nu trouwen ook over de vloer van de zolder. Ze zitten daar niet echt in de weg, maar echt fraai is het ook niet. Als die daar weg zouden kunnen zou ik het niet erg vinden.
(Ook heb ik ook al heel lang de wens om de radiatoren in het huis waterzijdig in te regelen, maar dat is er nog nooit van gekomen omdat geen van de radiatoren daar ventielen voor heeft. Maar hoe minder radiatoren, hoe makkelijker dat wordt, lijkt me.)

Dan de alternatieven:

* Elektrische radiator. Dit lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Geen externe buizen meer. En elektra hebben we al wel in die hoek van de kamer. (Douche is aan de andere zijde). Maar hoe zit het met verbruik? In de huidige tijd toch wel een ding. Stroomkosten vs gaskosten. (We hebben wel zonnepanelen, maar geen batterij. En er zal toch vnml 's ochtend en in de winter verwarmd moeten worden, dus op momenten dat de panelen weinig opwekken.)

* Vloerverwarming. De elektrische variant ligt dan het meest voor de hand. We willen toch ook nieuwe tegels, dus zo'n matje er onder is dan zo gelegd. Maar als ik zo eens hier en daar lees schijnt dat erg traag op te warmen en veel stroom te gebruiken.

* Infrarood paneel. Ik begrijp dat dit niet de ruimte zelf opwarmt, maar alleen warmte afstraalt. Maar hoe ver gaat dat dan? Als ik hem zeg maar aan de korte kant ophang, wordt je dan ook nog verwarmd als je aan de andere kan van de kamer onder de douche staat? Zoals gezegd, het is maar een klein kamertje, 2.80 * 1.70)
Of is zo'n IR paneel alleen interessant in combinatie met iets anders? Een soort alternatief voor het huidige straalkacheltje bv?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:16
Infraroodpanelen stralen, bij de specificatie van het paneel staat normaal hoe ver dat is. Het paneel verwarmt alles behalve lucht. Is wat mij betreft een ideale oplossing maar dat is ook wat afhankelijk van je badkamergebruik/gedrag.
Ik hoeft 's morgens niet een badkamer van 23 graden in te stappen als ik mijn tanden ga poetsen. Maar er zijn mensen die dat wel willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Ik vind zelf een handdoekverwarming wel handig. Als je niet van plan bent om je cv weg te doen is er weinig voordeel aan om hier een infraroodpaneel voor in de plaats te zetten.
Meeste handdoekverwarmingen zijn stukje groter dan zo'n mini geval, dus zullen de badkamer ook relatief warmer maken tov waoonkamer (tov nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Elektrische vloerverwarming uit je hoofd zetten. Is duur en traag. Met 4.8m2 ga ik uit van een matje van 500W, elk uur dat ie aan staat is 0,5KWh. Voor je hokje warm is ben je anderhalf tot 2 uur verder en mocht je zowel 's avonds als 's morgens het hokje gebruiken ben je 3-4KWh per dag kwijt.
Ik heb een badkamer van 10m2, die kon met een paar uurtjes per dag de vloer aan het totale elektra verbruik in de wintermaanden verdubbelen (nu 180-200KWh/maand, voorheen 400). Blij dat ik die draden doorgeknipt heb.

Edit: heb nu wat jij op dit moment hebt hangen: handdoekradiator die altijd meedraait op CV en een elektrisch kacheltje van 1000/2000W die in enkele minuten het hele hokje warm heeft. Staat 20-30 minuten per dag aan ipv 4 uur per dag elektrische vloerverwarming.
Handdoekradiator alleen trekt het niet, aangezien wij met 20-40 graden CV water stoken.

[ Voor 25% gewijzigd door _JGC_ op 02-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zou de Cv zeker houden en gewoon een grotere, hogere of dikkere (T33) radiator ophangen. Kun je gelijk ook de aansluitingen vernieuwen en ervaring opdoen voor wijziging van de andere radiatoren.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-04 08:39
We hadden zelf elektrische vloerverwarming. Deze heb ik uitgeschakeld, want veel te duur en traag. Daarnaast hebben we een handdoekradiator. Deze staat met een slimme radiatorknop op een timer ingesteld. Elke ochtend en avond verwarmt hij de badkamer enkele uren. De rest van de dag staat hij uit. Het is dus niet nodig volledig mee te draaien met je huiskamerthermostaat. Mogelijk moet je dan wel de radiator nog van een thermostaatknop voorzien.

We stoken vrij spartaans, dus de temperaturen in de badkamer blijven beperkt (in winterochtenden rond de 17 graden gok ik). Wij vinden dat prima, maar het houdt wel in dat we goed op ventilatie moeten letten omdat er anders wat meer risico op schimmel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

No Hands schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:57:
Infraroodpanelen stralen, bij de specificatie van het paneel staat normaal hoe ver dat is. Het paneel verwarmt alles behalve lucht. Is wat mij betreft een ideale oplossing maar dat is ook wat afhankelijk van je badkamergebruik/gedrag.
Ik hoeft 's morgens niet een badkamer van 23 graden in te stappen als ik mijn tanden ga poetsen. Maar er zijn mensen die dat wel willen.
Dat dus. Ik heb al een paar jaar een IR paneel in de badkamer. Om de simpele reden dat het van de zotte is on deze ruimte continu op 23 graden te houden als je er maar 2x per dag bent. Met een IR paneel kan je relatief snel opwarmen. In de winter het paneel een half uurtje van te voren opzetten en de ergste kou is uit de ruimte. En als je eronder staat is het heerlijk warm. Kost uiteindelijk veel minder energie dan een CV.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
OK,

Vloerverwarming valt dus sowieso af.

Elektrische radiator lijkt vooralsnog een stuk duurder in energieverbruik dan een CV gestookte. En zolang de stroomprijs gekoppeld is aan de gasprijs zal dat nog wel blijven. Dus vermoedelijk ook op lange termijn.

Hoe zit het met de hedendaagse handdoekradiatoren? Werken die ook al op lagere watertemperaturen (voor het geval we ooit over zouden stappen op een warmtepomp)?

IR panelen is nog iets om over na te denken. Eventueel wel of niet in combinatie met een CV radiator.

Sowieso is het de bedoeling om meer te gaan afzuigen. Voorheen hadden we zo'n plafondradiator van de bouwmarkt die de lucht door een pijpje naar buiten loosde. We willen de bovenverdieping gaan voorzien van een serieuze warmtewissel installatie. dus inblazen in de slaapkamers en afzuigen uit de badkamer. Dan vloeit er dus vanzelf al opgewarmde lucht de badkamer in. (Er gaat dan een sleuf in de deur komen)

Ons plan momenteel ziet er alsvolgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jXy1Didl0K22LwD2p2IzBbZrDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AOCdJDjFQw7QEM2R7UrRzjw1.png?f=user_large

Rode vlak is waar nu de radiator hangt. Het raam is hoog en heeft een lage hoogt. (Niemand gaat ons dus kunnen zien zitten op de WC :+ ). Hier boven is eventueel ook nog ruimte voor een IR paneel, als die tenminste ook in smallere maten te verkrijgen zijn.
Pagina: 1