Taakplanner t.b.v. robocopy backup naar remote werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:02
Ik heb bij mijn ouders een NAS liggen waar ik mijn offsite backup neerzet. Diezelfde NAS gebruik ik ook om de laptop van mijn ouders te backuppen. Het idee is dat het script elke zaterdagnacht draait en een incremental backup maakt van alle relevante bestanden.

Het netwerk is als volgt ingericht bij mijn ouders. NAS (192.168.1.13) en laptop (192.168.1.12). Een share op de NAS is gemount in Windows onder schijfletter Z. Daar staat ook een backup.bat scriptje met daarin twee robocopy commando's.

Als ik dat script handmatig aftrap dan werkt alles helemaal zoals ik wil. Het lukt me alleen niet om het script te laten aftrappen via de Taakplanner in Windows. Ik heb daarvoor een nieuwe taak aangemaakt met de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrMe3AqOE4gEbsRCT3hbexKuiso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0q83u7nWRDWFlGQuqLyg5hPE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YfAQtCTpCbrW0-YgBhTn6ZKSK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQ4Iu2rIzJpNMzI9JXob1V8q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDMDwxTp4i7foru9kFTMbMVP21A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FEMS5YsBxWl9lBXTrNdhrhQG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qit3Bap-RGJ7r_SLjTeAOxjkVRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aVRHxWtjx9jIjNSvFKFvyRz8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rKf1CleGdZvvRoZpiZdIUU_1zQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bqANSoMYmkudVkXRr4bgNlht.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bs2tBTBuZ3Q0vV0jgqHS5KI8yA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RgxP8y5afkbMaU215lmNaNPT.png?f=user_large

Ik zie dus wel dat de taak gestart wordt, maar er gebeurt verder niks. Als ik hem handmatig start dan is hij doorgaans zo'n 10min bezig.

Wie o wie kan me helpen met iets in Windows dat voor mij in Linux gewoon gesneden koek is?

De dingen die ik al geprobeerd heb:
- Draaien als SYSTEM user i.p.v. lokale account.
- Bepaalde REGEDIT wijziging aangebracht waardoor alle users toegang tot de network share zouden moeten hebben. Kan alleen niet meer vinden welke instelling dat was.
- Instellen dat het script ook z.s.m. na het inloggen gedraaid moet worden.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 01-06-2024 19:51 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Netwerkshares zijn alleen beschikbaar in de user die toegang heeft. En alleen via explorer.

Start je bat script als die user via “explorer.exe script.bat”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jeroen3 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:56:
Netwerkshares zijn alleen beschikbaar in de user die toegang heeft. En alleen via explorer.

Start je bat script als die user via “explorer.exe script.bat”
Dus, SYSTEM naar [user] en het commando Z:\backup.bat naar explorer.exe Z:\backup.bat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ja, precies.

De login sessie op de server is alleen beschikbaar wanneer uitgevoerd als [user] en het pad Z: is alleen beschikbaar in de environment van explorer. Sub processen erven die, dus als je het bat script start onder explorer heeft het toegang tot Z.

Check even de docs van explorer, het is een tijdje terug, wellicht moet je een \start argument gebruiken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je gebruikt allemaal tools (explorer, smb, robocopy) die gemaakt zijn voor gebruik binnen een lan en die geven allerlei betrouwbaarheid problemen als je ze over het internet gaat gebruiken.

Je schrijft niet welke Nas je hebt maar als het een Synology is kun je beter Synology drive daar voor gebruiken.
Zie:
https://kb.synology.com/n...n_my_computer_using_Drive

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:32
UNC pad gebruiken i.p.v. driveletter of je script lokaal zetten en vandaar starten.

[ Voor 39% gewijzigd door powerboat op 02-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:27

_Apache_

For life.

Wat als je in de bat file de output van de robocopy naar disk laat schrijven.
Met een > of de log opties van robocopy.

Dus robocopy sourcefolder tagergetfolder options > output.log

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ben(V) schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:03:
Je schrijft niet welke Nas je hebt maar als het een Synology is kun je beter Synology drive daar voor gebruiken.
Zelfbouw ZFS NAS obv FreeBSD.
powerboat schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:08:
UNC pad gebruiken i.p.v. driveletter of je script lokaal zetten en vandaar starten.
Die afkorting ken ik niet. Ik ga er even naar kijken. Hoe zou het script lokaal dan geen problemen geven met het netwerk pad?
_Apache_ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:15:
Wat als je in de bat file de output van de robocopy naar disk laat schrijven.
Met een > of de log opties van robocopy.

Dus robocopy sourcefolder tagergetfolder options > output.log
Ik gebruik de robocopy log functie al. Daaraan zie ik remote dat die niks heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:32
CurlyMo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:34:

Die afkorting ken ik niet. Ik ga er even naar kijken. Hoe zou het script lokaal dan geen problemen geven met het netwerk pad?
UNC pad is het pad naar de netwerkschijf die je hebt gemount onder je drive letter.

Bijv.

Robocopy "c:\bestandenomtebackuppen" "\\naam_nas\backup"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kun je niet beter syncthing gebruiken met snapshots op zfs? Of als je ouders de laptop alleen thuis gebruiken: alle files op de nas, samba om ze onder Windows te gebruiken en de backups op de nas in te richten (snapshots, plus remote backup via rsync naar jou thuis, of naar hetzner/backblaze)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@SVMartin met software zoals syncthing of syncback heb je inderdaad weinig last van van dit soort geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SVMartin schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:46:
Kun je niet beter syncthing gebruiken met snapshots op zfs? Of als je ouders de laptop alleen thuis gebruiken: alle files op de nas, samba om ze onder Windows te gebruiken en de backups op de nas in te richten (snapshots, plus remote backup via rsync naar jou thuis, of naar hetzner/backblaze)?
Aan NAS kant heb ik alles in orde. Het gaat om de bestanden van de Windows laptop op de NAS krijgen. Daarvoor gebruik ik robocopy. Mijn ouders een netwerk share laten gebruiken is veel te veel gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Aan NAS kant heb ik alles in orde. Het gaat om de bestanden van de Windows laptop op de NAS krijgen. Daarvoor gebruik ik robocopy. Mijn ouders een netwerk share laten gebruiken is veel te veel gevraagd :)
Waarom? Je mapt hem eenmalig aan de S-schijf en legt uit dat daar alle belangrijke bestanden moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SVMartin schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:48:
[...]

Waarom? Je mapt hem eenmalig aan de S-schijf en legt uit dat daar alle belangrijke bestanden moeten staan?
Omdat dat al teveel gevraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:48
CurlyMo schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Synology Drive Cliënt ;)
https://kb.synology.com/n...logydriveclient?version=7

En op de Synology zelf Synology Drive server instellen en je bent klaar

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wylana schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:28:
[...]

Synology Drive Cliënt ;)
https://kb.synology.com/n...logydriveclient?version=7

En op de Synology zelf Synology Drive server instellen en je bent klaar
Mocht het inderdaad om een Synology gaan dan was dat handig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Shares over het internet gebruiken is gewoon geen goed idee.
Die zijn gemaakt voor Lan omgevingen en zeker voor backup taken niet bruikbaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1