Laptop voor thuisgebruik (inc TV kijken)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:30

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Onze huidige laptop is wel verouderd. En dus toe aan vervanging. We gebruiken het vooral voor:
1) huis, tuin en keuken gebruik (surfen, beetje administratie voor mijn vrouw)
2) één keer in de twee weken neemt mijn vrouw hem mee als ze op locatie moet werken. (laag gewicht is fijn, maar geen dealbreaker)
3) Op mooie zomeravonden zetten we hem nog wel eens buiten op tafel, om tv op te kijken.

Voor punt 1 voldoen heel veel laptops. Het enige is: liever nu €100 extra uitgeven, zodat we hem bij wijze van spreken nog twee jaar langer kunnen gebruiken.
Daarom kijk ik ook wat meer naar Ryzen 7 of i7 ipv 5.
Optie 2 en 3 zijn wat conflicterend. Als vervanger voor de tv heb ik het liefste een zo groot mogelijk scherm. Nu hebben we ook 17 inch. Maar hoe lager gewicht hoe beter natuurlijk.

Wat heb ik nu gevonden:
uitvoering: ASUS VivoBook M1605YA-MB401W

Deze winnaar uit de BBG heeft een prima scherm, en geweldige prijs voor een Ryzen7. Zit er een addertje onder het gras? Als ik de BBG lees bijna niet. Behalve dan misschien de 16 inch inch ipv de 17 inch van de andere varianten

uitvoering: HP 17-cp3770nd
Heeft dubbel zoveel werkgeheugen. Dat lijkt me fijn, maar aan de andere kant, voor ons gebruik misschien ook wel overkill? Is natuurlijk wel €200 extra

uitvoering: Acer Aspire 5 A517-58M-78K7
Heb ik ook bij mijn vergelijk gezet, vooral vanwege 16 gb en DDR5. En als ik toch richting intel zou willen gaan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Onderaan de streep wil ik een laptop die vlot is in dagelijks gebruik en niet snel verouderd. Dan is dus de vraag: is 16 gb echt van meerwaarde tov 8 gb? (idem aan de DDR4 vs DDR5 snelheid)
En maakt de I7 nog veel verschil met de Ryzen 7 serie, of is beide dikke prima?

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 02-06-2024 15:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:19
En maakt de I7 nog veel verschil met de Ryzen 7 serie, of is beide dikke prima?
Niet waar de laptop voor gebruikt gaat worden. AMD is doorgaans iets zuiniger wat het gebruik op accu ten goede kan komen maar beide zijn prima. Een i5 of R5 zou ook volstaan.

16GB wellicht verstandig met het oog op toekomst.

Voor buitengebruik (overdag) kan een scherm met een hogere helderheid prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Als 16 inch ook een optie is dan zijn er veel meer laptops om uit te kiezen ...

Deze zou dan een aardige kandidaat zijn:
https://tweakers.net/pric...82sk009bmh/specificaties/

16GB DDR5, goed scherm en een prima processor en de prijs is ook prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Zatara op 02-06-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Zou je dan, in het kader van budget, eerder bezuinigen op de processor (Ryzen 5 ipv 7) dan geheugengroote en klasse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Voor het beoogde gebruik zou ik kiezen voor een i5/R5 en 16GB DDR5 boven een i7/R7 en 8GB DDR5 (of DDR4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 10:51
greatgonzo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:43:
Zou je dan, in het kader van budget, eerder bezuinigen op de processor (Ryzen 5 ipv 7) dan geheugengroote en klasse?
Het probleem is dat met name met Ryzens een ‘Ryzen 7’ niet altijd wil zeggen dat je iets super actueels krijgt. Zo ook de Vivobook die jij in jouw openingspost linkt. AMD heeft een rare manier om producten een naam te geven. De Ryzen 7 5825 die in de Vivobook zit bevat namelijk oudere Zen 2 cores, daar staat de 2 voor in die naam. Een recente Ryzen 5 kan daardoor aardig wat sneller zijn per core. Gezien het door jou aangegeven gebruik van de laptop denk ik dat je meer baat hebt bij snellere cores dan méér cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Kijk.. goede tip. Dus vooral kijken naar de klok frequentie in de PW en niet naar de maximale turboklok frequentie..

Dat in combinatie met 16 gb DDR5 en dan moet het wel snappy zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik zit er alleen mee dat de combinatie 17 inch (willen we toch voor gaan) en DDR5 wel beperkte resultaten oplevert.

Heeft, voor regulier gebruik, en een beetje toekomstgerichtheid, DDR5 echt meerwaarde, of zou 16GB DDR4 ook voldoende zijn.

Of, misschien kostentechnisch interessant: kijken naar een laptop met 8 GB DDR5 en er gewoon 8 GB bijprikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En een compacte laptop nemen en dan zoiets erbij?: uitvoering: ASUS ZenScreen MB17AHG Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Recent is de Laptop Best Buy Guide bijgewerkt waarbij de Lenovo ThinkBook 16 Gen6 goed scoorde. Persoonlijk zou ik dan ook zelf voor een op de Lenovo-website zelf samengestelde ThinkBook kijken. Als je nog ergens een ING-klant kent of zelf bent kan je met de ING Rentepunten nog een 75,- euro kortingscoupon krijgen. Dan heb je voor ongeveer €525,- een prima 16" laptopje (en als je zelf je Windows licentie regelt kan je zelfs onder de 500 uitkomen en/of die gebruik je weer voor wat upgrades zoals 2x8GB).

Absoluut een no-brainer wat mij betreft...

[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:06
jazzozo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:09:
[...]

Het probleem is dat met name met Ryzens een ‘Ryzen 7’ niet altijd wil zeggen dat je iets super actueels krijgt. Zo ook de Vivobook die jij in jouw openingspost linkt. AMD heeft een rare manier om producten een naam te geven. De Ryzen 7 5825 die in de Vivobook zit bevat namelijk oudere Zen 2 cores, daar staat de 2 voor in die naam. Een recente Ryzen 5 kan daardoor aardig wat sneller zijn per core. Gezien het door jou aangegeven gebruik van de laptop denk ik dat je meer baat hebt bij snellere cores dan méér cores.
Dat klopt niet helemaal, de Ryzen 7 5825U heeft wel degelijk Zen 3 cores.

Je laat je vangen door de recente naamgeving, waarbij het derde cijfer de generatie aangeeft, maar die geldt pas vanaf de modellen met als eerste cijfer een 7.

Dus Ryzen 5 7520U heeft Zen 2 cores, maar voor de 5000-reeks is het als volgt: als het tweede cijfer even is, gaat het om Zen 3, is het tweede cijfer oneven, dan gaat het om Zen 2. Dus dan is de Ryzen 7 5700U Zen 2, en de Ryzen 7 5825U Zen 3.

Ik geef toe, ze maken een zootje van de typenummers.
Bovendien is de recente naamgeving alweer op de schop :(, bij Zen 5 heb je de keuze tussen Ryzen AI 9 365 of Ryzen AI 9 HX 370. Zie ook de site van AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 10:51
LievenD schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:57:
[...]

Dat klopt niet helemaal, de Ryzen 7 5825U heeft wel degelijk Zen 3 cores.

Je laat je vangen door de recente naamgeving, waarbij het derde cijfer de generatie aangeeft, maar die geldt pas vanaf de modellen met als eerste cijfer een 7.

Dus Ryzen 5 7520U heeft Zen 2 cores, maar voor de 5000-reeks is het als volgt: als het tweede cijfer even is, gaat het om Zen 3, is het tweede cijfer oneven, dan gaat het om Zen 2. Dus dan is de Ryzen 7 5700U Zen 2, en de Ryzen 7 5825U Zen 3.

Ik geef toe, ze maken een zootje van de typenummers.
Bovendien is de recente naamgeving alweer op de schop :(, bij Zen 5 heb je de keuze tussen Ryzen AI 9 365 of Ryzen AI 9 HX 370. Zie ook de site van AMD.
Nondeknetter, wat onduidelijk allemaal. Weer wat geleerd and I stand corrected. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Denk dat het uiteindelijk deze wordt:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 16ABR8 (82XG005VMH)

- 16 inch is prima om ook tv op te kijken buiten
- 16 gb ook voldoende, weliswaar DDR4, maar dat moet voor ons voldoende zijn.
- Vooral de accuduur trekt ons over de streep.

Nu maar hopen dat hij weer op voorraad komt, dat gaat een beetje op en af
Pagina: 1