Ubuntu dual boot met windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik ben aan het proberen om een dual boot met ubuntu 24 en windows 11 op mijn dell inspiron 7506 2n1 te zetten. Ik dacht even dat het makkelijk ging worden maar ik krijg dus de optie om ubuntu langs een andere os te installeren niet. Ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt maar niet. Ik heb geprobeerd om de windows fast startup optie uit te zetten, de fast boot en secure boot uit te zetten, een oudere versie ubuntu geprobeerd, unallocated disk space aangemaakt, van 120gb groot.. ik zit hier even bij vast.

Misschien dat hier iemand er iets van weet?

Beste antwoord (via Freejay op 10-06-2024 21:06)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boot methode (UEFI vs CSM/Legacy)? Zie je in de Ubuntu installer tijdens een live sessie wel de Windows schijf? Schijf controller instelling op AHCI/NVMe?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Linux en overige clients.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boot methode (UEFI vs CSM/Legacy)? Zie je in de Ubuntu installer tijdens een live sessie wel de Windows schijf? Schijf controller instelling op AHCI/NVMe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Hero of Time schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:57:
Mijn windows boot met UEFI tijdens de live sessie zie ik mijn volledige schijf van 512gb SSD maar niet de bijhorende partitions. Als ik het omzet naar AHCI dan boot mijn windows niet meer ookal probeer ik dit met safe mode en als ik dan op ubuntu live sessie ga dan is het nog altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zit encryptie misschien in de weg? Zie bijv. https://answers.launchpad...ubiquity/+question/708598

edit: "Als ik het omzet naar AHCI dan boot mijn windows niet "
Staat die nu op RAID of Intel RST?

Ik zie ook her en der dat TPM ingeschakeld invloed kan hebben, zie o.a. https://ubuntuforums.org/...162f0db5ea072aa78395cde20
Here is a little list of things to double check:-

UEFI settings

Disable Secure Boot
Disable Fast boot
Disable Legacy mode
Check that Legacy USB Support is enabled
Change SATA mode to AHCI where the default is RAID or Intel RST (Windows may need AHCI driver)
Disable TPM

Windows 10

Backup your data
Turn off Bitlocker
Disable Fast Start Up i.e. Windows is not hibernating
Disable applications which manage Intel Optane memory & storage
Disk must be GPT
Install Windows 10 in UEFI mode
Check via System Information > System Summary > BIOS mode > UEFI
Windows will have an EFI partition (needed by Ubuntu later)
Use Windows tools to reduce Windows partition size and create free space
Reboot Windows to allow chkdsk to run
Windows may need AHCI driver
https://discourse.ubuntu....intel-r-rst-enabled/15347

[ Voor 161% gewijzigd door Raven op 03-06-2024 06:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Raven schreef op maandag 3 juni 2024 @ 06:38:
Zit encryptie misschien in de weg? Zie bijv. https://answers.launchpad...ubiquity/+question/708598

edit: "Als ik het omzet naar AHCI dan boot mijn windows niet "
Staat die nu op RAID of Intel RST?

Ik zie ook her en der dat TPM ingeschakeld invloed kan hebben, zie o.a. https://ubuntuforums.org/...162f0db5ea072aa78395cde20

[...]
De encryptie staat uit en de bitlocker voor de "partitions" staat ook uit. Ik zit nu op RAID en ik heb de TPP uitgeschakeld wat overeenkomt met TMP want deze optie heb ik niet. Maar er is nog steeds niks veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Probeer je te installeren met een Ubuntu Live-CD (USB) of door WSL te installeren? Dat kan namelijk ook een optie zijn. Ik weet niet of je dan een echte dual boot kan bereiken, maar wel een grafische Ubuntu omgeving. Hier een guide waarin 3 methodes genoemd worden, o.a. via WSL

Hier staat een stappenplan met hoe het zou moeten werken als je een USB-stick gebruikt. Ik krijg de indruk dat je de meeste van die stappen wel gevolgd hebt, maar misschien staat er iets bij dat je gemist hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 03-06-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
gwystyl schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:11:
Probeer je te installeren met een Ubuntu Live-CD (USB) of door WSL te installeren? Dat kan namelijk ook een optie zijn. Ik weet niet of je dan een echte dual boot kan bereiken, maar wel een grafische Ubuntu omgeving. Hier een guide waarin 3 methodes genoemd worden, o.a. via WSL

Hier staat een stappenplan met hoe het zou moeten werken als je een USB-stick gebruikt. Ik krijg de indruk dat je de meeste van die stappen wel gevolgd hebt, maar misschien staat er iets bij dat je gemist hebt?
Mijn bedoeling is om een dual boot te maken van windows en ubuntu via USB, ik heb al zoveel dingen geprobeerd maar ik krijg de optie maar niet om ubuntu langs een andere OS te installeren. Ik heb de guides op het internet al volgens mij allemaal gezien en na gedaan maar niks hiervan werkt bij mij om deze optie te krijgen. Ik zal toch iets missen wat misschien van toepassing is op mijn laptop (dell inspiron 7506 2n1 512gb SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Freejay schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:05:
[...]

De encryptie staat uit en de bitlocker voor de "partitions" staat ook uit. Ik zit nu op RAID en ik heb de TPP uitgeschakeld wat overeenkomt met TMP want deze optie heb ik niet. Maar er is nog steeds niks veranderd..
Wat is 'TPP' en 'TMP'? Heb nog nooit van zulke hardware gehoord.

Maar wanneer je disk controller op RAID staat is het vaak de Intel RST dat gebruikt wordt en dat is nog wel eens problematisch met Linux. Niet alleen omdat de hele techniek nergens op slaat, 9 van de 10 keer gaat het om een laptop en heb je maar 1 disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freejay
Hero of Time schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:05:
[...]

Wat is 'TPP' en 'TMP'? Heb nog nooit van zulke hardware gehoord.

Maar wanneer je disk controller op RAID staat is het vaak de Intel RST dat gebruikt wordt en dat is nog wel eens problematisch met Linux. Niet alleen omdat de hele techniek nergens op slaat, 9 van de 10 keer gaat het om een laptop en heb je maar 1 disk.
Oke, wat is dan handig denk je om te doen, hoe zou ik dit moeten aanpakken zodat ik en windows en linux kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freejay schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:24:
[...]

Oke, wat is dan handig denk je om te doen, hoe zou ik dit moeten aanpakken zodat ik en windows en linux kan draaien?
Eerst de AHCI-driver installeren op Windows, dan in BIOS die instelling veranderen (uiteraard checken of Windows dan nog werkt), daarna nog een poging doen om Linux te installeren.

edit: @Freejay Ik kan niet zo gauw de driver vinden, Dell laat alleen die voor Intel RST zien, maar om te switchen zou https://support.thinkcrit...-10-from-raid-ide-to-ahci volgen blijkbaar voldoende zijn..

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 03-06-2024 19:33 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En anders backup je data en herinstalleer Windows. Door de zure appel heen bijten en zo dual boot krijgen. Kan je ook gelijk tijdens Windows installatie al je ruimte reserveren voor Linux ipv dat je dat dan weer achteraf moet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freejay
Ik heb het na een lange tijd toch werkend gekregen. Ik deel hier even mijn oplossing zodat andere mensen zich hier niet op kapot hoeven te zoeken. Linux kan alleen aan de hard drive wanneer deze AHCI ondersteund. Mijn windows en hard drive stonden ingesteld op RAID ON(RST) dus dit moest veranderd worden. Er is een manier om windows te veranderen van RAID naar AHCI maar dit werktte niet bij mij omdat de hard drive dan niet meer compatibel was bla bla. Ik heb de SSD veranderd naar AHCI en ben hierna begonnen aan het opnieuw installeren van windows zodat alles AHCI zou ondersteunen. In de installeren(via een bootable windows ISO) heb ik mijn volledige SSD geformateerd in gpt en heb zo windows hierop geinstalleerd. Nu dat windows en de hard drive AHCI ondersteunen was de dualboot een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je als laatste actie nog een post als antwoord markeren? Jouw update is meer nav antwoorden die hier zijn gegeven en is op zichzelf niet het antwoord voor het probleem dat je had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Maar nu je dit eindelijk aan de praat hebt, heb je dan ook al een oplossing gevonden voor de tijd die in Windows terugspringt naar UTC ofzoiets?

Ik draai sinds kort ook een dual boot met Windows 11 en Ubuntu LTS en moet momenteel zelf elke keer als ik Windows 11 start, even de tijdsynchronisatie uit en weer aanzetten zodat de systeemtijd klopt.

Heb diverse tips op het internet gevonden, zoals de Windows Time service automatisch laten opstarten, maar tot nu toe helpt weinig. Het is geen groot probleem, maar wel een beetje irritant :D

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Lethalis Dat is een héél oud probleem, waar ik helaas ook bekend mee ben, zie https://itsfoss.com/wrong-time-dual-boot/ voor meer info ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 14-06-2024 17:25 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:19:
@Lethalis Dat is een héél oud probleem, waar ik helaas ook bekend mee ben, zie https://itsfoss.com/wrong-time-dual-boot/ voor meer info ;)
Ik zal het in Linux fixen (timedatectl set-local-rtc 1). Bedankt!

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1