Parental control voor Android met limieten per app per week

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-09 14:03
Wij hebben een jongetje die heel gemakklijk verslaafd lijkt te raken aan games.
Nu is het weer Brawlstars voor en na, met deuren smijten als hij het uit moet zetten.

We hebben Family link op de telefoon maar het probleem met dagelijkse limiten is dat je dan juist gewenning creeert, terwijl dat juist slecht is.

We kunnen natuurlijk afspreken dat hij een aantal dagen van de week een spelletje mag spelen en de rest niet, en de limiten zo instellen maar dat is nog problematischer. Want als hij buiten gaat voetballen met een vriendje raakt hij zijn tijdsslot misschien 'kwijt', en ook als wij het dan verplaatsen, er is dan toch een drempel.

Zijn er tools hiervoor?
Qustodio in ieder geval niet.
Norton Family ook niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:55
Hoe oud is die?
heeft hij altijd zijjn mobiel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
@99ruud99 bijna 11, hij heeft m niet nodig. Ik was er ook niet voor dat hij er een kreeg maar zijn vader wilde het hem zoooo graag geven. Ondertussen heeft meer dan de helft van de klas ook een mobiel, heel vaak met internet. Wij hebben dat niet, alleen internet thuis via WIFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan wordt het gewoon mondelinge afspraken, en savonds voor slapen gaan mobiel beneden aan lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
Ik vind het zonde van mijn tijd om met een blocknootje bij te gaan houden hoeveel tijd hij per dag heeft besteed aan elke app. Het gaat er juist om dat hij wel zelf leert reguleren. Ik wil zeker niet dagelijks 20 minuten besteden aan bespreken van telefoongebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat is nu precies wat ik zeg, ga eens met hem aan tafel zitten en maak een afspraak- en dan gewoon 's avonds geen mobiel naar bed.

Al die ouderlijke apps ... gaan gedoe opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
Die afspraken over tijd zijn specifiek, hoe weet hij hoeveel tijd hij besteed aan een spel als hij het niet bij houdt?
Dat is toch idiote overhead, moet ie dan op een briefje begin en eindtijd bij gaan houden zodat we het dagelijks kunnen bespreken? Nee toch.

Ik ben echt heel specifiek op zoek naar een manier om tijd besteed aan spelletjes beperkt te houden, en kind de optie te geven deze beperkte tijd zelf in te delen wanneer het hem het beste past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
Een alternatief is misschien een digital wellbeing achtig iets wat alleen logt - hoeveel tij der per app gebruikt is - zodat we af en toe samen kunnen kijken hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Klinkt een beetje als het XY-probleem; je hebt het idee dat zijn toegang limiteren het op gaat lossen, dus dat is waar je vraag over gaat.

Ik zou het opvoedkundig aanpakken. Er is een reden dat hij zoveel op z'n telefoon spelletjes aan het spelen is, kans is groot dat hij iets aan het ontvluchten is of ergens mee zit. Het feit dat hij zo reageert als hij moet stoppen bevestigt dat alleen maar meer.
Is geen uniek gedrag, zeker niet op die leeftijd, en is ook totaal niet ongezond zolang er iets mee gedaan wordt.

Heb je al eens met 'm gepraat over wat er aan de hand is?

Ik zou in ieder geval koste wat het kost proberen te vermijden dat je met vage apps die vaak ook nog eens een enorm privacyrisico zijn hem de mogelijkheid om te ontspannen/zich terug te trekken gaat ontzeggen. Dan krijg je alleen een kind dat nog gefrustreerder is en op zoek gaat naar andere manieren die óf beter te verstoppen zijn óf waar jullie geen moeite mee hebben (bijv. als hij ineens 6 uur per dag gaat zitten lezen, dat is net zo (min) schadelijk als gamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En waarom werkt family link onvoldoende voor je?
Hier hebben de kids ook een eigen telefoon (met family link beheerd). Ingesteld dat ze doordeweeks een kwartietje er op mogen en in het weekend een half uurtje.
Als de tijd op, is de tijd op. Heb je tijd over, dan gaat dat niet mee naar de volgende dag. Teken dat ze dus wat anders hebbem gedaan en wat minder op de telefoon.

Met family link kan je ook limieten per app instellen, dis evt max 10 min youtube kijken of spelletje X, Y of Z.
Is de tijd om, kan je altijd handmatig meer tijd geven, maar ik vind dat ze ook moeten leren dat als de tijd om is, ze maar wat anders moeten gaan doen.

Vooraf duidelijk uitgelegd en eigenlijk bijna nooit discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:53
Hier werkt family link goed. IOS werkt nog beter eigenlijk.

Maar slaande deuren??? Dat zou hier niet passen! Leg zn telefoon tussen de deur en sla deze zelf dicht.
Rap geleerd.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ahh je wilt dus geen limiet per dag maar per week? Waarom?!? Een dagekijkse limiet is beter dan een wekelijkse... Gewenning heeft niks, gamen is gewoon een verslaving.

Gaat hij straks van maandag t/m donderdag op schoolkamp en mag hij dus op zaterdag en zondag 5 uur per dag gamen om alles van de week in te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
RedPas schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:15:
Hier werkt family link goed. IOS werkt nog beter eigenlijk.

Maar slaande deuren??? Dat zou hier niet passen! Leg zn telefoon tussen de deur en sla deze zelf dicht.
Rap geleerd.
Dat is dan een duur opvoedkundig moment.
Kan je meteen een nieuwe telefoon gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
@Oon Ik denk dat het een combi is, het is een vermoeiende tijd want er zijn sporttoernooien, avond4daagse, kamp. Weinig slaap en veel emoties.
Maar sommige apps zijn echt tailormade om alle dopamineknopjes in te drukken en verslaafd te maken.
Die moeten we dan misschien helemaal weren.
Daarnaast denk ik dat zelf leren doseren een kind weerbaarder zou kunnen maken.

En de privacyrisco's ben ik me van bewust. Deprimerend dat vrijwel alle parental control apps uit de USA of uit China komen. Dit is wel iets waar ik echt geld voor neer wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

PomPomPom schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:57:
@Oon Ik denk dat het een combi is, het is een vermoeiende tijd want er zijn sporttoernooien, avond4daagse, kamp. Weinig slaap en veel emoties.
Maar sommige apps zijn echt tailormade om alle dopamineknopjes in te drukken en verslaafd te maken.
Die moeten we dan misschien helemaal weren.
Daarnaast denk ik dat zelf leren doseren een kind weerbaarder zou kunnen maken.

En de privacyrisco's ben ik me van bewust. Deprimerend dat vrijwel alle parental control apps uit de USA of uit China komen. Dit is wel iets waar ik echt geld voor neer wil leggen.
Ook die apps zijn mee te leven.

Ik ben het met je eens dat zelf leren doseren goed is, maar een app die dat afdwingt is dan weer niet de juiste manier om te leren, dat is alleen frustratie opwekken.
Ik zou gewoon met 'm gaan zitten en het er over hebben, kijken wat hij eruit haalt en wat hij er leuk aan vindt. Dan kun je ook samen zoeken naar gezondere alternatieven, en ook gewoon op een gelijkwaardig niveau bespreken waarom bijvoorbeeld de gokaspecten ongezond zijn.
In het geval van Brawl Stars is de kans groot dat hij gewoon het stukje competitie leuk vindt, dan is eigenlijk het enige 'foute' dat hij de frustratie die daar bij komt kijken op de verkeerde manier uit.

Daarnaast is het heel simpel; als hij thuis niks anders te doen heeft dat zijn interesse wekt en het zijn leven verder niet in de weg zit (bijv. dat hij niet thuis blijft ipv dat hij gaat sporten), laat 'm lekker z'n ding doen.
Iedereen heeft rust nodig, alleen gamen wordt vaak heel negatief naar gekeken. Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn daarmee en echt even moet bedenken wát er slecht aan is, en er niet gewoon vanuit moet gaan dat het ongezond is omdat hij aan het gamen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Oon schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Ik ben het met je eens dat zelf leren doseren goed is, maar een app die dat afdwingt is dan weer niet de juiste manier om te leren, dat is alleen frustratie opwekken.
Ik zou gewoon met 'm gaan zitten en het er over hebben, kijken wat hij eruit haalt en wat hij er leuk aan vindt. Dan kun je ook samen zoeken naar gezondere alternatieven, en ook gewoon op een gelijkwaardig niveau bespreken waarom bijvoorbeeld de gokaspecten ongezond zijn.
In het geval van Brawl Stars is de kans groot dat hij gewoon het stukje competitie leuk vindt, dan is eigenlijk het enige 'foute' dat hij de frustratie die daar bij komt kijken op de verkeerde manier uit.

Daarnaast is het heel simpel; als hij thuis niks anders te doen heeft dat zijn interesse wekt en het zijn leven verder niet in de weg zit (bijv. dat hij niet thuis blijft ipv dat hij gaat sporten), laat 'm lekker z'n ding doen.
Iedereen heeft rust nodig, alleen gamen wordt vaak heel negatief naar gekeken. Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn daarmee en echt even moet bedenken wát er slecht aan is, en er niet gewoon vanuit moet gaan dat het ongezond is omdat hij aan het gamen is.
Last hem dan zelf iets anders verzinnen. Gamen met mate is prima, maar als dat het enige is dat ze doen als ze thuis zijn is dat gewoon negatief. En bij kids van die leeftijd is dat wel wat je krijgt als je het toestaat. Vroeger werd dat niet anders gedaan trouwens, toen werd je gewoon naar buiten getrapt en moest je maar wat verzinnen :)

Hier staat dan ook family link er op. Veel mogen ze onbeperkt en als het teveel wordt staat er een tijdje een limiet op. Voordeel is nl. dat je kunt zien hoeveel tijd ze bezig zijn geweest met elke app en dat maakt het ook prima bespreekbaar. En als ze zo reageren als bij TS hebben ze een probleem en kunnen ze het een tijdje gewoon niet spelen. Maar ook daarbij overleggen/ uitleggen waarom.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Oon schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Tja, ik denk niet dat je van een kind van 11 kan verwachten dat hij volwassen genoeg is om dit volledig te overzien. De makers van Brawl Stars (en al die andere spellen) zijn non-stop bezig met het zo optimaal mogelijk laten functioneren van de dopamine trigger bij kinderen. Van een kind van 11 verwachten dat hij sterker in zijn schoenen staat om verslaving te voorkomen lijkt me wat oneerlijk.

Daarbij wordt bijvoorbeeld het vele op een scherm kijken (dichtbij) sterk afgeraden, aangezien het erg slecht voor je ogen is.
Ik snap dus goed dat @PomPomPom op zoek is naar een goede manier om dit te beheersen. Ik zou daarbij gewoon bij Family Link blijven en per dag x minuten 'mobiel/app' tijd afspreken. Daarbij blijf je uiteraard in gesprek en kan je in uitzonderlijke situaties prima afwijken van de norm (en meer tijd geven), bijvoorbeeld als hij de hele week A4D gelopen heeft dat hij dan in het weekend wat langer mag gamen. Als hij met deuren smijt of mega boos wordt als hij moet stoppen dan krijgt hij juist weer minder tijd om te gamen. Oorzaak->gevolg.

Dit kost inderdaad wel veel tijd om steeds rustig te bespreken op het juiste moment (dus niet op het moment dat hij met de deur aan het smijten is...), maarja opvoeden kost nu eenmaal veel tijd (en nog meer energie :+ ).
Pagina: 1