Nieuwe game PC - Aanbevelingen en USB-Headers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tnhn42
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi allemaal,

Ik ben binnenkort van plan om de onderstaande build te realiseren:
Deze build wil ik gebruiken voor veel 1440p gaming (Wellicht later nieuwe monitor) en normaal tot zwaar gebruik tijdens hobby-doeleinden zoals VM'S.
*knip* printscreens en linkjes naar externe winkelmandjes zijn niet toegestaan. Gebruik hiervoor de Handleiding Pricewatch
Ik begon al snel te twijfelen over de keuze van een moederbord. Vanwege wat eerdere problemen met MSI-Moederborden (bijhorende software) wil ik liever voor een ander merk gaan. Hierdoor zijn er al snel niet veel opties meer met de benodigde vereisten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVPQIqNbXXuwH8TqiJMDPjyUbZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAelEQ2guTJL1VPJ14BMFE7M.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment heb ik dus de ASRock variant geselecteerd, maar dit kan nog veranderen naar een van de Asus Prime's. Bij beide varianten krijg ik nog wel de onderstaande meldingen betreft gebrek aan headers, maar volgens mij wordt dit opgelost met de via de CPU-Koeler meegeleverde Corsair ICUE Link hub. Of heb ik het dan mis? Ik heb namelijk begrepen dat ik met apart geleverde kabels alle fan-sets kan koppelen en via de hub met 1 kabel dus 1 USB 2.0 header zal gebruiken. Hierdoor zullen de overige headers beschikbaar zijn voor de andere onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol3Zure1FfRP9W3oD1KAsvHgusw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kAzJQAk2keS11dtfUvVLFDZg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi8iH8-daeq9rBJLlbD7nMaIhN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KOekCtygZEuOUwGuADxM0k3P.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen zijn dus uiteindelijk of het gebruik van de HUB dit zal oplossen en/of jullie wellicht andere aanbevelingen hebben over de keuze betreft het moederbord of een ander onderdeel? Ik wil het uiteindelijke bedrag ongeveer hetzelfde houden en bijvoorbeeld voor een moederbord niet onnodig een hoger bedrag betalen.

aantal punten uit template:

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 2500 en 3000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 27" 144hz

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals aangegeven liever geen MSI Moederbord. En voor besturingsgemak leek het me verstandig om te focussen op een merk voor de fans en cpu-koeler.

Ik hoor het graag terug. Alvast bedankt,

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 02-06-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:39
Het ASRock Z790 PG Lightning is niet het meest voor de hand liggende moederbord om met een i9 te combineren, zie bijvoorbeeld de test hier, neem liever de ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI. Goedkoop is in dit geval duurkoop.....

De foutmelding van PC Partpicker begrijp ik niet, ook het moederbord uit je lijst komt met een externe USB header om alle poorten aan de voorzijde van je kast aan te sluiten op de maximale snelheid die ze aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tnhn42
martyw schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:56:
Het ASRock Z790 PG Lightning is niet het meest voor de hand liggende moederbord om met een i9 te combineren, zie bijvoorbeeld de test hier, neem liever de ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI. Goedkoop is in dit geval duurkoop.....

De foutmelding van PC Partpicker begrijp ik niet, ook het moederbord uit je lijst komt met een externe USB header om alle poorten aan de voorzijde van je kast aan te sluiten op de maximale snelheid die ze aankunnen.
Bedankt voor je antwoord. Bij het ASRock moederbord zie ik zelf niks over een externe header/hub. En verder heb ik daar geen ervaring mee. Ook lijk ik met de ASUS Z790 Plus 1x USB 3.2 Gen 1 header te missen als ik uiteindelijk de ICUE hub gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqdZbO2nzx-F7-9rGtE6txU81SA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BG2DrSu2FVnL5NQTFx6Gqf6O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Tnhn42 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:29:
Bij het ASRock moederbord zie ik zelf niks over een externe header/hub.
Kijk voor de specs liever op de website van de fabrikant onder het kopje USB dan op de site die je nu gebruikt.
https://pg.asrock.com/mb/...g/index.asp#Specification voor de ASRock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tnhn42
Link naar setup is verwijderd. Dus hier screenshot zonder prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7xbvwF8wBI1D5gaX09OjkB-2tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSSsFjsChqvAQNkoj4qmEooJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Het gaat niet om de prijzen maar de aanklikbaar heid.

Zoek even de items op in de pricewatch, klik op "willen"

Zodra je alle items hebt rechtsboven op profiel->wenslijst klikken. Genereer rml code, plak die hier.

Ps waarom de 980 pro gepakt? Die is weer omhoog gegaan in prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPIU8686
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-05 09:00
Goede raad :
Neem die Corsair RM1000e V2 van 2023 niet
Zijn tal van problemen mee.
check : uitvoering: Corsair RM1000e V2

Ga voor een ander betrouwbaar merk
-

Waarom de Samsung 980PRO ? .. is beide TLC 8)7
*
De Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB is recenter, sneller en goedkoper.. ;)
uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB
-

En waarom maar 32GB DDR5-RAM als deze zwaar werk moet gaan verrichten ?
of ga je later bij upgraden naar 64GB RAM ?
-

*
Wil je de beste RTX4080 Ti-Super OC op de markt momenteel neem dan een MSI SUPRIM X

MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G SUPRIM X .. _/-\o_ ..
uitvoering: MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G SUPRIM X

.

[ Voor 18% gewijzigd door MPIU8686 op 02-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Tnhn42 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:04:
Link naar setup is verwijderd. Dus hier screenshot zonder prijzen:
Handleiding Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tnhn42
MPIU8686 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:08:
Goede raad :
Neem die Corsair RM1000e V2 van 2023 niet
Zijn tal van problemen mee.
check : uitvoering: Corsair RM1000e V2

Ga voor een ander betrouwbaar merk
-

Waarom de Samsung 980PRO ? .. is beide TLC 8)7
*
De Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB is recenter, sneller en goedkoper.. ;)
uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB
-

En waarom maar 32GB DDR5-RAM als deze zwaar werk moet gaan verrichten ?
of ga je later bij upgraden naar 64GB RAM ?
-

*
Wil je de beste RTX4080 Ti-Super OC op de markt momenteel neem dan een MSI SUPRIM X

MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G SUPRIM X .. _/-\o_ ..
uitvoering: MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G SUPRIM X

.
Bedankt voor je reactie, Ik zie inderdaad dat mensen niet blij zijn met de Corsair power supply. Ik zal dus even verder kijken naar een voeding en de ssd. Betreft het ram: In eerste instantie had ik inderdaad ook 64gb geselecteerd, maar omdat deze indien gewenst gemakkelijk uit te breiden is en om de prijs een klein tikje te verlagen.

De 4080 van MSI is ook weer een tikje duurder vandaar de keuze voor Asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skapiche
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05
Waarom eigenlijk 6 extra fans, is dat niet een beetje overkill?
(Er vanuit gaande dat er fans meegeleverd worden met de AIO)

ZPJITPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPIU8686
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14-05 09:00
@Tnhn42 SEASONIC is goed .. ;)

Seasonic Focus GX-1000 ATX 3.0 Zwart
uitvoering: Seasonic Focus GX-1000 ATX 3.0 Zwart

Volledig zelfde afmetingen als die CORSAIR,
enkel 1 minder beschikbare molex en 3 aansluitingen 6+2 pins minder *maar 3 extra SATA
10 jaar garantie
-
ATX, ATX12V, ATX12V 3.0

-
Verschil is 2 SATA-kabels en een BADGE plakkertje tussen beide Seasonics
-

-
Seasonic Vertex GX-1000
uitvoering: Seasonic Vertex GX-1000

Grotere afmetingen als die CORSAIR,
enkel 1 minder beschikbare molex en 3 aansluitingen 6+2 pins minder *maar 9 extra SATA
12 jaar garantie
-
ATX12V, ATX12V 2.0, ATX12V 2.01, ATX12V 3.0

.

[ Voor 5% gewijzigd door MPIU8686 op 03-06-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tnhn42
skapiche schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:14:
Waarom eigenlijk 6 extra fans, is dat niet een beetje overkill?
(Er vanuit gaande dat er fans meegeleverd worden met de AIO)
Eerlijk gezegd was ik aan het twijfelen over de grootte van mijn case en het aantal fans. Een eventuele optie was een AIO met 2 fans en in totaal dan nog 4 extra (Boven 2 en onder 2). Maar in mijn huidige built heb ik buiten de 3 AIO fans nog 6 extra fans. En dit beviel me qua temperatuur en verhouding van RPM/Geluid wel.
Pagina: 1