Opeens dynamisch contrast na herinstallatie GPU driver?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 17:31
Goedeavond,

Wegens een probleem met de performance-overlay van de AMD driver, heb ik de driver opnieuw geïnstalleerd. Sindsdien heb ik last van een beeldscherm dat dynamisch wil doen en constant van helderheid/contrast/saturatie verandert als ik rondsurf en dingen doe.

De monitor heb ik proberen te resetten, maar dit heeft niet geholpen. Een tweede herinstallatie van de driver (met een normale deinstallatie vooraf + AMD's cleanup tool) heeft ook niet geholpen. Het beeld lijkt maar constant van kleur te veranderen.

Relevante software en hardware:

- iiyama GCB3480WQSU-B1, aangesloten met een DP 1.4 kabel op een
- AMD Radeon RX 7900 XT
- Windows 10
- AMD's 24.5.1 GPU driver

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Buiten het resetten van beeldscherminstellingen en de herinstallatie van de GPU-driver:

- Powercyclen scherm
- Zoeken naar of HDR aan staat (staat uit in Windows en scherminstellingen)
- Zoeken naar (iets dat lijkt op) dynamisch contrast (staat uit in AMD instellingen en scherminstellingen)
- Kijken of "Overclock" scherm naar 180 Hz verschil maakt (maakt het niet t.o.v. default 165Hz)

Toen ik dit scherm voor de eerste keer op de PC aansloot, was dit probleem er niet. Totdat ik de driver vandaag opnieuw installeerde was het beeld gewoon stabiel, maar past het zich goed merkbaar constant aan aan de content op het scherm - vooral grijswaarden van websites en applicaties met donkere thema's verandert continu...

Wat ik nog niet heb kunnen proberen:

- Ander (DisplayPort) apparaat, want dat heb ik niet
- Andere monitor, want deze iiyama heb ik juist gekocht omdat mijn vorige scherm sterft :')

Heeft iemand toevallig een idee van wat hier gebeurt? Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:06

The Executer

Lekker belangrijk!

Even de kabel loskoppelen en opnieuw aansluiten? Kan zijn dat de kabel net niet lekker zit. Ook kan het zijn dat met het opnieuw aansluiten er toch wat instellen terug gezet worden. Desnoods misschien nog een andere kabel proberen?

[ Voor 12% gewijzigd door The Executer op 02-06-2024 01:33 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 10:34
Denk eerder dat Freesync aanstaat in statische content. Die wil nog wel eens voor wat flickering zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 17:31
Hmm, het lijkt inderdaad aan Freesync te liggen. Met zelfs enkel Freesync ("Adaptive Sync Compatible") uit in de AMD instellingen, lijkt het veranderen van kleur weg.

Freesync stond volgens mij ook gewoon aan voordat dit gebeurde, dus er moet meer aan de hand zijn...