Is dit een afgeknipte ethernet kabel? Wat kan ik ermee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorra
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
Lieve mensen,

Ik zag een oranje kabel lopen van mijn UTP aansluiting in de woonkamer, welke ik heb kunnen traceren in de meterkast. Tot mijn verbazing zag het eruit zoals op de foto’s.

Het lijkt afgeknipt. Het betreft een nieuwbouwwoning, dus heb ook niet eerder kunnen bekijken zodat ik kon zien om wat voor soort kabel dit gaat en of het altijd al zo was of niet.

Nou is de vraag: wat kan ik hiermee? Is het een kwestie van een RJ45 connector kopen en deze aansluiten op de router of is hier wat misgegaan?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c5M7SnHYX1yFaw_fmp3CIY7QlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyXtYDnuBe6BvUIdWVkFjfcy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI1HnKvUuTNhENd8HDmVtnNIBqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2z5ZdB6pzBUvXYnIVc5oew9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:04
Zorra schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:31:
Lieve mensen,

Ik zag een oranje kabel lopen van mijn UTP aansluiting in de woonkamer, welke ik heb kunnen traceren in de meterkast. Tot mijn verbazing zag het eruit zoals op de foto’s.

Het lijkt afgeknipt. Het betreft een nieuwbouwwoning, dus heb ook niet eerder kunnen kijken om wat voor soort kabel dit gaat en of het altijd al zo was of niet.

Nou is de vraag: wat kan ik hiermee? Is het een kwestie van een RJ45 connector kopen en deze aansluiten op de router of is hier wat misgegaan?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een foto van de aders in de kabel of een tekst op de kabel gaat je meer info geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:39
Staat er nergens op het stukje mantel een code of iets dergelijks?

Haal het stuk tape er eens af en kijk hoeveel aders de kabel heeft

Als het inderdaad een ethernet kabel is dan kan je er een connector opzetten, moet je wel weten hoe de aders in de woonkamer zijn aangesloten. T568A of T568B

[ Voor 37% gewijzigd door MarchelHoek op 01-06-2024 19:38 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MarchelHoek schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:35:
moet je wel weten hoe de aders in de woonkamer zijn aangesloten. T568A of T568B
Je mag toch hopen dat een nieuwbouwwoning T-568B gebruikt, dat is gewoon de standaard in Nederland. Als dat niet het geval is zou ik ze terug laten komen om alle connectors aan te passen naar hoe het hoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Patchpaneel of female-patchblokje er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:39
Oon schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:51:
[...]

Je mag toch hopen dat een nieuwbouwwoning T-568B gebruikt, dat is gewoon de standaard in Nederland.
Ben het met je eens, maar in dit geval ligt er in de meterkast een losse kabel. Als het vanuit de nieuwbouw is ga je er van uit dat dit ook in de meterkast aangesloten zou zijn.

We weten niet hoe de afgeknipte kabel daar is gekomen of door wie. Dus woonkamer kan best eens afwijkend zijn.

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorra
Zo te zien is het een CAT7 kabel, terwijl ik om een CAT6 aansluiting heb gekozen.

Kan dit gewoon werken? Zo ja, wat moet ik nog doen en kopen om het werkend te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKfBHAuCMQneMeuKh59YeE9Qafw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ghf3sqNniccP6qQV4KyXxRI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMljJM-j8VspQerdlzcQrnWmqrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWKwD9913wYz6s4ru0ljUNDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBx0s3HttBTbWyFNTXbYU8UewTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIKGPBi2qlvA6iW3EiYmNEi5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Cat7, shielded, overbodig allemaal. Gewoon afmonteren met cat6 materiaal.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Plak zoiets als dit er maar op aan beide kanten.

https://www.netwerkkabel....ne-rj45-stp-toolless.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorra
Dank! En dus is die Cat6A keystone ook gewoon voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jahoor dat gaat prima. Wel even opletten of de connectie / keystone geschikt is voor de aderdikte van deze kabel. Met AWG23 is dat meestal het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Je vraagt om cat6 en ze gooien er cat7 in 8)7

Ik snap sowieso de hang naar cat7 niet.

Ik hoop dat het lukt want het is veel storingsgevoeliger tov cat6, zeker bij monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Eigenlijk zou je ze gewoon terug moeten laten komen en de zooi laten vervangen. Dit is niet waar je voor getekend hebt. Maar je moet dan wel zin hebben om dat gevecht aan te gaan.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorra
sig69 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:05:
Eigenlijk zou je ze gewoon terug moeten laten komen en de zooi laten vervangen. Dit is niet waar je voor getekend hebt. Maar je moet dan wel zin hebben om dat gevecht aan te gaan.
Want het verschil tussen CAT6 en CAT7 is too much of omdat het het nu extra moeilijk maakt voor mij?

Probeer het even te begrijpen. Ik vind het ook stom, maar als het met een koppelstuk kan werken, dan hoor je mij erna niet klagen.

Moet wel zeggen dat ik wel de neiging heb om er een melding van te maken, ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
Tsja daar is ie weer: https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it
Maar in principe moet het wel bruikbaar zijn met cat6 connectors.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Cat 7 is op zich geen probleem, het punt is de afscherming.
Als je afgeschermde kabel gebruik moet je zorgvuldig zijn met het aansluiten, doe je dat verkeerd dan loop je kan op aardlussen.

Als je enkel die kabel hebt kun je hem het beste aan beide zijden afmonteren op een wcd of een keystone en sluit dan verder de boel aan met kant en klaar gekochte (niet afgeschermde) patchkabels.

Rj45's aanknijpen moet je gewoon nooit aan beginnen, dat wordt altijd onbetrouwbaar zeker op de lange duur.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zorra schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:11:
[...]

Want het verschil tussen CAT6 en CAT7 is too much of omdat het het nu extra moeilijk maakt voor mij?

Probeer het even te begrijpen. Ik vind het ook stom, maar als het met een koppelstuk kan werken, dan hoor je mij erna niet klagen.

Nee joh, knip alle afscherming en alu folie weg tot je acht draadjes over houd en prop die in een keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
jadjong schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:14:
[...]

Nee joh, knip alle afscherming en alu folie weg tot je acht draadjes over houd en prop die in een keystone.
ja dit ... ik heb ook een gans huis cat7... ivm relatief dikke bundels kabels heb ik preventief cat7 genomen om overspraak te vermijden (heb bv bundeltje van 12x cat7 naar bureau)
gewoon conforme keystone erop en gaan met die banaan.
nergens last mee ..

en @Zorra als je melding zou maken zou ik zeggen dat ie niet afgemonteerd is ...
dat ie een beter-dan-gevraagd type heeft gelegd is alleen maar goed imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Zorra schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:11:
[...]

gewoon zoals hier al diverse keren is aangegeven via een Cat6A keystone (T568B), hoe je de kabel moet aansluiten vind je hier : https://www.petervis.com/...J45%20Wiring%20T568B.html.

mogelijk dat je op het andere eind op de connector de kleuren nog kunt zien, beetje afhankelijk van type connector, en anders even doormeten met een multimeter.
Er zijn ook van die handige meet-toestelletjes te krijgen waar je de kabel door kunt meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0bBxfQ3VOMVgktbWm_aqowmYfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3p0mtWCkbyxlClvpUFFJNmTq.jpg?f=user_large
https://www.reichelt.nl/n...tm_content=Generisch%20NL
kost maar circa 10 euro, kun je dan direct bij de connector bijbestellen.
https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pos_3&nbc=1

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 02-06-2024 11:36 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

FreakNL schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:11:
Je vraagt om cat6 en ze gooien er cat7 in 8)7

Ik snap sowieso de hang naar cat7 niet.

Ik hoop dat het lukt want het is veel storingsgevoeliger tov cat6, zeker bij monteren.
Er is inmiddels wel Cat7 kabel maar er bestaan nog geen connectoren (Cat7 geen officiele TIA/EIA standaard), het prijsverschil van Cat7 is nihil t.o.v. Cat6(a) dus waarom zou je het er niet in trekken?

De Cat6(a) keystones hebben mesjes die een tolerantie 26-22 AWG bij draad (solid) en 26-24 bij kabel (stranded). Zolang de koperen geleiders in die range zitten kan je afmonteren.

Mijn ervaring met installateurs is ook dat dikkere kabels over het algemeen wat meer respijt hebben. Dus dat is ook al een reden om voor een stevigere kabel te gaan zodat er minder installatiefouten zijn.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
ijske schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:17:
[...]

ja dit ... ik heb ook een gans huis cat7... ivm relatief dikke bundels kabels heb ik preventief cat7 genomen om overspraak te vermijden (heb bv bundeltje van 12x cat7 naar bureau)
Overspraak tussen utp bestaat niet. Daar zijn de twisted pairs voor. En als je de shielding eraf knipt voegt het dus helemaal niks toe.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Nu online
LauPro schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:36:
[...]
Er is inmiddels wel Cat7 kabel maar er bestaan nog geen connectoren (Cat7 geen officiele TIA/EIA standaard), het prijsverschil van Cat7 is nihil t.o.v. Cat6(a) dus waarom zou je het er niet in trekken?

De Cat6(a) keystones hebben mesjes die een tolerantie 26-22 AWG bij draad (solid) en 26-24 bij kabel (stranded). Zolang de koperen geleiders in die range zitten kan je afmonteren.

Mijn ervaring met installateurs is ook dat dikkere kabels over het algemeen wat meer respijt hebben. Dus dat is ook al een reden om voor een stevigere kabel te gaan zodat er minder installatiefouten zijn.
Waarom zou je het wel doen? Het biedt niets extra ten opzichte van cat6(a). Alleen maar nadelen eigenlijk. Stugger, dikker, passen er minder in een buis, afmonteren gaat vaker mis (was recent nog een topic over).

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-09 22:25
MarchelHoek schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Ben het met je eens, maar in dit geval ligt er in de meterkast een losse kabel. Als het vanuit de nieuwbouw is ga je er van uit dat dit ook in de meterkast aangesloten zou zijn.

We weten niet hoe de afgeknipte kabel daar is gekomen of door wie. Dus woonkamer kan best eens afwijkend zijn.
Ben zelf met een nieuwbouw bezig, en dus ook veel gaan vergelijken tussen aannemers, wat ze zo al voor meerwerk opties etc rekenen. Wat me opviel is dat bijna alle aannemers bij de meerwerkopties hebben staan dat ze de utp kabels zonder afwerking in de meterkast opleveren, en dit enkel afwerken bij het schakelmateriaal in de kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

LauPro schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:36:
[...]

Omdat het nooit een standaard gaat worden. Cat7 gaat een zachte dood sterven. Voor de rest wat @sig69 ook zegt inclusief de link die hij post

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bekende kabel. Heb soortgelijke ooit eens spotgoedkoop gekocht (dacht €50 per 300m).
Ik snap wel waarom ze dan deze hebben geplaatst.
Als het inderdaad de zelfde is van 100% koper dan krijg je veel ruzie met rj45 stekkers ivm de dikte van het kunststof om de aders.

Om zeker te zijn hebben we alle info nodig die op de kabel staat en niet alleen de AWG en S/FTP

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24
Zeker een tweaker die de kabel erin heeft getrokken, die worden bloedgeil van Cat7A S/FTP (hoeveel folie wil je eromheen hebben...). Maar maak jezelf het lekker makkelijk en monteer af met een Field assembly RJ45 connector van bijvoorbeeld Telegartner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

sig69 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:54:
Waarom zou je het wel doen? Het biedt niets extra ten opzichte van cat6(a). Alleen maar nadelen eigenlijk. Stugger, dikker, passen er minder in een buis, afmonteren gaat vaker mis (was recent nog een topic over).
In de bouw is men nogal ruw en een Cat7 kabel is nou eenmaal stugger en gaat dus minder snel stuk. Je wil gewoon niet meemaken dat je een kabel opnieuw moet gaan trekken, zowel als klant als aannemer niet. Verder is Cat7 bij groothandels goedkoper dan Cat6A. Dus waarom zou je het niet nemen? Het is gewoon een goede marketingstunt geweest van de bedenkers en gelukt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorra
Melding gemaakt. Afgewezen, omdat het een glasvezel kabel zou betreffen welke dan waarschijnlijk afkomstig is van KPN of Ziggo. Ik ga er weer even achteraan.

Nou is het nog maar de vraag of zij dit evt. zouden fixen of niet.

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-08 08:46
Zorra schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:11:
Melding gemaakt. Afgewezen, omdat het een glasvezel kabel zou betreffen welke dan waarschijnlijk afkomstig is van KPN of Ziggo. Ik ga er weer even achteraan.

De kabel op je foto is zeker geen Glasvezel kabel maar zoals de rest heeft aangegeven een cat7 shielded kabel.

Ik denk dat een KPN /Ziggo niet deze kabel gaat afmonteren voor je want die regelen enkel de aansluiting tot in je huis en niet van de meterkast naar je woonkamer. Mogelijk dat een tweaker de kabel voor je wilt afmonteren of een bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Zorra schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 11:11:

Dit zeker geen glasvezel kabel, ik denk dat dat iemand gezegt heeft omdat de kabel orange van kleur is, en dat is de glasvezel van KPN ook, en zeker ook geen glasvezel van ziggo, want die hebben nog geen glasvezel maar een coax, en die is heel anders.

dus wat ook @stef243 aangeeft gewoon opnieuw klagen en gewoon eisen dat ze dit in orde maken, of anders de ook door anderen en mij genoemde oplossing zelf doen, iemand daarvoor gaan vinden zal extreem duur worden. gewoon zelf doen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1