Mini PC voor Plex/JF, Home Assistant en Pihole

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abroes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-04 23:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wens een budgetvriendelijke mini-PC om de volgende zaken te draaien:
  • Plex of Jellyfin voor media streaming
  • Home Assistant voor automatisatie en eBus-gegevens uit te lezen
  • PiHole om ads te blokkeren op DNS-niveau
Wat mag het systeem gaan kosten?

Max. 400 euro indien mogelijk, maar er is geen harde boven-/ondergrens.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • CPU met support voor hardware-encoding
  • RAM-geheugen
  • Behuizing
  • MOBO
  • Voeding
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Liefst iets dat energie-zuinig is.

Wat verwacht je van ons?

Wat ik nodig heb is advies over de juiste moederbord, CPU en RAM-keuze binnen mijn gestelde vereisten.

Kunnen jullie mij adviseren over een geschikte moederbord/CPU/RAM combinatie die aan mijn behoeften voldoet? Eventuele andere aanvullende componenten die jullie zou aanraden, zijn ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:58
[b]abroes schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:51:

Wat ik nodig heb is advies over de juiste moederbord, CPU en RAM-keuze binnen mijn gestelde vereisten.

Kunnen jullie mij adviseren over een geschikte moederbord/CPU/RAM combinatie die aan mijn behoeften voldoet? Eventuele andere aanvullende componenten die jullie zou aanraden, zijn ook welkom.
Een Ryzen 5 5600g met 32GB RAM geheugen en een ASRock A520M-ITX moederbord. Ik denk dat je alleen 100 euro boven je budget komt als je ook nog in een mini itx brehuizing moet kiezen, passende voeding en een M2 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42

Thomg

Aww yiss

Je zegt niks over hoeveelheid opslag, dus dan is mijn advies een NUC-like.

uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi3 (zonder stroomkabel)
uitvoering: Lexar LD4AS016G-B3200GSST
uitvoering: Lexar NM620 2TB

Zonder opslag makkelijk binnen budget, met opslag van 1TB zit je er niet onder, 2TB net boven.

Je hebt niks gezegd over het nodig hebben van opslag en of je HDD's wilt aansluiten of niet, handig om te vermelden.

Nog wel zelf ergens C5 kabel vandaan vissen, maar grote kans dat je die al hebt liggen of voor <5 euro kan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 02-06-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:31
Binnen budget zou je met jouw wensen naar een Odroid H4 kunnen kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door martyw op 02-06-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helldogbe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-06 17:06
abroes schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:51:

Ik zie geen opslag staan. Moet deze computer ook de opslag van je media bevatten of staan de files zelf op een NAS? Zo ja, wat heb je dan in gedachten? Meerdere 3,5" HDD's?

Puur om Plex en andere apps te draaien zijn Intel NUC's immers erg plug play: alleen RAM en een NVMe SSD inprikken en gaan. Met erg lage idle power. Maar zodra je meerdere HDD's nodig hebt moet je toch custom gaan.

Wil je ook transcoden met Plex Pass? Dan blijf je ook beter Intel vanwege QuickSync.

Het is ook niet volledig duidelijk of je de mini-PC alleen voor de rekenkracht wil gebruiken met toegang via remote desktop of hem ook daadwerkelijk aan een TV/monitor wil hangen met HDMI-out (wat zeker voor youtube adblock interessant kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:20
Mac Mini met Apple silicon, een M1 variant kan je wel voor 500 euro vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:12
JossKp schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:08:
Mac Mini met Apple silicon, een M1 variant kan je wel voor 500 euro vinden.
Naar mijn weten kan je met m1 geen hardwarematige encodering doen voor Plex of Jellyfin. Of is dit inmiddels veranderd?
Volgens mij kan je ook niet (efficiënt) home assistant draaien op m1 , maar weet dat niet meer zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abroes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-04 23:20
Ik ben uiteindelijk voor de Beelink S12 Pro gegaan. Heeft een Intel N100, 16GB DDR4 en 512GB SSD. Was een koopje voor 160 euro.. Zal waarschijnlijk wel nog in de toekomst extra opslag toevoegen via een NAS of external storage.
Pagina: 1