Vraag

• Powerplant06
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 17:58
Goedenavond,

ik ben op zoek naar een manier om hier een slimme schakelaar tussen te plaatsen.
Nu dacht ik dit te proberen met de sonoff dual R3 maar dat gaat dus helaas niet.
Als ik hem aansluit beginnen de lampen te knipperen in de badkamer.

de 2 blauwe draden gaan dus naar de lampen en de ventilator in de badkamer.
(de afbeelding is dus een normale 2 schakelaar)

is het überhaupt mogelijk om hier een slimme schakelaar tussen te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mGAA0riPHvY6_-veQdCSAlICoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ron5f6rTXkI0KROCXy9ZT2RA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:24
Het lijkt mij verstandig om een deskundig elektricien naar je installatie te laten kijken.
Blauwe aders op een schakelaar dat zie je alleen op een dubbelpolige schakelaar voor buitenverlichting. Hier is Beun bezig geweest.

• Powerplant06
had niks anders verwacht, vorige bewoners waren geen helden in elektra.
zo heb ik buiten binnen stekkers weg moeten halen, hoe ze nooit kortsluiting hebben gehad is me een raadsel.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:24
Ok. Nog even ingaan op je vraag. Een dual R3 heeft om te kunnen werken een nul nodig. Als ik de foto bekijk is de zwarte ader de fase en de twee blauwe aders de schakeldraden naar verlichting en ventilator. Er is dus geen nul aanwezig. De nul moet er worden bijgetrokken.
Dan kan je direct de overige aders vervangen voor de juiste kleuren. Ik vraag mij wel of hoe de installatie verder in elkaar zit. Ik vrees het ergste

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33

SA007

Moderator Tweaking
Move naar DEI, dit heeft meer met de installatie van het huis te maken dat met elektronica :)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Powerplant06 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 01:11:
had niks anders verwacht, vorige bewoners waren geen helden in elektra.
Jij blijkbaar ook niet gezien je vraagstelling, gewoon eerst in orde (laten) maken en dan verder kijken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Powerplant06
klump4u schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Jij blijkbaar ook niet gezien je vraagstelling, gewoon eerst in orde (laten) maken en dan verder kijken.
waarom denk je dat ik hier een vraag stel, ben gelukkig nog wel zo slim om te weten dat ik geen binnenstekkers buiten in de regen moet aansluiten.

bedankt voor je input.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Powerplant06 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:03:
[...]

waarom denk je dat ik hier een vraag stel, ben gelukkig nog wel zo slim om te weten dat ik geen binnenstekkers buiten in de regen moet aansluiten.

bedankt voor je input.
Graag gedaan maar je krijgt al antwoord in de eerste reactie, laat er eerst iemand met verstand naar kijken want nu ga je op het gepruts van anderen verder borduren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 20:38
devriesjande schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:59:
Het lijkt mij verstandig om een deskundig elektricien naar je installatie te laten kijken.
Blauwe aders op een schakelaar dat zie je alleen op een dubbelpolige schakelaar voor buitenverlichting. Hier is Beun bezig geweest.
En zwart 1,5mm2 is niet bedoeld als fase. Prutswerk!
Pagina: 1