Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 11:51
In 2018 na wat sparen een mooie 65" OLED gekocht. Het was een Loewe Bild 5.65. Ik koos destijds voor Loewe wegens het mooie design, interne HDD met twee tuners en ingebouwde Dolby Digital decoder.
Ik kijk er vandaag nog met heel veel plezier op.

Op zowat elke OLED uit die tijd valt "colour banding" heel erg op. We kijken geregeld films van diverse bronnen. Als ik een 4K HDR film afspeel van een 100GB groot (doe ik via een AppleTV en Infusion pro), vloeien de kleuren mooi in elkaar over. Is dat iets van Netflix, of diezelfde film sterk gecomprimeerd tot maar enkele GB's, is de colourbanding bijzonder storend.

Nu zijn we zes jaar later, hobbymatig en professioneel zit ik veel aan de binnenkant van tv's te werken, maar ik krijg zelden de gelegenheid om er eentje echt te testen.

Zijn er momenteel toestellen op de markt die in staat zijn om die colourbanding weg te werken?

In AV-forums las ik nog dat Panasonic daar ooit heer en meester in was, maar de laatste twee jaar fel afgezwakt...
En inderdaad, als ik de actuele topmodellen van Panasonic in de winkel op m'n werk zie spelen ben ik niet zo enthousiast meer van hun beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Misschien voor goede content gaan? Dus UHD kopen ipv streaming?
Wat je beschrijft is het gevolg van te agressieve compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat de bovenbuurman zegt. Garbage in, garbage out. Die weg-gecomprimeerde data komt niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
CyBeRSPiN schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:25:
Wat je beschrijft is het gevolg van te agressieve compressie.
Dat klopt, maar hoe ga je daar vandaag 100% onderuit komen. Ik las van de week nog dat onze Vlaamse kabelaar, Telenet, straks de DVBC gaat slopen uit z'n settopboxen. Alles IPTV wat ongetwijfeld dik gecomprimeerd is.

Een 24P film verloopt al jaren ook vloeiend op ons tv scherm door tussenbeelden te berekenen. Waarom zou een GPU met wat software die colour banding niet weg kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

Beeldbuisje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Dat klopt, maar hoe ga je daar vandaag 100% onderuit komen. Ik las van de week nog dat onze Vlaamse kabelaar, Telenet, straks de DVBC gaat slopen uit z'n settopboxen. Alles IPTV wat ongetwijfeld dik gecomprimeerd is.

Een 24P film verloopt al jaren ook vloeiend op ons tv scherm door tussenbeelden te berekenen. Waarom zou een GPU met wat software die colour banding niet weg kunnen krijgen.
Omdat het verloren informatie is, wie weet had het origineel juist wel banding?
Misschien dat er met AI meer mogelijk gaat zijn, dat herkend wordt wanneer het ongewenst is en het dan opgevuld wordt?
Bijvoorbeeld bij een blauwe lucht wel, maar bij een donkere grot niet.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-06-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Beeldbuisje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:32:
[...]
Dat klopt, maar hoe ga je daar vandaag 100% onderuit komen.
Minder compressie gebruiken zodat die banding niet ontstaat. Maar dat is een keuze van de kabelaar cq streamende partij. Jij kan met je portemonnee stemmen en alleen diensten afnemen die wel hoge(re) kwaliteit aanbieden.

Aan de ontvangende kant, zeg je tv, is dit het proberen van terughalen van weggelaten data als gevolg van lossy compression. Je krijgt het niet zo mooi als het origineel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:09
Compressie speelt hierin een belangrijke rol echter is dit niet 100% hieraan te verwijten aangezien films op Blu-ray ook colour banding kunnen bevatten, weliswaar in mindere maten.

Processing in combinatie met de native kleurengradatie kan colour banding verminderen. Sony is hierin class leading en weet als enige fabrikant al geruim een decennia banding volledig te elimineren, met ‘Vloeiende Gradaties/ Smooth Gradation’ op ‘Laag’ krijg je een vloeiende kleurenweergave zonder verlies van details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Das al een tip wat die Sony betreft; daar moet ik eens naar gaan kijken dan.

Wat doet Philips tegenwoordig op dat vlak? Destijds in het eerste model met hun P5 processor zetten hun marketeers die in de handel als dé streaming tv.
Ik heb nog eentje staan om te herstellen, maar nog geen tijd gehad.

Die maken tegenwoordig van een niet HDR beeld wel HDR. Ik zou het altijd uitschakelen, maar als ze dat al kunnen...

Ik denk dat het idee van compressie te vermijden zoals hier door sommigen wordt geopperd niet altijd relevant is.
Naar m'n eigen situatie kijkend: vaak lineaire tv nog. Eventueel via betreffende streamingapps van de zenders, maar in beide gevallen: what you see is what you get. Dat je nu veel of weinig betaalt.
100% overtuigd dat in films er eea uit te kiezen valt, maar lineair niet. Vandaar m'n interesse in een potentieel toestel die dat kan elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:09
SDR beeld upscalen naar HDR is niet zo spannend, ziet er niet uit en zegt niets over de in house know how van de fabrikant.

Panasonic is nog altijd class leading op het gebied van out of the box accuraatheid en scoort m.b.t. processing hoog, LG heeft een flinke inhaalslag gemaakt en komt met de G4 aardig in de buurt van Panasonic. Zoals gezegd is Sony class leading op het gebied van kleurengradatie, motion en upscaling. Philips valt in de middenmoot qua processing, het weergeven van PAL content doen ze wel bovengemiddeld goed zonder micro stutter.

Wanneer je een vloeiende kleurengradatie belangrijk vindt + OLED kun je kijken naar de Sony A8xK, A8xL, A95L en de recent geïntroduceerde Bravia 8 serie.
Pagina: 1