De beste allround monitors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@deepvreezo

https://tweakers.net/best-buy-guide/monitors/
De keuze voor een bepaald scherm begint met de keuze voor een bepaalde schermmaat, uitgedrukt in een beelddiagonaal (in inches) van hoek tot hoek, en een bepaalde beeldverhouding.
+1

Best Buy Guide: De beste allround monitors
In de allround koopgids gaan we uit van monitors met de gebruikelijke 16:9-beeldverhouding en we geven daarbij adviezen voor schermen met drie verschillende resoluties: full hd (1920x1080 pixels), wqhd (2560x1440 pixels) en 4k (3840x2160 pixels).
Ik dacht dat de keuze begon bij schermmaat, maar de BBG lijkt te beginnen bij resolutie..
geen logische keuze IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:02

deepvreezo

Redacteur
Daar zit inderdaad een verschil in wat in de inleiding staat, en waar ik voor de allround-BBG vanuit ben gegaan. Waarom vind je beginnen vanuit resolutie niet logisch? Ik heb dat gedaan omdat schermen met hogere resoluties ook een stuk duurder kunnen zijn, waarmee het een minder eerlijke vergelijking op zou kunnen leveren als ik in de eerste plaats uit was gegaan van de maat. Op 27" (en ook nog wel 32") zijn daarbij zowel 1440p als 4k denk ik goede keuzes voor resolutie, ook weer afhankelijk van het systeem waarop je hem wilt aansluiten. Zoals in het 4k-gedeelte staat, zijn nog niet alle laptops goed geschikt voor zo'n scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
deepvreezo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:29:
Daar zit inderdaad een verschil in wat in de inleiding staat, en waar ik voor de allround-BBG vanuit ben gegaan. Waarom vind je beginnen vanuit resolutie niet logisch?
Wat zegt de gemiddelde consument meer: maat of resolutie? Begrijpt de gemiddelde consument resolutie überhaupt echt?
Ik heb dat gedaan omdat schermen met hogere resoluties ook een stuk duurder kunnen zijn, waarmee het een minder eerlijke vergelijking op zou kunnen leveren als ik in de eerste plaats uit was gegaan van de maat. Op 27" (en ook nog wel 32") zijn daarbij zowel 1440p als 4k denk ik goede keuzes voor resolutie, ook weer afhankelijk van het systeem waarop je hem wilt aansluiten. Zoals in het 4k-gedeelte staat, zijn nog niet alle laptops goed geschikt voor zo'n scherm.
Ik zou 27" 1440p en 27" 2160p beschouwen als twee aparte categorieën en voor beide meerdere opties adviseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:57
@deepvreezo gaat het een en ander niet helemaal goed in het aangepaste artikel momenteel. De update datum is niet volledig ingevuld en een aantal product kaarten werken niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Uit het artikel:

code:
1
2
Productkaart id 1486 niet gevonden.
Productkaart id 1488 niet gevonden.

Komt een aantal keer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo

deepvreezo

Redacteur
Die stonden op een verkeerde publicatiedatum, is nu gecorrigeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

slaay

Natuurbeleven.com

bkor schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:23:
Uit het artikel:

code:
1
2
Productkaart id 1486 niet gevonden.
Productkaart id 1488 niet gevonden.

Komt een aantal keer voor.
Productkaart id 1484 niet gevonden.

Deze fout staat er ook bij.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rneeft
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 18:42
@deepvreezo ik vraag me af of het klopt dat de Samsung S8 S80UD een 27" een IPS paneel is. Samsung geeft inderdaad aan dat IPS paneel is op hun website maar de 32" variant is een VA paneel. De prijsrange zit ook in die van VA ipv IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo

deepvreezo

Redacteur
In de specificaties staat toch echt IPS en ook gelet op het contrast dat we meten denk ik niet dat het gaat om een VA-paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:47

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Hi, waarom is er eigenlijk geen aparte BBG categorie voor monitoren voor beeldbewerking? Uit de tijd van hardware.info was er zowel op tweakers als op die site voor mijn gevoel veel meer aandacht voor de monitor als beeldbewerkingstool. Het lijkt er nu meer op dat je hem gebruikt voor van alles en nog wat en een beetje beeldbewerking of je gamed en doet wat aan beeldbewerking.

Er is nu toch vast ook nog een grote groep gebruikers die vooral (of als meest kritieke bezigheid) bezig is met foto- en videobewerking, danwel grafische vormgeving? Een groep die minder geïnteresseerd is in hele hoge refreshrates, latency en andere specs, maar vooral in kleurruimtes, kleurnauwkeurighed, calibratie mogelijkheden, etc. etc.

Deze onderwerpen zitten min of meer wel verweven in de huidige reviews, maar ik zou het graag wat prominenter zien.
Pagina: 1