Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gohigher
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-04 23:25
Ik heb het model : Wallbox Pulsar Plus 11 kw aangekocht als laadpaal.

Nu is mijn vraag , heb ik hier een type a of type b aardlekschakelaar voor nodig?
Want het is mij eerlijk gezegd echt niet meer duidelijk.

Beste antwoord (via gohigher op 02-06-2024 19:37)

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 16:28
gohigher schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Laat dat nu juist mijn vraag zijn , of dit model dit nu heeft of niet. Ik vind het in ieder geval niet terug.
Misschien even openen en kijken?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Als er geen DC-lek beveiliging op zit heb je altijd een type B nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gohigher
Djvdb schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:10:
Als er geen DC-lek beveiliging op zit heb je altijd een type B nodig.
Laat dat nu juist mijn vraag zijn , of dit model dit nu heeft of niet. Ik vind het in ieder geval niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Gewoon een B-type nemen dus.

Bijkomend voordeel, mocht je om welke reden dan ook, de laadpaal vervangen; heb je altijd de juiste aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50
Accretion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Bijkomend voordeel, mocht je om welke reden dan ook, de laadpaal vervangen; heb je altijd de juiste aardlekschakelaar.
Elke laadpaal tegenwoordig heeft dc lekdetectie ingebouwd zitten. Totale onzin om dan omdat je het niet weet er maar een tybe b in te zetten.

De pulsar plus heeft ook gewoon dc lekdetectie ingebouwd zitten. Type A aardlek is dus prima.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
[...]

Misschien even openen en kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:41
Dat kun je vanbinnen niet zien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
Jim423 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:15:
Dat kun je vanbinnen niet zien.
Bij die van ons wel maar dat zal dan niet voor alle laadpalen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gohigher
Accretion schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Scheelt wel enorm in prijs type a tegenover type b. Ik blijf wel degelijk bij deze laadpaal. En moest ik ooit nog moeten veranderen van laadpaal , kan ik nog steeds een type b plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gohigher
Makrolon schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Elke laadpaal tegenwoordig heeft dc lekdetectie ingebouwd zitten. Totale onzin om dan omdat je het niet weet er maar een tybe b in te zetten.

De pulsar plus heeft ook gewoon dc lekdetectie ingebouwd zitten. Type A aardlek is dus prima.
Dat is heel goed nieuws . Type a heb ik hier nog liggen . Scheelt ook enorm in prijs met type b.

Dus als ik het goed begrijp , mag ik deze gewoon met type a aansluiten in België en zou dat door de keuring moeten geraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50
gohigher schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:40:
[...]

Dat is heel goed nieuws . Type a heb ik hier nog liggen . Scheelt ook enorm in prijs met type b.

Dus als ik het goed begrijp , mag ik deze gewoon met type a aansluiten in België en zou dat door de keuring moeten geraken?
Ik ken de regels van België niet, in Nederland zou hij achter een type a aardlekautomaat mogen in ieder geval.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hoewel dit al een wat ouder draadje is, heb ik de vraag "Type A of type B aardlekschakelaar" met betrekking met mijn PV omvormers. Ik weet dat je een B zou moet gebruiken als er meer dan 6 mA DC (lek)stroom door het AC deel zou lopen.

In de specificaties van mijn omvormers, een Solis en een Growatt, kan ik echter niets vinden over deze DC (lek)stroom.

Mijn omvormers zijn nu aangesloten op een type A aardlekschakelaar.

Vraag is dus, zou ik de betreffende aardlekschakelaar moet vervangen door een type B? En wat win ik dan aan veiligheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:21

DjVe

Hatsaflats!

Prisma16 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:46:
Hoewel dit al een wat ouder draadje is, heb ik de vraag "Type A of type B aardlekschakelaar" met betrekking met mijn PV omvormers. Ik weet dat je een B zou moet gebruiken als er meer dan 6 mA DC (lek)stroom door het AC deel zou lopen.

In de specificaties van mijn omvormers, een Solis en een Growatt, kan ik echter niets vinden over deze DC (lek)stroom.

Mijn omvormers zijn nu aangesloten op een type A aardlekschakelaar.

Vraag is dus, zou ik de betreffende aardlekschakelaar moet vervangen door een type B? En wat win ik dan aan veiligheid?
Niets, want beide merken hebben een conformiteitsverklaring van de desbetreffende producten dat er nooit meer dan 6mA gaat lopen.
Pagina: 1